Vauva ei nuku, eivät siis myöskään vanhemmat...
En saa nukuttua riittävästi, kun vauva heräilee öisin. Omaa aikaa ei käytännössä ole. Ylivireystilan takia en saa nukahdettua helposti. Päivisin olo on väsynyt ja kiukkuinen. Miten tämän kierteen saa poikki?
Kommentit (129)
"Vauva ei nuku, eivät siis myöskään vanhemmat..." eikä seinänaapuri.
Itkee tälläkin hetkellä, kohta pitäisi nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä neuvolasta lähete unikouluun, jos lapsi on jo yli 6 kk vanha. Paikkakunnasta riippuen se toteutetaan joko sairaalassa tai ensikodissa. Prosessiin kuuluu tietysti huonounisuuden syiden selvittäminen. Tsemppiä, tuo on rankkaa aikaa, mutta siitä selviää kyllä. Ennemmin tai myöhemmin lapsi alkaa nukkua. Meidän 3 v. herää enää 1-3 kertaa yössä.
No ei kyllä kannata viedä mihinkään sairaalaan unikouluun täysin vieraiden ihmisten huudatettavaksi.
Todellakin kannattaa viedä ja saada ammattiapua! Ja siellä ollaan tietysti itsekin paikalla. Huomaa, että sinulla ei ole asiasta mitään tietoa taikka kokemusta.
Ei.
Kyse on siitä että ap ei osaa hoitaa vauvaa.
Vauvaa syötetään jotta se saa unta ja sitä kautta myös äiti.
Niin yksinkertaista se on.
61 jatkaa
Me kun lopetettiin yöimetys niin lapsi alkoi itse päivällä syömään reilusti enemmän. Heräilee tosin silti, joten ei paljon auttanut.
N32 kirjoitti:
Meillä lapsi heräili n.10 kertaa yössä.Halusi tuttia ja nälkäkin vaivasi. 11 kk ikäisenä olin niin puhki valvomisesta ja mieskään ei auttanut,joten siirsin vauvan omaan huoneeseen. Itkuhälytin sinne ja kahtena ekana yönä heräsi n.1-3 kertaa,ja kävin lohduttelemassa.Tämän jälkeen nukkui yönsä hyvin.
Ja nälkähän lähtee tutilla?
Oletko tarkistanut, ettei missään ole kuivia paikkoja, ihottuman tapaista taipeissa tai muualla?
Jos ei näy, hierooko silmiään tms.
Sukulaislapsella oli maitoallergia, joka havaittiin vasta tuon ikäisenä.
Se tuli lopulta äidinmaidostakin läpi. Äiti joutui lopettamaan kaiken maitoa sisältävän. Vähitellen sen jälkeen alkoi ihottuma rauhoittua.
Mitään maitoa sisältävää ei saa antaa. Vähitellen unirytmi paranee.
Allergia voi olla muustakin.
Lapsi kärsii turhaan, jos siihen ei puutu ajoissa. Ja vanhemmat valvoo. Allergiakokeita on. Oireet ei aina näy päälle. Lasta kutittaa, iho kuivaa ja pieni valvoo. Kurja yhtälö. Sitkeyttä vaaditaan vanhemmilta, jotta neuvola ohjaa eteenpäin.
Perheti-ihmiset varmaan kivittää mutta. Meillä on molempien vauvojen kanssa yöheräilyyn auttanut oma huone. Lisäksi itse käytän kunnon korvatulppia niin herään vaan siihen kun on oikea hätä, en kääntyilyyn ja ähinään. Tämä helpottaa myös omaan ylivireyteen, samoin kuin white noisen (kohina) kuuntelu YouTubesta kymmenen tunnin settinä yöllä. Periaatteessa on aika normaalia että pienet ja isotkin ihmiset heräilevät yöllä, tärkeää on opettaa lapsi ja itsensä siihen että unta jatketaan pienestä havahtumisesta huolimatta. Esikoisella oli paljon uniongelmia, saattoi herätä tunnin välein. Näin jälkikäteen tajusin, että olin ihan itse syyllinen heräilyyn ja omaan väsymykseen, olin ylivireä enkä antanut pojan ja itseni nukkua kun reagoin liian helposti
Siis yömaito pois ihan ehdottomasti. Harva vauva luopuu yöimetyksestä oma-aloitteisesti, vaan päinvastoin, monella homma riistäyty ihan käsistä ja imetyskerrat alkavat vaan lisääntyä kun vauva kasvaa. 10 kk ikäinen ei tarvitse ruokaa yöllä ja läheisyyden tarpeen voi täyttää muutoinkin. Valta-osalla yöimetyksen lopetus riittää, muita keinoja voi koittaa kun tämä on hoidettu pois.
Harjoittelette ensin, että vauva oppii nukahtamaan illalla ilman maitoa. Joko syliin tai sänkyyn, mutta ei maitoa. Kun tämä on vakiintunut niin sitten yöimetykset pois. Uudelleen nukutus samalla kaavalla kuin iltaisinkin. Aluksi vauva huutaa kyllä juu, mutta ei sillä mitään hätää ole. Otat syliin rauhoittumaan. Aluksi ei ole väliä vaikka jopa nukahtaisi syliin, kunhan saatte sen maidon pois öistä.
Miksi vauvalta pitäisi riistää yömaito?
Vauvat ovat vauvoja.
Meillä kaikki nukkuivat todella hyvin, kun vauva siirrettiin omaan huoneeseen. Oikean hädän kyllä kuulee toiseen huoneeseenkin, mutta kaikkeen ähkimiseen yms. ei tullut enää herättyä.
Vierailija kirjoitti:
Perheti-ihmiset varmaan kivittää mutta. Meillä on molempien vauvojen kanssa yöheräilyyn auttanut oma huone. Lisäksi itse käytän kunnon korvatulppia niin herään vaan siihen kun on oikea hätä, en kääntyilyyn ja ähinään. Tämä helpottaa myös omaan ylivireyteen, samoin kuin white noisen (kohina) kuuntelu YouTubesta kymmenen tunnin settinä yöllä. Periaatteessa on aika normaalia että pienet ja isotkin ihmiset heräilevät yöllä, tärkeää on opettaa lapsi ja itsensä siihen että unta jatketaan pienestä havahtumisesta huolimatta. Esikoisella oli paljon uniongelmia, saattoi herätä tunnin välein. Näin jälkikäteen tajusin, että olin ihan itse syyllinen heräilyyn ja omaan väsymykseen, olin ylivireä enkä antanut pojan ja itseni nukkua kun reagoin liian helposti
Meillä sama juttu. Lapsi ei tarvitse yölläseuraa eikä edes nukuttajaa. jos herää, saa ähistä itsekseen ja kitistäkin, mutta koska mitään ei ole vialla eikä seuraa löydy, niin nukahtaa itsekseen. Todelliseen hätään vanhemmat kyllä heräävät. Kun alusta asti opettaa itsensäkin siihen, että jokaiseen inahdukseen ei tarvitse reagoida, niin vauva oppii, että maailma ei ole pelottava paikka, jossa jokaiseen hihkaisuun suhtaudutaan kuin hengenhätään.
Kaksi asiaa mitä vanhemmat ei tajua vauvojen unen kanssa:
1) Oma hötkyily ja hermostuminen vauvan alkaessa itkeä synnyttää noidankehän. Vauva vaistoaa ja omaksuu vanhempien tunnetilat, ei päinvastoin. Ajattele nyt itse, vähän äännähdät unenpöpperössä, ja yhtäkkiä yksi tai kaksi jättiläistä on ihan hermona. Miksi he on hermona, onko jossain joku vaara? No sitten kannattaa varmaan varmuudeksi huutaa. Oijoi, edelleen jännitys välittyy minuun, eihän nyt uskalla nukkua, jotain tuntuu olevan pielessä... Parasta pitää silmät auki, jos vaara uhkaa, jättiläiset ovatniin väsyneitä, etteivät huomaisi mitään... Rauhallisuus rauhoittaa vauvankin, jos sillä ei oikeasti ole hätää.
2) En sano tätä syyllistääkseni, mutta en voi sille mitään, että jotkut ihmiset (väsyneinä ainakin) mieluummin syyllistyvät kuin yrittävät objektiivisesti ratkoa ongelmia, koska se vaatii jotain.
Meillä ei auttanut vähäunisen lapsen kanssa vaiva-aikana yhtään mikään. Nukkui levottomasti yöllä. Jos ei herännyt, itki ja jokelsi unissaan. Itse en saanut nukuttua yhtään. Lapsi lopetti päiväunet puolitoistavuotiaana ja alkoi samoihin aikoihin nukkua vain 10h yöunia. Yöt huusi edelleen unissaan tai hereillä. En aina tiennyt kumpaa. Sai viikottain lisäksi kauhukohtauksia. Olin ihan zombie.
Nyt on 5-vuotias. Itkee, huutaa ja puhuu edelleen unissaan. Nykyisin myös kävelee unissaan. Nyt on joku pelkovaihe taas menossa ja tulee joka yö viereen. Saa tietenkin tulla. Onneksi on loma ja voi nukkua korvatulpat korvissa.
Kyllä on äideillä vaikeaa. Onko äidinvaisto kadoksissa?
Ja kyllä, minäkin olen äiti.
Minulla 9kk vauva. Alkoi heräillä todella tiheään, lopetin yöimetyksen. Meillä meni muutama yö ja nukkui syömättä. Herää kyllä muutaman kerran yössä tutin perään hyvänä yönä, huonona (hampaat jne) monta kertaa.
Ylivireys on vaikeampi juttu. Itselläni samaa. Olen harkinnut nukahtamislääkkeitä (en tiedä voiko silloin hoitaa vauvaa). Liikunta ja ulkoilu auttavat jonkun verran. Minulla tila ei ole onneksi krooninen. Jaksan väsyneet päivät sen avulla että uskon että pian helpottaa.
Tsemppiä!
En osaa auttaa mutta totean ettet ole yksin -itseä se vähän helpottaa. Vauva täyttää vuoden ja viime yökin on mennyt max tunnin pätkissä. perhepeti käytössä, että saa edes vähän nukuttua. Omaa huonetta ei ole ja huudattaessa valvoo esikoinen sekä naapurit. Plus tälläkin se vuorotyö. Onneksi kohta muutetaan ja saadaan tilaa ja rauhaa enemmän -ehkä sitten unikoulu. Esikoinen nukkkui tässä iässä jo täysiä öitä.
Miksiköhän mulla meni niin hyvin?
Vauva heräsi mutta ei huutanut, mietipä mitä tein?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän mulla meni niin hyvin?
Vauva heräsi mutta ei huutanut, mietipä mitä tein?
Älä viitsi.
Oiskohan sellaisesta white noise unilelusta mitään apua https://whisbearnordic.vilkasstore.com/epages/whisbearnordic.sf/fi_FI/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi nukkuu,jos ei ole kuuma,kylmä,nälkä,rauhaton elämä,vatsavaivoja.Itse annoin iltaisin lapselle kiinteää ruokaa ja maitoa.Kyllä nukkui,kuin pikkuinen porsas aamuun asti.Vastasyntynyt ja parin kolmen kuukauden ikäinen vauva tietenkin herää yöllä syömää,mutta jo yli puolen vuoden ikäinen nukkuu koko yön.Ei pidä kaikkia neuvolan ohjeita ottaa ihan kirjamellisesti,koska lapset ovat erilaisia,niinkuin kaikki ihmiset.Mulla on viisi lasta,että kokemusta on.Järjen käyttö on sallittu myös lasten hoidossa.Lapsenlapseni kotonaan valvoi ja huusi yökaudet,mutta,kun tuli mulle hoitoon,niin nukkui koko yön.
Avaatko vähän, miten saat nukkumaan?
Laitan sänkyyn ja hiljaa laulan tuutulaulua.Ei kauan kestä,kun vauva nukkuu.Tosin illalla pitää olla rauhallista ja lapsille on hyväksi aloittaa iltarutiinit, kylpy,iltaruoka ym.joka ilta.Lapsi tuntee olonsa turvalliseksi.
Et ole yksin. Valitettavasti useimmilla vauvoilla tulee tässä iässä kehityksen aiheuttamia uniongelmia. Täällä sama juttu, nyt 11 kuinen lapsi, valvottanut vanhempiaan 2kk.