Vauva ei nuku, eivät siis myöskään vanhemmat...
En saa nukuttua riittävästi, kun vauva heräilee öisin. Omaa aikaa ei käytännössä ole. Ylivireystilan takia en saa nukahdettua helposti. Päivisin olo on väsynyt ja kiukkuinen. Miten tämän kierteen saa poikki?
Kommentit (129)
Muutama tunti hereillä ennen yöunia. Samat iltarutiinit samaan aikaan esim kylpy, puuro, maito, tutti suuhun ja unille. Meillä on nukutettu syliin tai viereen yli 1-vuotiaaksi.
Jos on maha täynnä, kuiva vaippa, sopiva lämpötila ja ei hammas yms kipuiluja niin nukkuu kyllä.
Joskus kun vauva oppii uusia jänniä taitoja niin ei malta rauhoittua nukkumaan mutta se menee ajan kanssa ohi.
onks vauvanhoidosta tullut rakettitiedettä,kun nykyajan äidit ei osaa vauvojaan hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
onks vauvanhoidosta tullut rakettitiedettä,kun nykyajan äidit ei osaa vauvojaan hoitaa.
Ai kuka niin väittää? Siis sinun lisäksesi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi nukkuu,jos ei ole kuuma,kylmä,nälkä,rauhaton elämä,vatsavaivoja.Itse annoin iltaisin lapselle kiinteää ruokaa ja maitoa.Kyllä nukkui,kuin pikkuinen porsas aamuun asti.Vastasyntynyt ja parin kolmen kuukauden ikäinen vauva tietenkin herää yöllä syömää,mutta jo yli puolen vuoden ikäinen nukkuu koko yön.Ei pidä kaikkia neuvolan ohjeita ottaa ihan kirjamellisesti,koska lapset ovat erilaisia,niinkuin kaikki ihmiset.Mulla on viisi lasta,että kokemusta on.Järjen käyttö on sallittu myös lasten hoidossa.Lapsenlapseni kotonaan valvoi ja huusi yökaudet,mutta,kun tuli mulle hoitoon,niin nukkui koko yön.
Toteat että kaikki on erilaisia,mutta kuitenkin KAIKKI yli puolivuotiaat nukkuvat koko yön? Joopajoo. Meillä lapsella on päivärytmi kunnossa,ei nuku liikaa päiväunia(parhaimmillaan tunnin) ja silti vuoden iässäkin herää 3-10 kertaa yössä. En tiedä mikä on,mutta ollut huono nukkumaan syntymästä asti. Ihan terve lapsi,mitään allergiaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi nukkuu,jos ei ole kuuma,kylmä,nälkä,rauhaton elämä,vatsavaivoja.Itse annoin iltaisin lapselle kiinteää ruokaa ja maitoa.Kyllä nukkui,kuin pikkuinen porsas aamuun asti.Vastasyntynyt ja parin kolmen kuukauden ikäinen vauva tietenkin herää yöllä syömää,mutta jo yli puolen vuoden ikäinen nukkuu koko yön.Ei pidä kaikkia neuvolan ohjeita ottaa ihan kirjamellisesti,koska lapset ovat erilaisia,niinkuin kaikki ihmiset.Mulla on viisi lasta,että kokemusta on.Järjen käyttö on sallittu myös lasten hoidossa.Lapsenlapseni kotonaan valvoi ja huusi yökaudet,mutta,kun tuli mulle hoitoon,niin nukkui koko yön.
Avaatko vähän, miten saat nukkumaan?
Lapseni ei nukkunut öisin vauvana eikä sen jälkeenkään. Unimäärä ollut syntymästä asti 8-9 tuntia vuorokaudesta eikä se yleensä ole sattunut yöaikaan. Kaikki unikoulut ja unikouluohjaajat on kokeiltu mutta mikään ei oo auttanut. Lapsi täyttää nyt 7 ja voin nukkua onneksi vaikka hän valvookin.
Sano sille vauvalle, että hyvää yötä, nähdään aamulla! Ja mene itse nukkumaan. Jos pentua ei kiinnosta yöunet, niin ei sen vanhemmilta tarvitse olla pois
Vierailija kirjoitti:
Vauvalla on isäkin. Ihan yhtä hankalaa on meillä molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toteat että kaikki on erilaisia,mutta kuitenkin KAIKKI yli puolivuotiaat nukkuvat koko yön? Joopajoo. Meillä lapsella on päivärytmi kunnossa,ei nuku liikaa päiväunia(parhaimmillaan tunnin) ja silti vuoden iässäkin herää 3-10 kertaa yössä. En tiedä mikä on,mutta ollut huono nukkumaan syntymästä asti. Ihan terve lapsi,mitään allergiaa ei ole.
Meilläkin esikoinen nukkui ehjiä yöunia hyvin pienestä asti, joten on ollut tosi vaikeaa tottua siihen, että kuopus nukkuu paljon huonommin, teki mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille vauvalle, että hyvää yötä, nähdään aamulla! Ja mene itse nukkumaan. Jos pentua ei kiinnosta yöunet, niin ei sen vanhemmilta tarvitse olla pois
Ääliön ohje. Et taida tietää mitään lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset nukkumisjärjestelyt? Meillä auttoi, kun otettiin vanhempien väliin nukkumaan. Alkoi nukkua kellon ympäri. Aikaisemmin heräili useamman kerran yössä.
Yritämme pitää pääosin omassa sängyssä melko lähellä vanhempia. Vieressä nukkuessaan vauva haluaa yöllä todella tiheästi rintaa.
Tissi suuhun ja unta palloon. Kuulostaa siltä että vauva vaan kaipaa läheisyyttäsi.
Suosittelen magnesium lisää iltaan, auttoi itsellä vastaavassa tilanteessa siihen että sai unen päästä kiinni. Stressi kuluttaa magnesiumia ja toisaalta magnesium kuljettaa stressihormonia pois kehosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset nukkumisjärjestelyt? Meillä auttoi, kun otettiin vanhempien väliin nukkumaan. Alkoi nukkua kellon ympäri. Aikaisemmin heräili useamman kerran yössä.
Yritämme pitää pääosin omassa sängyssä melko lähellä vanhempia. Vieressä nukkuessaan vauva haluaa yöllä todella tiheästi rintaa.
Tissi suuhun ja unta palloon. Kuulostaa siltä että vauva vaan kaipaa läheisyyttäsi.
Neuvolassa on oltu sitä mieltä, että yli puolivuotias vauva ei enää tarvitse öisin ruokintaa. Kuulemma koko perheen nukkuminen voisi parantua, mikäli rinnalla roikkuminen yöaikaan loppuisi. En minäkään jatkuvaa heräilyä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen magnesium lisää iltaan, auttoi itsellä vastaavassa tilanteessa siihen että sai unen päästä kiinni. Stressi kuluttaa magnesiumia ja toisaalta magnesium kuljettaa stressihormonia pois kehosta.
Käyn apteekissa tai luontaistuotekaupassa. Tätä vinkkiä pitää kokeilla!
Tsemppiä! Jotkut vauvat vaan luonnostaan ovat huonounisempia! Meillä esikoinen oli ns. normaali vauva, heräili yössä 2-3 kertaa, kunnes yövieroitettiin 9kk:n iässä. Päikkäreitä nukkui aluksi vain kantoliinassa mutta myöhemmin sängyssä 1,5-3 tuntia/laaki. Oltiin aivan polleina siitä, että ollaan hoidettu miehen kanssa unihommat jetsulleen oikein, kun 10-kuisesta eteenpäin lapsi nukkui yöt kuin tukki, liikkumaan oppimisineen, hampaineen ja kaiken maailman flunssineen. Edes kipeänä ei heräillyt öisin.
No, karma räjähti käsiin huonounisen, aktiivisen ja todennäköisesti refluksista kärsineen kuopuksen myötä, joka parhaimmillaan heräsi itkemään 20 minuutin välein, koko yön läpeensä. Päiväuniakin nukkui 40 minuutin nukuttamisen jälkeen maksimissaan tunnin verran. Kaikki mahdollinen kokeiltiin, refluksi helpotti aikanaan (refluksi tuli puheeksi lääkärillä vasta 1,5-vuotiaana, oltaispa tajuttu hakea apua aiemmin!) ja yöunet lopulta vakiintuivat hieman alle 2-vuotiaana. Sitä ennen elämä oli järkyttävän uuvuttavaa ja ahdistavaa, eikä siihen mikään oikein auttanut. Kuopuksen persoona on todella vauhdikas ja hän edelleen villiintyy aivan ylikierroksille pienestäkin vauhdikkaammasta leikistä tai vaikka tutun ihmisen kyläilystä ilta-aikaan.
Tarinan pointti: Unikoulut on tosi jees ja voivat auttaa ainakin pahimpaan heräilyyn. Kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa ja asiantuntija-apua, jos oma googlailu ja pinnistely uuvuttaa. Suosittelen itse Unijunan Liisaa, aivan ihana ja empaattinen tyyppi <3 Mutta lapset on persoonaltaan ja ominaisuuksiltaan niin erilaisia, että joillain vaan valmiudet katkeamattomaan, pitkään uneen ei ole yhtä hyvät kuin toisilla. Onhan meitä aikuisiakin monenlaisilla unenlahjoilla. Ei pidä siis soimata itseään, jos vaivannäöstä huolimatta tuloksia ei tule heti. Ja yrittäkää hankkia apua muuhun elämään, ottakaa parisuhdeaikaa ja käykää välillä vuorotellen nukkumassa kaverilla/mummolassa/hotellissa kokonaiset unet. Se ei poista pitkään kertynyttä väsymystä, mutta on henkisesti tärkeää, että saa vähän breikkiä. Tsemppiä ja jaksamista <3 Ja älä vaan usko kaikkia näitä viisastelijoita, jotka ainakin osaavat nukuttaa vauvan kuin vauvan! Ihana tuttuni on 5 lapsen äiti ja 10 lapsen isoäiti, ja hänelläkin oli yhden kanssa niin vaikeaa, että kävelyttivät lasta vaunuissa sisälle rakennetulla töyssyradalla yöt läpeensä, kun muu ei auttanut, eikä varmasti ollut kiinni uusavuttomuudesta tai kokemuksen puutteesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä neuvolasta lähete unikouluun, jos lapsi on jo yli 6 kk vanha. Paikkakunnasta riippuen se toteutetaan joko sairaalassa tai ensikodissa. Prosessiin kuuluu tietysti huonounisuuden syiden selvittäminen. Tsemppiä, tuo on rankkaa aikaa, mutta siitä selviää kyllä. Ennemmin tai myöhemmin lapsi alkaa nukkua. Meidän 3 v. herää enää 1-3 kertaa yössä.
No ei kyllä kannata viedä mihinkään sairaalaan unikouluun täysin vieraiden ihmisten huudatettavaksi.
Todellakin kannattaa viedä ja saada ammattiapua! Ja siellä ollaan tietysti itsekin paikalla. Huomaa, että sinulla ei ole asiasta mitään tietoa taikka kokemusta.
Ei ai akaan KYS:n sairaalaunikouluissa ole vanhemmat paikalla, vaan kotona nukkumassa.
Ja ei todellakaan kannata turvautua tähän kovin herkästi. Sillekin on paikkansa, mutta sitä ennen on paljon asioita joita kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas päinvastoin siirrettiin heti kaksiviikkoisena vauva sisaren huoneeseen nukkumaan ja ihan erilainen on ollut vauva-aika, kuin esikoisella. Nukkuu todella hyvin, kun taas ollessa minun kanssani samassa huoneessa nukkuu levottomasti ja heräilee. Ei varmasti sovi kaikille, mutta keinona kannattaa kokeilla. Itselle oli enemmän haastavaa oppia nukkumaan ilman että vauva on vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas päinvastoin siirrettiin heti kaksiviikkoisena vauva sisaren huoneeseen nukkumaan ja ihan erilainen on ollut vauva-aika, kuin esikoisella. Nukkuu todella hyvin, kun taas ollessa minun kanssani samassa huoneessa nukkuu levottomasti ja heräilee. Ei varmasti sovi kaikille, mutta keinona kannattaa kokeilla. Itselle oli enemmän haastavaa oppia nukkumaan ilman että vauva on vieressä.
Näin meilläkin toimittiin hyväunisen esikoisen kanssa, mutta kuopus huutaa öisin niin kovasti, ettei tuo ole enää onnistunut.
Tuttavaperheessä auttoi yömaidon lopettaminen, riittävästi touhua ja energian kulutusta vauvalle päivään, säännöllinen nukkumaanmenoaika + tuhti iltapala sekä se että vauva ei saanut enää katsoa juurikaan mitään ruutuja koska tuli näistä yliaktiiviseksi (tv, tabletti, tietokone).
Myös päikkäreiden nukkumisaikaa voi miettiä. Oman kohdalla auttanut se että siirtänyt unia aamupäivästä iltapäivään tai päinvastoin ja ottaako yhdet vai kahdet tirsat. Yllättäen ne kahdet pidensi yöuntakin.
Omasta jaksamisesta huolehdittava!
En tiedä toimisiko tämä noin pienellä, mutta itse olin kuulemma samanlainen. Äiti yksinkertaisesti väsytti minut päivän aikana niin että tuli nukuttua koko yö heräilemättä kuin korkeintaan kerran yössä. Käytiin uimassa, juoksuleikkejä paljon jne. Olin erittäin aktiivinen ja vilkas (lääkärit epäilivät osittain johtuvan myös synnytyksen aikana tapahtuneesta isosta hapenpuutteesta lisäksi oli geenit).
Tietysti jos olette jo kokeilleet niin en osaa sanoa, päätin kuitenkin yrittää :) Toivottavasti tilanne paranee!! Vaikea se on lapsen kanssa olla ja huolehtia kaiken lisäksi itsestäänkin kun on rättiväsynyt.