Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon te 70- tai 80-luvulla syntyneet matkustelitte lapsena?

maitseena
26.06.2018 |

Itse -79 syntyneenä olin ekalla aurinkolomalla Kyproksella 12-vuotiaana, eli se oli myös eka kertani lentokoneessa. Reissu jäi myös ainoaksi lapsuudenperheeni kanssa eli sen jälkeen olen reissanut vasta aikuisena omilla tuloillani.

Mielestäni kukaan kavereistanikaan ei matkustellut juurikaan, mutta nyt olen huomioinut, että mm. ikiseni radiojuontajat muistelevat lapsuuden Kanarian reissujaan, sillä tyylillä että niitä on todella tehty useampia ja että ne kuuluivat kuin vakiovarustukseen 80-luvun lapsuudessa.
Itse en totta tosiaan ollut edes kuullut koko Kanarian saarista lapsena ja tuo oma ainutlaatuinen Kyproksen matkani oli sellainen, että muistan vanhempieni todella säästäneen sitä varten rahaa ja pitkään.

Koen siis ajan todella muuttuneen omasta lapsuudestani, kun nyt oma kymmenvuotiaani on ollut noin 20 kertaa reissussa (arviolta, en lähtenyt nyt laskemaan ja muistelemaan), mutta ilmeisesti jo kasarilla on joidenkin lasten elämä ollut samanlaista kuin nykyään lapsilla, eli joissan perheissä oli jo silloin mahdollista matkustella usein.

Tämä aihe tuli tuosta lama-ketjusta mieleen.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran samanikäisenä kans Kanarialla ja pari viikonloppukäyntiä Euroopassa. lapin reissu kerran. siinäpä se. hyviä reissuja ihan. oltiin todella köyhiä, joten olen ihan kiitollinen että sain matkustaa lentokoneellakin

Vierailija
2/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alun lapset kyllä kesäksi sitten maalle työntekoa oppimaan leikin varjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaan luontokohdematka kerran kesässä. Pari luokkakaveria kävi perheensä kanssa kerran vuodessa ulkomailla.

Vierailija
4/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1960 ja ensimmäinen lentomatkani oli 7-vuotiaana Mallorcalle, jo sitä ennen olen käynyt lukuisilla laivamatkoilla Ruotsissa ja Saksassa. 

Tuon jälkeen matkustelimme suunnilleen 2 kertaa vuodessa, sekä hiihtolomalla että kesälomalla. Laivareissuja tämän lisäksi.

Vierailija
5/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissattiin lähinnä autolla. MEillä oli asuntovaunu ja sen kanssa kierreltiin ympäri Suomea (pari kertaa käytiin myös Ruotsissa ja Norjassa). Melkein joka kesä tehtiin pitkä reissu Lappiin ja lisäksi muutaman päivän reissuja Etelä-Suomen huvipuistoihin. Lentokoneessa en ollut lapsena kertaakaan ja laivallakin vain muutaman kerran. En osannut muuta kaivatakaan, en muista että kaveritkaan olisivat missään Etelässä käyneet.

Olen syntynyt 1983.

Vierailija
6/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ikäluokkaa jolla on 70- ja 80-luvulla syntyneitä lapsia. Emme käyneet koskaan Ruotsia ja Saksaa kauempana, itsekin pääsin ensimmäiselle aurinkolomalleni Kanarialle vasta liki kuusikymppisenä.

Vierailija
7/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä pääsin Marokkoon ja ruotsinlaivalle

-74

Vierailija
8/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena kävin Ruotsin Haaparannalla, asuin silloin Kemissä (matka n. 25km). Laskettelemassa joskus jossain Ruotsin puolen kohteessa.

Teini-ikäisenä kävin kerran Norjassa ja Tanskassa. Tukholmassa myös vain kerran muistaakseni.

Leningradissa (nyk. Pietari) kävin 2 kertaa bussimatkalla.

Helsingissä kävin kerran lentokoneella lapsena.

Yhtään aurinkorantalomaa en ole tähän mennessäkään tehnyt, ikä 50 tällä hetkellä.

Eipä silti, en ollut lapsena tai teininä mitenkään kovin kiinnostunut edes matkailusta. Äitini kävi kerran Tunisiassa kun olin lapsi, se tuntui silloin todella eksoottiselta.

Meillä oli toisaalta kiva kesäpaikka, jossa oli kiva olla kesäisin.

Vierailija
9/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa kaikki lomat. Joskus Eurooppaan ja muutamalle risteilylle.

t.stadilainen

Vierailija
10/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinlaivalla pari kertaa ja kerran tädin ja serkkujen kanssa teininä kyprokselle. Muutoin kesäisin mökkeiltiin ja kerran kesässä käytiin vesipuistossa jolloin yövyttiin hotellissa.

En koskaan lapsena kaivannut mitään enempää, olen syntynyt 80-luvulla :)

Vierailija
11/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1964 ja ensimmäinen ulkomaanmatkani oli Saksaan vuonna 1967 (en toki muista tästä mitään).

Espanjassa kävimme joka kesä kolme neljä viikkoa, ostettiin halvat lennot esim johonkin rantakohteeseen ja vuokrattiin talo tutusta paikasta. Tämä siis oli 1970-luvulla.

Ibizalla käytiin 1976 ja siellä oltiin 2 kuukautta niin se jäi mieleen..

Muuten reissattiin Ruotsissa ja Saksassa. Kun Finjet aloitti, käytiin autolla sukuloimassa Saksassa tosi usein.

Eka oma matkani oli 1977 kun pääsin siskoni kanssa purjehdusleirille Bournmouthiin Englantiin.

Sen jälkeen oltiinkin Englannissa kaikki kesät ja 1981 menin Lontooseen kouluun vuodeksi.

Suomalaiset kaverit matkusteli aika samalla lailla kuin me. Ei ehkä ihan yhtä paljon. Mutta monet kävi 1970-luvulla Yhdysvalloissa, mikä oli minusta erittäin jännittävää!

Vierailija
12/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -84. Yhtään ulkomaanreissua ei tehty, ei edes risteilyllä käyty. Kotimaassa matkusteltiin jonkin verran, mutta hyvin vähän. Vanhemmilla oli 24/7/365-työ, joten ei ollut paljon mahdollisuuksia matkusteluun.

Vierailija
13/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi pari Lapin ja Ruotsin reissua. Sukulaisissa reissattiin useammin, mutta matka oli vain 200 kilsaa.

Helsinkiin ja Tampereelle muutaman vuoden välein. Norjaan samoin.

Eka lentomatka vasta vuonna 90, 16-vuotiaana. Lomat menivät kotimaan ja naapurimaiden kiertämiseen. Tuntui että jatkuvasti oltiin tien päällä.

Vierailija
14/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 70-luvun puolivälissä. Kotimaan matkailua melkein joka vuosi. 90-luvun alussa matkusteltiin enemmän ulkomailla, sitä ennen tosin joitakin reissuja Ruotsin puolelle, autolla ja laivalla.

Vierailija
15/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme kerran vuodessa Rodoksella, Kanarialla, Turkissa tai Kreetalla ja kerran vuodessa laivalla. Olen syntynyt -83.

Vierailija
16/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -84 ja käynyt lapsena Bulgariassa, Mallorcalla pari kertaa ja Kreikassa.

Ruotsin laivalla useammin. Kerran Tallinnassa.

Vierailija
17/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 1967 syntynyt saa vastata, niin 70-luvulla maalla kukaan tuntemani ei matkustellut. Se ei kuulunut elämänpiiriin. Itse pääsin pari kertaa Ruotsiin laivalla. Alakoulussa ollessani YKSI tyttö kävi Espanjassa. Yläkoulussa ja lukiossa jotkut hyvin harvat olivat kielikurssilla tai vaihto-oppilaana. 80-luvulla matkustaminen kuitenkin alkoi olla juuri ja juuri mahdollisuuksien rajoissa, ja lukion jälkeen lähdettiin interrailille.

Vierailija
18/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsi olen, sukua asui ympäri Suomea eli lomat oli yleensä sitä että hikisessä autossa ajeltiin Suomen päästä päähän ja sivulta sivulle. Ruotsiin pääsin n. 10 vuotiaana ekan kerran ja pohjois Norjassa käytiin pakulla kun olin n. 15. Eurooppaan ja ekan kerran lentokoneeseen pääsin vasta n. 20 vuotiaana kun olin jo asunut omillani pari vuotta.

Vierailija
19/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 82 , käytiin mm. Ruotsi, latvia, espanja, meksiko, kreikka, italia.

Vierailija
20/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 80-luvun alussa, ja olen matkustellut siitä lähtien. Ensimmäinen muistikuva on noin 4-vuotiaana Espanjan rannikolta, mutta sitä aiemminkin minua on viety matkoille. Meillä oli tapana käydä kerran vuodessa etelässä jossakin ja sitten hiihtämässä Lapissa, usein Rukalla. Yhdysvalloissa kävin ensimmäisen kerran noin 14-vuotiaana. 

Myöhemmin olen heittänyt näistä reissuista juttua työpaikoilla ja ihmetellyt ihmisten outoja ilmeitä.... tajusin vasta lähempänä kolmeakymppiä kuinka harvinaista oma elämäntyylini on ollut. Vanhemmat ei rikkaita, vaan paremmissa päällikkötason hommissa,