Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon te 70- tai 80-luvulla syntyneet matkustelitte lapsena?

maitseena
26.06.2018 |

Itse -79 syntyneenä olin ekalla aurinkolomalla Kyproksella 12-vuotiaana, eli se oli myös eka kertani lentokoneessa. Reissu jäi myös ainoaksi lapsuudenperheeni kanssa eli sen jälkeen olen reissanut vasta aikuisena omilla tuloillani.

Mielestäni kukaan kavereistanikaan ei matkustellut juurikaan, mutta nyt olen huomioinut, että mm. ikiseni radiojuontajat muistelevat lapsuuden Kanarian reissujaan, sillä tyylillä että niitä on todella tehty useampia ja että ne kuuluivat kuin vakiovarustukseen 80-luvun lapsuudessa.
Itse en totta tosiaan ollut edes kuullut koko Kanarian saarista lapsena ja tuo oma ainutlaatuinen Kyproksen matkani oli sellainen, että muistan vanhempieni todella säästäneen sitä varten rahaa ja pitkään.

Koen siis ajan todella muuttuneen omasta lapsuudestani, kun nyt oma kymmenvuotiaani on ollut noin 20 kertaa reissussa (arviolta, en lähtenyt nyt laskemaan ja muistelemaan), mutta ilmeisesti jo kasarilla on joidenkin lasten elämä ollut samanlaista kuin nykyään lapsilla, eli joissan perheissä oli jo silloin mahdollista matkustella usein.

Tämä aihe tuli tuosta lama-ketjusta mieleen.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietettiin vuosittain 2-4 viikkoa joulun aikaan kaukomailla. Syntynyt olen -88.

Vierailija
22/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOPETA JO NÄIDEN 70-80-LUVULLA SYNTYNEIDEN KETJUJEN TEKEMINEN. TEET NÄITÄ JOKA VIIKKO LISÄÄ, JA TÄMÄ ON JATKUNUT VUOSIA. 80-LUVULLA SYNTYNEET ON MILLENIAALEJA KUTEN 90-LUVULLA SYNTYNEETKIN JA SIIS ERI SUKUPOLVEA KUIN SINÄ.

PS HANKI JOTAIN PAREMPAA TEKEMISTÄ KUIN JATKUVA PALSTAHENGAILU.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970. Ei meillä ollut varaa matkustaa kauas, kierreltiin asuntovaunulla Suomea ja Ruotsia. Nelihenkinen perhe. Hotellit olivat sikakalliita tuohon aikaan.

Monet tuttavaperheet matkustivat autolla ja nukkuivat teltoissa. Tuo meidän kuuden hengen kokoinen asuntovaunus oli luksusta siihen verrattuna :)

Vierailija
24/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tämä tuli tuosta lama-ajan ketjusta mieleen”

NO NIIN TOTTAKAI SIITÄKIN PITI SAADA TEHDÄ JOKU 70-80-LUVULLA SYNTYNEIDEN KETJU, VAIKKA AIHE KOSKI ENEMMÄNKIN 80-90-LUVULLA SYNTYNEITÄ.

VOITKO EDES VIIKON YRITTÄÄ OLLA TEKEMÄTTÄ UUTTA 70-80-LUVULLA SYBTYNEIDEN KETJUA, KUN TEHTAILET NIITÄ JOKA VIIKKO. KEKSI JOTAIN TEKEMISTÄ ITSELLESI. TÄMÄ PALSTA KAIPAA LOMAA SINUSTA.

Vierailija
25/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaassa ja Pohjoismaissa matkustettiin jonkun verran kengännauhabudjetilla. Teini-ikäisenä pääsin sitten kerran ihan etelänlomalle. Muistaakseni ei kukaan tuttukaan sen enempää päässyt matkustamaan. Tuohon aikaan asuntolainat piti maksaa tappotahtiin. Ei velkojaan lyhentävillä perheellisillä ollut ylimääräistä rahaa.

Vierailija
26/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLEN 80-LUVULLA SYNTYNYT, JA ÄRSYTTÄÄ, KUN SAMA AKKA VUOSITOLKULLA KIRJOITTELEE NÄITÄ KETJUJA JA VETÄÄ NIIHIN MUKAAN 80-LUVULLA SYNTYNEET, JOKA OVAT ERI SUKUPOLVEA KUIN 70-LUVULLA SYNTYNEET. RESSULLA EI VARMAAN TOSIELÄMÄSSÄKÄÄN OLE IKÄISIÄÄN KAVEREITA TAI MITÄÄN KAVEREITA, KUN VUOSI TOISENSA JÄLKEEN KIRJOITTAA KOKO AJAN NÄITÄ KETJUJA.

Vierailija
27/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONKO SULLA EDES MIESTÄ, KUN OLET AINA TÄÄLLÄ KIRJOITTELEMASSA MILLOIN MITÄKIN 70-80-LUKUKETJUA?

MULLA ON AIHE SUN SEURAAVAAN KETJUUN. KIRJOITA SIITÄ, MILLAISTA ON, KUN EI SAA 70-80-LUVULLA SYNTYNYTTÄ MIESTÄ TAI KAVEREITA.

Vierailija
28/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-76 syntynyt. Muistaakseni kaksi kertaan pääsin Kreikkaan. Kotimaanmatkailua tehtiin purjeveneellä alle kouluikäisenä.

Vierailija
29/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, vaikken kuulu kohderyhmääsi - olen syntynyt 60-luvulla.

Silloin ei tod. matkusteltu. Meidän perheemme oli syntymäkunnassani harvinaisuus, sillä teimme Amerikan-matkan vuonna -75.

Se olikin ainoa matka, jonka tein vanhempieni kanssa lentäen.

Lukiaikoina (80-luvun alussa) muutamat luokkakaverit kävivät "Inglisissä". En ymmärtänyt, mistä oli kyse :D

Parikymppisenä tein sitten ekan ulkomaanmatkani omin päin ja siitä se sitten lähti. Lapasesta. Varsinkin nyt, kun matkustamisesta on tullut järjettömän halpaa.

Itse olen sitten matkustellutkin varmaan kostona tuolle lapsuuden köyhäilylle... Saan jo lievää kuittailua matkustamisestani.

Vierailija
30/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä Huutaja! Ei näitä ketjuja ole pakko klikata auki jos aihe ei kiinnosta:)

Vierailija
31/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOIN SANOO SULLE, ETTÄ AIKA HARVA 80-LUVUN JUPPIAIKANA SYNTYNYT KOKEE MITÄÄN YHTEISTÄ 70-LUVULLA SYNTYNEIDEN SUKUPOLVEN KANSSA. TOIVOISIT OLEVASI NUOREMPI JA ”SAMAA PORUKKAA”, KUIN 80-LUVULLA SYNTYNEET. MUTTA ET OLE. VAIKKA KIRJOITTASIT 100 UUTTA 70-80-LUVULLA SYNTYNEIDEN KETJUA, ET SILTIKÄÄN OLE.

Vierailija
32/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -71 ja ainoat reissut meillä oli kesäiset automatkat mummoloihin ja niihinkin oli surkeat 100 km ajoa.

Kateeksi käy reissuperheitä. Rahasta ei meillä ollut pulaa vaan vanhemmat eivät ilmeisesti vaan välittäneet matkailla. Olisivat edes tarjoilleet lapsilleen elämyksiä mutta ei :(

Vierailija
33/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt v. 80. Matkustelimme paljon siitä asti kun olin ihan pieni. Vanhemmat varasivat useimmiten matkat itse säästön vuoksi, lennot Aeroflotilla kun tulivat halvimmaksi (eivätkä olleet mitään kovin hienoja koneita siihen aikaan, joskus sai oikeasti pelätä). Reissasimme useimmiten kaukokohteissa Aasiassa, Karibialla, Keniassa, Brasiliassa jne. Aina talvisin kahden viikon reissu. Lisäksi laivalla käytiin usein, ja kesäisin Tanskassa ja Ruotsissa autolla. Hyvät muistot jäi ja maailmankuva avartui. Muistan kyllä, kuinka muut perheet ja kaverit ihmettelivät kun matkusteltiin.

Harmittaa kun ei ole itsellä ole ollut mahdollisuutta reissata niin paljon omien lasten kanssa.

Vierailija
34/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä Huutaja! Ei näitä ketjuja ole pakko klikata auki jos aihe ei kiinnosta:)

TOI AKKA LAITTAA JOKA V:N VIIKKO UUDEN 70-80-LUVULLA SYNTYNEIDEN KETJUN, JA USEIN VIELÄ MONTA VIIKKOA. OLEN NIIN KYLLÄSTYNYT TÄHÄN.

Vierailija
35/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 7v kävin Ruotsissa mummun kanssa. 10v norjan reissu perheen kanssa. 17v olin sitten 2vkoa Kreikassa. Vm 73.

Vierailija
36/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvun lopulla ja lähes joka kesä oltiin ulkomailla. Joskus rantalomalla Kanarialla, Kreikassa tms., joskus kaupunkilomalla Pohjoismaissa tai Keski-Euroopassa. Myös parhaan lapsuuskaverini perhe matkusteli suunnilleen saman verran. Talvisin reissasimme lähinnä Lappiin laskettelemaan.

Vierailija
37/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei käyty koskaan ulkomailla. Ei ollut varaa siihen. Kerran vuodessa kävimme kummitädin luona. Ei ollut kesämökkiä. 48v.

Vierailija
38/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt -80 ja me matkustettiin Kanarialle, Turkkiin tai Kreikkaan kerran vuodessa. Muistan kun luettiin sanomalehdestä kymppimatkojen tms äkkilähtötarjouksia ja soitettiin matkatoimistoon heti kun ne avasi aamulla ovensa halvan reissun toivossa. Silloin reissuun saattoi vielä päästä todella halvalla 4-henkinen perhe. Sama meininki ei ole enää tänä päivänä. Ihan perusduunari perhe mutta matkailu on meille aina ollut yksi ylitse muiden.

Vierailija
39/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä nyt en ikäni puolesta mahdu tähän ketjuun, kun olen jo 60-luvun alussa syntynyt, mutta kerronpa kuitenkin mitä oli touhu teidän syntymänne aikoihin tavallisessa duunariperheessä. 

70-luvullahan vasta kunnolla etelänmatkailu alkoi ja meilläkin vanhemmat kävi ensimmäisen kerran etelässä 70-luvun lopulla, kun itse oli 16 vuotias. Eli siis vanhemmat kävi ilman meitä lapsia. Toki se meille passasi oikein hyvin jo siinä vaiheessa, kun isoveljeni kanssa pääsimme järkkäämään kotibileitä.

Ainoat ulkomaanmatkani vanhempien kanssa tein Ruotsiin ja Norjaan 70-luvulla. Muuten matkattiin kotimaassa, se mitä matkattiin. Ensimmäisen kerran etelään menin 80-luvun puolivälissä ja silloin kaverin kanssa itse matkat maksaen.

Vierailija
40/67 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SITTEN SE LUULTAVASTI VASTAILEE ITSE NÄIHIN KETJUIHINSA JA ESITTÄÄ MILLOIN MINÄKIN VUONNA SYNTYNYTTÄ, ETTÄ NÄÄ KETJUT PYSYISI PINNALLA. VÄLILLÄ JOKU FUULA EREHTYY NÄIHIN VASTAAMAAN. NYT KUN ON JOKU OIKEASTI HYVÄ LAMA-KETJU NOUSSUT PINNALLE, NIIN PITIHÄN TÄMÄN AKAN VÄÄNTÄÄ TAAS JOKU UUS 70-80-LUVULLA SYNTYNEIDEN KETJU, KUN EIHÄN TÄNNE SAA MILLEANIAALIEN (80-90-LUVULLA SYNTYNEIDEN) KETJUJA TULLA.