Ai että vihaan avokonttorissa työskentelyä! Nytkin alkaa olla taas mitta täysi - onneksi on kohta kesäloma!
Meillä avokonttori on sellainen,, ettei vierekkäisten ihmisten välissä ole sermejä. Inhoan sitä, ettei ole yhtään omaa rauhaa vaan toinen töröttää siinä vieressä koko ajan. Lisäksi muutama lähellä istuva ihminen huutaa aina puhelimeen niin kovaa, että en pysty keskittymään siinä älämölössä. Minua häiritsee sekin, että ihmiset ravaavat edestakaisin ja ovi loksahtelee vähän väliä. Tai jonkun typerät soittoäänet kännykässä.
Mitään hyvää puolta en tästä keksi. Ihmiset, joiden läheisyydessä istun, eivät tee mitään yhteistä työtä minun kanssani, en edes tunne heistä juuri ketään, joten tiedonkulun parantumistakaan ei voi sanoa tapahtuvan. Käytän aina kuulokkeita huolimatta siitä mahdollisuudesta, että muut pitävät minua epäsosiaalisena, mutta väliäpä tuolla kun ei olla edes samaa tiimiä. Työpistettä ei saa yhtään "sisustettua" viihtyisämmäksi, kun ei siinä ole edes seiniä.
Olen ollut 3 kk nykyisessä työssä ja tuntuu että juuri tuo ympäristö stressaa minua hirveästi. Olen ollut avokonttorissa aiemminkin, mutta en näin huonossa. Teen välillä etäpäiviä, mutta nytkin etäpäivät ovat liki mahdottomia kun puoliso ja lapset ovat kesälomalla ja kotona, joten ei siellä sen parempi rauha ole. Joskus vain mietin miten kauan tämmöistä jaksaa. Työ sinänsä on kivaa ja sitä kyllä mieluusti teen.
Kommentit (33)
Olen ollut it-alalla vuodesta 1998 alkaen ja monestikin istunut avokonttorissa. Ne näyttävät menevän vain huonompaan suuntaan. Alkuaikoina jopa tykkäsin, kun oli oma loosi, jonka sai järjestää kivaksi, mutta nykyistä avokonttorityöpistettäni inhoan kun siinä ei ole kuin pöytä eikä mitään sermejä ympärillä. Ärsyttää kun koko ajan näkee kun joku suhaa ohitse käytävällä. Täytyisi varmaan käyttää jotain sivusilmälappuja ettei näkisi ja kuulokkeet päähän ettei kuulisi...
Aikuisillekin avokonttorit on helvetistä. Siitä huolimatta peruskoulujen trendi on rakentaa näitä avoimia oppimisympäristöjä kun muutosta pitää saada vaikka väkisin. Lapsiparat! Mitään ei nykyään ajatella järjellä ja käytännön kannalta.
Kuulostaa ihan kamalalta. Itse rakastan avokonttorissa työskentelyä, mutta meillä onkin kunnon sermit.
Osta omat sermit pöytäsi ympärille. Laita meno veroihin työtulovähennyksinä. Omalle puolelle sermiä kiinnität rauhoittavia kuvia, toiselle puolelle vaikkapa oman nimesi. Työskennellessä käytä vastamelukuulokkeita.
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70182191/
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80193066/
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10364764/
Meidän konttorissa on yksi nainen, joka lukee ääneen samalla kun kirjoittaa muistiinpanoja puhelimessa puhuessaan. Ihan helvetin ärsyttävää. Miksi ne pitää kirjoittaessa lukea samalla ääneen - kyllä se henkilö puhelimen toisessa päässä varmaan uskoo muutenkin, että asia on kirjoitettu ylös.
PItäisi perustaa kansanliike avokonttoreita vastaan. En ole kuullut kenestäkään, jonka mielestä ne olisivat hyvä ja toimiva idea.
Vierailija kirjoitti:
PItäisi perustaa kansanliike avokonttoreita vastaan. En ole kuullut kenestäkään, jonka mielestä ne olisivat hyvä ja toimiva idea.
Minä tykkään. -4
Eikö näitä ollut joskus menneinä vuosikymmeninä, kaiketi havaittiin huonoiksi ja tilalle tuli normi konttorit, Nyt taas kaiken kääntämisen ja uudistuksen nimissä ovat muka niin hyviä. Levotonta ja keskittymistä häiritsevää se on.
Olisiko hyviä vinkkejä avokonttorissa selviytymiseen? Vastamelukuulokkeet on jo. En vain jaksaisi pitää niitä koko päivää päässä, alkaa korvia kuumottaa. Valitettavasti omat sermit eivät onnistu kuten joku tuossa muka vitsillä heitti. Meidän työtiloista vastaava organisaatio puuttuisi asiaan hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hyviä vinkkejä avokonttorissa selviytymiseen? Vastamelukuulokkeet on jo. En vain jaksaisi pitää niitä koko päivää päässä, alkaa korvia kuumottaa. Valitettavasti omat sermit eivät onnistu kuten joku tuossa muka vitsillä heitti. Meidän työtiloista vastaava organisaatio puuttuisi asiaan hyvin nopeasti.
En heittänyt omia sermejä vitsillä. Jos työpöytäsi on aina samassa paikassa, voit laittaa liikuteltavat sermit sen ympärille. Kiinteät eivät onnistu paloturvallisuusriskin takia. Jos pomo alkaa urputtaa, hommaa lausunto työterveyspsykologilta tai -fysioterapeutilta.
Taidan olla poikkeus, mutta tykkään avokonttorista. Olen hiljainen introvertti ja minulle on helpompaa olla "osana laumaa" kun istun samassa tilassa muiden kanssa. Jos olisin omassa huoneessa, joutuisin olemaan oma-aloitteisempi että saisin kaiken tiedon ja etten syrjäytyisi porukasta.
Mä kanssa tykkään avokonttorista. Omassa kopissa syrjäytyisin ja asiat jäisi tekemättä.
Ainoa mitä avossa inhoan, on joidenkin eväät jotka käryttävät koko toimiston ja lisäksi joutuu kuuntelemaan sitä lipitystä ja lurputusta ja erään niukan röyhtäilyä.
Puhe, naureskelu ja sellainen ei haittaa yhtään.
Argh! Samaa mieltä aloittajan kanssa. Keskittyminen on mahdotonta kun joku puhuu koko ajan. Joko puhelimessa tai yrittää pälpättää omia asioitaan, johon sitten murahtelet vastaukseksi ja jossain vaiheessa tokaiset että nyt on pakko keskittyä. Auttaa vain hetkellisesti. Vinkkejä työrauhan luomisesta otetaan vastaan.
Pystyn kyllä olemaan avokonttorissa, mutta tarvitsen sermit työpisteeseen. En voi sietää sitä, että joudun istumaan suoraan jonkun vieressä ja koko ajan näen tämän toisen.
Minusta avokonttorit ovat oikein hyviä.
Sermit hankaloittavat näkyvyyttä. Ilman sermejä näen alaisteni tekemiset yhdellä vilkaisulla, ja vain nuorimmat naikkoset kehtaavat Facebookata työajalla. Voin antaa palautteen muodossa, joka samalla toimii vinkkinä tai pelotteena muille, joten työtahdin saa pidettyä kannattavalla tasolla.
Meillä ei myöskään ole sermejä, ja onhan siellä muutama ihan uskomaton kälättäjä. Vain oma ääni ilahduttaa heitä. Onneksi sentään puhuvat kieltä jota en ymmärrä, joten pystyn jotenkuten keskittymään omiin juttuihini.
Muuten avokonttori on ihan ok. Jos olisin aina kotitoimistolla, olisin todella sisäänpäinkääntynyt ja päivittäinen askelmääräni olisi nykyistäkin pienempi...
Tulisin hulluksi avokonttorissa, nykyinen toimistoni on paras, ylhäisessä yksinäisyydessä iso huone, voin tehdä mitä haluan, ja niin teenkin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Avokonttori jossa on määrätty oma paikka on pahin mahdollinen. Monitilatoimisto sen sijaan mielestäni ok, voi istua mihin haluaa, on myös hiljaisia tiloja (missä ei saa puhua) sekä pieniä vetäytymiskoppeja joihin voi mennä esim olemaan rauhassa puhelinpalaverissa.
Minä en pidä monitoimi-toimistosta. Ei voi säilyttää yhtään mitään työpisteellään, kun se ei ole pysyvä.
Meillä oli hyvät sermit, mutta koska työhön kuului paljon puhelimessa oloa, niin älämölö oli/on jatkuva. Lisäksi muutaman metrin päässä on sellainen kanalauma kaakattamassa yhdessä loossissa. Onneksi pääsin uusien tehtävien myötä vähän paremmin omaan rauhaani tuolta, mutta ilman niitä sermejä olisin kyllä tullut hulluksi. Välillä teki tiukkaa se parin lähimpänä istuvan jatkuva keskustelukin (yleensä muista kuin työasioista) sekä keskeyttäminen ja neuvon kysely ihan koko ajan.
Samaa mieltä. Avokonttori jossa on määrätty oma paikka on pahin mahdollinen. Monitilatoimisto sen sijaan mielestäni ok, voi istua mihin haluaa, on myös hiljaisia tiloja (missä ei saa puhua) sekä pieniä vetäytymiskoppeja joihin voi mennä esim olemaan rauhassa puhelinpalaverissa.