Ai että vihaan avokonttorissa työskentelyä! Nytkin alkaa olla taas mitta täysi - onneksi on kohta kesäloma!
Meillä avokonttori on sellainen,, ettei vierekkäisten ihmisten välissä ole sermejä. Inhoan sitä, ettei ole yhtään omaa rauhaa vaan toinen töröttää siinä vieressä koko ajan. Lisäksi muutama lähellä istuva ihminen huutaa aina puhelimeen niin kovaa, että en pysty keskittymään siinä älämölössä. Minua häiritsee sekin, että ihmiset ravaavat edestakaisin ja ovi loksahtelee vähän väliä. Tai jonkun typerät soittoäänet kännykässä.
Mitään hyvää puolta en tästä keksi. Ihmiset, joiden läheisyydessä istun, eivät tee mitään yhteistä työtä minun kanssani, en edes tunne heistä juuri ketään, joten tiedonkulun parantumistakaan ei voi sanoa tapahtuvan. Käytän aina kuulokkeita huolimatta siitä mahdollisuudesta, että muut pitävät minua epäsosiaalisena, mutta väliäpä tuolla kun ei olla edes samaa tiimiä. Työpistettä ei saa yhtään "sisustettua" viihtyisämmäksi, kun ei siinä ole edes seiniä.
Olen ollut 3 kk nykyisessä työssä ja tuntuu että juuri tuo ympäristö stressaa minua hirveästi. Olen ollut avokonttorissa aiemminkin, mutta en näin huonossa. Teen välillä etäpäiviä, mutta nytkin etäpäivät ovat liki mahdottomia kun puoliso ja lapset ovat kesälomalla ja kotona, joten ei siellä sen parempi rauha ole. Joskus vain mietin miten kauan tämmöistä jaksaa. Työ sinänsä on kivaa ja sitä kyllä mieluusti teen.
Kommentit (33)
Syksyllä aloitan 800 oppilaan avokonttoriperuskoulussa ja pelkään oikeasti, että oma pää ei tule kestämään 😬. Olen yksi 70 opettajasta... Siellä sitten huudamme vierekkäin derivaattaa, jatkosotaa, pilkkusulkeisia, saksansanoja ja nokkahuilun soittoa 1-9luokkalaisille. Voi huokaus 🤢
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä aloitan 800 oppilaan avokonttoriperuskoulussa ja pelkään oikeasti, että oma pää ei tule kestämään 😬. Olen yksi 70 opettajasta... Siellä sitten huudamme vierekkäin derivaattaa, jatkosotaa, pilkkusulkeisia, saksansanoja ja nokkahuilun soittoa 1-9luokkalaisille. Voi huokaus 🤢
Ei niin mitään järkeä :(
Meiltä otettiin töissä hetkeksi pari sermiä pois, kun niitä vaihdettiin uusiin ja koko porukka meni ihan levottomaksi. Ahdisti nähdä kaikki ne johdot ja toisen naama siinä heti oman näytön vieressä tai näyttöjen välissä. Jokainen liike rekisteröityi silmäkulmaan ja keskeytti ajattelun. Ylimääräistä kohinaa, kahinaa ja juttelua. Juu ei kiitos. Lapsiparat. Ja opettajaparat.
Mä olen alkanut inhota viereisillä paikoilla istuvia ihmisiä. Menen aamulla aikaiseen töihin että saan olla edes hetken rauhassa. Inhoan sitä kun kuulen oven napsahtavan auki ja vieruskaveri kopsottelee korkkareilla takaani omalle paikalleen. Toivon aina, ettei hän tulisi töihin ja olen iloinen kun hän on jossain muualla. Paikkani on sellainen, että siitä kulkee neljä ihmistä ohitse takaani joka ikinen kerta kun menevät jonnekin ja tulevat jostakin. Ahdistaa.
Komppaan aloittajaa ihan täysin. Työskentelin sellaisessa muutaman kuukauden, ja se oli inferno! Ihmiset eivät myöskään oikein osanneet olla siinä avokonttorissa, joten he pitivät melkoista melua aika estottomasti, ja koska olin ikään kuin vieraileva tähti heidän tilassaan, heillä oli (tai en minä tiedä, johtuiko se siitä, vai vaan siitä, että minun paikkani oli mukavasti siinä keskellä tilaa) tapana kerääntyä siihen minun pöytäni liepeille parveilemaan ja huutelemaan ryyppyjuttunsa ja muut juorunsa, toisinaan myös työasiansa. Ääntä ei todellakaan säästelty. Sain aika pian vastamelukuulokkeet, niistä oli vähän apua. Mutta olihan se aika kamala kokemus - ei mitään rauhaa. Työpaikallani on muutama avokonttori, ja kukaan ei pidä niistä - kaikkien stressitaso on kohonnut aika lailla (työterveyden raporttien mukaan) ja sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, varsinkin siinä tilassa, jonka esimiehet eivät ole suostuneet panostamaan kuulokkeisiin eikä muihin melutasoa alentaviin ratkaisuihin - kas kun sinne piti saada oleskelulnurkkaukseen hienot kalusteet... On varmasti ihmisiä ja työtehtäviä, joille ja joihin avokonttori sopii oikein hyvin - minä ja minun työni eivät ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Osta omat sermit pöytäsi ympärille. Laita meno veroihin työtulovähennyksinä. Omalle puolelle sermiä kiinnität rauhoittavia kuvia, toiselle puolelle vaikkapa oman nimesi. Työskennellessä käytä vastamelukuulokkeita.
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70182191/
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80193066/
https://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10364764/
Niin, ehkä tuo jossakin voisi toimiakin. Meillä sermien ja muiden omien ratkaisujen hankkiminen on ehdottomasti kiellettyä.
Avokonttori on kyllä iso miinus jos miettii tulevaa työpaikkaa ja siellä viihtymistä pitempään.
Ottaisin mielummin pienemmän palkan huonommalla sijainnilla ja oman työhuoneen kuin, että menisin joka päivä töihin avokonttoriin jossa en pysty edes vapaasti surfaamaan netissä niin halutessani.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Meille on kanssa suunnitteilla uusi koulu ja pelkään niin jotain avomallia. Olen erityisopettaja ja oppilaat on kaikki järjestäin häiriöherkkiä ja tarvivat pienemmän tilan, vähemmän muita ihmisiä ja ylipäätään rauhallisen ympäristön, jotta voivat keskittyä. Tosin samahan se on ihan niiden tavallistenkin oppilaiden kohdalla. Harvat on immuuneja ympäristön virikkeille.
En tajua, kuka tätä suuntausta ajaa. Sehän on lasten kannalta täysin älytön. Lisää vaan levottomuutta. Muutenkin nykylasten ongelma on, etteivät pysty rauhoittumaan viriketulvalta ja ei tuommoinen avokoulu sitä mitenkään paranna.
Vierailija kirjoitti:
Täh - onko tämä totta? En ole asunut Suomesaa vuosikausiin ja tämä on kyllä typerintä mitä olen hetkeen kuullut! Miten tuollaisessa tilassa voi opettaa yhtään mitään?
Paljonko on oppilaita? Serkkuni kävivät aikanaan ala-asteen 1.-6.-luokat yhdessä, mutta koko koulun oppilasmäärä olikin 12..
Vierailija kirjoitti:
Minusta avokonttorit ovat oikein hyviä.
Sermit hankaloittavat näkyvyyttä. Ilman sermejä näen alaisteni tekemiset yhdellä vilkaisulla, ja vain nuorimmat naikkoset kehtaavat Facebookata työajalla. Voin antaa palautteen muodossa, joka samalla toimii vinkkinä tai pelotteena muille, joten työtahdin saa pidettyä kannattavalla tasolla.
Kuulostat oman työpaikkani pomolta. Täydellinen tampio, jonka on helppo sieltä omasta huoneesta ilmiintyä ihmisten keskelle keuhkoamaan. Onneksi et ole minun esimieheni! Tiedätkö, jos töitä olisi tarpeeksi, siellä Facessa ei tarvistisi surffailla. ;)
Minulla menee hermot kun monta eri radiokanavaa soi yhtä aikaa eri puolilla konttoria, yhdellä soi radio rock, toisella darude, kolmannella bollywoodjollotus ja neljännellä joku puheohjelma. Lisäksi vielä ties kuinka moni puhuu samaan aikaan puhelimessa.Sitten jos käyttää vastamelukuulokkeita, niin muut tiimin työntekijät hermostuvat kun en kuule jos heillä on jotain kysyttävää.
Mulla menee hermot, kun muutama ihminen puhuu kovaan ääneen ja toisinaan huutamalla avokonttorissa. Luureja ei voi oikein pitää, jotta tietää, mitä töissä on meneillään. Onneksi saa olla etänä muutaman päivän viikossa.
Vihaan vihaan VIHAAN avokonttoria! Oon rättiväsynyt, kun oon joutunut kuuntelemaan koko päivän suunsoittoa ja naurunrätkätystä avokonttorissa. Osalla porukasta on sellaiset työt, että voi harrastaa suunsoittoa. Tekisi mieli huutaa että turpa kiinni, mutta ei voi, kun työkavereiden kanssa pitää tehdä töitä tulevinakin vuosina.
Onneksi on kohta kesä ja lomakausi ja avokonttorissa on vähemmän porukkaa.
Meilläkään ei onnistu, kun omia paikkoja ei ole. Jos haluat jonkun tietyn paikan, täytyy tulla aikaseen, että siihen pääset.
Sermejä ei saa panna, kun työpaikan mantra on ”avoimuus”.
Pskat siitä, mitä työntekijät sanoo.