Naapurin lapset ja jatkuva meteli
Onko hyväksyttävä että naapurin lapset huutaa joka päivä niin että meille kuuluu vaikka ikkunat kiinni?
Vai pitääkö itse mennä omalle pihalle meluamaan että he tajuaa mitä aiheuttaa muille.
Omakotitaloalue ja suht isot tontit. Ei olla ihan kylkikyljessä.
Vai huudanko joku päivä pihalla noille kakaroille et turvat kiinni!!!
Kommentit (23)
On hyväksyttävää. Omalla pihallaan saa huutaa. Tuskin se meteli on niin kovaa, että lain sallimat desibelirajat ylittyis. Kun kerran isot pihat ja ikkunakin kii. Eli et voi estää, koita siis sopeutua. Maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Hetkinen, kuka sulle on luvannut, ettei naapurien pihoilta kuulu mitään ääniä talosi sisälle? Totta helvetissä kuuluu ja saa kuuluakin. Ei se laitonta ole. On turha kuvitella, että viranomaiset ryhtyisi toimiin ja takaisivat sulle täyden hiljaisuuden. Ja jos itse ryhdyt huutamaan lapsille, niin se voidaan katsoa häirinnäksi. Ainakin saat naapuruston vihat päällesi. Sitten siinä vasta on kiva asua.
Ei ne lapset siellä koko päivää huuda.Käy ne välillä sisällä syömässäkin.
Eli voin laittaa bileet pystyyn pihalleni joka päivä, jos teidän mielestä metelit kuuluu elämään. Ap, voit hyvin sanoa naapurin äidille / isälle tuosta asiasta. Asumisrauha täytyy taata ja tuo kyllä on todella rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, kuka sulle on luvannut, ettei naapurien pihoilta kuulu mitään ääniä talosi sisälle? Totta helvetissä kuuluu ja saa kuuluakin. Ei se laitonta ole. On turha kuvitella, että viranomaiset ryhtyisi toimiin ja takaisivat sulle täyden hiljaisuuden. Ja jos itse ryhdyt huutamaan lapsille, niin se voidaan katsoa häirinnäksi. Ainakin saat naapuruston vihat päällesi. Sitten siinä vasta on kiva asua.
Kukaan ei ole luvannut mutta on olemassa hyvät tavat asumisessakin. Toisia ei saa häiritä jatkuvasti. Ja kuka on viranomaisista puhunut. Hyvä itse lietsoa tätä pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
No pyöriikö se naapurin mölyapinoiden navan ympäri?
No siinä mielessä pyörii, että he huutavat omalla pihallaan. Jonne ei sinun määräysvaltasi yllä. Oikeesti, sulla ei ole mitään mahiksia voittaa, joten kiukkusi on ihan turhaa. Voit joko sopeutua tai muuttaa muualle. Jos nostat äläkän, niin viranomaiset voi korkeintaan käydä mittaamassa melutason ja sen jälkeen todeta, että ei riitä. Siinä kaikki. Melu on kotonasi jo niin vaimeaa, että se ei taatusti ylitä sallittua melutasoa. Joten kukaan ei tee mitään, koska kukaan ei riko lakia. Lapset touhuaa omalla pihallaan ja meteli on sallitun rajoissa. Se että se häiritsee sinua, ei ole rikos. Eikä sinun päässäsi oleva ongelma ole naapurin ongelma. Se on sinun ja sinun pitää se ratkaista. Ei muiden tarvi sen takia olla hiirenhiljaa pihoillaan. He saavat olla elää kuten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
On hyväksyttävää. Omalla pihallaan saa huutaa. Tuskin se meteli on niin kovaa, että lain sallimat desibelirajat ylittyis. Kun kerran isot pihat ja ikkunakin kii. Eli et voi estää, koita siis sopeutua. Maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Selvä. Menen sitten pihalleni huutamaan ja laitan musiikit täysille vielä. Muiden pitää vaan sopeutua?
Vierailija kirjoitti:
Eli voin laittaa bileet pystyyn pihalleni joka päivä, jos teidän mielestä metelit kuuluu elämään. Ap, voit hyvin sanoa naapurin äidille / isälle tuosta asiasta. Asumisrauha täytyy taata ja tuo kyllä on todella rasittavaa.
Bileet ja lapset on kaksi eri asiaa. Viranomaisetkin suhtautuu niihin vähän eri tavalla. Koitapa vaikka soittaa häkeen ja kerro että lapset huutaa pihalla ja tarvitaan poliisit paikalle. Soita sitten ja kerro että naapurilla on bileet ja tarvitaan poliisit paikalle. Arvaa kumpaan ne tulee jos ovat tullakseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bileet ja lapset on kaksi eri asiaa. Viranomaisetkin suhtautuu niihin vähän eri tavalla. Koitapa vaikka soittaa häkeen ja kerro että lapset huutaa pihalla ja tarvitaan poliisit paikalle. Soita sitten ja kerro että naapurilla on bileet ja tarvitaan poliisit paikalle. Arvaa kumpaan ne tulee jos ovat tullakseen?
Meteli kuin meteli, sehän oli teistä ok. Pitää vaan sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Menen sitten pihalleni huutamaan ja laitan musiikit täysille vielä. Muiden pitää vaan sopeutua?
Hommassa on tietty desibeliraja, joten kannattaa olla tarkkana. Musiikki voi sen ylittää jos on tehokas kajari. Lasten huuto taas ei. Ei ainakaan silloin jos pihat on suht isot ja ikkunatkin kiinni. Lisäksi tuollainen jatkuva musiikin soittaminen ja aikuisen huutaminen voidaan katsoa tarkoitukselliseksi häirinnäksi. Lasten leikki ei sitä ole, hehän leikkivät, eivät kiusaa naapuria. Joten itse en moiseen ryhtyisi, mutta anna sinä mennä vaan. Eihän siitä saa kuin hullun maineen ja sakot.
Kasvatus, kasvatus, kasvatus.
Meillä on 5 lasta välillä 1-12v. En ole koskaan ymmärtänyt miksi sisätiloissa pitää huutaa ja juosta?
Niitä mennään tekemään ulos ulkoleikkeihin. Mut siellä sen pitäs kyllä olla sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisia ovat nykyään kaikki kommentit järjettömästä metelistä kärsiville ihmisille. Metelin pitäminen on varjeltava ihmisoikeus. Joka ei kiljumista, karjumista, itkua ja rääkymistä jaksa aamusta iltaan normaaliäänenä pitää, saa kuulla olevansa jotenkin hankala ja itsekeskeinen.
Metelöiminen ylipäätään iästä riippumatta, kertoo alhaisesta älykkyydestä. Normaalit lasten leikkiäänet on ok, mutta muutoin vanhemmilla olisi mahdollisuus opastaa lapsiaan huomioimaan myös muita ihmisiä. Itse olen opettanut omilleni pienestä pitäen, että metelöinnillä ei häiritä muita ihmisiä, eikä normaalijärkisellä ihmisellä ole tarvetta huutaa koko ajan.
Olen opettanut, että julkisissa kulkuneuvoissa, kaupoissa, kahviloissa yms. ei huudeta eikä kiljuta. Jos huuto kotipihalla on kuulunut omiin korviini liian kovana, olen mennyt huomauttamaan asiasta, koska lapselle voi opettaa fiksumpiakin tapoja kommunikoida. Eivät ole traumatisoituneet käytöstapojen opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus, kasvatus, kasvatus.
Meillä on 5 lasta välillä 1-12v. En ole koskaan ymmärtänyt miksi sisätiloissa pitää huutaa ja juosta?
Niitä mennään tekemään ulos ulkoleikkeihin. Mut siellä sen pitäs kyllä olla sallittua.
Leikkiminen ja huutaminen on kaksi eri asia. Ei ole lapsella / lapsilla kaikki kunnossa jos kokoajan pitää huutaa ja meluta.
Voihan se lasten huuto olla ikävää ja häiritsevää. Mutta ei se laitonta ole eikä sille oikein muuta voi kuin sanoa asiasta vanhemmille. En läytänyt pikaisella googlauksella yhtään tapausta, joissa viranomaiset olis ryhtyneet toimiin lasten meluamisen takia. Sen sijaan sakkoja ovat saaneet aikuiset, jotka tahallisesti häiriköi naapureitaan huudattamalla työkoneita tai musiikkia.
Ap voi toki haukkua täällä kaikki vastaajat, mutta ei se tilannetta muuta. Omakotitaloalueella saa lapset leikkiä ja jopa huutaa päiväsaikaan. Vain todella iso ja tarkoituksellinen meteli katsotaan kotirauhanhäirinnäksi. Lasten leikkiminen ei sitä ole.
Jos naapurien äänet häiritsee vaikka eivät ole ihan vieressä ja ikkunatkin on kiinni niin ehkä apua kannattaa ensisijaisesti hakea itselleen eikä sille naapurille. Aina siellä alueella joku tekee jotain ja vähintään autoja tulee ja menee. Ihan hiljaiseksi sitä ei saa millään. Melua on siis opeteltava sietämään, jotta pystyy elämään alueella jossa asuu muita ihmisiä. Tai sitten pitää muuttaa jonnekin, missä ei ole naapureita. Kun ei ap voi vaatia muita elämään täysin hiljaa. Niillä lapsilla on oikeus olla pihallaan ja leikin lomassa vähän jopa huutaa.
Siis suht isot tontit ja sulla ikkunat kiinni. Ja silti lasten huuto häiritsee sua? Eihän tossa nyt voi kovin suurta meteliä enää sisälle kuulua, korkeintaan kolme- neljäkymmentä desibeliä. On nää meidän talot sen verran tehokkaasti eristetty.
Sanoisin, että ongelma on ihan kokonaan ap:n päässä. Todennäköisesti kaikki naapurien ulkotouhut häiritsee häntä. Ruohonleikkurit on liian äänekäitä, samoin trimmerit. Ja varjele jos joku tekee remonttia.
Joo, kyllä muakin vastapäisen naapurin lapset välillä häiritsee. Kun ne painaa ulos viikonloppuna heti kasin jälkeen. Välillä ottavat yhteen ja huutavat. Mutta minkäs teet? En mä voi olettaa ja käskeä muita elämään omien sääntöjeni mukaan. Kun ne mun säännöt ei ole mitään lakeja. Ja itse mä tähän muutin, tietäen että naapurit on suht lähellä.
Ja ei, mun lapset ei huuda, koska niitä ei ole olemassakaan. Olen vela.
Meillä auttoi moottorisaha. Aina kun naapurin pihassa meteli ylitti hermostumiskynnyksen, niin menin ulos ja ryhdyin tekemään polttopuita. Aika pian naapurista tultiin sanomaan, että aiheutan liikaa meteliä ja joka kerta vastasin, että mitä sanoit, en kuule, kun naapurin lapset pitää mekkalaa. Kolmannen kerran jälkeen ymmärsivät, että asioilla on syy-seuraus -suhteensa.
No jos se jotain kuolinhuutoa on niin varmaan kannattaa jutella vanhempien kanssa.
Yleensä kuitenkin näissä pihariidoissa se valittaja on epänormaali.
Ja trampoliinit ovat kyllä sanonko mistä. Naapurilla lähes meidän aidassa kiinni, kolmatta kesää siinä hyppivät, naapurin kolme lasta ja vaihteleva määrä kaveria ja serkkua , meteliä piisaa. Istu siinä omalla pihallasi kun vähän väliä jonkun naama pompahtaa esiin , joskus useampi yhtä aikaa. Huutaa toki täytyy eihän se kaveri metrin päässä muuten kuule.
Sellasta se Porvoon naapurielämä on