Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
401/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni edes ajatus sekasaunaan menemisestä on kammottava. Olen lihava, rintani riippuvat pahasti, ihossa on suuria selluliittimuhkuroita ja kehossani on eri kohdissa suuria ja näkyviä raskausarpia. Tuntisin oloni äärimmäisen epämukavaksi, jos joutuisin olemaan kelteisilläni muiden ihmisten edessä, onhan keho kuitenkin aika yksityinen asia loppujen lopuksi ja tunnen omastani tietynlaista haavoittuvuutta. Minua on paljon kiusattu ja nälvitty vartaloni takia, ihan lapsuudestani lähtien. Kielteistä palautetta sain jopa silloin, lun olin vielä hoikka ja sopusuhtaisempi. Sekasaunassa ihmiset tuijottaisivat kehoni jokaista yksityiskohtaa häpeilemättä, ja arvioisivat sen sentti sentiltä. Turha väittää, ettei ihmiset arvostelisi muiden ihmisten vartaloita tällaisessa tilanteessa. Vartalostani varmasti riittäisi jutun aihetta vielä pitkäksi aikaa, niin pahassa kunnossa se on. En sitä halua muille näyttää, ja toivon että ihmiset kunnioittaisivat toivettani.

Ketään ei kiinnosta. Eikä kukaan halua nähdä sua alasti

Jos et halua nähdä ketään alasti miksi sitten suutut jos kukaan ei tuu sun kaa alasti saunomaan?

Vierailija
402/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ihan kaunis nainen, harrastan salilla käymistä ja pidän itsestäni muutenkin huolta. Vaikka olen sinut ulkonäköni kanssa en ikinä haluaisi sekasaunaan:( En halua nähdä vastakkaisen sukupuolen edustajia alasti, useimpia en edes ilman paitaa rantakadulla!

En halua, että minun alastonta vartaloani tuijoteltaisiin enkä taatusti haluaisi iskävartaloisia känniääliöitä katselemaan itseäni:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vieläkään selittänyt että mistä tulee tämä kuvitelma, että juuri teitä vahdataan siellä saunassa?

Ootko oikeasti noi tyhmä vai esitätkö? Anteeksi vaan, mutta ei tätä mitenkään nätistikään pysty kysymään. Etkö ymmärrä että porukka ei halua saunoa sekasaunassa, ei haluta esitellä miespuolisille tutuille omaa alastonta vartaloa. Toki jos oot sokea niin ei siinä mitään, mennää saunomaan!

Minulle miehenä on aivan sama, katsooko vartaloani miehet vai naiset. Mistä juontaa juurensa tämä naisten kumma suhtautuminen eri sukupuoliin?

Vierailija
404/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vieläkään selittänyt että mistä tulee tämä kuvitelma, että juuri teitä vahdataan siellä saunassa?

Ootko oikeasti noi tyhmä vai esitätkö? Anteeksi vaan, mutta ei tätä mitenkään nätistikään pysty kysymään. Etkö ymmärrä että porukka ei halua saunoa sekasaunassa, ei haluta esitellä miespuolisille tutuille omaa alastonta vartaloa. Toki jos oot sokea niin ei siinä mitään, mennää saunomaan!

Miksi edes lähestyä tuota asiaa siitä näkökulmasta että kaikki miespuoliset olisivat siellä kyyläämässä sun vartaloa, eikä saunomassa?

Jos oot siellä vaan saunomassa etkä kyttäämässä muita miksi sitten on niin tärkeää että siellä on myös paikalla vastakkaisten sukupuolen edustajia alasti? Tätä en nyt ymmärrä. Vaikket tuijoittaisi, pelkkä läsnäolosi ahdistaa.

Vierailija
405/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ihan kaunis nainen, harrastan salilla käymistä ja pidän itsestäni muutenkin huolta. Vaikka olen sinut ulkonäköni kanssa en ikinä haluaisi sekasaunaan:( En halua nähdä vastakkaisen sukupuolen edustajia alasti, useimpia en edes ilman paitaa rantakadulla!

En halua, että minun alastonta vartaloani tuijoteltaisiin enkä taatusti haluaisi iskävartaloisia känniääliöitä katselemaan itseäni:(

Huhhuh mitä juttua. Komeat saavat katsella, normaalivartaloiset eivät.

Vierailija
406/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle miehenä on aivan sama, katsooko vartaloani miehet vai naiset. Mistä juontaa juurensa tämä naisten kumma suhtautuminen eri sukupuoliin?

Naiset on kyllä helvetin rajoittuneita kaikin puolin. Sen takia ei niit' jaksakaan nykyään katsella :D

Vierailija
407/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

27 sivua aiheesta ja tätä edelleen kysytään!?

Miljoonannen kerran:monille ei ole ollenkaan kysymys tästä. En välitä pätkääkään katsotaanko minua. En halua sekasaunaan edes vaikka burkha päällä, jos siellä on muita vastakkaisen sukupuolen edustajia alasti. En halua olla itse alasti ja en halua nähdä muita alasti. Kyse on valinnanvapaudesta, oman ruumiin itsemääräämisoikeudesta, omasta seksuaalisuudesta, itsekunnioituksesta, omasta tilasta josta minä päätän ketä siinä tilassa haluan kohdata ilman että itselläni tai toisella ei ole vaatteita. En häpeä itseäni ja alastomuus on minulle todella luonnollinen asia. Olen myös hyvin seksuaalinen ja vapautunut monella tavalla, mutta perkele soikoon mulla on oikeus päättää missä ja kenen kanssa olen alasti tai katson muita niin. Tajuatko!?

Miksi aina vedotaan tuohon luonnollisuuteen?? Mulle alastomuus on todellakin luonnollista, mutta se ei tarkoita ettenkö haluais pitää se yksityisenä asiana ja päättää kenen kanssa ja missä sitä jaan.

Onko se sulle maailman stressaavin asia tai jopa elämän loppu jos joku näkee sut alasti?

I rest my case. Nyt ei voi kun nauraa. Et ilmeisesti osaa lukea. Juurihan sanoin etten halua sekasaunaan vaikka ois säkki päällä itsellä. Pointti menee sulta täysin ohi. Jos ei ole kykyä ymmärtää niin ei sitä ole.

Vierailija
408/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni edes ajatus sekasaunaan menemisestä on kammottava. Olen lihava, rintani riippuvat pahasti, ihossa on suuria selluliittimuhkuroita ja kehossani on eri kohdissa suuria ja näkyviä raskausarpia. Tuntisin oloni äärimmäisen epämukavaksi, jos joutuisin olemaan kelteisilläni muiden ihmisten edessä, onhan keho kuitenkin aika yksityinen asia loppujen lopuksi ja tunnen omastani tietynlaista haavoittuvuutta. Minua on paljon kiusattu ja nälvitty vartaloni takia, ihan lapsuudestani lähtien. Kielteistä palautetta sain jopa silloin, lun olin vielä hoikka ja sopusuhtaisempi. Sekasaunassa ihmiset tuijottaisivat kehoni jokaista yksityiskohtaa häpeilemättä, ja arvioisivat sen sentti sentiltä. Turha väittää, ettei ihmiset arvostelisi muiden ihmisten vartaloita tällaisessa tilanteessa. Vartalostani varmasti riittäisi jutun aihetta vielä pitkäksi aikaa, niin pahassa kunnossa se on. En sitä halua muille näyttää, ja toivon että ihmiset kunnioittaisivat toivettani.

Tässä on 26 sivua väitelty monesta muustakin asiasta, kuin yhteissaunomisesta alasti, vaikka asia mahtuu kahdelle sivulle, ellei riville.

Jokainen saa saunoa, niin kuin haluaa. Ketään ei pidä painostaa tai kiusata. Tapa, josta tietty ihminen pitää tai ei pidä, ei ole friikkiyttä, pervoutta tai muuta kamaluutta, vaan oma tapa. Saunassa ei esiinnytä tai esitellä itseään.

Tämän kirjoittajalle: Ilman muuta sinä saat tehdä kuten sinulle sopii. Kuitenkin, hyvin vähän on ihannevartaloisia ihmisiä, kaikki tulevat toimeen vartalonsa omalla tavallaan. Joskus hoikkana nuorena miehenä (184/68) naturistirannalla tuli vastaan iäkäs sopusuhtainen nainen, joka oli koko iholtaan aivan ryppyinen. Kenessäkään hän ei herättänyt kauhistusta tai supinaa. Uskoakseni hän viihtyi siellä kuten muutkin.

No ei ole kyse edes siitä onko oma vartalo omasta mielestä kaunis vai ei, vaan siitä että mun sukupuolielimet ei kuulu muille kuin miehelleni. Tokikaan kaikki ei varmasti niitä siellä tuijoittele, mutta pointti oli se että niitä siellä on mahdollisuus nähdä, ja se on minusta ahdistavaa ja epämiellyttävä tilanne. Näin rautalangasta väännettynä sinulle, yksinkertainen.

Vierailija
409/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan naisista, niin mahtavatko sekasaunasta kieltäytymisestä suuttuvat olla niitä samoja, jotka suuttuvat, jos joku ei halua julki-imettää? Molemmissa lienee kyse sekoituksesta sairaalloista tirkistelynhalua ja epävarmuutta omasta elämäntavasta (= pidetään sekasaunaan osallistumattomuutta tai julki-imettämättömyyttä kritiikkinä sekasaunomista tai julki-imetystä vastaan, vaikka vastapuoli ei mitenkään kommentoisi muiden tapoja). Jos joku ihmettelee, mitä tarkoitan julki-imetyksesta kieltäytymisestä suuttumista, niin tarkoitan sellaisia tilanteita, kun arvostellaan, pyöritellään silmiä ja tuhahdellaan, kun kaveri haluaa mennä lastenhoitohuoneeseen imettämään kahvilan pöydästä. Tai tungetaan makuuhuoneeseen vetäytyvän imettäjän perään tirkistelemään ja tuijottamaan estoitta, kuinka toimitus sujuu. Jopa melko suoranaista valitusta siitä, miten on epäreilua, kun sinä menet syrjään, kun sinä ja sinun miehesi olette aikoinaan "saaneet" nähdä minun ryntääni.

Vierailija
410/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes lähestyä tuota asiaa siitä näkökulmasta että kaikki miespuoliset olisivat siellä kyyläämässä sun vartaloa, eikä saunomassa?

Jos oot siellä vaan saunomassa etkä kyttäämässä muita miksi sitten on niin tärkeää että siellä on myös paikalla vastakkaisten sukupuolen edustajia alasti? Tätä en nyt ymmärrä. Vaikket tuijoittaisi, pelkkä läsnäolosi ahdistaa.

Jos mä olen tahtomattani syntynyt mieheksi, niin miksi mun läsnäoloni pitäisi ahdistaa? Mitä tällä saavutetaan että ollaan joka asiasta vihaisia tai negatiivisia?

Vierailija
411/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on kyllä helvetin rajoittuneita kaikin puolin. Sen takia ei niit' jaksakaan nykyään katsella :D

Hyvä niin ,saa naiset olla rauhassa :D Jatka samalla linjalla!

Vierailija
412/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh mitä juttua. Komeat saavat katsella, normaalivartaloiset eivät.

Pikemminkin vain oma poikaystäväni saa katsella, muut miehet eivät. Treenaan ollakseni sinut itseni kanssa, en viihdyttääkseni plösöjä sekasaunassa.

Vierailija
413/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan synnyttänyt nainen tuskin jättää sekasaunan välistä kun ei kehtaa esiintyä alasti tai edes alapää paljaana vieraiden edessä. Minulla on ainakin ollut useita mieslääkäreitä tekemässä alatutkimuksen ja synnytyksessäkin oli mieskätilö.

Kyse ei ole kehtaamisesta tai oman vartalon häpeämisestä. Toiset vain haluavat valita keitä he näkevät alasti. Ei mua ainakaan kiinnostaisi nähdä jonkun kaverin puolison kaljamahaa ja karvaista vartaloa.

Minulle keskustelu on luonnollisempaa kun ollaan vaatteet päällä. Saunominen on peseytymistä ja mielellään hiljaa rentoutumista.

Ei mulla ainakaan tee edes mieli saunaan jäädä aikaa viettämään, huono olohan siitä tulee. Alkoholikin maistuu ennemmin saunan ulkopuolella.

Vierailija
414/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin ,saa naiset olla rauhassa :D Jatka samalla linjalla!

Saitko nyt sun päivän ainoan hyvän olon tunteen, kun sait sanoa tuon :D

Vierailija
415/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan naisista, niin mahtavatko sekasaunasta kieltäytymisestä suuttuvat olla niitä samoja, jotka suuttuvat, jos joku ei halua julki-imettää? Molemmissa lienee kyse sekoituksesta sairaalloista tirkistelynhalua ja epävarmuutta omasta elämäntavasta (= pidetään sekasaunaan osallistumattomuutta tai julki-imettämättömyyttä kritiikkinä sekasaunomista tai julki-imetystä vastaan, vaikka vastapuoli ei mitenkään kommentoisi muiden tapoja). Jos joku ihmettelee, mitä tarkoitan julki-imetyksesta kieltäytymisestä suuttumista, niin tarkoitan sellaisia tilanteita, kun arvostellaan, pyöritellään silmiä ja tuhahdellaan, kun kaveri haluaa mennä lastenhoitohuoneeseen imettämään kahvilan pöydästä. Tai tungetaan makuuhuoneeseen vetäytyvän imettäjän perään tirkistelemään ja tuijottamaan estoitta, kuinka toimitus sujuu. Jopa melko suoranaista valitusta siitä, miten on epäreilua, kun sinä menet syrjään, kun sinä ja sinun miehesi olette aikoinaan "saaneet" nähdä minun ryntääni.

Tänä ehkä selittäisi tän ilmiön, eri lailla suhtautuva koetaan uhkana, vaikkei se edes mitenkään kommentoi muiden toimintaa, epävarmuutta itsestään ja huono itsetunto, mitä muutakaan. Itseensä ja valintoihinsa tyytyväinen ihminen ei lähde kritisoimaan toisen tapaa elää. Katsokaa siis peiliin painostelijat!

Vierailija
416/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olen tahtomattani syntynyt mieheksi, niin miksi mun läsnäoloni pitäisi ahdistaa? Mitä tällä saavutetaan että ollaan joka asiasta vihaisia tai negatiivisia?

Miksi sua niin kiinnostaa muiden tekemiset? Mikä omassa elämässäsi on niin pilalla että haluat purkaa huonoa oloasi kritisoimalla muita?

Vierailija
417/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites tuo nyt liittyy tähän keskusteluun? :D

Miksi sua niin kiinnostaa muiden tekemiset? Mikä omassa elämässäsi on niin pilalla että haluat purkaa huonoa oloasi kritisoimalla muita?

Vierailija
418/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että nimenomaan miehet täällä painostamassa naisia sekasaunaan. Onneks itselläni on fiksu mies jolle ei tulisi mieleenkään kohdella naisia noin!

Vierailija
419/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei liity

Mites tuo nyt liittyy tähän keskusteluun? :D

Tuo ei liity milläänlailla tähän keskusteluun :D

Vierailija
420/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että nimenomaan miehet täällä painostamassa naisia sekasaunaan. Onneks itselläni on fiksu mies jolle ei tulisi mieleenkään kohdella naisia noin!

Täällä kukaan oo mitään painostamassa. Kyse oli vaan siitä että miksi tämä on naisille ongelma?

Suurinta osaa miehistä kiinnostaa pätkääkään, jos joku nainen vilkaisee saunassa.