Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikaiset vaihdevuodet, FSH-hormoni ja e-pillerit

Vanhus
25.06.2018 |

Olen 41v. Syön e-pillereitä, mutta taukojen aikana ei tule kuukautisia. Minulla on paljon vaihdevuosioireita. Kuumia aaltoja, yöhikoilua, pinna kireällä, paino nousee jatkuvasti ja muisti pätkii. Sain lähetteen FSH-hormonin mittaukseen. Miten e-pillereiden syöminen vaikuttaa tulokseen? Miten muilla ”nuorilla” on vaihdevuodet alkaneet? Kannattaako näin nuorena aloittaa hormonikorvaushoitoa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa ja kokemuksia?

Vierailija
2/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syöt noin vanhana e-pillereitä? Mun lääkäri sanoi jo 35-vuotiaana, että ei pitäisi enää käyttää hormonaalista ehkäisyä, koska ne lisäävät tässä iässä merkittävästi rintasyöpäriskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

36-vuotiaana aloitin hormonikorvaushoidon, ensimmäisiä merkkejä, kuten kuivuutta oli havaittu jo 30-vuotiaana. Silloin jo fsh:sta oli todettavissa, että vaihdevuodet tulevat aikaisin. Hormonikorvaushoitoon päädyttiin yöhikoilun, hyvin runsaiden kuukautisten ja lyhyen kierron johdosta. Helpotti heti!

Vierailija
4/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli 44-v. oireita ja verikoe osoitti että käynnissä on. Kk.t loppui 48vee. Ihan sopiva ikä.

En tajua, mihin yli 50-v nainen kuukautisia tarttee.

Vierailija
5/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli 44-v. oireita ja verikoe osoitti että käynnissä on. Kk.t loppui 48vee. Ihan sopiva ikä.

Menopaussi = tervemenoa vanhuuteen.

Vierailija
6/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menopaussi = tervemenoa vanhuuteen.

Niin no toinen vaihtoehto on kuol.la nuorena.

En jäänyt niitä kipuja ja veren kanssa läträämistä kaipaamaan yhtään.

Vierailija
7/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt noin vanhana e-pillereitä? Mun lääkäri sanoi jo 35-vuotiaana, että ei pitäisi enää käyttää hormonaalista ehkäisyä, koska ne lisäävät tässä iässä merkittävästi rintasyöpäriskiä.

Mä olen 46-vuotias ja syön edelleen yhdistelmäehkäisypillereitä. Lääkäri sanoi, että ikävuoteen 50 asti jatketaan ja sitten mitataan hormonit, onko vaihdevuodet alkaneet. Mitään oireita ei kyllä ole, eikä äidilläkään alkaneet vaihdevuodet kun vasta yli 5-kymppisenä.

Vierailija
8/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36-vuotiaana aloitin hormonikorvaushoidon, ensimmäisiä merkkejä, kuten kuivuutta oli havaittu jo 30-vuotiaana. Silloin jo fsh:sta oli todettavissa, että vaihdevuodet tulevat aikaisin. Hormonikorvaushoitoon päädyttiin yöhikoilun, hyvin runsaiden kuukautisten ja lyhyen kierron johdosta. Helpotti heti!

Miksi tätä on alapeukutettu?

Vierailija
10/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen viestin viimeisessä linkissä oli lueteltu viitearvoja muuttavia sairauksia, joten kuukautisten puuttumiseen voi näköjään olla monia syitä kuten anoreksia ja vaikka lisämunuaisen ongelmat.

Vierailija
11/17 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin menopaussi antaa osviittaa omiin menepaussiin.

Vierailija
12/17 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli sulla fsh-arvo kun aloitit korvaushoitoa? Mulla ikää saman verran, oireet vastaavat mutta Fsh vasta 12,9.

Vierailija
13/17 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kysymys siis kolmoselle!

Vierailija
14/17 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 46-vuotias ja syön edelleen yhdistelmäehkäisypillereitä. Lääkäri sanoi, että ikävuoteen 50 asti jatketaan ja sitten mitataan hormonit, onko vaihdevuodet alkaneet. Mitään oireita ei kyllä ole, eikä äidilläkään alkaneet vaihdevuodet kun vasta yli 5-kymppisenä.

Minulle ei enää annettu e pillereitä 40 vuotiaana.

Vierailija
15/17 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaohdevuosissa fsh mittausta ei tarvitse tehdä tietyssä kierron vaiheessa kuten lapsettomuustutkimuksissa. Mutta hormonien syönti varmaan vaikuttaa. Mulla ainakin.mitattiin fsh siksi, että näkisi, onko hormoniannos korvaushoidossa oikea vai ei.

Mä kyllä lopettaisin pillerit tuossa, mitä järkeä ehkäisyssä niin vanhana, jos on jo vaihdevuosioireitakin. Mutta lääkäri varmasti tietää parhaiten.

Vierailija
16/17 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 51-vuotias nainen ja syön edelleen yhdistelmäpillereitä - miten niin niitä ei voi syödä yli nelikymppiset?? Vaihda jo ihmeessä gynelle, joka on päivittynyt tälle vuosikymmenelle...

Pillereitä olen syönyt kaksikymppisestä asti ja oman gyneni sanoi ettei ole mitään ongelmaa jatkaa edelleen ehkäisyä, mutta valmiste tulee valita huolella. Vaihdoimme synteettisen valmisteen luonnollisempaan ja olen erittäin tyytyväinen - ei kuukautisia eikä mikäänlaisia vaihdevuosi- tai muitakaan oireita.  Sain kahden vuoden reseptin "puhtaan historiani" perusteella (ei gynekologisia vaivoja) ja seuraava käynti on v. 2019. Silloin on ensimmäinen FSH-mittaus, jolloin olen pari kuukautta ilman pillereitä, jotta tulos olisi mahdolisimman totuudenmukainen. Tuloksen perusteella päätetään jatketaanko yhdistelmäpillereitä vai vaihdetaanko korvaushoitoon. Mikäli äitini jalanjälkiä kuljen vaihdevuosien osalta, tulevat vaihdevuosioireet olemaan "perkeleelliset" - ei kiitos minulle, arvostan enemmän lääkkeellistä hyvää elämänlaatua kuin lääkkeetöntä helvettiä.

Muuten leidit - vaihdevuosioireet eivät tarkoita hedelmällisyyden totaalista loppumista; ehkäisyn voi lopettaa vasta kun vaihdevuosioireetkin ovat loppuneet - ja siihen voi mennä yli kymmenenkin vuotta.....

Vierailija
17/17 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei enää annettu e pillereitä 40 vuotiaana.

Sä tupakoit? Tai migreeni?