-- MIKSI NIIN MONI SAIRASTUU HETI ELÄKKEELLE PÄÄSTYÄÄN? Onko 70 vuoden eläkeikäraja liian korkea? --
Olen huomannut, että pitkän työuran tehtyään moni sairastuu vakavasti heti eläkkeelle päästyään. Syöpää, sydänkohtausta, aivojuttuja jne. Eläkepäivät jäävät vähiin ja ne vähätkin ovat tuskallisia.
Tuntuu pahalta ajatella, että rehdillä työnteolla hitaasti ja hartaasti ansaittu mahdollisuus eläkepäivistä nauttimiseen meneekin ohi... :(
Miksi hitossa eläkettä pitää nykyään kerryttää niin pitkään, vaikka sitä ehtii nauttimaan niin vähän aikaa? Onko 70 vuoden eläkeikäraja on ihan liikaa? Kuitenkin 70 ikävuoden jälkeen mennään jo vauhdilla kohti 80:ä ikävuotta ja silloin useimmat alkavat oikeasti olemaan vanhuksia.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passivoituminen aiheuttaa sairastumisen.
Voi olla. Ennen päästiin nuorempina eläkkeille ja myös kuoltiin nuormepina. Voisiko tästä jopa päätellä että työssäkäyminen pitää ihmisiä hengissä?
t. Yksi jonka työkaveri jäi syksyllä eläkkeelle ja kuoli talvella.
Voisin kuvitella että mielekkäässä työssä tämä voisi pitää jollain tavoin paikkansa.
Mielestäni 68 vuotta on ainakin jo riittävän korkea eläkeikä, eikä sitä ainakaan tulisi nostaa. On eri asia jos joku haluaa vapaaehtoisesti tehdä vielä senkin jälkeen töitä. Useilla tuntemillani henkilöillä on jo alta 60-vuotiaana terveyteen liittyviä ongelmia, itse mukaan lukien, vaikka ei ole esim. ylipainoa ja hyvät elämäntavat. Joillekin lisäksi siinä vaiheessa tulevat mukaan omien vanhempien huolehtiminen, joka osaltaan aiheuttaa tientynlaista lisätyötä ja voi vaikuttaa työssä jaksamiseen.
Niitä käytetään moniin päättäjien valitsemiin kohteisiin, joista minä en useinkaan ole samaa mieltä. Demokratia on huono järjestelmä, mutta muut tarjolla olevat ovat vieläkin huonompia, kuten maailmalta voidaan havaita.