Lainaatteko mökkiä ja jos niin miten?
Meillä oli sukumökki (vanhempien) johon sisältyi kaikenlaista riitaa. Tämän takia ostimme kokonaan oman. Jokunen vuosi meni hyvin, kunnes vanhempani möivät mökin pois. Nyt sisareni ja veljeni haluavat käyttää mökkiämme.
Veljen kanssa homma toimii, saa käyttää mökkiä työpanosta vastaan, js tekrrkin pihatöitä, puita jne nikkarointia.
Siskokin on ahkera, ja käytti mökkiä samoin työtä vastaan. Muttasitten tuli ongelma.
Sisko otti ison kuolaavan koiran. Haisevan ja karvaavan. Kun pyysin ettei toisi koiraa mökille, toi kuitenkin. Kun sitten KIELSIN koiran niin suuttui. Nyt mököttää.
Miten oikein toimisin? Mökki siis on vain minun ja maksan kaikki kulut. Kiellänkö sisarelt käytön kokonaan? Vai otanko rahaa jolla saan ostettu siivouksen?
Sisarukset ovat kuitenkin tärkeitä, koska vanhemmat ovat niin hankalia että heidän kanssa eioikein voi olla tekemisissä.
Kommentit (35)
Mökkeily aiheuttaa paljon ongelmia! Itse myin pois. Ongelmia tuli aina vieraista, toisaalta mökillä ei ole kiva aina olla yksinkään. Nyt vielä mökkien arvot tippuu koko ajan kun nuoret ei enää viitsi mökkeillä-kotona kaupungissa pääsee paljon helpommalla. Ja voi shoppailla. On kaikki mukavuudet. Tämä on tosi.
Meidän mökillä käy tuttava kenen koirat kusee sisälle. Siinäpä sitten siivoan ja pesen mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija 16 lisää: lainaan mökkiä lapsilleni seuraavin ehdoin: osallituvat mökin ja ympäristön hoitoon, mökki aina siisti käytön jälkeen, minä tiedän keitä muita mökillä on kuin lapset itse perheineen, ja tietysti tarkkaan sovittu koska lapset siellä mökillä ovat, eli he eivät isännöi ja emännöi siellä silloin kun itse olen siellä (mökki on tosi pieni). Ja minä olen siellä silloin kun minulle sopii ja itse haluan.
Kenellekään muulle en mökkiä lainaa, en edes miehen lapsille. Enkä omalle veljelle.
Niiden koirienko takia et lainaa miehen lapsille ja niiden perheille mökkiä? Vaikka koira ei olisi mukana? Vai ihan ilkeyttäsi et lainaa?
Koirat sotkevat ja varsinkin kuolaavat koirat. Ap:n sisko on välinpitämätön, joten antaa varmasti koiran mennä sohville ja sängyille ja sotkea. Koiran haju tarttuu ja koira tuo rapaa. Kangassohvalle hyppäävä rapainen koira aiheuttaa melkoisen työn. Apn sisko tuskin siivoaa. Jostain jäljistähän ap tietää koiran olleen mökissä. Ei ole siis siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökillä käy tuttava kenen koirat kusee sisälle. Siinäpä sitten siivoan ja pesen mattoja.
Et tietenkään anna sellaisen tuttavan käydä joka ei siivoa jälkiään.
Itselläni on koira ja mökkeilen muilla ja on selvää, että koira tekee tarpeet ulos ja tarpeet siivotaan pihalta roskiin ja jos sisälle tulisi vahinko niin se siivotaan myös pois. Joku roti!
Vierailija kirjoitti:
Ap on typerä ajatus, että siskosi jättäisi perheenjäsenensä lauman ulkopuolelle mökkeilynsä ajaksi. Sanot, että allergian takia mökkeily ei enää onnistu. Olisit toki sopinut säännöistä jo ennen kuin hän alkoi koiraa hommaamaan. Kuulostaa kyllä provolle, koska koiran kuola ja karva ei aiheuta allergiaa vaan hilse. Kuola ja karvat taas lähtevät pesemällä ja imuroimalla.
Niin, koira kuola ja karva lähtee pesemällä ja imuroimalla, mutta se allergiaa aiheuttava hilse ei lähdekään. Se on koiran omaistajan tehtävä siivota mökki vierailunsa jälkeen siihen kuntoon, että sinne ei jää mitään allergisoivaa. Se on iso työ, ulkopuolisellakin teetettynä allergiasiivous maksaa enemmän mitä tavallinen siivous. Maksaja on tietenkin se, joka on sotkenutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija 16 lisää: lainaan mökkiä lapsilleni seuraavin ehdoin: osallituvat mökin ja ympäristön hoitoon, mökki aina siisti käytön jälkeen, minä tiedän keitä muita mökillä on kuin lapset itse perheineen, ja tietysti tarkkaan sovittu koska lapset siellä mökillä ovat, eli he eivät isännöi ja emännöi siellä silloin kun itse olen siellä (mökki on tosi pieni). Ja minä olen siellä silloin kun minulle sopii ja itse haluan.
Kenellekään muulle en mökkiä lainaa, en edes miehen lapsille. Enkä omalle veljelle.
Niiden koirienko takia et lainaa miehen lapsille ja niiden perheille mökkiä? Vaikka koira ei olisi mukana? Vai ihan ilkeyttäsi et lainaa?
Tjaah, vaikea sanoa... Miehen kummankin lapsen perheillä siis koirat on. Samoin veljeni perheellä on koira. Että tietysti noi koirat on tehneet päätöksen helpoksi. Toisaalta en ehkä haluaisi kovin monen ihmisen lainailevan mökkiä; johan siinä tulisi kesäviikoista ja kesäviikonlopuista pulaa, jos ryhtyisin varauskalenteria pitämään viidelle, kuudelle porukalle.
Että ehkä sitten "ilkeyttäni" en lainaa mökkiä miehen lapsille. Ovat kyllä perheineen siellä joskus piipahtaneet kylässä ja saunomassa, ja ruokittu on ja lapset hoidettu, koirakin on saanut vettä ja maata terassilla muiden jaloissa (mutta ei mennä sisälle mökkiin).
16
Vierailija kirjoitti:
No mulla on allergia enkä tykkää koirankarvoista. Ap
Sano vaan reilusti ettet tykkää koirista. Ei tarvitse keksiä allergiaa syyksi, kun et sitä aloituksessakaan maininnut. En minäkään tykkäisi jos oma mökkini haisisi vierailun jälkeen koiralta.
Siis teillä on taas sukumökki, nyt vain sinun nimissäsi oleva. Minä olen niin itsekäs, että mielestäni jokainen hankkikoon tai vuokratkoon vapailta markkinoilta mökkinsä. Miksi minun pitäisi sosialisoida omaisuuttani? Ei tulisi kuuloonkaan, että sukulaiset, vaikka sitten sisarukset perheineen, loisisivat mökillä ja minä yksin vastaisin kaikista kuluista. Pysyvät välitkin parempina, kun jokainen huolehtii itse omat mökkeilynsä.
Vierailija kirjoitti:
Koirat sotkevat ja varsinkin kuolaavat koirat. Ap:n sisko on välinpitämätön, joten antaa varmasti koiran mennä sohville ja sängyille ja sotkea. Koiran haju tarttuu ja koira tuo rapaa. Kangassohvalle hyppäävä rapainen koira aiheuttaa melkoisen työn. Apn sisko tuskin siivoaa. Jostain jäljistähän ap tietää koiran olleen mökissä. Ei ole siis siivottu.
Allergiaperheeseen ei kannata koiraa viedä, koska hilsettä jää vielä imuroinnin jälkeen. Normaalisti koira pestään tai vähitään pyyhitään pyyhkeellä. Me pidämme vieraisilla pussilakanoita sohvien päällä, jotta sohviin ei tule karvaa. Normaalit koiraihmiset eivät anna rapaisen koiran mennä likaisena kotisohvallekaan, miksi he antaisivat koiran mennä likaisena jonkun toisen sohvalle?
Koiralle ei ole terveellistä olla likainen vaan kuuluu koiran perustarpeisiin huolehtia, että se on puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on typerä ajatus, että siskosi jättäisi perheenjäsenensä lauman ulkopuolelle mökkeilynsä ajaksi. Sanot, että allergian takia mökkeily ei enää onnistu. Olisit toki sopinut säännöistä jo ennen kuin hän alkoi koiraa hommaamaan. Kuulostaa kyllä provolle, koska koiran kuola ja karva ei aiheuta allergiaa vaan hilse. Kuola ja karvat taas lähtevät pesemällä ja imuroimalla.
Niin, koira kuola ja karva lähtee pesemällä ja imuroimalla, mutta se allergiaa aiheuttava hilse ei lähdekään. Se on koiran omaistajan tehtävä siivota mökki vierailunsa jälkeen siihen kuntoon, että sinne ei jää mitään allergisoivaa. Se on iso työ, ulkopuolisellakin teetettynä allergiasiivous maksaa enemmän mitä tavallinen siivous. Maksaja on tietenkin se, joka on sotkenutkin.
Pointti olikin, että allergiaperheeseen koiraa on turha viedä.
Vierailija kirjoitti:
Siis teillä on taas sukumökki, nyt vain sinun nimissäsi oleva. Minä olen niin itsekäs, että mielestäni jokainen hankkikoon tai vuokratkoon vapailta markkinoilta mökkinsä. Miksi minun pitäisi sosialisoida omaisuuttani? Ei tulisi kuuloonkaan, että sukulaiset, vaikka sitten sisarukset perheineen, loisisivat mökillä ja minä yksin vastaisin kaikista kuluista. Pysyvät välitkin parempina, kun jokainen huolehtii itse omat mökkeilynsä.
No näinpä juuri. Olisi pitänyt ottaa tiukka linja. Mutta kiltteyttäni annoin sisarusten lainata kun tykkäävät mökkeillä.
Sitten niiltä ehkä hämärtyi tämä että mökki ei ole yhteinen eikä suvun. Kumpikin käyttää sitä kuin omaa ja nyt tämä koiraepisodi sai siskon suuttumaan.
Tarinan opetus; ihmiset oppii nopeasti saavutetun edun pitämään oikeutenaan ja närkästyvät jos heitä rajoittaa. Ap
Jos minulla olisi mökki, en varmaan antaisi sitä kenellekään muulle käyttöön. Kylään saisi tulla kun olen itse paikalla, mutta ei silloinkaan vain passattavaksi.
Ei voi käsittää, että on tuollaisia ihmisiä, jotka kuvittelevat, että on noin vain oikeus toisen omaisuuteen. Nyt on ap hyvä aika vetää tiukkalinja ja myös veljen suhteen.
Tässä taas huomaa, miten piskeistä ei ole muuta kuin harmia.
Itse sanoisin, että nyt loppui lainaaminen mutta itsepä päätät.
Meille ei ole koirilla mitään asiaa, vaikkei allergisia ollakaan, ei mökille eikä kaupunkikotiin.