Millaisista asioista olet tajunnut olevasi hyväosainen?
Lueskelin äskettäin yhtä FB-ryhmää, missä joku sanoi haaveilevansa reissusta X ja aikovansa toteuttaa sen reilun vuoden päästä. Äkkiseltään tuntui oudolta, että joku suunnittelisi tuollaista verrattain halpaa reissua noin pitkään ja joutuisi ajoittamaan sen yli vuoden päähän. Sitten tajusin, että on melkoinen etuoikeus, että on 500-1000 euroa heitettäväksi reissuun "koska vain" ja sellainen työ, johon kuuluu paitsi lakisääteiset täydet lomat, myös tietty määrä joustavuutta ja mahdollisuus lyhyeen palkattomaan vapaaseen huvin vuoksi.
Millaiset tilanteet tai asiat ovat saaneet sinut tajuamaan oman hyväosaisuutesi?
Kommentit (105)
En ole varakas, kaukana siitä, mutta tajuan että olen hyvin onnekas ja hyväosainen monen asian suhteen. Esim. vaikka olen itse peruskoulupohjainen, olen onnistunut vaalimaan lapsissani tietynlaista lapsenuskoa tulevaisuuteen, joka on usein köyhemmissä perheissä kadonnut. Meillä ei tunneta herravihaa ja koska olen lukenut ja kokenut paljon, olen osannut vastata melkein kysymykseen kuin kysymykseen mielestäni neutraalisti ja kattavasti. Vanhempi lapseni on luokkaansa edellä useammassa lukuaineessa, nuoremmalla on erittäin hyvät sosiaaliset taidot. Kumpikaan ei kiroile, kiusaa tai käyttäydy typerästi muutenkaan (ja tuo vanhempi on jo teinipoika). Olen opettanut lapsilleni että unelmat toteutuvat, kunhan niiden eteen tekee tarpeeksi töitä. Ja vaikka meillä on pienet tulot, niistä on aina riittänyt lapsille tärkeisiin asioihin.
Joten kyllä, minulla on asiat hyvin. Vaikka en ole kouluttautunut (nuorempana kärsityt mielenterveysongelmat katkaisivat opiskelut), olen mielestäni pystynyt tekemään parhaani lasteni suhteen. Se on nykypäivänä hyväosaisuutta sekin.
Vierailija kirjoitti:
En ole varakas, kaukana siitä, mutta tajuan että olen hyvin onnekas ja hyväosainen monen asian suhteen. Esim. vaikka olen itse peruskoulupohjainen, olen onnistunut vaalimaan lapsissani tietynlaista lapsenuskoa tulevaisuuteen, joka on usein köyhemmissä perheissä kadonnut. Meillä ei tunneta herravihaa ja koska olen lukenut ja kokenut paljon, olen osannut vastata melkein kysymykseen kuin kysymykseen mielestäni neutraalisti ja kattavasti. Vanhempi lapseni on luokkaansa edellä useammassa lukuaineessa, nuoremmalla on erittäin hyvät sosiaaliset taidot. Kumpikaan ei kiroile, kiusaa tai käyttäydy typerästi muutenkaan (ja tuo vanhempi on jo teinipoika). Olen opettanut lapsilleni että unelmat toteutuvat, kunhan niiden eteen tekee tarpeeksi töitä. Ja vaikka meillä on pienet tulot, niistä on aina riittänyt lapsille tärkeisiin asioihin.
Joten kyllä, minulla on asiat hyvin. Vaikka en ole kouluttautunut (nuorempana kärsityt mielenterveysongelmat katkaisivat opiskelut), olen mielestäni pystynyt tekemään parhaani lasteni suhteen. Se on nykypäivänä hyväosaisuutta sekin.
Hyvä sinä :)
Fiksun ihmisen kirjoitus.
Raskaana ollessa olin jotenkin todella kiitollinen, että olen syntynyt Suomeen. Juuri oman synnytykseni lähestyessä tuli dokumentti USA:sta, jossa synnytys voi olla köyhälle perheelle taloudellinen katastrofi, kun se voi maksaa kymmeniä tuhansia dollareita. Oma synnytykseni maksoi muistaakseni pari sataa euroa. Erään tuttuni vauva joutui teholle vastasyntyneenä eikä hänkään joutunut sen vuoksi taloudelliseen hätään, kiitos maksukaton.
Opiskelin ilman opintolainaa, kesätöitä en joutunut tekemään ja ensimmäinen työpaikkani oli oikea oman alan työ opintojen loppuvaiheessa. Olen saanut aina työtä kun olen halunnut ja palkka on ollut riittävä - ei iso, mutta keskipalkkaa kuitenkin. Asun perheineni omistusasunnossa pääkaupungin keskustassa ja perhe-elämä on kaikinpuolin tyydyttävää. Viimeiset kaksi työtäni olen saanut hakematta ja seuraava olisi kulman takana odottamassa. Elämä tuntuu huolettomalta ja turvalliselta, tunnen olevani hyväosainen.
En koe olevani hyväosainen, mutta ei ole ikinä tarvinnut odottaa palkkaa tai tukia ostaakseen jotakin. Omistan pääkaupunkiseudulta 130m2 asuntojen muodossa, vaikka sen ei minun kohdalla kuulemma pitäisi olla mahdollista...
Hyväosainen pienen kulutukseni mukaan ja maalaisjärjen. Työtönkin olen ollut pitkään ja silti pärjään.