Millaisista asioista olet tajunnut olevasi hyväosainen?
Lueskelin äskettäin yhtä FB-ryhmää, missä joku sanoi haaveilevansa reissusta X ja aikovansa toteuttaa sen reilun vuoden päästä. Äkkiseltään tuntui oudolta, että joku suunnittelisi tuollaista verrattain halpaa reissua noin pitkään ja joutuisi ajoittamaan sen yli vuoden päähän. Sitten tajusin, että on melkoinen etuoikeus, että on 500-1000 euroa heitettäväksi reissuun "koska vain" ja sellainen työ, johon kuuluu paitsi lakisääteiset täydet lomat, myös tietty määrä joustavuutta ja mahdollisuus lyhyeen palkattomaan vapaaseen huvin vuoksi.
Millaiset tilanteet tai asiat ovat saaneet sinut tajuamaan oman hyväosaisuutesi?
Kommentit (105)
Kun kaveri kertoi, ettei hänellä ole varaa lähteä kanssani ulos syömään, kun loppukuuksi on 15 euroa jäljellä. Kyllä pysäytti, kun itsellä tyyliin 150 000 ylimääräistä ja pidän silti itseäni tavis köyhänä.
Olemme maassa, jossa ei ole sotaa eikä nälänhätää. Olemme onnekkaita.
Olen kasvanut köyhässä ja alkoholiongelmaisessa perheessä. Olen tehnyt muutosta sen suhteen että oma elämäni menee eri tavalla. Nyt nelikymppisenä huomaan olevani niin onnellinen, toki talouden olen saanut kuntoon jo opiskeluiden myötä (vaikka työskentelenkin suht alipalkatulla alalla), mutta huomaan päivittäin olevani hyväosainen,kun elän onnellisessa perheessä,voin toteuttaa itseäni miten haluan, olen terve ja meillä on koti. Raha riittää omien haaveiden toteuttamiseen.
Onni ei liity rahaan mitenkään, mutta toki sen puute tekisi elämää tiukemmaksi ja siten vaikuttaisi hyvinvointiin. Hyväosaisuus tulee kuitenkin minulle muista asioista.
Se että olen aina ollut terve. Mulla ei koskaan ole ollut mitään korvatulehdusta tai mononukleoosia vakavampaa sairautta. Myös mielenterveyden perusta on kunnossa enkä ole kärsinyt masennuksesta tai syömishäiriöistä niin kuin monet ikäiseni. Tietenkin olen joskus epävarma ja maassa, mutta sain kotoa todella hyvät eväät pärjätä elämässä.
Tämä kaikki voi tietenkin muuttua, mutta siihen asti olen hyvin kiitollinen terveydestäni.
En ole perinyt niitä neurologisia ongelmia, joita suvussa kiertää. Niistä on ollut paljon harmia. Lapsuuden ja nuoruuden ongelmani johtuivat herkkyydestä ja stressistä ja ne on selätetty.
Omat lapseni ovat terveitä, eikä heille jää perinnöksi katkeraa taakkaa.
Synnyin Suomeen, jossa saa ilmaista mielipiteensä, hoidattaa hampaansa ja hankkia parhaaksi katsomansa ehkäisyn. Vanhempia ei ole pakko hoitaa.
Alallani on niin paljon töitä, että pystyn jäämään joksikin ajaksi ilman yhtä vakituista työnantajaa. Työhön voin mennä omalla autolla, joten voin asua mukavasti vähän syrjemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme maassa, jossa ei ole sotaa eikä nälänhätää. Olemme onnekkaita.
Totta. Sota ja ruuan puute luovat enemmän ongelmia, kuin tulisi ajatelleeksi.
Olen myös ikäni ollut "köyhä", eikä sen vuoksi ole tullut matkusteltua.
Vaikka tiedostan olevani etuoikeutettu jo ihonvärini ja syntymämaani vuoksi, vaikka harvoin se konkretisoituu näissä olosuhteissa.
Mutta aina välillä kuitenkin. Kuten silloin kun keskustelin kiinalaisen tuttavani kanssa- joka myös köyhä, hänen ja miesystävänsä matkasuunnitelmista. Tuttavani oli joutunut
muuttamaan alkuperäisiä matkasuunnitelmia pariin kertaan siksi, että kaikkiin maihin ei yksinkertaisesti kiinalaisilla ole asiaa.
Suomalaisena on tottunut, että usein asiat riippuvat rahasta. Voi matkustella vapaasti lähes missä tahansa ja ylipäätään on mahdollisuus poistua kotimaastaan, sekä
pääsääntöisesti kohdellaan ulkomailla "hyvin" kaikissa tilanteissa.
Siitä, että pystyin ottamaan vuoden palkatonta virkavapaata voidakseni keskittyä lapsiin, ja jotta voimme lasten kanssa matkustaa mieheni mukana hänen työmatkoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siitä että kaikkia tuttuja tai keitä tiedän näkyy tuolla kaupan kassalla yms. vaateliikkeissä töissä, itse ei tarvitse. Ei kyl käy kateeks.
Nyt sutii tyhjää. Onko kaupassa työskentely mielestäsi huono-osaisuutta?
Ilmeisesti et ole nähnyt huono-osaista ihmistä, tai sitten en ymmärrä huumoriasi.
On se. Niillä 10-12€ palkoilla ei laiteta 500-1000€ reissuun tai ylipäätään mihinkään tosta vain. Tota 500€ ei säästetä ihan yhdestä tai kahdesta tilistä. Varsinkin jos elät yksin. Tämäkin vain jos olet kokopäivätyössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ikäni ollut "köyhä", eikä sen vuoksi ole tullut matkusteltua.
Vaikka tiedostan olevani etuoikeutettu jo ihonvärini ja syntymämaani vuoksi, vaikka harvoin se konkretisoituu näissä olosuhteissa.
Mutta aina välillä kuitenkin. Kuten silloin kun keskustelin kiinalaisen tuttavani kanssa- joka myös köyhä, hänen ja miesystävänsä matkasuunnitelmista. Tuttavani oli joutunut
muuttamaan alkuperäisiä matkasuunnitelmia pariin kertaan siksi, että kaikkiin maihin ei yksinkertaisesti kiinalaisilla ole asiaa.Suomalaisena on tottunut, että usein asiat riippuvat rahasta. Voi matkustella vapaasti lähes missä tahansa ja ylipäätään on mahdollisuus poistua kotimaastaan, sekä
pääsääntöisesti kohdellaan ulkomailla "hyvin" kaikissa tilanteissa.
Ja tästä maasta poistutaan työhön tai huvin vuoksi, hotellilomille ja rentoutumaan.
Näistä asioista
- olin hoitovapaalla toisesta lapsesta, kunnes lapsi täytti 3 v. Ja lyhensimme normaalisti asuntolainaa
- asuntolaina meidän isosta uudehkosta omakotitalosta jäljellä 25 000 vaikka ikä on 45. Asuntolainaa oli 185 000.
- 2 autoa perheessä. Omani ostin uutena itse
- lasten joululahjat
- lasten harrastukset
- pitkät kesä - ja talvilomareissut
- ruokakaupassa ei tarvitse miettiä mitä voi ostaa
- voin ostaa ja ostankin itselleni vaatteita ja meikkejä kun haluan ja tarvitsen, samoin lapsille
- voin tehdä matkoja ystävieni tai lasteni kanssa silloin tällöin perhelomailun lisäksi
- rahasta ei ole tarvinnut perheessä riidellä. Lapsuudenkodissa oli toisin.
- meidän perhe on matkustellut paljon ulkomailla ja kotimaassa.
Olemme kahden (aikuis)opiskelijan talous ja silti lomailemme Euroopassa ainakin pari kertaa vuodessa. Löytyy läppäreitä, pelitietokone ja konsoleita.
Terveydestä.
Pienestä asti Suomen+perheen taholta pidetty terveydestä hyvää huolta. Mulla 49v., äidillä 70v. Ja isoäidillä 91v. ei ole kenelläkään yhtään lääkitystä ja se isoäiti taivuttaa vieläkin kämmenet lattiaan.
Tajusin hyväosaisuuteni siitä kun työkaverini kertoi ettei pystyisi taloudellisesti elämään yksin. Hänellä on työssäkäyvä mies, omakotitalo ja kaksi lasta eikä tarvitse välttämättä autoa työmatkoihin. Asun yksin omakotitalossa eikä minulla ole perhettä ja auto on pakko olla työmatka-ajoa varten. Yritän käyttää rahani järkevästi enkä tuhlaa niitä turhaan, teen omat ruokani itse ym. Enkä pidä mitään itsestäänselvyytenä.
Ei tarvitse pyydystää rottia omaksi ravinnokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siitä että kaikkia tuttuja tai keitä tiedän näkyy tuolla kaupan kassalla yms. vaateliikkeissä töissä, itse ei tarvitse. Ei kyl käy kateeks.
Nyt sutii tyhjää. Onko kaupassa työskentely mielestäsi huono-osaisuutta?
Ilmeisesti et ole nähnyt huono-osaista ihmistä, tai sitten en ymmärrä huumoriasi.
On se. Niillä 10-12€ palkoilla ei laiteta 500-1000€ reissuun tai ylipäätään mihinkään tosta vain. Tota 500€ ei säästetä ihan yhdestä tai kahdesta tilistä. Varsinkin jos elät yksin. Tämäkin vain jos olet kokopäivätyössä.
Höpsis. Mulla brutto 2150e ja joka kuukausi jää n.600e säästöön. Se on ihan kii mihin sitä rahaa pistää.
Tienaan yli kolme tonnia nettona. Kai se on jollain tavalla hyväosaista. Olen yksinhuoltaja, niin ei tässä rahassa toki kylvetä, mutta en koe olevani köyhäkään.
Kun huomasin, että minulla on välittäviä rakkaita ihmisiä ympärilläni, ja itsekin heitä rakastan. Olen kohtuullisen terve ja saan tehdä työtä, josta nautin, toteuttaa itseäni ja luoda. Saan asua metsän vieressä. (Rahaa ei kyllä kovasti ylimääräistä ole, mutta niin, että toimeen tulee.)
Ikää 32v
*250 000 euron velaton omakotitalo
*palkka 120 000 euroa vuodessa netto
*300 000 euron osakesalkku
*kauniita naisia joka sormelle
*18cm pitkä "SE"
Koska sinulla on varaa tuohon, olet hyväosainen.