Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista asioista olet tajunnut olevasi hyväosainen?

Vierailija
24.06.2018 |

Lueskelin äskettäin yhtä FB-ryhmää, missä joku sanoi haaveilevansa reissusta X ja aikovansa toteuttaa sen reilun vuoden päästä. Äkkiseltään tuntui oudolta, että joku suunnittelisi tuollaista verrattain halpaa reissua noin pitkään ja joutuisi ajoittamaan sen yli vuoden päähän. Sitten tajusin, että on melkoinen etuoikeus, että on 500-1000 euroa heitettäväksi reissuun "koska vain" ja sellainen työ, johon kuuluu paitsi lakisääteiset täydet lomat, myös tietty määrä joustavuutta ja mahdollisuus lyhyeen palkattomaan vapaaseen huvin vuoksi.

Millaiset tilanteet tai asiat ovat saaneet sinut tajuamaan oman hyväosaisuutesi?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisia yläpeukutetaan täällä. Vähemmällä toimeentulevia alapeukutetaan.

Vierailija
62/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v sitten ollessani 25v. Palkkanauhan tulot nousivat 4200Eur/kk. Ei paljoa ole tarvinnut miettiä rahaa tuon jälkeen. Nyt vuosi ansiot 100000Eur eikä kukaan ole lokkeilemassa minun rahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä matkustelin paljon ympäri maailmaa ja näin missä oloissa oikeasti huono-osaiset elävät ja mitä syövät jos edes syövät. Suomessa lähes kaikki ovat niitä hyväosaisia. 

Vierailija
64/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alapeukuttaa niitä joilla on ollut ankeampaa.

Vierailija
65/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse valittaa elämästä. En tienaa paljoa, nautin pienistä ja yksinkertaisista asioista. Teen lyhyttä työpäivää, koska tahdon nauttia elämästä. Olen myös onnellinen, oikeastaan aina siitä lähtien, kun ymmärsin pysyä erossa naisista. En siis vihaa naisia, mutta parisuhde on laskenut elämänlaatuaini joka kerta kun olen sellaiseen ryhtynyt.

Vierailija
66/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä että synnyin Pohjoismaahan. En esim. kehitysmaahan.

Minä synnyin sekä että, sillä lapsuuteni Suomi oli köyhä kehitysmaa ja synnyin rutiköyhään pienviljelijäperheeseen yhtenä yhdeksästä lapsesta. Kaikki se, mikä minulla tänä päivänä on, on ansaittua ja hankittu uhrauksin sekä kovalla työllä enkä koe niistä kiitollisuutta.

Vierailija
67/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä että synnyin Pohjoismaahan. En esim. kehitysmaahan.

Minä synnyin sekä että, sillä lapsuuteni Suomi oli köyhä kehitysmaa ja synnyin rutiköyhään pienviljelijäperheeseen yhtenä yhdeksästä lapsesta. Kaikki se, mikä minulla tänä päivänä on, on ansaittua ja hankittu uhrauksin sekä kovalla työllä enkä koe niistä kiitollisuutta.

Kirjoitin sen aikaisemman viestin ja historiaa tuntevana en ajatellut sitä miten sotien jälkeen 40-luvun pula-aikana elettiin. Oli puutetta kaikesta.

68/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin ehkä kymmenenvuotiaana kuinka rikas isä oli. Kaikilla ei ollut yhtä suurta kotia tai varaa matkustella, varsinkaan Kolumbiassa. Olen kiitollinen isälleni myös yliopistomaksuistani ja työstä, jota nykyään teen.

Minulta kysytään usein lähetänkö rahaa kotiin kun tienaan ihan kivasti. Ei, en lähetä. Isäni on eläkkeellä, mutta edelleen paljon rikkaampi kuin minä.

Kiitos Jumalalle yltäkylläisestä elämästä!

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
69/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jääkaappiin ja se on täynnä ruokaa. Meillä on asunto, tosin vuokralla, mutta kuitenkin katto pään päällä. On lämmintä, saamme hoitoa sairauksiimme, on varaa joululahjoihin, vaikka köyhyysrajalla elämme. Olemme superrikkaita maailman mittakaavassa.

Vierailija
70/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina saanut opiskella parempien ihmisten kouluissa (SYK ja HY) ja sain armeijankin skipattua. Lisäksi rahaa on aina ollut tarpeeksi

Vierailija
71/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku alapeukuttaa niitä joilla on ollut ankeampaa.

Minä ainakin olen alapeukuttanut niitä kurjuuttaan julistavia, jotka eivät ole selvästi lukeneet ketjun aihetta.

Vierailija
72/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin olevani hyväosainen, kun jäädessäni yksinhuoltajaksi, pystyin palkallani pitämään lapselle ihan hyvät olot ja elintason. Vaikka isänsä kitsasteli elatusmaksuissa.

Pystyin saamaan asuntolainan, ja ostamaan meille sievän asunnon hyvältä alueelta, jossa oli lapsen koulu ja kaverit.

Hänen ei ole tarvinnut kokea puutetta tai huonoutta, vaan meillä on ihan normaalin järkevän säästäväinen elämäntapa, ei köyhä.

Hän on saanut harrastaa kaikkea mitä on halunnut, vaikka on yksinhuoltajan lapsi. Hän on päässyt joka vuosi lomamatkalle, vaikkakin halpa kaupunkiloma Ryanairilla, mutta silti. Hän on saanut joka joulu yhden hienon joululahjan.

Olen todella onnekas ja hyväosainen myös, että pystyin eroamaan huonosta liitosta alkoholistin kanssa, kun tiesin, että pystyn elättämään itseni ja lapseni.

Ja vielä, olen hyväosainen, kun olen saanut kouluttautua niin että pääsin hyville tuloille, vaikka oli köyhä tausta.

Olen todella onnekas, ja hyvin onnellinen, että lapseni ei tarvitse ikinä miettiä samoja.

Vierailija
73/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terve, suomalainen, minulla on korkeakoulututkinto ja hyväpalkkainen työ. On perhe ja kavereita. Ymmärrän olevani hyväosainen. Olen aina ollut, ja tiesin sen jo lapsena.

Vierailija
74/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain lääkettä, jolla pystyn nukkumaan.

Vierailija
75/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun erosin. Olin niin tyytyväinen, että ei tarvinnut sietää ketään miestä tullakseni toimeen. Ja kun aloin uudelleen seurustella, ja tajusin, että minun ei ikinä enää tarvitse muuttaa kenenkään miehen kanssa yhteen, ja alkaa palvella ja passata häntä, ja rajoittaa tekemisiäni. Minulla on varaa pitää oma asunto vaikka lopun ikää.

Vierailija
76/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siitä että kaikkia tuttuja tai keitä tiedän näkyy tuolla kaupan kassalla yms. vaateliikkeissä töissä, itse ei tarvitse. Ei kyl käy kateeks.

Ymmärrän mitä tarkoitat, kova työ, haastavat työajat ja pieni palkka. Minulla ei olisi varaa elättää itseäni ja lastani niin pienellä palkalla, enkä näkisi lastani sellaisilla työajoilla. Silti se todellisuus on liiankin lähellä. Olen etuoikeutettu, kun minulla on säännöllinen ja vähän paremmin palkattu päivätyö.

Vierailija
77/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaveri sanoi: olet hyvin hoitanut asiat, hänellä ei luottotietoja.

Vierailija
78/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyminen maahan jossa on vakaata ja turvallista, mahdollisuus saada kunnon koulutus jolla pärjää myös ulkomailla, työntekijöillä oikeudet jotka suurimmassa osassa maailmaa puuttuvat.

Puhdas ympäristö, metsää, järviä, luontoa ja mahdollisuus asua keskellä sellaista. Tilkku omaa maata, vähän metsää. Työ joka ei rikastuta mutta on antanut vapautta elää omannäköistä elämää. Haluan nähdä kaiken tämän sen pimeän, henkisesti köyhän ja raskaan maailman alta joka tällä hetkellä tuntuu vallitsevan.

Vierailija
79/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin silloin kun lakkasin mittaamasta omaisuutta rahassa ja olla vertailematta elämääni muiden elämiin. Olen kiitollinen siitä mitä minulla on ja arvostan sitä. Pärjään hyvin omillani, en kaipaa muiden ihmisten mittapuita ollakseni onnellinen.

Vierailija
80/105 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sekä minulla että miehelläni on vakituinen, hyvä työpaikka (on ollut aina). Meillä on neljä tervettä hyvinvoivaa lasta ja taloudellinen tilanne sellainen että on varaa elättää ja kouluttaa heidät. Olen hyväosainen sillä pystyn aloittamaan ensi vuonna muutaman kuukauden vuorotteluvapaan ilman että se on taloudellinen katastrofi.

Asumme omistusasunnossa josta jäljellä velkaa 1/5 lainan määrästä. Asumme alueella josta pidämme ja johon meillä on enemmän kuin varaa. Olen hyväosainen koska voin matkustaa ulkomaille perheeni kanssa 1-2 kertaa vuodessa. 

Ennen kaikkea olen hyväosainen siksi että perheemme on terve ja terveyttä on mahdollisuus pitää yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi