Köyhyys ketuttaa
Ei saisi valittaa. Oon opiskelija vapaasta tahdosta. Rahaa ei oo enkä oo töissä. Haaveilen koko ajan että pääsis ruokakauppaan vapaasti ostamaan. Lainoja en enää saa. Kiitos ku sain avautua.
Kommentit (31)
Ihana tunne kun pitkästä aikaa saa jäämään edes 20 e tilistä.
Siunausta Teille, toivottavasti pian helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Kehtuuttaahan tämä olotila. Opiskelen ansiosidonnaisella kaksoistutkintoa ja saan asumis- sekä koulumatkatukea. Vuokran jälkeen käteen jää 580e, josta sähköön (sis. siirto) vuodenajasta riippuen 40-120e kuussa. Lisäksi pakollinen auton ylläpito. Opintolainaa en saa enkä kyllä haluaisikaan ottaa. Mitään ylimääräistä en omista, ei ole lapsia/lemmikkejä enkä harrasta mitään, mihin uppoaa rahaa. En polta, en juo. Shoppailen lähinnä ikkunan ulkopuolelta, välillä kirpputorilta tarpeellisen. Syön pääasiassa halpoja riittoisia kotiruokia. Koulusta saa vaihtelevasti ylijäämäruokaa ostettua edullisesti pakkaseen. Rahaa ei jää säästöön yhtään, puolet kuusta eletään itse leivotuilla leivillä ja keitoilla. Välillä pyhällä hengellä. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Opiskeluihin kuuluvissa työharjoitteluissa käyttävät firmat surutta hyväksi, eikä vapaa-aikaa pahemmin harjoittelujaksoilla jää. Palkkaa eivät maksa, eli kuljen ja syön omilla rahoillani, mutta ylitöitä luonnollisesti teetetään. En haluaisi kieltäytyä, josko ahkeruus palkittaisiin opiskelujen jälkeen ja joku ottaisi töihin muistellen sitä tyyppiä, joka ei kieltäytynyt ylitöistä... Toisiin töihin ei ole aikaa harjoittelujen vuoksi opiskeluaikoina. Eikä olisi kyllä varaakaan, ei ole tuo auton pito halvinta mahdollista, mutta ikävä kyllä pakollista. Olen punninnut asioita, niin täällä asuessa (vartin ajomatka) ja autollisena minulla on paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin että asuisin kaupungin ympäristössä tai linja-autojen varassa, niin siksi auton pidän.
120e sähkö kuussa ai mistä, yksiöstä? En usko. Ehkä kannattaisi soittaa joku sähkömies kattomaan mikä pyörittää noin paljon mukamas sähköä. Tai ehkä kannattaa muuttaa toiseen asuntoon.
Jos vain mitenkään mahdollista edes ajatuksen tasolla, niin kannattaa laittaa kaikki syyniin opiskelijana auto, sähkö, liittymät ja kämppä. Perus kauraa, mutta mä huomasin ite opiskelu aikoina, et pienetkin ratkaisut merkitsee. Täällä päin saa käydä A-killassa ja kirkossa syömässä halpaa ruokaa, samalla kun hakee viikon ruokakassin jonosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Kehtuuttaahan tämä olotila. Opiskelen ansiosidonnaisella kaksoistutkintoa ja saan asumis- sekä koulumatkatukea. Vuokran jälkeen käteen jää 580e, josta sähköön (sis. siirto) vuodenajasta riippuen 40-120e kuussa. Lisäksi pakollinen auton ylläpito. Opintolainaa en saa enkä kyllä haluaisikaan ottaa. Mitään ylimääräistä en omista, ei ole lapsia/lemmikkejä enkä harrasta mitään, mihin uppoaa rahaa. En polta, en juo. Shoppailen lähinnä ikkunan ulkopuolelta, välillä kirpputorilta tarpeellisen. Syön pääasiassa halpoja riittoisia kotiruokia. Koulusta saa vaihtelevasti ylijäämäruokaa ostettua edullisesti pakkaseen. Rahaa ei jää säästöön yhtään, puolet kuusta eletään itse leivotuilla leivillä ja keitoilla. Välillä pyhällä hengellä. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu. Opiskeluihin kuuluvissa työharjoitteluissa käyttävät firmat surutta hyväksi, eikä vapaa-aikaa pahemmin harjoittelujaksoilla jää. Palkkaa eivät maksa, eli kuljen ja syön omilla rahoillani, mutta ylitöitä luonnollisesti teetetään. En haluaisi kieltäytyä, josko ahkeruus palkittaisiin opiskelujen jälkeen ja joku ottaisi töihin muistellen sitä tyyppiä, joka ei kieltäytynyt ylitöistä... Toisiin töihin ei ole aikaa harjoittelujen vuoksi opiskeluaikoina. Eikä olisi kyllä varaakaan, ei ole tuo auton pito halvinta mahdollista, mutta ikävä kyllä pakollista. Olen punninnut asioita, niin täällä asuessa (vartin ajomatka) ja autollisena minulla on paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin että asuisin kaupungin ympäristössä tai linja-autojen varassa, niin siksi auton pidän.
120e sähkö kuussa ai mistä, yksiöstä? En usko. Ehkä kannattaisi soittaa joku sähkömies kattomaan mikä pyörittää noin paljon mukamas sähköä. Tai ehkä kannattaa muuttaa toiseen asuntoon.
Noh, ei kannatakaan uskoa, koska kyseessä ei ole kaupunkiyksiö, vaan pieni okt (enemmän ehkä kesämökkiin verrattavissa). Talvella sähkökustannukset tuota mainitsemaani maksimia. Mitä enemmän saan puulla lämmitettyä, sen halvempaa sähkökin luonnollisesti. Lähempänä kaupunkia vuokrat yksiöstä järestään alkaen 550 + kulut, solutkin 450 yöäspäin, siksi tällainen asumismuoto. Toki kaupungissa asuessa olisin ttt:n oikeutettu käsittääkseni eikä olisi järkeä autoa silloin pitää, mutta... auton pidon kannattavuuden olen huomannut ennen opiskelujakin edes jonkilaisten töiden saannin kannalta järkevänä kuin olla ilman, ollen ainoastaan huonohkosti kulkevien julkisten varassa.
t. tämän viestin aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskelija ja saan 500-600 e kuussa palkkaa kesätöistä siivoojana. Vuokran ja laskujen jälkeen rahaa käytettävissä 5 e per viikko.
Voin sanoa että v*tuttaa kun edes hain töitä, suurin osa opiskelevista kavereistani makaa kotona ja saa perustoimeentulotukea enemmän kuin minä palkkaa.
Kesällä on turha haaveilla menevänsä minnekkään, kotona vaan ollaan ja raadetaan niska limassa että pystyy edes makaroonia ostamaan.
Sulla on vissiin toinen työ nettitrollina tai sitten unohdit kertoa jotain olennaista. Nimittäin kukaan ei tämän päivän Suomessa voi tulla toimeen tuolla rahalla. No voi ehkä pysyä hengissä jonkin aikaa, mutta ei varmaan juuri mitään tee. Ja sinä siis raadat niska limassa, vaikka et syö juuri ollenkaan. Joopa joo. Tai sitten olet joku luonnon oikku tai toiselta planeetalta etkä tarvitse samoja ravintoaineita kuin me normaalit telluslaiset.
Tätä se on, Sipilän luoma todellisuus. Sipilä haluaa maahamme saman kuin usa:han: Ihmiset joutuvat tekemään 3-4 pienipalkkaista työtä, repiäkseen elantonsa, jolla juuri ja juuri maksetaan asunnon vuokra ja halvat ruoat. Vapaa-aikaa ei jää, eikä ole varaa käydä edes lääkärissä, hammaslääkäristä puhumattakaan. Kuollaan ajoissa pois, rasittamasta eliittiä. Tulijoita rajan takaa on aina palvelemaan hyvinvoivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opiskelija ja saan 500-600 e kuussa palkkaa kesätöistä siivoojana. Vuokran ja laskujen jälkeen rahaa käytettävissä 5 e per viikko.
Voin sanoa että v*tuttaa kun edes hain töitä, suurin osa opiskelevista kavereistani makaa kotona ja saa perustoimeentulotukea enemmän kuin minä palkkaa.
Kesällä on turha haaveilla menevänsä minnekkään, kotona vaan ollaan ja raadetaan niska limassa että pystyy edes makaroonia ostamaan.Sulla on vissiin toinen työ nettitrollina tai sitten unohdit kertoa jotain olennaista. Nimittäin kukaan ei tämän päivän Suomessa voi tulla toimeen tuolla rahalla. No voi ehkä pysyä hengissä jonkin aikaa, mutta ei varmaan juuri mitään tee. Ja sinä siis raadat niska limassa, vaikka et syö juuri ollenkaan. Joopa joo. Tai sitten olet joku luonnon oikku tai toiselta planeetalta etkä tarvitse samoja ravintoaineita kuin me normaalit telluslaiset.
Niin, missä asumistuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä on turha haaveilla menevänsä minnekkään, kotona vaan ollaan ja raadetaan niska limassa että pystyy edes makaroonia ostamaan.Sulla on vissiin toinen työ nettitrollina tai sitten unohdit kertoa jotain olennaista. Nimittäin kukaan ei tämän päivän Suomessa voi tulla toimeen tuolla rahalla. No voi ehkä pysyä hengissä jonkin aikaa, mutta ei varmaan juuri mitään tee. Ja sinä siis raadat niska limassa, vaikka et syö juuri ollenkaan. Joopa joo. Tai sitten olet joku luonnon oikku tai toiselta planeetalta etkä tarvitse samoja ravintoaineita kuin me normaalit telluslaiset.
Eihän tuo olekaan mahdollista, ja sen takia yhä laajempi joukko ihmisiä on ulosotossa ja pikavippifirmoilla menee lujaa. Ei siellä monellakaan oikeasti ole kyse mistään muusta kuin nälästä minkä vuoksi noihin kurimuksiin ajaudutaan, kun syömättä ei tosiaan kukaan voi elää eikä leipäjonoissa voi maleksia päivätolkulla jos jotain muutakin pitää saada tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes täysiaikaisena siivooja saa palkkaa 500-600€ /kk. Suomessa sentään on minimipalkat. (En tiedä minimipalkasta, oma nuori on varastossa ja kuvittelen että maksetaan mahdollisimman vähän ja saa joku 8,5€/h mutta Esim 8€/h tuo olisi abt 70h työtä/kk??? - ja tuolla palkkatasolla veroprosenttia nimittäin on mitätön)
Joten se niska limassa on esim vain aamusiivouksia ja sitten loppupäivä vapaata tms satunnaiskeikkaa silloin tällöin. Sinällään uskon, että valmistuttuasi olet kanssaopiskelijoitasi paremmassa asemassa koska sinulla on tuo työkokemus cvssä.
AP, voitko saada lisätunteja tai muuta satunnaiskeikkaa?
Ja kuten joku jo kirjoitti, olet kyllä oikeutettu johonkin osittaiseen Tt/tms -apuun.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on, Sipilän luoma todellisuus. Sipilä haluaa maahamme saman kuin usa:han: Ihmiset joutuvat tekemään 3-4 pienipalkkaista työtä, repiäkseen elantonsa, jolla juuri ja juuri maksetaan asunnon vuokra ja halvat ruoat. Vapaa-aikaa ei jää, eikä ole varaa käydä edes lääkärissä, hammaslääkäristä puhumattakaan. Kuollaan ajoissa pois, rasittamasta eliittiä. Tulijoita rajan takaa on aina palvelemaan hyvinvoivia.
Huonosti toimeentulevien asiat eivät ole hyvin, mutta alapeukutin, koska kaikki muistavat näköjään vain tämän hallitukset soheloinnit. Kyllä ’pienen-ihmisen’ asioiden huono jama sai alkunsa jo aiempien demarijohtoisten hallitusten aikana, ja nykyhallinnon ongelma on se, että jämäkkä päätöksenteko kariutuu aina siihen, että siellä on niin monta puoluetta sopassa ja jokaisen ensi tehtävä on ajatella seuraavia vaaleja... joten todella, päätökset mitä saadaan aikaan on huonoja kompromisseja, mistä ei hyödy kukaan mutta jos sitten saadaan joku %-luku jossain tilastossa vähän kauniimmaksi niin ollaan niiiiin tyytyväisiä...
T. Minullekin Keskusta -no tänks