Miksi Suomen mökkejä ei avata köyhille ja työttömille? Virkistäytymisellä suuri merkitys ihmisen hyvinvoinnille
Mökin omistajat ovat monesti itsekkäitä. Ei anneta mökkiä lainaan edes sukulaisille! Miksei säädetä lakia, että mökit on annettava 2 viikoksi lainaan köyhille ja työttömille? Myös kesäaikaan.
Sirkku
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
heh kirjoitti:
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, vaikka en kommunisti olekaan. Kuin paljon niitä mökkejä/asuttamattomia taloja onkaan, miljoona vai enemmän? Siis varmasti se edellyttäisi jonkinlaista orgaanisaatiota että saisi sellaisen käytön järjestelmälliseksi, mutta onhan se täysin turha että niitä seisoo pitkin maaseutua tyhjillään. Eikö sitten käyttäjäksi sopisi ihminen jolla on aikaa puuhata mökillä ja virkistäytyisi siinä. Mielestäni se on niin hirvittävää tuhlausta että mökit seisoo ja niissä käydään viikon, parin verran vuodessa, jos sitäkään. Ja onhan maaseudulla muutenkin paljon tyhjiä rakennuksia, piha-aittoja sun muita. Meillä sukulaiset seisottavat mieluummin tyhjänä sekä modernin asuintalon (jossa piharakennuksessa vierashuoneita) että saunamökin, jossa voisi myös yöpyä, kuin sen että antaisivat sukulaisten käyttöön edes viikonlopuksi tai jopa muutamaksi illaksi kesällä. Onko siinä järkeä? En viitsisi käytöstä kyllä maksaa kun sukulaistädin vuositulot on verotietojen mukaan puoli miljoonan luokkaa (joka vuosi). Ja sitten valitetaan että kun maaseudulla on autiota, mutta miten jos halukkaatkaan eivät pääse siitä nauttimaan?
No siinähän sulla on malli miten kannattaa tehdä. Hommaa ne puolen millin tulot ja sen jälkeen voit ostaa kaikki ne mökit ja härpäkkeet mitä haluat.
Sukulaistäti siis peri varakaan miehensä, meni tarkoituksella vanhemman rikkaan miehen kanssa naimisiin. Mutta siis pointtini oli se että miksi seisottaa tilat tyhjänä? Mitä oikeutusta sellaiselle on? täti itse asuu eri puolilla (kun on kolme muutakin asuntoa ja toinenkin maatila jos kymmenkunta tyhjää mökkiä), asukoon vaikka missä, mutta miksi pitää tarkoituksella ostaa ja pitää tyhjillään? ei maailma parane sillä, mutta ehkä siinä on sitten suomalaisten mielestä statusjuttu. itse en mökkiä kaipaa, muuta kuin saunomaan joskus
Ai pummit mun mökille. Mihin tää maailma on menossa? En päästä edes pummityöttömiä sukulaisia käymään.
Korkeastikoulutettu kirjoitti:
"Vähäosaisuus" on Suomessa täysin oma laiskuudesta ja saamattomuudesta johtuva valinta. Menkää töihin. Työpaikkoja on auki koko ajan kaupungeissa. Ilman koulutusta pääsee vaikka siivoojaksi heti.
Kaikki työttömyyskorvaukset ja asumistuet pitäisi poistaa, kun ne vain laiskistaa ihmisiä.
Aikanaan ei ole jaksettu opiskella ja nyt ei jakseta tehdä töitä. Muuttakaa sieltä perseestä kaupunkiin. Menkää töihin ja säästäkää rahaa ja ostakaa oma kesämökki.
No tämä nyt ei todellakaan pidä aina paikkaansa. Mulla on jopa kaksi ammattia mutta kaaduin pyörällä 2v sitten ja käteni meni käytännössä säpäleiksi ja vieläkin kärsin kovistakin kivuista, käsi on leikattu 5kertaa jo. Valitettavasti molemmat ammattini ovat ns. käsityöammatteja (mm. suuhygienisti) joten en voi tehdä töitä tämän käden kanssa. Uudelleen taidan jälleen kouluttautua kun vain keksisin mitä pystyisin tekemään. Kesämökki on omasta takaa enkä sitä kyllä anna muiden käyttöön. Lähinnä nyt vaan ärsyttää tuo yleistys että kaikki johtuu vain omasta laiskuudesta. Sinä voit myös vammautua tapaturmaisesti ja koko elämäsi muuttua sekunnissa, näin se on, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa huomaa taas, ettei suomalaisella ole minkäänlaista empatiaa vähäosaisempia kohtaan.
Ei ole pätkääkään empatiasta kyse vaan siitä, että nämä ilmaisten lomien kalastelijat tulevat sun mökilles, sotkevat ja rikkovat paikat. Eli eivät ansaitse minkäänlaista empatiaa kun eivät osaa toisen omaisuutta kunnioittaa. Kuluja mökistä on mökin omistajalle joka tapauksessa ja sitten vielä sinne tulisi tällainen sotkijapartio. Ei ikimaailmassa minun mökilleni. Vuokralaisissa on samanlaisia k**päitä.
Olen työtön ansiosidonnaisella. Minulla on oma kesämökki ja varaa myös matkustaa lomalle ulkomaille. Älkää yleistäkö tässäkään asiassa.
Olen itse työtön, köyhä ja tälläkin hetkellä mökillä. En tiedä, päästäisinkö tänne silti tuntematonta pariksi viikoksi. Riippuu siitä, minkä verran henkilöön saisi tutustua etukäteen. Tämä ei liity työttömyyteen, toimisin samoin työssä olevan kohdalla.
Toiseksi tämä on niin romu torppa, että en tiedä, voisiko tänne pyytää yhtään ketään, kun tämä ei ole mikään hieno huvila. Varmaan lähtisivät alta aikayksikön takaisin kaupunkiin.
Hyvä idea. Ja kun on itse mökillä, niin kotiin voi majoittua köyhät. Ja miksei muulloinkin, jos vain suostuvat päästämään omistajat kotiin. Edes yhteen huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa itte oma mökkis! Me ei sun kaltaisia tyhmiä loisia tänne kaivata.
Oppi on mennyt perille
Kiukkuinen kirjoitti:
Tässä syy miksi me ei hankita mökkiä siinä saisi passata koko suvun kuulematta kiitoksen sanaa
Älä huoli, tuskin kukaan sukulainenkaan tuollaisen ihmisperseen mökille haluaa tulla lomaansa pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Vähäosaisuus" on Suomessa täysin oma laiskuudesta ja saamattomuudesta johtuva valinta. Menkää töihin. Työpaikkoja on auki koko ajan kaupungeissa. Ilman koulutusta pääsee vaikka siivoojaksi heti.
Kaikki työttömyyskorvaukset ja asumistuet pitäisi poistaa, kun ne vain laiskistaa ihmisiä.
Aikanaan ei ole jaksettu opiskella ja nyt ei jakseta tehdä töitä. Muuttakaa sieltä perseestä kaupunkiin. Menkää töihin ja säästäkää rahaa ja ostakaa oma kesämökki.
No tämä nyt ei todellakaan pidä aina paikkaansa. Mulla on jopa kaksi ammattia mutta kaaduin pyörällä 2v sitten ja käteni meni käytännössä säpäleiksi ja vieläkin kärsin kovistakin kivuista, käsi on leikattu 5kertaa jo. Valitettavasti molemmat ammattini ovat ns. käsityöammatteja (mm. suuhygienisti) joten en voi tehdä töitä tämän käden kanssa. Uudelleen taidan jälleen kouluttautua kun vain keksisin mitä pystyisin tekemään. Kesämökki on omasta takaa enkä sitä kyllä anna muiden käyttöön. Lähinnä nyt vaan ärsyttää tuo yleistys että kaikki johtuu vain omasta laiskuudesta. Sinä voit myös vammautua tapaturmaisesti ja koko elämäsi muuttua sekunnissa, näin se on, ikävä kyllä.
Olen aikuisopiskekija ja huomannut että jostain syystä työnantajat eivät ole kovin innokkaasti palkkaamassa 40-50 -vuotiaita opiskelijoita tai vastavalmistuneita töihin tai edes harjoitteluun.
Joko olet ap avannut kotisi, mökkisi ja autosi köyhien ja työttömien käyttöön? Katsos kun meillä on vallalla yksityisomistus, joten mökkejä ei sosialisoida.
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Tässä syy miksi me ei hankita mökkiä siinä saisi passata koko suvun kuulematta kiitoksen sanaa
Älä huoli, tuskin kukaan sukulainenkaan tuollaisen ihmisperseen mökille haluaa tulla lomaansa pilaamaan.
Ihmisperse on, jos passaa koko suvun ja vielä odottaa saavansa siitä jopa kiitokset! Tätä just tarkoitin, miksi auttamishalut on kadonneet. :))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuisopiskekija ja huomannut että jostain syystä työnantajat eivät ole kovin innokkaasti palkkaamassa 40-50 -vuotiaita opiskelijoita tai vastavalmistuneita töihin tai edes harjoitteluun.
Niin no olen tästä täysin tietoinen joten siitä syystä en kouluttaudukaan enää muuhun kuin sellaiseen mikä työllistää lähes satavarmasti ja jopa niin että on pulaa tekijöistä, tyyliin sosiaalityöntekijä. En todellakaan tässä tilanteessa kouluttautuisi vaan johonkin "kivaan" ammattiin vaan todella tarkkaan mietin nämä asiat. Suuhygienistiksi valmistuin myös vasta 36-vuotiaana ja sain heti töitä, minusta jopa kilpailtiin :D, en ehtinyt kauaa tehdä niitä hommia ennen kun loukkaannuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä väitetään että on työttömän omaa laiskuutta ja saamattomuutta jos ei kouluttaudu uudelleen ja/tai työllisty :D
Miksi ei tehdä lakia, että tällaisia typeryyksiä julkisesti suustaan päästelevät pitäisi lukita vähintään 5 vuodeksi pakkotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä väitetään että on työttömän omaa laiskuutta ja saamattomuutta jos ei kouluttaudu uudelleen ja/tai työllisty :D
Pidän opiskelusta mutta minulla en voi koskaan maksaa opintolainoja pois. Korkeakoulussa opintolaina on 650 euroa kuukaudessa. Harkinnassa on jatkaako maisteriksi saakka vai hakeudunko opiskelemaan toista alempaa korkeakoulututkintoa paremmin työllistävältä alalta ja mikähän sellainen ala olisi jossa lähes 50 -vuotias vastavalmistunut pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Ihmisperse on, jos passaa koko suvun ja vielä odottaa saavansa siitä jopa kiitokset! Tätä just tarkoitin, miksi auttamishalut on kadonneet. :))))
Alapeukutusten perusteella siis ihmisperseeksi haukkumisen pitäisi lisätä auttamishaluja? :O Mitähän nyt en ymmärtänyt?
Työttömälle näköjään
1.80 euroa kahvikupillisesta = kallis
60 euroa vrk lomasta = halpa