Miksi Suomen mökkejä ei avata köyhille ja työttömille? Virkistäytymisellä suuri merkitys ihmisen hyvinvoinnille
Mökin omistajat ovat monesti itsekkäitä. Ei anneta mökkiä lainaan edes sukulaisille! Miksei säädetä lakia, että mökit on annettava 2 viikoksi lainaan köyhille ja työttömille? Myös kesäaikaan.
Sirkku
Kommentit (59)
Tässä keskustelussa huomaa taas, ettei suomalaisella ole minkäänlaista empatiaa vähäosaisempia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei työtön toimeentuloasiakas,koskaan seuraava korvaus tulee. Miksi et osta mulle kaljakoria ja tupakkaa kun saat ilmaista rahaa. Useat tekee töitä saadakseen rahaa.
Teen vapaaehtoistyötä. Kannattaisi sinunkin jättää tupakat ja viina pois.
Jos tekisit palkallista työtä, ei tarvitsisi mankua toisten mökille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa huomaa taas, ettei suomalaisella ole minkäänlaista empatiaa vähäosaisempia kohtaan.
Sitä empatiaa löytyisi huomattavasti enemmän, jos ne vähäosaiset itse vähän yrittäisivät jotain. Anteeksi karkea yleistys, poikkeuksiakin on.
Tässä syy miksi me ei hankita mökkiä siinä saisi passata koko suvun kuulematta kiitoksen sanaa
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, vaikka en kommunisti olekaan. Kuin paljon niitä mökkejä/asuttamattomia taloja onkaan, miljoona vai enemmän? Siis varmasti se edellyttäisi jonkinlaista orgaanisaatiota että saisi sellaisen käytön järjestelmälliseksi, mutta onhan se täysin turha että niitä seisoo pitkin maaseutua tyhjillään. Eikö sitten käyttäjäksi sopisi ihminen jolla on aikaa puuhata mökillä ja virkistäytyisi siinä. Mielestäni se on niin hirvittävää tuhlausta että mökit seisoo ja niissä käydään viikon, parin verran vuodessa, jos sitäkään. Ja onhan maaseudulla muutenkin paljon tyhjiä rakennuksia, piha-aittoja sun muita. Meillä sukulaiset seisottavat mieluummin tyhjänä sekä modernin asuintalon (jossa piharakennuksessa vierashuoneita) että saunamökin, jossa voisi myös yöpyä, kuin sen että antaisivat sukulaisten käyttöön edes viikonlopuksi tai jopa muutamaksi illaksi kesällä. Onko siinä järkeä? En viitsisi käytöstä kyllä maksaa kun sukulaistädin vuositulot on verotietojen mukaan puoli miljoonan luokkaa (joka vuosi). Ja sitten valitetaan että kun maaseudulla on autiota, mutta miten jos halukkaatkaan eivät pääse siitä nauttimaan?
"Vähäosaisuus" on Suomessa täysin oma laiskuudesta ja saamattomuudesta johtuva valinta. Menkää töihin. Työpaikkoja on auki koko ajan kaupungeissa. Ilman koulutusta pääsee vaikka siivoojaksi heti.
Kaikki työttömyyskorvaukset ja asumistuet pitäisi poistaa, kun ne vain laiskistaa ihmisiä.
Aikanaan ei ole jaksettu opiskella ja nyt ei jakseta tehdä töitä. Muuttakaa sieltä perseestä kaupunkiin. Menkää töihin ja säästäkää rahaa ja ostakaa oma kesämökki.
Miten niin ei köyhiä ja työttömiä, olemmehan itsekin siksi(kin) köyhiä, koska tämä mökki on aikamoinen rahanreikä: tonttivuokra ja vero, (kesä)vesimaksut, likakalvon tyhjennys, tiemaksu, aurausmaksu (täällä käydään talvellakin, vaikka ei ole talviasuttava, mutta nopeasti lämmittävä tulisija on, ei vettä talvella). Sitten maansiirto ja puunkaato ja rakennuskustannukset. Pikkuhiljaa on laitettu istutuksia (omena- ja luumupuita, marjapensaita, juureksia, yrttejä ja kukkia). Kiuas ja kaasugrillikin on jo uusittu. Mökillä käy neljä polvea ja kaikki voivat tuoda mukanaan fiksusti käyttäytyviä vieraitaankin (köyhiä ja työttömiä tietysti myös) soutelemaan, saunomaan ja vaikka tramboliiniin hyppimään ja vaikka yöksi jos niin sovitaan. Omat ruoat pitää kaikilla olla, vaikka yhdessä ruokaa usein laitetaankin. Kaikki osallistuvat vuorollaan tiskaamiseen siivoukseen ja pihatöihin. Sukulaisia nähdään melkein pelkästään täällä, ei kerrostalokodissa, vaikka sekin on vain 8km päässä.
Kaikilla meillä on sen verran kokemusta köyhyydestä ja työttömyydestäkin, että mielellään omastamme näin annetaan, eikä kuvitella olevamme ihmistä kummempia. Sekin sanottakoon, että kukaan lähipiiristämme ei ole hyvinä eikä huonoina taloudellisina aikoina olleet humalaisia häiriköitä, saati toisten omaisuuden rikkojia, että vähän kohtuutta yleistämiseen.
Korkeastikoulutettu kirjoitti:
"Vähäosaisuus" on Suomessa täysin oma laiskuudesta ja saamattomuudesta johtuva valinta....
Tai sairaudesta johtuva, mutta ei oma valinta.
En itse halua syyllistää ketään tilanteestaan, mutta jos kuseen on joutunut, toivoisin jonkinlaisia käytöstapoja toisia kohtaan. En halua auttaa, jos toinen on sitä mieltä, että minun on pakko, koska.... Tai jos vastavuoroisesti pyydän jotain, haistatellaan. Olen majoittanut, ruokkinut ja passannut ja kiitoksena arvostelua, miten ruoka ei ole mieluista, mökki liian kaukana ravintoloista ja hui kauheaa, jos olen pyytänyt vaikka tiskaamaan, kun ei ole astianpesukonetta.
Olen päättänyt myös, että ketään sellaista en enää auta, jonka kuulen haukkuvan takanapäin jotain toista, jolta apua on saanut. Tämä päätös vähensi mahdollisia autettavia noin 80 %.
heh kirjoitti:
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, vaikka en kommunisti olekaan. Kuin paljon niitä mökkejä/asuttamattomia taloja onkaan, miljoona vai enemmän? Siis varmasti se edellyttäisi jonkinlaista orgaanisaatiota että saisi sellaisen käytön järjestelmälliseksi, mutta onhan se täysin turha että niitä seisoo pitkin maaseutua tyhjillään. Eikö sitten käyttäjäksi sopisi ihminen jolla on aikaa puuhata mökillä ja virkistäytyisi siinä. Mielestäni se on niin hirvittävää tuhlausta että mökit seisoo ja niissä käydään viikon, parin verran vuodessa, jos sitäkään. Ja onhan maaseudulla muutenkin paljon tyhjiä rakennuksia, piha-aittoja sun muita. Meillä sukulaiset seisottavat mieluummin tyhjänä sekä modernin asuintalon (jossa piharakennuksessa vierashuoneita) että saunamökin, jossa voisi myös yöpyä, kuin sen että antaisivat sukulaisten käyttöön edes viikonlopuksi tai jopa muutamaksi illaksi kesällä. Onko siinä järkeä? En viitsisi käytöstä kyllä maksaa kun sukulaistädin vuositulot on verotietojen mukaan puoli miljoonan luokkaa (joka vuosi). Ja sitten valitetaan että kun maaseudulla on autiota, mutta miten jos halukkaatkaan eivät pääse siitä nauttimaan?
No siinähän sulla on malli miten kannattaa tehdä. Hommaa ne puolen millin tulot ja sen jälkeen voit ostaa kaikki ne mökit ja härpäkkeet mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei työtön toimeentuloasiakas,koskaan seuraava korvaus tulee. Miksi et osta mulle kaljakoria ja tupakkaa kun saat ilmaista rahaa. Useat tekee töitä saadakseen rahaa.
Teen vapaaehtoistyötä. Kannattaisi sinunkin jättää tupakat ja viina pois.
Jos tekisit palkallista työtä, ei tarvitsisi mankua toisten mökille.
Minua ei mökkielämä kiinnosta. Pidä mökkisi. Tekisin palkkatyötä mutta sellaista ei ole tarjolla.
Näin, miksei voitaisi laittaa vuokramökkejä riviin, köyhät saisivat halvalla olla vaikka kaksi viikkoa, kunhan samalla kitkisivät juurikasmaata.
Omat ruoat, astiat, petivaatteet mukaan.
Kuljetus ilmainen kaupungin keskustasta hienotunteisesti aamuyöllä.
Jokainen siivoaisi tietysti lähtöpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kuka sitten lapioi sonnan ja oksennukset, Vaihtaa rikotut ikkunat. Ostaa uudet huonekalut rikottujen ja revittyjen tilalle. Raivaa pullot ja roskan?
Ja kuka korvaa mökin joka on poltettu maan tasalle? Me mökin omistajatko?
Ja arvaapa miten iloisia oltaisiin naapurimökillä kun rupusakki saapuisi kesänviettoon!?
Lisää hyviä ehdotuksia?
Teillä on mielenkiintoinen käsitys siitä, miten mökillä vietetään aikaa.
Kiitos veronmaksajat joiden ansiosta voin matkustella ulkomailla vaikka omaa mökkiä ei olekaan. T. opiskelija
Kaveriperhe on pyytänyt meitä jo vuosia käymään mökillään kesällä. Valitettavasti emme ole koskaan ehtineet... Ei voisi vähempää kiinnostaa palella jossain tuulisella rannalla ja leikkiä nauttivansa jostain suihkuttoman saunan lämmityksestä, ulkohuussista ja homeisesta "mökkisisustuksesta".
Vierailija kirjoitti:
Kaveriperhe on pyytänyt meitä jo vuosia käymään mökillään kesällä. Valitettavasti emme ole koskaan ehtineet... Ei voisi vähempää kiinnostaa palella jossain tuulisella rannalla ja leikkiä nauttivansa jostain suihkuttoman saunan lämmityksestä, ulkohuussista ja homeisesta "mökkisisustuksesta".
Ettekö voi sanoa, ettei mökkeily ole teidän juttu, etteivät turhaan pyytele. Itse varmaan nauttivat kovasti siellä olosta ja toivovat teille samaa.
Koska Suomella ei ole mitään mökkiomaisuutta, ei niitä voida noin vain jakaakaan. Onneksi.
Eikö niitä lähes ilmaisia virkistyslomia nyt muutenkin jaeta eri säätiöiden kautta vaikka kuinka, jää käyttämättäkin. Pitäisi vaan viitsiä etsiä ja hakea mutta ei ehdi, kun työttömällä on niin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomella ei ole mitään mökkiomaisuutta, ei niitä voida noin vain jakaakaan. Onneksi.
Eikö niitä lähes ilmaisia virkistyslomia nyt muutenkin jaeta eri säätiöiden kautta vaikka kuinka, jää käyttämättäkin. Pitäisi vaan viitsiä etsiä ja hakea mutta ei ehdi, kun työttömällä on niin kiire.
Lomat eivät ole ilmaisia; omavastuu on 60 euroa vuorokausi ja lisäksi matkakustannukset pitää maksaa. Aika kallista lomailua työttömälle.
Av palsta: työtön saa haukut kun kehtaa ostaa 1.80 euron kahvikupin ärrältä ja saa haukut kun on niin tyhmä ettei hae parin sadan euron lomalle (60 eur/vrk + matkakustannukset) kun on niin halpa 😂
Tiedän kyllä joitain, jotka lainaavatkin TUNTEMILLEEN köyhille mökkiään.
Mutta noin yleisenä juttuna, on kyllä röyhkeä ajatus. Ensin eletään toisten piikkiin ja sitten vielä otettaisiin toisten omaisuus käyttöön! Kokemukseni mukaan ne mökin lainaajat eivät ole valmiit edes polttopuitaan pilkkomaan, mökkiä siivoamaan tms.