Olemme hyvätuloinen ydinperhe ja voi tätä kateuden määrää!
Tuntuu että yhä enemmän saamme kommentteja "kyllähän teillä nyt rahaa riittää" tai "teillähän menee niin hyvin". Jään ihan sanattomaksi, sillä emme ole edes mitenkään erityisen varakkaita. Sitä paitsi vaikka on ok tulot, niin verotus ja maksut korkeimman mukaan vievät tilin aika tehokkaasti.
Kurjaa kun kaverit joilla ei mene niin hyvin välttelee, vaikka ei me olla muututtu miksikään. Ja kyllä meilläkin ongelmia ja väsymystä on, eikä kaikki niin täydellistä kuin luullaan!
Kommentit (141)
Jo vanhakansa tiesi kertoa, kuinka kateus on ihan itse ansaittava.
Siitå ap. voi tehdä omat johtopäätöksensä, mitä sillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että yhä enemmän saamme kommentteja "kyllähän teillä nyt rahaa riittää" tai "teillähän menee niin hyvin". Jään ihan sanattomaksi, sillä emme ole edes mitenkään erityisen varakkaita. Sitä paitsi vaikka on ok tulot, niin verotus ja maksut korkeimman mukaan vievät tilin aika tehokkaasti.
Kurjaa kun kaverit joilla ei mene niin hyvin välttelee, vaikka ei me olla muututtu miksikään. Ja kyllä meilläkin ongelmia ja väsymystä on, eikä kaikki niin täydellistä kuin luullaan!
Onko kaksi lasta, koira ja farmariauto? Kjähkjäh... voi kun kadehdin. ;D
Ja joulukorttikuvat sitten lapsista, eikö niin? ;)
Ei taida tietää, että verot ja maksut korkeimman mukaan menee myös meiltä pienituloisilta. En vaan voi ymmärtää tätä isotuloisten jatkuvaa ruikutusta veroista. Ihan vapaasti voi ottaa pienemmän palkan, jos verot noin kovasti kismittävät. Minulle ainakin kelpaisi isompi palka ja sen myötä tulevat isommat verot. Nettotulot kasvavat joka tapauksessa bruttotulojen kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita listojen paremmassa päässä olevia naisia ja miehiä. Heitä tuntuu yhdistävän tyytymättömyys kaikkeen ja kaikkiin. Arrogantti asenne normi/pienituloisia kohtaan. Melkein kaikki hukkuneet/hukkumassa viinaan. Onnea etsitään kalliista autoista, merkkivaatteista jne.
Ei pistä kateeksi.
T. Isotuloisen ja -kenkäisen miehen vaimo, joka itse pienituloinen
Olen huomannut saman. Alkoholiongelmia tuntuu olevan varsin paljon noissa piireissä.
Jumalan terve kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ystävät ovat yleensä samanlaisessa taloudellisessa /sosiaalisessa ympäristössä eläviä.
Esim rikas helluntailainen ei hengaa kodittoman helluntailaisen kanssa, vaikka raamatussa tämmöinen ihme mainitaankin.
Kyllä ..Jeesus opettaa auttamaan heikkoja.
Jaan joka toinen sunnuntai leipää köyhille..eli et ole oikeassa
Mitä leipää jaat köyhille? Omilla rahoillasi ostamaasi vai? Paljonko sä laitat rahaa siihen, että ostat köyhille ruokaa ja jaat sitä sitten heille, sanotaan n. viikoittain?
Veikkaan, että et latiakaan. Käyt siellä ns. vapaaehtoistyöntekijänä, eli et saa palkkaa siitä mitä teet (paitsi tietysti saat pullakahvit ja kenties ruuankin, ja ehkä jopa sitä jakeluruokaakin itsellesi saat ottaa) mutta siis itse et varsinaisesti sijoita rahaa siihen jaettavaan leipään ja muuhun ruokaan. Muutaman tunnin vapaaehtoistyö ei suuresti rasita, mutta en toisaalta osaa pitää sitä heikkojen auttamisenakaan, ellei ole mukana myös sen jaettavan ruuan hankkimisessa, varastoimisessa ja laittamisessa ja se taas vaatii työtä enemmän kuin kerran viikossa sen safkan jakeleminen.
Epäselväksi jäi nyt se, että mihin nuo mainitsemasi kommentit, Ap, ovat olleet vastaus? Eli mitä itse olette noita kommentteja ennen sanoneet juttukumppanille, valittaneetko?? Eivät nuo kommentit minusta varsinaisesti kateudelta vaikuta vaan muistutukselta siitä, että ihan hyvin teillä hurisee, että tulette kuitenkin toimeen ilman järkyttäviä ponnisteluja.
Häh. Ettei nyt vaan olisi omassa päässäsi... Meilläkin on hyvätuloinen ydinperhe vaan enpä ole mitään kateutta saanut osakseni. Ihan outo ajatuskin. En kyllä rahoilla (saati ydinperheydellä) mitenkään leveile.
No me taas olemme aiheuttaneet muutamille henkilöille päänvaivaa, kun olemme tavallisina keskituloisina onnistuneet hankkimaan omakotitalon, kahden lapsen ja parin auton lisäksi myös ympärivuoden asuttavan mökin, mönkijän, lumikelkan ja veneen. Viimeisin niitti oli kun pienemmän veneen tilalle tuli suurempi melko kallisarvoinen vene. Huhujen mukaan muutama "kaveria" ovat naureskelleet selän takana, että miten noilla duunareilla olisi varaa tankata ja ylläpitää tuollaista venettä. On myös arvailtu, että olemme joko ylivelkaantuneita tai saanut suuren perinnön.
Velkaa meillä on jäljellä noin 70 000€ (asuntovelkaa). Perintöä on tullut, mutta ei mitään päätähuimaavaa. Pitää vain osata käyttää rahaa järkevästi.
No voi voi, että oikein hyvätuloisiakin vielä....
No voi hyvänen aika ,onnea nyt sitten vaan oikein sille teidän hyvätuloisuudellenne ja ydinperheydellenne !
Vieläkö jotain lisää kehuja kaipaisit ?
Anna tulla vaan.
Aina muistetaan sanoa näissä ketjuissa että ei olla velkaisia vaan hyvin mietitty talous, perinnöt jne..mutta viralliset tilastot eivät tunne näitä tapauksia vaan niiden mukaan suomalainen on ylivelkaantunut.
Jotenkin on myös sellainen olo että velaton ei näihin keskusteluihin eksy kehumaan velattomuuttaan:)
Vierailija kirjoitti:
Aina muistetaan sanoa näissä ketjuissa että ei olla velkaisia vaan hyvin mietitty talous, perinnöt jne..mutta viralliset tilastot eivät tunne näitä tapauksia vaan niiden mukaan suomalainen on ylivelkaantunut.
Jotenkin on myös sellainen olo että velaton ei näihin keskusteluihin eksy kehumaan velattomuuttaan:)
Jep. Ja yksi juttu vielä, miksi velka edes olisi kamala juttu? Ihan normielämää, kunhan nyt ei ylivelkaantumaan mene. Mutta normiasunto- tai Visa-velka, kyllä niiden kanssa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muuten huomannut että progressiivinen tuloverotus on lain vastaista syrjintää? Tasa-arvolain mukaan ketään ei saa kohdella eri tavalla, mutta progressiivinen verotus on juuri sitä.
No kuule. Ei se ole syrjintää.
Kun pelisäännöt on tiedossa, eli että veroprosentti nousee tulojen nousun myötä, ei se sinänsä ole syrjintää, vaan se, että jollakulla ei sitten nousisikaan se prosentti, vaikka tulot nousisivatkin.
Yllättävän moni ihminen kuvittelee, että toiset ovat heille jostakin syystä kateellisia. Monet ylimalkaisetkin heitot ja huomautukset tulkitaan syväksi kateudeksi. Ehkä se on sitä, että haluttaisiin ihmisten olevan kateellisia, ja tulkitaan kaikki vaikka väkisin sellaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei yleensä ensimmäiseksi tule mieleen kateus kun näen tavallisen perheen hankkivan uutta taloa, autoa ja matkoja. Tulee vaan mieleen että mahtaa olla paljon velkaa. Säälittää hieman.
Olen tavallisena keskituloisena kerran joutunut tilanteeseen, jossa sain hieman kummallisia katseita osakseni. Ja kyse oli nimenomaan lainoista. Kahden kaverini mielestä oli outoa, ettemme olleet koskaan käyttäneet yhtään lainanlyhennysvapaata kuukautta, ja että tulevan talon hinta ei ole kokonaan lainaa, vaan että lainan osuus on 1/3. Ja sekin, että automme (ei mikään uusi mutta 2010-luvulta) on velaton.
Moni näkee ja haluaa nähdä, että uusi talo tai uusi auto, tai Thaimaan matka kerran vuodessa = paljon velkaa. Se ei läheskään aina tarkoita sitä.
Niin teillähän on velkaa joten ei ole syytä teitä kadehtia. Eikä sillä ole merkitystä onko miljoonatalosta 1/3 velkaa vai ostanut koko talon lainalla 200 000e. Vähempi velkaa sillä toisella silti on.
En usko, että ketään ärsyttää toisen ihmisen varallisuus, jos sillä omaisuudella ei leveile/käyttäydy muuten m*lkusti. Mieheni (brutto)palkka on vuodessa 90 000€, mutta en ole huomannut, että kukaan olisi meille kateellinen. Emme leveile uusilla hankinnoilla, emmekä muutenkaan hiero palkkalaskelmia kenenkään naamaan.
Tosin minä olenkin nyt kotona lapsen kanssa, eli yksillä hyvillä tuloilla nyt ei vielä huviloita ja risteilijöitä ostellakaan. Mutta normaalitilanteessakaan en näe järkeä siinä, että korostaa tulojaan. En toki kellekään valehtele, että joutuisimme elämään loppukuun aina pelkällä makaronilla, mutta en myöskään kailota uudesta autosta tai etelänmatkasta ympäri kyliä, vaan mainitsen neutraalisti, jos puheeksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni ihminen kuvittelee, että toiset ovat heille jostakin syystä kateellisia. Monet ylimalkaisetkin heitot ja huomautukset tulkitaan syväksi kateudeksi. Ehkä se on sitä, että haluttaisiin ihmisten olevan kateellisia, ja tulkitaan kaikki vaikka väkisin sellaisiksi.
Äläpä jaksa selittää. Itse tienaan 50-60 tuhatta vuodessa ja mua pidetään rikkaana. Tuttavapiiri koostuu pääasiassa perusduunareista jotka tienaavat 30-40 tuhatta. Ero on mitätön, koska maksan 40% veroa ja he 20-30%. Saan vain paremmin velkaa otettua.
Rakastan sinua! ♥️ (I feel you)
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ketään ärsyttää toisen ihmisen varallisuus, jos sillä omaisuudella ei leveile/käyttäydy muuten m*lkusti. Mieheni (brutto)palkka on vuodessa 90 000€, mutta en ole huomannut, että kukaan olisi meille kateellinen. Emme leveile uusilla hankinnoilla, emmekä muutenkaan hiero palkkalaskelmia kenenkään naamaan.
Tosin minä olenkin nyt kotona lapsen kanssa, eli yksillä hyvillä tuloilla nyt ei vielä huviloita ja risteilijöitä ostellakaan. Mutta normaalitilanteessakaan en näe järkeä siinä, että korostaa tulojaan. En toki kellekään valehtele, että joutuisimme elämään loppukuun aina pelkällä makaronilla, mutta en myöskään kailota uudesta autosta tai etelänmatkasta ympäri kyliä, vaan mainitsen neutraalisti, jos puheeksi tulee.
Meneppä kuule takaisin työelämään niin ne asiat runkutaan sulta ja siitä se sitten alkaa. Savustaminen. Sä olet jäävi tähän keskusteluun mutta ilmeisesti niin tyhmä ettet sitä itse tajunnut, niin nyt tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei yleensä ensimmäiseksi tule mieleen kateus kun näen tavallisen perheen hankkivan uutta taloa, autoa ja matkoja. Tulee vaan mieleen että mahtaa olla paljon velkaa. Säälittää hieman.
Sääli on sairautta, etenkin kun se ei perustu mihinkään todelliseen. Siinäkös mietit meidät autokaupoilla tai lentokentällä nähdessäsi että velkaa on, tosiasiallisesti kumpikin (vm 2013 ja vm 2015) auto on velaton ja tehdään 10000-15000€ lomia ihan pankkisiirtona maksamalla.
Me ollaan sikarikkaita, mutta kukaan ei tiedä siitä joten kukaan ei ole kateellinenkaan.