16v tytär paiskoo ovia. Halusi iphone X:n synttärilahjaksi...ostimme iphone 6
Sanoin jo hänelle aikaisemmin ettei meillä ole varaa niin kalliiseen puhelimeen. Nyt kiukkuaa. Hohhoijaa :(
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi olla ylikallis puoliksi syöty omena, kun esim honor/huawei on ihan yhtä hyvää laatua pienemmällä hintalapulla.. ei voi ymmärtää
Jatkakaa
Käyttöikä, sovellusten toimivuus/saatavuus, parempi käyttöjärjestelmä ja yhteensopivuus - nämä nyt ekana tulivat mieleeni. Työn puolesta minulla Huaweit käytössä ja eivät ikävä kyllä pääse samaan kuin Apple mitä noihin tulee. Lisäksi niistä ovat akut olleet järjestään finaalissa vajaan vuoden käytön jälkeen.
Mä sain tuon ikäisenä lahjaksi kirjan, vaikka vanhemmilla rahaa olisi ollut vaikka mihin. Ihan tyytyväinen olin koska se on se idea lahjan takana mikä on tärkeintä.
Mitä järkee ostaa tonnilla semmonen räpellyslaite. En pysty ymmärtämään. Eikö pöytäkone ole 1000 kertaa parempi kaikenlaisen median selaamiseen? Jos ihminen tarttee ruokakaupassa älypuhelinta, niin se on jo degeneraatiota pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkee ostaa tonnilla semmonen räpellyslaite. En pysty ymmärtämään. Eikö pöytäkone ole 1000 kertaa parempi kaikenlaisen median selaamiseen? n.
Ei ole. Varsinkin esim. junassa, lentokoneessa tai rannalla pöytäkone on hieman epäkäytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni 6s ja pelkkää 6 en ostaisi ikuna.
Vähintään i phone 8 tai sit toi x.
Miksi noin vanha malli, ei kannata ostaa rahan takia noin vanhaa mallia.
Ymmärrän että suuttui. Olisi pitänyt sopia etukäteen asiasta.Kerro pissis meille, mitä teknistä hottia niissä uudemmissa on mitä ilman ei pärjää verrattuna ostettuun.
mikäs se sinä olet ketään haukkumaan?
ohis
36 kk , eli kolmen vuoden sopparilla 30 euroa kuussa. Euron päivä. Onko liikaa lapsen it-kuluihin ? Ap voi ottaa itselleen käyttöön sen niiiin hyvän lahjapuhelimen. Ja sit polttaa pari malppia vähempi päivässä, että tyttö saa mieleisen puhelimen. Mikä olisi tytön osuus tässä sopparissa ? Roskien vienti, päivittäin ?
Jos ei ole varaa ja tahtoa ostaa sitä mallia mitä toinen haluaa. niin sitten katsotaan yhdessä uusi malli, eikä suinpäin mennä vaan ostamaan.
Puhelimen ostossa sanoin, että maksan 200 euroa, maksat itse loput. Toki tehtiin sitten osamaksujuttu, että lapsi maksoi mulle 50 euroa per kuukausi, ettei koko tili mene kerralla. Eipä ole ovia täälläpäin paiskottu ja joutavista tapeltu. Lapsi oppii, ettei kalleinta kannata ostella ja rahan käyttöä.
Miksi ostitte iPhone 6? Siinä ei ole ios 11:tä, lisäksi ei toimi Apple Pay, ja kohta se muutenkin hidastelee kuin susi, koska sitä ei enää tueta. Ja lisäksi kamera on takuulla just huono.... Oikeasti, osamaksulla oisit selvinnyt iPhone X:stä. Lapsi ois voinut maksaa osan eristä. Se on täysin korotonta ja kulutonta. Toki osamaksusta pitää valistaa lapsia, ettei sitä sovi käyttää mihin tahansa, mutta minusta tuohon se on okei, koska itsellä se puhelin ainakin kestäisi sen kolme vuotta, mitä maksaminen esim. kestää (velan voi kyllä milloin tahansa maksaa poiskin) ja lisäksi iPhone X:ää just tuettaisiin niin että se toimii hienosti tästä sen 3v. eteenpäin. Mitä tuo kapula ei kyllä tule tekemään.
Meillä ei muuten paiskoisi.
Ymmärrätkö?
Annaskun arvaan, et todellakaan ymmärrä.
Mutta minä ymmärrän miksi sinä taas et ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkee ostaa tonnilla semmonen räpellyslaite. En pysty ymmärtämään. Eikö pöytäkone ole 1000 kertaa parempi kaikenlaisen median selaamiseen? n.
Ei ole. Varsinkin esim. junassa, lentokoneessa tai rannalla pöytäkone on hieman epäkäytännöllinen.
jos ei junassa, lentokoneessa tai rannalla pärjää ilman noita niin ehm.... Eikö rannalla kannattaisi nauttia siitä rannasta, tuulesta ja veden äänistä... Ei taida nykyajan persevituilla olla enää aikaa laisinkaan itselleen
Puhelimella voi soittaa, viestitellä, päivittää somejuttuja, mutta siihen riittää halpakin puhelin. Kaikki editointihommat yms kannattaakin jo tehdä tietokoneella.
Mun käy sääliksi nykyajan nuorisoa.
Ei ole nuorison vika, jos maailma on mennyt hulluksi.
Puhelinhankinnasta ja kulujen jakautumisesta voisi keskustella etukäteen teinin kanssa. Ap käytti valtaa, osti puhelimen, jota tyttö ei halunnut, hakee täältä vertaistukea: ota puhelin pois, jossei kelpaa... Ota vaan itelles, kun olet sen itse valinnutkin. Ja sitten neuvottelemaan tytön kanssa puhelimen hankinnasta, miten hän on valmis itse osallistumaan kustannuksiin. Yli 1000 euron vaatimus köyhiltä vanhemmilta on kohtuutonta. Yhtä kohtuutonta on kysymättä ostaa joku ei-toivottu malli.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella voi soittaa, viestitellä, päivittää somejuttuja, mutta siihen riittää halpakin puhelin. Kaikki editointihommat yms kannattaakin jo tehdä tietokoneella.
Kokeilepa sinäkin pikku hiljaa 2010-luvulle siirtymistä.... Meillä ei ole ollut pöytäkonetta enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Eli kuvaat paskalaatuisella puhelimellasi laadultaan huonon videon, lataat pöytäkoneelle editointiohjelmat, siirrät videon pöytäkoneelle, yrität saada siitä edes välttävän laatuisen, siirrät sen takaisin puhelimeen ja jaat esim. ystävillesi? Asia selvä... 😂
Vierailija kirjoitti:
36 kk , eli kolmen vuoden sopparilla 30 euroa kuussa. Euron päivä. Onko liikaa lapsen it-kuluihin ? Ap voi ottaa itselleen käyttöön sen niiiin hyvän lahjapuhelimen. Ja sit polttaa pari malppia vähempi päivässä, että tyttö saa mieleisen puhelimen. Mikä olisi tytön osuus tässä sopparissa ? Roskien vienti, päivittäin ?
Minimipalkka on monella alalla siinä 9 euroa tunnilta. Opiskelijalla tai koululaisella veroprosentti on olematon, joten käteen saattaisi jäädä jopa 8 euroa tunnilta. Tuhat euroa teini tienaa siis tekemällä 125 tuntia työtä.
Tämän tonnin voisin teinille maksaa vaikkapa 125 tunnista kotitöitä. Ikkunoita meillä on niin paljon, että siihen saattaa hurahtaa neljäkin tuntia. Vintin tavaroiden läpikäyminen ja vintin siivoaminen vie varmaan jopa 8 tuntia, kellarista selvinnee kuudella. Työpaikalla jäädään kesälomille ja sinne voisi päästä suursiivousta tekemään ihan verokirjallekin.
Minusta tämä olisi ihan sopiva teinin osuus tähän tonnin puhelin -sopimukseen. Varmasti tekee, jos tarpeeksi haluaa - ja silloin saattaisin yllättää ja maksaa viimeiset kaksi satasta itse.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinhankinnasta ja kulujen jakautumisesta voisi keskustella etukäteen teinin kanssa. Ap käytti valtaa, osti puhelimen, jota tyttö ei halunnut, hakee täältä vertaistukea: ota puhelin pois, jossei kelpaa... Ota vaan itelles, kun olet sen itse valinnutkin. Ja sitten neuvottelemaan tytön kanssa puhelimen hankinnasta, miten hän on valmis itse osallistumaan kustannuksiin. Yli 1000 euron vaatimus köyhiltä vanhemmilta on kohtuutonta. Yhtä kohtuutonta on kysymättä ostaa joku ei-toivottu malli.
Vanhempien tehtävä on käyttää valtaa lapsiinsa. :)
Teinillehän oli kerrottu etukäteen, ettei tule noin kallista puhelinta saamaan, eihän se mikään yllätys ollut. Taitaa olla raukka vielä niin lapsellinen tai erityisnuori, ettei ihan ymmärrä arjen realiteetteja, ei toivomuksensa kohtuuttomuutta selitettynäkään tai selkeästi etukäteen kerrottua kieltäytymistä lahjatoiveesta. Parempi ne itkupotkuraivarit on elämän karuuden edessä saada tuossa iässä kuin täysi-ikäisenä luottotietojen kariuduttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei junassa, lentokoneessa tai rannalla pärjää ilman noita niin ehm.... Eikö rannalla kannattaisi nauttia siitä rannasta, tuulesta ja veden äänistä... Ei taida nykyajan persevituilla olla enää aikaa laisinkaan itselleen
Nykyään ei taida ihan oikeasti olla edes junassa, lentokoneessa tai rannalla, jos ei siitä lähetä todisteeksi omakuvaa Instagramiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni 6s ja pelkkää 6 en ostaisi ikuna.
Vähintään i phone 8 tai sit toi x.
Miksi noin vanha malli, ei kannata ostaa rahan takia noin vanhaa mallia.
Ymmärrän että suuttui. Olisi pitänyt sopia etukäteen asiasta.Kerro pissis meille, mitä teknistä hottia niissä uudemmissa on mitä ilman ei pärjää verrattuna ostettuun.
mikäs se sinä olet ketään haukkumaan?
ohis
Taisi kalikka kalahtaa. Joko pian kerrot, mitä kuumempaa hottia siinä tonnin omenassa mahtaa olla?
Miksi ei voi näissä tilanteissa antaa sitä rahaa, mitä on ja lapsi voi itse hankkia loput. En ymmärrä miksi ostetaan toinen puhelin kuin mitä haluaa. Ei siinä ole mitään järkeä. Iphone 6 paljon huonompi kuin X. Olisi itsekin varmaan valinnut toisen samalla summalla.