Entäpä, tietääkö kukaan miten punatukkaisen geeni periytyy? Siis pisamainen iho joka ei rusketu sekä punertava tukka?
Meillä on kolme lasta, odotan neljättä. Minulla on kalpea iho ja pisamainen, punertava tukka, ei kuitenkaan oranssi. Vihreät silmät. Mieheni on ristiverinen ja sinisilmäinen, tummanruskeat hiukset ja ruskettuva iho. Kaikki kolme lastamme ovat perineet miehen ominaisuudet ja nyt mietinkin onko näin tämän neljännenkin kohdalla. Kaikilla on tummanruskea tukka, siniset silmät ja ruskettuvat hyvin Kolme aiempaa ovat tyttöjä, tämä on ultran mukaan poika. Siksikin mietin voisiko tälle tulla tuo " punageeni" .
Miten teillä muilla lapset joilla jompikumpi vanhemmista punatukkainen? Onko tämä punatukkaisten geeni niin heikko ettei periydy kovinkaan suurella todennäköisyydellä?
Kommentit (16)
Molempien suvussa on " punaisuutta" , lapsen papalla ja toiselta puolen äidin enolla tms.
Jos toinen vanhemmista on punapää ja toinen ei, niin lapsi perii punapäisyyden, jos perii ei-punapäävanhemmaltaan tällä mahdollisesti olevan piilevän pp-geenin.
eli jos periytyy, pitää saada kummaltakin vanhemmilta sen geenit!
Mut vanhemmilla se voi olla piilevänä, eli ei näy, mutta geeni silti on!
Isäni on punatukkainen, mutta äitini ei ollenkan eikä hänen suvussaan ole tietääkseni KETÄÄN punageenistä ihmistä....:/ mistä äitini siis sen geenin olisi saanut? Mieheni suvussa ei myöskään ole punatukkaisia. ap
Meillä lapsista toinen on aivan vaalea, toisella ainakin tässä vaiheessa vaaleanruskeat hiukset. Itselläni taas on tummanruskeat. Mieheni siskontyttö on perinyt punertavat hiukset mummiltaan, tosin ei läheskään niin selkeästi kuin mieheni. Hänellä on lapsena ollut aivan kuparinpunaiset hiukset, nykyisin haalistuneet... =) Pisamia on aina ollut paljon.
Itse olen punatukkainen, herkkäihoinen, vähän pisamia, siniset silmät. Suvussa ei isän eikä äidin puolelta ketään selvästi punatukkaista. Äidin puolella voi olla aikaisemmissa viesteissä mainittu geeni.
Miehelläni on musta kihara tukka ja ruskeat silmät. Esikoisellani oli ensimmäisinä vuosina vaalea, kihara tukka. Nyt väri on muuttunut vaaleanruskeaksi, edelleen kihara. Silmät ovat ruskeat. Toisella lapsella on on vaaleanruskea, hieman kihara tukka ja vihreät silmät.
Sen ei tarvitse näkyä ja sit yhtäkkiä tulee se sukupolvi, jossa se näkyy!
Lukekaa hyvät ihmiset perinnöllisyystiedettä ennen kuin alatte väittelemään asiasta, josta ette tiedä yhtään mitään!
Perinnöllisyystieteitä lukeva
i vain muutama raita :) Minulla siis kasvaa luonnostaan muutama kuparinvärinen raita hiuksissa, en tiedä mitä tästä periytymisestä nyt sitten pitäisi ajatella...
minun isäni punatukkainen ja äitini tummatukkainen
perheen lapsista minä punertavatukkainen, muut vaaleanruskeita. Pisamia minulla ja 2 muulla.
Miehelläni punertava/ruskea tukka, ei pisamia. Toisella lapsella vaaleanruskea/punertava tukka ja pisamia ihan pienestä pitäen. Toisella lapsella tumma tukka, ei vielä ainakaan pisamia. Molemmat lapset hyvin kalpeita, minä myös.
mummoltani. neljän sisaruksen lapsista (siis isäni ja 3 sisarusta) kukaan muu ei ole punatukkainen kuin minä. itselläni on kaksi lasta kahden eri miehen kanssa: yksi sinisilmäisen keskiruskeatukkaisen kanssa= sinisilmäinen keskiruskeatukkainen lapsi, yksi ruskeasilmäisen tummatukkaisen kanssa= vihreäsilmäinen vaaletukkainen. kieltämättä vähän odotin että olis tullut ruskeasilmäinen...!
esikoisesta tuli sellanen tyypillinen " maantietukka" ja kuopus näyttäisi kääntyneen blondiksi?
Miehellä on ollut lapsena punainen tukka, ja vieläkin on punainen parta, muuten suvussaan ei ole punapäitä näköpiirissä. Meidän puolellakaan ei ole.
Meillä tuli ekalle punainen tukka. Väri tosin vaihtui vuosien mittaan.
Toisella oli tummat hiukset.
Huonosti periytyy. . Minäkin olisin olisin halunnut punapäisen vauvan, ovat niin söpöjä :-D isäni suku on täynnä puna päitä, itselläni on ns " piilevä punapigmentti" . Eli maantien väriset hiukset jotka blondaus yritykset muuttavat keltaiseksi, kalpea herkästi palava iho ja siniharmaat silmät. Miehellä siniharmaat silmät myös ja tummanruskea tukka, ei kalpea.
Nuoremmalle tytöllä on hyvin kalpea iho, kirkkaan harmaat silmät ja vaalean ruskea tukka.
esikoisen silmät ovat nyt alkaneet voimakkaasti vihertää ! Ja tukassa on kullan punertava sävy..
Punatukkaisuus on hypännyt meillä minun ja mieheni yli ja tuli esiin lapsellamme. Molempien suvussa on punatukkaisuutta. Punatukkaisuus on resessiivinen geeni ja lapsi tarvii geenin molemmilta vanhemmilta jotta punatukkaisuus toteutuu.
Meidän 6kk tytöllä on punainen tukka ja siniset silmät. Isänsä on tumma ja ruskea silmäinen eikä ainakaan lähisuvussa ole punatukkaisia. Itselläni ruskea tukka, jossa kyllä selvästi punapigmenttiä sekä ruskeat silmät. Muutamall serkullani on punainen tukka, mutta muuten ei punatukkaisia suvussa ole.
Siis siten, että isoäitini oli punapää, yksi serkkuni minun lisäksi on punapää, ja kenenkään serkun lapsi ei ole punapää. Näiden lasten lapsista varmaankin taas joku perii punageenit, mutta se jää nähtäväksi.