Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette usko, kun sanotaan, että nyt ei oikein sopisi tulla yökylään,

Vierailija
20.06.2018 |

Vaan alatte vängätä vastaan. Teitä on siis ilmeisesti muitakin, kun yksi minun tuntemani perhe. Mitä ihmettä te ajattelette? Eikö teitä hävetä? Tajuatteko edes, että eivät normaalit ihmiset änkeä kylään, jos saavat edes pienen vihjeen siitä, että eivät ole tervetulleita.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetti avaat oven  jokaiselle joka pimpottaa ovikelloa? Tämä on sinun häpeäsi, jos haluat olla ovimatto, jota kaikki käyttää hyväkseen.

Vierailija kirjoitti:

Minä asun erään kaupungin keskustassa ja mun luokseni on aina tunkemassa ties ketä kännissä örveltävää ihmistä baaripokan kanssa. Enää en majoita tasan ketään yöksi, alkoi sen verran v*tuttamaan olla känniääliöiden yömajana, etenkään kun itse en enää edes alkoholia käytä. Ihan kuin minulla ei olisi viikonloppuna mitään muuta tekemistä kuin katsella p*skalta haisevaa darraprinsessaa kuorsaamassa puolille päiville sohvalla ja sitten vielä makaa siinä hyvän aikaa alkuiltaan asti ennenkuin alkaa keräilemään kampeitaan ja lähtee kotiinsa haisemaan. Toki syövät ruuat kaapista eivätkä ikinä tarjoa mitään vastineeksi.

Vierailija
42/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen miten eräs tuttava kuvitteli, että majottaisin hänet ja kaksi lastaan koirankopin kokoiseen yksiööni koko viikonlopuksi. :D Ei tuntunut yhtään ymmärtävän, kun sanoin että ei käy ja ei mahdu, vänkäsi vaan vastaan että ei kaksi lasta niin paljon tilaa vie. Ei kaikki asu tilavissa asunnoissa, etenkään köyhät opiskelijat!

Ja mainittakoon, että minulla ei ollut silloin edes sohvaa, koska asuntoon ei mahtunut muuta kuin pieni ruokapöytä, tv-taso ja sänky. En tiedä minne pöydän alle hän olisi laittanut lapset pötköttämään?

Parvekkeelle makuupusseissa, kyllä kesällä tarkenee  :)

Sitten seuraavana aamuna kakrut edelleen partsilla , eukko häipyny ja jättänyt lapun pöydälle että "ku lapset niin viihtyy teillä niin mää tulen hakeen ne viikon päästä  ku ei lapset niin paljo tilaa vie ja paljo mitää tarvi"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuessa tää on ihan yhtälailla ongelma - ehkä jossain määrin jopa pahempi. Liput varataan, ja kun rupean kyselemään että missä AirBnB:ssä yövytte tms., niin hölmistytään, että teillähän voi yöpyä? Ja minä sitten hölmistyn yhtälailla, että puhuttiinko tästä aiemmin, vai tapahtuiko tässä jokin muistikatkos osaltani...? 

Ihan röyhkeästi siis oletetaan, että meille saa tulla, vaikka itsellä (+puolisolla) ei esim. olisi edes lomia ko. aikana. Tiedän monia, joita ei yövieraat arkenakaan haittaa, mutta valitettavasti en itse todellakaan ole tällainen ihminen. Tarvitsen omaa aikaa ja tulen suorastaan hulluksi, jos työpäivän jälkeen pitää vielä erikseen sosialisoida näiden vieraiden kanssa - pahimmissa tapauksissa olen jopa joutunut siistimään heidän jälkiään, vaikka ovat itse käytännössä löhöilleet koko päivän. 

Onneksi muutimme hiljattain uuteen asuntoon, joka pohjaratkaisunsa ansiosta ei oikein sovellu yövieraiden majoittamiseen. Lisäksi myimme pois (tarkoituksella) vuodesohvamme, joten jos joku yrittää änkemällä änkeä, niin muistan mainita että eipä tuo vessan lattia kovin kummoinen patja ole... ;)

Toki parhaiten toimii ihan suora "meille ei nyt voi tulla." En edes yritä selittää syitä, kyllä normaalin aikuisen ihmisen tulisi ymmärtää, että ei on ei. Ja jos on varaa ulkomaanmatkaan, niin luulisi samalla riittävän budjettia myös yöpymiseen. 

Samalla tavalla minua yritetään aina passittaa turistioppaaksi - tätä nykyä annan vain linkit sähköpostitse, että täällä kannattaa käydä, mutta en enää 292587 kertaa jaksa lähteä kiertämään kaikkia kulahtaneita nähtävyyksiä.

Tästä tulee niin mieleen, kun nuorempana asuin Irlannissa ja tuttava vuosien takaa ilmoitti vaan, että "mä voin tulla käymään" ja perään kesälomansa päivämäärät. :D

Vierailija
44/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin nuorempana tällainen yökylätuppautuja ja hävettää jälkeenpäin... Kerran menin pk-seudulle ystäväni kanssa (satojen kilometrien matka), tarvitsimme yöpaikan ja ilmoitin vain yhdelle tutulleni, että me tulemme nyt yöksi (ei ollut edes tavannut ystävääni aiemmin). Otti kyllä, mutta huomasin ärtymyksen.

Jälkeenpäin hävettää.

Vierailija
45/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen miten eräs tuttava kuvitteli, että majottaisin hänet ja kaksi lastaan koirankopin kokoiseen yksiööni koko viikonlopuksi. :D Ei tuntunut yhtään ymmärtävän, kun sanoin että ei käy ja ei mahdu, vänkäsi vaan vastaan että ei kaksi lasta niin paljon tilaa vie. Ei kaikki asu tilavissa asunnoissa, etenkään köyhät opiskelijat!

Ja mainittakoon, että minulla ei ollut silloin edes sohvaa, koska asuntoon ei mahtunut muuta kuin pieni ruokapöytä, tv-taso ja sänky. En tiedä minne pöydän alle hän olisi laittanut lapset pötköttämään?

Sitten seuraavana aamuna kakrut edelleen partsilla , eukko häipyny ja jättänyt lapun pöydälle että "ku lapset niin viihtyy teillä niin mää tulen hakeen ne viikon päästä  ku ei lapset niin paljo tilaa vie ja paljo mitää tarvi"?

Hahhah, ei ollut siinä asunnossa edes kunnollista parveketta! Sellainen ovi vain ja kaide heti oven takana (ranskalainen parveke?).

Vierailija
46/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetti avaat oven  jokaiselle joka pimpottaa ovikelloa? Tämä on sinun häpeäsi, jos haluat olla ovimatto, jota kaikki käyttää hyväkseen.

Vierailija kirjoitti:

Minä asun erään kaupungin keskustassa ja mun luokseni on aina tunkemassa ties ketä kännissä örveltävää ihmistä baaripokan kanssa. Enää en majoita tasan ketään yöksi, alkoi sen verran v*tuttamaan olla känniääliöiden yömajana, etenkään kun itse en enää edes alkoholia käytä. Ihan kuin minulla ei olisi viikonloppuna mitään muuta tekemistä kuin katsella p*skalta haisevaa darraprinsessaa kuorsaamassa puolille päiville sohvalla ja sitten vielä makaa siinä hyvän aikaa alkuiltaan asti ennenkuin alkaa keräilemään kampeitaan ja lähtee kotiinsa haisemaan. Toki syövät ruuat kaapista eivätkä ikinä tarjoa mitään vastineeksi.

No en avaakaan, eikä kukaan tule pimpottelemaankaan (ovisummeri ja summeri äänettömällä). Puhelimella nämä yleensä soittelevat jo hyvissä ajoin etukäteen, että me tässä tänään lähdetään baariin, kai me voidaan sitten tulla illalla sun luokse! Ette voi.

Vierailija
47/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkästä aikaa vanha "ystävä" kaukaa ottaa yhteyttä ja haluaa kovasti tavata. Tulisi oikein yökylään moneksi päivää. Ilahdumme todella kovasti mutta alamme miettiä mitä tarjoaisimme, aamupalaksi, lounaaksi, iltapalaksi, kahvin kanssa, jne sillä työtilanteemme on ollut pitkään huono perheessämme. Lopulta pätämme käyttää juhannusbudjetin vierailuun että saamme asiallista tarjottavaa kun arkiruokamme on liian vaatimatonta.

"Ystävämme" on tunnetusti varakas tyyppi kun mikä, mutta tulee pokkana moneksi yöksi kahta kättä heittäen . Ilmoittaa ettei "tullut mukaan" pesuaineitakaan.  Syö, lepää käy suihkussa, haluaa että ajelutamme nähtävyyksillä, jne.  Samalla kehaisee kuinka kätevää on että tällä tavalla "menee 2 kärpästä yhdellä iskulla" kun lähistöllä on oikeastaan juhlat mihin hän on menossa viikonlopun vierailun jälkeen. Ja  mietin viihtyisämpää onkaan yöpyä hyvien ystävien luona kuin jossain omenahotellissa.

Vierailun jälkeen, jonka aikana hän on nauttinut "all inclusive" tason vieraanvaraisuudesta je me olemme ihan puhki, päätämme että emme enää ota vieraita vastaan. Emme edes vanhoja "ystäviä".

Tässä mättää se, että ilahdutte ensin, vaikka kyseessä on vain ystävä lainausmerkeissä. Jos yövieraat ovat vain taakka, joille pitää Solsidan-hengessä esittää olevansa varakkaampi kuin onkaan, niin miksi pitää suostua. Varsinkin, jos tiedätte jo etukäteen, että ”ystävä” on täysi mulkku.

Ainoa asia mikä tuossa "mätti" oli kiittämättömyys sekä se, että käytettiin härskisti hyväksi ihmisten vieraanvaraisuutta "ystävyyden" varjolla.

Omituista ja jotenkin säälittävää ettei osa lukijoista yksinkertaisesti tajunnut että tuollainen ei ole ookoo.

Vierailija
48/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua, asun puolisoni kaupungissa, jossa järjestetään suosittu festari ja aina nämä vänkääjät molempien puolilta kunnostautuvat paria viikkoa ennen festaria soittelemalla ja jankuttamalla, että ettekö voisi majoittaa kun majoitusalue on niin kaukana ja hotellit kalliita. Ollaan otettu tavaksi lähteä mökille/sukuloimaan/matkalle juuri sinä viikonloppuna, että ei voida kuin harmitella, että nyt ei olla kotona. ;) Kerran tosin yksi erityisen sinnikäs tapaus ehdotti, että menkää vaan, tehän voitte jättää minulle avaimen!

Vierailija
49/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

/quote]

Ystävälle voi kertoa, että on rahasta pulaa. ”Ystävälle” taas pitää esittää olevansa jotain parempaa.[/quote]

Aito ystävä kyllä on empaattinen ja haistaa sekä tietää toisten tilanteen, hänelle on varmasti kerrottu, eikä aito ystävä missään nimessä aseta ihmistä niin nöyryyttävään tilanteeseen, että tämän täytyy vielä erikseen korostaa ja painottaa vielä ääneen sitä että ovat esim tiukoilla. Aina, siis aina , jos on itse itsensä yökylään kutsunut tai muutenkin viedään tuomisia pitkän matkan takaa. Ei ole tarkoitus että köyhä perhe joutuu pulaan vierailun jälkeen koska haluavat tarjota normiateriat myös vieraalle.

Ystävät  menevät katsomaan toisiaan olivat he varakkaita tai köyhiä ja hoksaavat jos jotain puuttuu kamulta heti kysymällä : mitä tuomme mukana ja tuovat myös koska ajattelevat muitakin kun omaa itseään tai paljonko tuli säästöä, hih hih käsiään hieroskellen tyytyväisenä.

Fiksu ihminen myös tajuaa jos joku sanoo ettei nyt vierailu sovi. Silloin ei tungeta kylään. Kylään kutsutaan tai selkeästi sanotaan tervetuloa.

Vierailija
50/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, "nyt ei oikein sovi" kai kuulostaa joistakin lähinnä "en oikein tiedä, mutta ehkä". Joten parempi sanoa jämäkästi että "tänään ei sovi." Jos kysytään milloin sopii, sanoo että en tiedä.

Mutta jos keskustelu menee:

-Me tullaan elokuun ensimmäisenä viikonloppuna muutamaksi yöksi.

- Meille ei nyt oikein kävisi yövieraat.

- Meillä ei oikein vain ole vaihtoehtoja, kun Jaanakin muutti muualle.

- Ai, no meille ei oikein tosiaan sovi. Täällähän on edullinen hotelli.

- Nyt on rahat niin tiukalla, että ei ole rahaa edullisenkaan hotelliin. Meillä on jo junaliput, että ei oikein voida kuin tulla.

- ...😐

Voi jesta!

Meille ette tule! Linkkaa sille airbnb

Tai campingalue? Tarjoa telttamajoitus?

Vierailija
51/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tommoset nuukailijat kuule kaivaa repustaan vaikka riippukeinut jotka virittää yksiösi kattoon.

Hahhah, ei ollut siinä asunnossa edes kunnollista parveketta! Sellainen ovi vain ja kaide heti oven takana (ranskalainen parveke?).

Vierailija
52/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä vähän ohi aiheen mutta itse en tuppaudu yökylään. Mulla on pari luottokaveria, joilla yövyn 1-2 kertaa vuodessa. Aina vien ison kassillisen ruokaa mukanani ja elän perheen ehdoilla. Molemmat ovat niin rentoja ihmisiä, että heille voisin periaatteessa aina mennä yökylään.

Itse majoitan yövieraita silloin kun sopii. Parhaiten kesällä, kun muu perhe on paljon mökillä. Osaan myös sanoa, että nyt ei käy. Ja tosi ystäville jätän avaimen, jos itse emme ole kotona. En ole koskaan kokenut minkäänlaista ongelmaa yövieraista.

Vierailija
53/53 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee ehkä vähän ohi aiheen mutta itse en tuppaudu yökylään. Mulla on pari luottokaveria, joilla yövyn 1-2 kertaa vuodessa. Aina vien ison kassillisen ruokaa mukanani ja elän perheen ehdoilla. Molemmat ovat niin rentoja ihmisiä, että heille voisin periaatteessa aina mennä yökylään.

Itse majoitan yövieraita silloin kun sopii. Parhaiten kesällä, kun muu perhe on paljon mökillä. Osaan myös sanoa, että nyt ei käy. Ja tosi ystäville jätän avaimen, jos itse emme ole kotona. En ole koskaan kokenut minkäänlaista ongelmaa yövieraista.

Mekin viemme aina tuliaisia ja leipomuksia ja kaikkea mistä tietää että emäntä/isäntä pitää tai ilahtuu.

Ei pihi ihminen mitään tommosta vie tai ajattele. Ottaa vaan irti kaiken minkä voi.