Hevosihmiset! Kysymys!
Voiko hevonen varsansa kanssa olla suht pienessä aitauksessa, missä ei kasva ruohoa, yön tai monta yötä peräkkäin, ilman sateensuojaa?
Mietin vain onko yhdellä hevosella pienen varsansa kanssa hyvä olla, ovat ainakin varmuudella olleet yhden yön tarhassa ilman suojaa, vettä on tänään tullut ihan reippaasti...Tuo hevonen pyörii vähän hermostuneen oloisesti tuossa tarhassa, aivan kuin se jo odottaisi pääsevänsä pois. Kukaan ei ole käynyt muuten kuin heinää viemässä, en ainakaan ole huomannut että kukaan muuten olisi niitä käynyt katsomassa......
Kommentit (22)
Vastatkoot ne jotka tietävät paremmin asiasta! Pitäisikö hevonen ja varsa saada sisälle, vai onko niitten parempi olla tarhassa ennemmin? Ja eikö niitä pitäisi edes käydä vähän harjaamassa ja taluttelemassa, kun eivät ole missään suurella laitumella missä olisi ruohoa jota syödä ja pääsisivät enemmän liikkumaan?
Laita kysymys hevostalli.net puolelle, sieltä foorumit ja ratsastus niin saat vastauksia :)
En itse jättäisi, mutta riippuu rodustakin aika paljon - joku saattaa myös hyvin käydä hevosia tarkistamassa, tuskin sinäkään 24/7 tarhaa monitoroit :)
(Tarhan kuuluu olla hiekkapohjainen, laitumella kasvaa ruoho, toki nimenomaan laidun ihanteellinen olosuhde tamma + varsa yhdistelmälle)
Ei saa. Meillä on pieni varsa ja viettää yöt emänsä kanssa tallissa ja vesisateellakin ovat suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Meillä on pieni varsa ja viettää yöt emänsä kanssa tallissa ja vesisateellakin ovat suojassa.
Mitähän omistaja ajattelisi jos laittaisin sille viestiä tai soitan, ja sanon että hevonen näyttää kaipaavan pois tarhasta....oon vaan huolissani kun on pieni varsakin, voiko sille tulla kylmä? ap
Tosiaankin kysy hevotalli.netistä. Täällä harvalla on hevosia ja porukka täällä on muutenkin melkosen vinksahtanutta.
Aikuisten keppihevonen harrastus on ällöttävää suomalaista kulttuuria.
Tarha on muutamien tuntien ulkoilemista varten.
Soitin omistajalle, hän sanoi "ettei niitä oteta sisälle, kyllä ne siellä pärjäävät, ole huoleti."
Katoin niitte tarhaa, ni se on ihan mutanen, kiva pienen varsan maata siellä paskassa...ap
Vierailija kirjoitti:
Tarha on muutamien tuntien ulkoilemista varten.
Ja kyllä itse hakisin varsan ja emän sisään tallin suojiin yöksi, varsinkin sateella. Samoin päivällä hepat sisään jos sataa rankasti eikä tarhassa suojaa.
Ei saa olla. Tarha missä ei ole minkäänlaista suojaa on tarkoitettu muutaman tunnin ulkoiluun.
https://www.hevoseni.fi/elainsuojelu
Sinne vain yhteyttä, ammattilaiset voivat käydä tarkastamassa tilanteen.
7 §
Ulkotarhan varustus
Ulkotarhassa olevilla eläimillä on oltava riittävä suoja epäsuotuisia sääoloja vastaan. Säänsuojassa on oltava sopivat makuupaikat kaikille eläimille. Ulkotarhassa olevien eläinten eristämistä ja hoitoa varten tulee olla asianmukaiset tilat.
Ei voi olla, pienellä varsalla täytyy olla kuiva vedoton makuupaikka. Aikuistakaan hevosta ei voi tarhassa pitää sateella yötä päivää ilman säänsuojaa.
Ota samantien eläinsuojeluun yhteys ja pyydä tarkistamaan tilanne. Kerro myös samalla, että olet ollut omistajaan yhteydessä, mutta ei ole suostuvainen viemään hevosia sisälle sateensuojaan.
Tällä tilalla on muitakin hevosia tarhassa ilman suojaa, ja luulen että pitävät koko kesän? pihalla...
Mulla on vähän vaikea tilanne tehdä ilmotusta eläinsuojeluun kun olen heiltä vuokrannut mökin jossa olen tämän viikon, toki voin tehdä ilmotuksen kun lähden täältä...
Vähän on pienen näkösiä tarhoja, missä nää muutamat hevoset nököttää. Sitten toisilla on taas isommat missä pääsevät paremmin liikkumaan. ap
Hevosella tulee olla säänsuoja mutta jos tarhan vieressä on talli niin eläinsuojelu ei voi tehdä muuta kuin kehottaa ottamaan tarpeen vaatiessa hevoset sisälle. Omistaja saa sen tarpeen vain määritellä aika pitkälle itse. Yleensä kesäsade ei hevosia haittaa, päinvastoin, mukavampaa kun ei ole liian kuuma eikä ole ötököitä. Eri asia jos varsa on ihan pieni. Toivottavasti ko. ratkaisu on väliaikainen ja ovat pääsemässä kesälaitumelle, se on varsalle tärkeää.
Ei voi pitää ulkona tarhassa. Sateella ja yöksi sisälle. Laitumella voi pitää jos on suoja. Heinää annettava ja vettä on oltava koko ajan tarjolla. Menet uudestaan juttelemaan ja kysyt että onko asia näin.
Eläinten kaltoinkohtelu on laman takia Suomessa lisääntynyt, jokaisen joka huomaa sitä pitäisi ilmoittaa viranomaisille.
Noista eläinsuojeluohjelmista näkee, miten omistaja luulee aina olevansa paras mahdollinen hoitaja lemmik(e)illeen. Silloinkin vaikka ne elävät kuin kaatopaikan keskellä, nälkiintyneinä, sairaina, joukossa jopa kuolleita eläimiä.
Toivottavasti ap ilmoitat asiasta eteenpäin!
Ilmoita asiasta eläintensuojeluun. Mulla ainakin olisi loma pilalla joka tapauksessa(mökin vuokra), jos tuollaista sivusta katselisin.
Saako muut kuin kentaurit vastata?