Autoilijat tulevat kolmion takaa vauhdilla pyöräilijän eteen!
https://yle.fi/uutiset/3-10253829
"Voisi melkein sanoa, että joka lenkillä tapahtuu läheltä piti -tilanteita. Autoilija ei noudata sitä kolmiota, Viitanen kertoo."
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä viidakon laki on toimivin. Se voittaa joka on isoin. Pienemmät väistäkööt.
Ei paljon lohduta olla oikeassa liikennelain näkökulmasta, jos viettää loppuikänsä pyörätuolissa.
Ai että pyöräilijät ajavat tahallaan päin autoa? Oletko koskaan edes ajanut pyörällä?
Pyöräilijä oletti että auto väistää. Auto ei väistänyt. Isompi voittaa kolarissa.
Usein väistämisvelvollinen auto tulee niin nopeasti eteen, että et ehdi miettiä kumpi on "oikeassa". Et sinä autollakaan pysähdy jokaisen risteyksen kohdalla jos itsellä on etuajo-oikeus.
Riippuu ihan näkyvyydestä.
Jos on huono näkyvyys niin vähintäänkin hidastan kunnes näen mitä sivuilta on tulossa.
Kerran olisi tullut rekka kylkeen, jos en olisi hiljentänyt. Rekka oli väistämisvelvollinen, mutta keskittyi ilmeisesti kännykkään enemmän kuin ajamiseen.
Ei olisi siinäkään paljon lohduttanut, että lain näkökulmasta olin oikeassa ja rekka väärässä.
Itse pyöräilijänä pidän huolen, että en kurvaa peltilehmän tielle/alle. Siinä kun poikkeuksetta häviää vaikka olisikin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ajokortti tarkoita sitä, että pitäisi osata liikennesäännöt?
Munamankelin kuljettamiseen ei tarvi ajokorttia.
Liikennesäännöt koskevat myös niitä, joilla ei ole korttia. Ne tulee opetella vaikka sitten itseopiskeluna. 99,9% pyöräilijöistä ei tätä taida ymmärtää.
Ei kännykkään ajaessa puhuvia tarvitse kuin sakottaa...ai..niin ja ottaa puhelin heti pois+hajottaa se päreiksi siinä paikkaa.
Oppivathan olemaan.
Autoilijat sekä jalankulkijat ovat yksinkertaisesti piittamattomia ja/tai tietämättömiä oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan suhteessa pyöräilijöihin. Pyöräilijät ovat tienkäyttäjinä helposti väliinputoajia, monesti pyöräilijän on turvallisempaa rikkoa liikennesääntöjä, kuin noudattaa niitä. Esimerkikis ajoradalla saa lain mukaan ajaa vain jos ei ole kevyen liikenteen väylää. Kevyen liikenteen väylillä taas jalankulkijat poukkoilevat ajoradan yli katsomatta, kävelevät kumpaa laitaa lystäävät tai keskellä katua, tukkivat koko väylän kulkemalla rinnan, ulkoiluttamalla koiraa, jonka fleksin naru kulkee tien yli jne. Lista on loputon. Pyöräilijän olisi sekä itsensä, että jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi paljon järkevämpää ajaa ajoradalla, sillä kaupunkinopeuksissa myös pyörän vauhti on lähempänä autoilijaa kuin jalankulkijaa. Se myös selventäisi autoilijoille liikennetilanteita, kun pyörät ryhmittyisivät ja kääntyisivät kuten autot ja muut moottoriajoneuvot.
Suomessa on haluttu rakentaa näitä liikenteen no-mans-land-alueita, joilla jalankulkijat sekoilevat zombeina ja kuuroina puhelimineen ja kuulokkeista pauhaavine musiikkeineen. Autoja ne tajuavat varoa ilmeisistä syistä ja useimmiten, mutta kaikki muut tienkäyttäjät ovat ilmaa. Nykyisin myös tuntuu, että suurelle osalle on aivan täyttä hepreaa, mikä ero on viivalla jaetulla kevyen liikenteen väylällä ja viivattomalla ja missä laidassa kuuluisi kulkea. Vähäpätöiseltä tuntuva asia aiheuttaa pyöräilijän näkökulmasta jatkuvasti vaaratilanteita, sillä jalankulkijoiden toiminta ei ole ennustettavaa ja pyörän suuremmasta nopeudesta johtuen ilman ennakointia tilanteisiin reagoiminen on yleensä liian hidasta. Ratkaisu olisi pyöräillä kävelynopeutta, mikä tietenkin vesittää koko pyöräilyn idean, joka on liikkua kävelyä nopeammin tai siirtää pyörätiet ajoradan yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Se myös selventäisi autoilijoille liikennetilanteita, kun pyörät ryhmittyisivät ja kääntyisivät kuten autot ja muut moottoriajoneuvot.
Haha näytäpä sellainen pyöräilijä ajoradalla, joka osaa ryhmittyä ja kääntyä kuten autot ja muut moottoriajoneuvot :'D
Eli opetelkaas trikoopellet nyt eka ne liikennesäännöt ja noudattakaa myös niitä. Katellaan sitten uudestaan viiden vuoden päästä että miltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se myös selventäisi autoilijoille liikennetilanteita, kun pyörät ryhmittyisivät ja kääntyisivät kuten autot ja muut moottoriajoneuvot.
Haha näytäpä sellainen pyöräilijä ajoradalla, joka osaa ryhmittyä ja kääntyä kuten autot ja muut moottoriajoneuvot :'D
Eli opetelkaas trikoopellet nyt eka ne liikennesäännöt ja noudattakaa myös niitä. Katellaan sitten uudestaan viiden vuoden päästä että miltä näyttää.
Minä ja poikaystäväni? Kaikki aktiivisesti pyöräilevät ystävämme? Kukaan meistä ei myöskään ole trikoopelle, paitsi kaupunkien ulkopuolella pitkiä lenkkejä ajaessamme, jolloin pysyttelemme pääosin sulkuviivan takana piennaralueella. Kaupungissa pyörän ryhmittymistä voi tosin joskus haitata esim. ratikkakiskot, mm. Helsinginkadulta Flemarille käännyttäessä saa olla tarkkana, ettei tipu rengas sporakiskoon ja aiheuta vaaratilannetta. Siksi joskus siinä ryhmityn keskelle vasemmalle kääntyvien kaistaa, en sen vasemman puoleiseen reunaan, mikä tietenkin olisi selkeintä ja kohtelianta muiden tienkäyttäjien kannalta. Kokeile joskus pyöräilyä plösö, niin ehkä ymmärtäisit.
Sekin on väärin, että jotkut autoilijat antavat pyöräilijälle tietä, vaikka pyöräilijä olisi tilanteessa väistämisvelvollinen. Eli jos autoilija ajaa suoraan eikä sille ole väistämiseen määräävää .liikennemerkkiä
Vierailija kirjoitti:
Sekin on väärin, että jotkut autoilijat antavat pyöräilijälle tietä, vaikka pyöräilijä olisi tilanteessa väistämisvelvollinen. Eli jos autoilija ajaa suoraan eikä sille ole väistämiseen määräävää .liikennemerkkiä
Tämähän ei nyt liikennesääntöjen tai lain näkökulmasta voi koskaan olla rangaistavaa ja siten "väärin." Siitä, onko tämän tyylinen huomaavaisuus tai varovaisuus hyvästä vai ei, voi olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että vähintään pitää katsoa, ettei tietä antaessaan aiheuta muulle liikenteelle vaaraa, eli ei tee äkkijarrutusta tai jää tietä antaessaan vaaralliseen paikkaan, esim. ristetystä tukkimaan. Muutenkin olisi ehkä sujuvuuden ja ennakoinnin vuoksi helpointa ja varminta, jos tietä annettaisiin pääasiassa sääntöjen mukaan ja kohteliaisuutta noudatettaisiin mieluummin ruokapöydässä ja muissa vastaavissa ympäristöissä.
Itse pyöräilevänä olen sitä mieltä, että tämä tien antaminen on usein yhtä tyhjän kanssa, sillä olen usein ehtinyt jo hiljentää vauhtiani, jopa pysähtyä laskeakseni auton ensin ja silloin auton antaessa tietä liikenne itse asiassa puuroutuu ja hidastuu kaikilta. Siksi toivoisin henkilökohtaisesti, että jokainen noudattaisi liikennesääntöjä, sillä ennakoimalla tilanteita on turvallisinta, mukavinta ja joustavinta jokaisen tienkäyttäjän liikkua.
Viimeksi eilen olin pyörän kanssa, mulla paloi vihreä suoraan ja auto kääntyy vasemmalle mun editse, eikä pysähdy. Näitä sattuu noin 20 kertaa kesässä, olis henki lähteny monesti jos ei oli pelisilmää liikenteessä. Poikaani opeti että alä missään nimessä luota liikennesääntöihin kun kaikki ei niitä osaa, havannoi joka suuntaan ja ennemmin ajattele että se auto tulee kolmion takaa päälle,kuin että auto pysähtyisi. Eilisessä tilanteessa mietin vanhempia jotka huutavat edellä oleville lapsilleen, vihreä palaa mene vaan, olis lapsi jäänyt alle eilen.
Munamankelin kuljettamiseen ei tarvi ajokorttia.