MikÀ on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei sun tarvii muuta kuin katsoa alkuperÀinen Liftari. Jutellaan sitten lisÀÀ. MÀ yritÀn vaan neuvoa ihmisiÀ katsomaan se paras versio kustakin leffasta.
-winner-"
Suositukset on tervetulleita silloin, kun niitÀ annetaan asiallisesti eikÀ vÀheksymÀllÀ ja ilkeilemÀllÀ kun joku tykkÀÀkin jostain toisesta.
Miten voit sanoa tykkÀÀvÀsi "toisesta", kun et kerran ole katsonut Liftareistakaan kuin vaan sen Sean Bean-version ;D EhkÀ olemme ihan samaa mieltÀ v 1986 version suhteen kunhan vaan joskus katsot sen? EhkÀ nÀet sen sitten huonompana, ei voi tietÀÀ vielÀ... TÀÀ olisi ihan mielenkiintoista kuulla.
Joskus aikoinaan suosittelin The Fog/Usva -leffaa ja Near Darkia ja ne ei sitten uudemmalle sukupolvelle enÀÀ kovin kolahtaneet.
-winner-
Olen ihan siinÀ vakaassa uskossa, ettÀ voin tykÀtÀ elokuvasta ilman, ettÀ olen katsonut kaikkia siitÀ tehtyjÀ versioita. Voin kyllÀ palata kertomaan mihin itsellÀ sijoittuu -86 versio sitten, kun se tulee katsottua.
En ole enÀÀ kovin nuorta sukupolvea, mutta kai sitten nuorempi kuin sinÀ. YsÀrileffat on tutumpia kuin kasarit.
Usva oli hyvÀ, mutta mulle yhden katselukerran elokuva sen loppuratkaisun vuoksi... vaikea unohtaa miten se leffa pÀÀttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei sun tarvii muuta kuin katsoa alkuperÀinen Liftari. Jutellaan sitten lisÀÀ. MÀ yritÀn vaan neuvoa ihmisiÀ katsomaan se paras versio kustakin leffasta.
-winner-"
Suositukset on tervetulleita silloin, kun niitÀ annetaan asiallisesti eikÀ vÀheksymÀllÀ ja ilkeilemÀllÀ kun joku tykkÀÀkin jostain toisesta.
Miten voit sanoa tykkÀÀvÀsi "toisesta", kun et kerran ole katsonut Liftareistakaan kuin vaan sen Sean Bean-version ;D EhkÀ olemme ihan samaa mieltÀ v 1986 version suhteen kunhan vaan joskus katsot sen? EhkÀ nÀet sen sitten huonompana, ei voi tietÀÀ vielÀ... TÀÀ olisi ihan mielenkiintoista kuulla.
Joskus aikoinaan suosittelin The Fog/Usva -leffaa ja Near Darkia ja ne ei sitten uudemmalle sukupolvelle enÀÀ kovin kolahtaneet.
-winner-
Olen ihan siinÀ vakaassa uskossa, ettÀ voin tykÀtÀ elokuvasta ilman, ettÀ olen katsonut kaikkia siitÀ tehtyjÀ versioita. Voin kyllÀ palata kertomaan mihin itsellÀ sijoittuu -86 versio sitten, kun se tulee katsottua.
En ole enÀÀ kovin nuorta sukupolvea, mutta kai sitten nuorempi kuin sinÀ. YsÀrileffat on tutumpia kuin kasarit.
Usva oli hyvÀ, mutta mulle yhden katselukerran elokuva sen loppuratkaisun vuoksi... vaikea unohtaa miten se leffa pÀÀttyy.
Nyt voisi ketjun muut lukijat kertoa tÀhÀn(kin) asiaan mielipiteensÀ, kannattako sun katsoa -86 versio vai ei? Vaikka maksaisi kirpparilla vitosen ;D
MÀ tÀssÀ pitkÀn linjan elokuva-ja musaharrastajana lÀhinnÀ ÀÀneen harmittelen samaa kuin musiikin suhteen. Kaikki hyvÀ on jo tehty 20-30-40 vuotta sitten ja 2000-luvulla nÀistÀ vaan kootaan remaket tai remixit. Kassatulos on ainoa mikÀ merkitsee ja kuluttaja joka vaikka kÀyttÀÀ striimauspalveluja on sen varassa mitÀ algoritmi miettii sun puolesta mistÀ sun pitÀÀ tykÀtÀ. Ja jos sillÀ maksukanavalla on tarjota vain se heikompi remake tai alkuperÀisen samanniminen jatko-osa, niin siinÀ menee monen leffan kymmenien vuosien arvostus ihan hukkaan, jos katsoja katsoo vain vuosilukua, ettÀ "en mÀ nyt mitÀÀn noin vanhaa kyllÀ jaksa katsoa!" Vaikkapa The Texas Chain Saw Massacre. Tai Halloween (jo kolme samannimistÀ :). Tai Hellraiser. Tai just tullut I Know What You Did Last Summer.
Kasarilla sentÀÀn tehtiin muutama onnistunut pÀivitys, joten ei ne kaikki remaket huonoja silti oo. Scarface, The Thing, The Fly, Little Shop of Horrors, The Blob... kaikki erittÀin katsottavia ja viihdyttÀviÀ.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-"
-winner-
<
Nyt voisi ketjun muut lukijat kertoa tÀhÀn(kin) asiaan mielipiteensÀ, kannattako sun katsoa -86 versio vai ei? Vaikka maksaisi kirpparilla vitosen ;D
MÀ tÀssÀ pitkÀn linjan elokuva-ja musaharrastajana lÀhinnÀ ÀÀneen harmittelen samaa kuin musiikin suhteen. Kaikki hyvÀ on jo tehty 20-30-40 vuotta sitten ja 2000-luvulla nÀistÀ vaan kootaan remaket tai remixit. Kassatulos on ainoa mikÀ merkitsee ja kuluttaja joka vaikka kÀyttÀÀ striimauspalveluja on sen varassa mitÀ algoritmi miettii sun puolesta mistÀ sun pitÀÀ tykÀtÀ. Ja jos sillÀ maksukanavalla on tarjota vain se heikompi remake tai alkuperÀisen samanniminen jatko-osa, niin siinÀ menee monen leffan kymmenien vuosien arvostus ihan hukkaan, jos katsoja katsoo vain vuosilukua, ettÀ "en mÀ nyt mitÀÀn noin vanhaa kyllÀ jaksa katsoa!" Vaikkapa The Texas Chain Saw Massacre. Tai Halloween (jo kolme samannimistÀ :). Tai Hellraiser. Tai just tullut I Know What You Did Last Summer.
Kasarilla sentÀÀn tehtiin muutama onnistunut pÀivitys, joten ei ne kaikki remaket huonoja silti oo. Scarface, The Thing, The Fly, Little Shop of Horrors, The Blob... kaikki erittÀin katsottavia ja viihdyttÀviÀ.
-winner-
Nostalgiakin on jokaisella sukupolvella iso vaikutin. Useimmilla varmaan ne minkÀ kanssa on kasvettu on aina parempia kuin uudet.
MÀ olin se, joka joskus sanoi ettÀ en pitÀnyt Usvasta ja Near Darkista. En lytÀnnyt niitÀ, mutta eivÀt olleet tÀysin makuuni.
MÀ en mahda mitÀÀn mieltymyksilleni. Ne ovat mitÀ ovat. On Winnerkin lytÀnnyt elokuvat, joista itse olen pitÀnyt. Olisihan se mahdollisimman tylsÀÀ, jos kaikilla olisi samanlainen maku. En mÀ oman isÀnikÀÀn kanssa ole samaa mieltÀ musiikeista ja elokuvista.
Tietysti makumieltymyksiin voi vaikuttaa, kun ollaan eletty nuoruutemme eri voisikymmenillÀ. Muutamia vuosikymmeniÀ siinÀ vÀlissÀkin.
"Nostalgiakin on jokaisella sukupolvella iso vaikutin. Useimmilla varmaan ne minkÀ kanssa on kasvettu on aina parempia kuin uudet."
Suurin vaikutin kaikkeen on se, minkÀ leffan tai hahmon kanssa kulloinenkin studiopomo kasvoi 20-30 vuottta sitten ja mikÀ oli silloin joko kulttihahmo tai erittÀin suosittu.
Just teattereihin saatu Superman ja Fantastic Four menevÀt siihen kategoriaan tÀysin ja varmasti ihan vuosikymmenten nostalgian voimalla muutaman sata miljoonaa hankkivat lipputuloja.
Musiikin puolella 2000-luvulla 99,9% hittibiiseistÀ on kertosÀe-sample lainoja vanhoista hiteistÀ, joihin vÀÀnnetÀÀn jotkut angstirÀppilyriikat pÀÀlle ja sillÀ ollaan trendikkÀitÀ.
Sitten kun vanhat jÀÀrÀt kuolevat, tulee RIP-ketjuja joissa jonnet eivÀt ihan tarkoituksella ja provosoinnin nimissÀ muista ja joissa tÀrkein tarkoitus on nimenomaan dissata jonkun vuosikymmenten fanitus.
Mulla taas pitÀisi olla satoja pelitunteja vaikkapa Five Nights At Freddy's tai Mario Brothers tai Sonic The Hedgehog tai Minecraft tai Pokemon tai Mortal Kombat tai Last of Us tai Uncharted tai Assassins Creed -peleistÀ, jotta voisin nÀhdÀ ne onnistuineina tai epÀonnistuneina leffa/tv-sarjaversioina.
Ja koska mun suosikit siinÀ pelaamisessa ovat open world -pohjaisia survival/FPS-pelejÀ, joissa ei ole edes pakko edetÀ tietyssÀ jÀrjestyksessÀ tai jossa joku sivutehtÀvÀ voi muodostua suosikiksi jonkun peliÀ varsinaisesti eteenpÀin vievÀn skriptatun tehtÀvÀn sijaan, niin siinÀkin on jo ero ihmisen suhteen, joka tykkÀÀ pelata ainoastaan sivuscrollaavia tasohyppelyitÀ tai joka pelaa pelejÀ konsolilla pc:n sijaan.
Mielipide-erot voivat siis syntyÀ ihan miljoonasta eri asiasta vaikuttamassa siellÀ yksittÀisen kirjoittajan taustalla, eikÀ kaikki mielipide muodostu pelkÀstÀÀn Liftari-leffojen keskinÀisestÀ paremmuudesta tai mitÀ ikÀsukupolvea kukin meistÀ on :D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
MÀ olin se, joka joskus sanoi ettÀ en pitÀnyt Usvasta ja Near Darkista. En lytÀnnyt niitÀ, mutta eivÀt olleet tÀysin makuuni.
MÀ en mahda mitÀÀn mieltymyksilleni. Ne ovat mitÀ ovat. On Winnerkin lytÀnnyt elokuvat, joista itse olen pitÀnyt. Olisihan se mahdollisimman tylsÀÀ, jos kaikilla olisi samanlainen maku. En mÀ oman isÀnikÀÀn kanssa ole samaa mieltÀ musiikeista ja elokuvista.
Tietysti makumieltymyksiin voi vaikuttaa, kun ollaan eletty nuoruutemme eri voisikymmenillÀ. Muutamia vuosikymmeniÀ siinÀ vÀlissÀkin.
Niin, siihen en mÀ voi tietenkÀÀn mitÀÀn, jos 5 euron Liftari on "kallis" ja kuitenkin mennÀÀn innolla ostamaan siitÀ vierestÀ Dracula 2:Ascension (johon varmaan kuitenkin meni sitten euro tai kaksi).
;P
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siihen en mÀ voi tietenkÀÀn mitÀÀn, jos 5 euron Liftari on "kallis" ja kuitenkin mennÀÀn innolla ostamaan siitÀ vierestÀ Dracula 2:Ascension (johon varmaan kuitenkin meni sitten euro tai kaksi).
;P
-winner-
SÀ sekoitat tÀÀllÀ eri kirjoittajia. Et tÀÀllÀ yhden kanssa ainoastaan kirjoittele.
MinÀ löysin viiden euron Liftarin, mutta mÀ en ole se kenen kanssa juttelit vÀhÀn aikaa siitÀ. Ostaisitko itse vuokra dvd:n viiden euron hintaan? Nuo vuokra elokuvat eivÀt ole hyvÀkuntoisia leffoja.
En ole elÀissÀni katsonut yhtÀÀn pelottavaa leffaa. Kauhuleffat menee aina jossain kohtaa niin överiksi, ettÀ tunnelma menee pilalle. Joitakin suht viihdyttÀviÀ, ei niin överiksi meneviÀ leffoja ovat: Psycho (1960), Pearl (2022) ok tÀÀkin menee jossain kohtaa pikkasen yli, mutta kuvastaa hyvin epÀvakaata persoonallisuushÀiriötÀ, Uhrilampaat (1991)
Tulitikkutehtaan tyttö. Kati Outinenhan esiintyikin myöhemmin jossain kauhuelokuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-"
-winner-
<
Vuoden 86 versio kannattaa katsoa jos diggailee Rutger Hauerista ja Lennifer jason Leighista kun olivat vielÀ kovassa vedossa - ja kasarityylistÀ.
Omasta mielestÀni se on kuitenkin aina ollut hiukan yliarvostettu elokuva sen substanssiin ja jopa toteutukseen nÀhden. Nyky-yleisölle se lienee varmaankin liian mitÀÀnsanomaton ja kiltti katselukokemus.
En muista varmaksi olenko uusintaversiota edes nÀhnyt, mutta epÀilemÀttÀ tuon sukupolven elokuvassa vÀkivalta on jo iskevÀmpÀÀ ja toteutus visuaalisesti turboahdetumpi kuin siinÀ alkuperÀisessÀ. Joissain asioissa ollaan menty eteenpÀin ja joissain toisissa taaksepÀin.
The House Next Door (2001) löytyi tÀnÀÀn kirppikseltÀ matkaani kauhunsÀvyisistÀ elokuvista. En ole nÀhnyt tÀtÀ versiota, mutta sen tuoreemman elokuvan olen nÀhnyt joskus tv:stÀ. TÀÀllÀ Vauvalla oon kuullut, ettÀ tÀmÀ vanhempi leffa on reilusti parempi leffa, kuin se tuoreempi.
Trolleillekin löysin sopivan "kauhuleffan" erÀs pÀivÀ ja se on Felix The Cat: The Movie. MielestÀni tÀstÀ animaatiosta puuttuu kontrastia, kun oli vÀhÀn vaikea seurata elokuvaa.
TÀnÀÀn löysin kirppikseltÀ yhden kauhun ja se on Stephen King's Langoliers - Ajan Valtiaat. On kolme tuntia kestÀvÀ minisarja vuodelta 1995.
Ei mitÀÀn hajua minkÀlainen on, mutta oli pakko ottaa, kun on Stephen KingiÀ.
TÀnÀÀn tuli taas löydettyÀ kauhua, mutta ensimmÀiseksi mainitsen elokuvan, jonka uskoisin olevan löydöistÀni Winnerin mieleen:
- Red Sonja (1985) (Fantasia)
- Jason X (2002) (toiminta/kauhu)
- Dead Meat (2004)
Red Sonja ei ole kauhua, mutta se on mieluisin tÀmÀn pÀivÀn löydöistÀni. TÀstÀ leffasta tulee uusi versiokin tÀnÀ vuonna. EikÀ vaikuta olevan lÀheskÀÀn niin hyvÀ leffa, kuin tÀmÀ alkuperÀinen.
TÀnÀÀn kirppiksiltÀ löytyi kauhuun liittyen:
- The Cycle (2009)
- Starship Troopers (1997)
VielÀ kakkosen kun löytÀisin tuosta Starship Troopersista niin olisin tyytyvÀinen.
28 vuotta myöhemmin oli ehkÀ visuaalisesti kaunein zombieleffa ikinÀ. Juonellisesti ei kovin yllÀttÀvÀ, mutta Boyle ja Garland ovat edelleen hyvÀ parivaljakko tÀhÀn sarjaan. Edelleen silti tÀysin leikkaajan leffa tÀynnÀ muutaman sekunnin klippejÀ.
Cillian MurphyÀ sarjaan odotellaan, jo puolen vuoden pÀÀstÀ tulevassa jatko-osassa... mÀ veikkaisin, ettÀ oli/on tÀmÀn leffan pÀÀhenkilönaisen isÀ siellÀ kukkaiskedolla, jonka kasvoja ei nÀytetty.
-winner-
Hot and sauzy pizza girls. Holmesin ase oli aika kauhistuttava :(
-winner-