Ylipainon ja ahdistuneisuuden välinen yhteys
Haluan aloittaa aloituksena toteamalla, että halveksin kaikenlaista ylipainoisiin kohdistuvaa ilkeilyä, vähättelyä ja ulkopuolistamista. Olen kuitenkin todennut vuosien varrella, että nimenomaa monet ylipainoisista ystävättäristäni ovat juuri niitä, jotka kärsivät eniten ahdistuneisuushäiriöstä tai ahdistuksesta ylipäätään. Mietin olisiko näillä jokin yhteys. Voihan asia olla toki niinkin, että ahdistuneisuus on nimenomaa se lihomiseen johtavista tekijöistä eikä toisinpäin.
Kommentit (12)
Nyt saatan juuri itse kuulostaa kiusaajalta mikä ei ole tarkoitukseni, mutta kyllähän ylipaino ahdistaa. Painonnousu yleisestikin aiheuttaa ahdistusta, vaikka nousu tapahtuisikin ihan tavallisella ihmisellä normipainon rajojen sisällä. Tätä ahdistusta monet ylipainoiset pakenevat entisestään syömällä enemmän ja siten kääntyvät ehkä jollain tasolla huijaamaan itseään faktalta, että asialle pitäisi tehdä jotain. Kaikki ylipainoiset eivät ole tietenkään ahdistuneita enkä ajattele ylipainoisia nähdessäni, että heidän pitäisi laihduttaa. Ei häiritse minua eikä kuulu minulle. En nää sillälailla ihmisiä objekteina, vaan ihmisinä. Uskoisin kuitenkin, että moni pääsisi eroon ahdistuneisuudestaan laihduttamalla. AP
Ainakin liikunnalla ja masennuksella on todettu olevan vahva yhteys keskenään. Tästä johdattelemalla taas voi todeta liikuntaa harrastavien olevan yleensä normaalipainoisia. Koska liikunta auttaa myös pitämään painon kurissa. Tätä kautta ainakin ylipaino on riskitekijä ahdistuneisuudelle.
Sitten on tietysti sosiaaliset paineet ulkonäkökeskeisessä maailmassa ja ylipainon aiheutamat sairaudet.
Nämä nyt ainakin tulee heti mieleen.
Ylipaino ja oma lihominen saattaa toki ruokkia entisestään ihmisen ahdistusta, mutta en usko että siinä on selvää yhteyttä. Omassa kaveripiirissäni ahdistuneimmat ihmiset ovat niitä melko timmejä naisia, jotka potevat huonoa omatuntoa jokaisesta suklaapalasta ja siitä etteivät urheile tarpeeksi. Näitä tunnen kaksi. Lisäksi tunnen masentuneen ja ahdistuneen ihmisen joka on langanlaiha, koska ei omien sanojensa mukaan jaksa syödä. Polttaa tupakkaa ja purkaa ahdistustaan siihen ja alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saatan juuri itse kuulostaa kiusaajalta mikä ei ole tarkoitukseni, mutta kyllähän ylipaino ahdistaa. Painonnousu yleisestikin aiheuttaa ahdistusta, vaikka nousu tapahtuisikin ihan tavallisella ihmisellä normipainon rajojen sisällä. Tätä ahdistusta monet ylipainoiset pakenevat entisestään syömällä enemmän ja siten kääntyvät ehkä jollain tasolla huijaamaan itseään faktalta, että asialle pitäisi tehdä jotain. Kaikki ylipainoiset eivät ole tietenkään ahdistuneita enkä ajattele ylipainoisia nähdessäni, että heidän pitäisi laihduttaa. Ei häiritse minua eikä kuulu minulle. En nää sillälailla ihmisiä objekteina, vaan ihmisinä. Uskoisin kuitenkin, että moni pääsisi eroon ahdistuneisuudestaan laihduttamalla. AP
Niinpä. Jos on suurimman osan iästään pysynyt painossa x, ja kilojen määrä lähtee nousuun, niin on siinä varmaan vähän "vieraissa kengissä". Ja lihavuus tai lihominen ei ole kulttuurillisesti suotavaa, päinvastoin, joten silläkin varmasti on vaikutusta. Ja jos nyt oikein paljon lihoo, niin toki se aiheuttaa ihan fyysistäkin ahdistusta, joka ei varmasti henkistä tilaa paranna.
-1
Tekosyyt eivät tee siitä mitenkään halvempaa, kun minun maksamani verot käytetään läskien itseaiheuttamiin terveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvinkin olla. Ylipainoinen ihminen ei tod.näk. ole lihonut syömällä vain terveellistä ruokaa, mikä voisi (ehkä, kai?) vaikuttaa suoliston terveyteen. Suoliston ja mielenterveyden yhteyttä on käsittääkseni alettu viimeaikoina tutkia (perehtyneisyys asiaan otsikkotasolla, Googlesta varmasti löytyy tutkimuksia yms.)
Ja eikös ylipaino ylläpidä jatkuvaa, matala-asteista tulehdusta, jollaiseksi masennusta on epäilty? Liikakilot vaikuttavat myös hormonitoimintaan, ja hormonitoiminta vaikuttaa mielialoihin.
Ja tietty asia toiseen suuntaan; ahdistuneena saattaa helpottaa oloaan syömällä (epäterveellisesti). Ja tämä sitten lihottaa.
-Lihava ja diagnoosina ahdistuneisuushäiriö
Sanotaan että suolistossa ovat toiset aivomme, niin paljon suolistobakteerit vaikuttavat aivotoimintaamme.
Tutkijat ovat jo vuosia sitten huomanneet yhteyden suolistobakteerien ja autismin kanssa, miksei siis suolistobakteerit, tai niiden puute vaikkuttaisi myös tunteisiimme tai vaikkapa avittaisi ylensyönnin ohella ylipainon syntyyn.
Ulostesiirtoja on tehty kauan ja saatu hyviä tuloksia mm. antibioottiripulin hoidossa.
Ahdistun edelleen ihan samalla tavalla, vaikka laihdutin ja paransin elintapani. En pysty edes tekemään profiilia nettideittiä varten, kun alkaa ahdistamaan ja painamaan rintakehässä.
Yhteys on liian alhaisen painon ja ahdistuneisuuden välillä. Kysykää anorektikoilta. Heidän ahdistuneisuutensa vähenee huomattavasti, kun paino saadaan nousemaan.
Mulla ei ainakaan liity. Kärsin vakavasta ahdistuksesta ja olen normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Yhteys on liian alhaisen painon ja ahdistuneisuuden välillä. Kysykää anorektikoilta. Heidän ahdistuneisuutensa vähenee huomattavasti, kun paino saadaan nousemaan.
Ei kyllä pidä paikkaansa alkuunkaan. Se ahdistus mitä noususta tulee on sanoinkuvaamatonta.
-anorektikko
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kyse olla yleisesti siitä, että muu kuin normaalipaino aiheuttaa ahdistusta? Itse en henkilökohtaisesti tunne ketään alipainoista ylipäätään, mutta ylipainoisia ahdistuneita tunnen muutamia. AP
Voi hyvinkin olla. Ylipainoinen ihminen ei tod.näk. ole lihonut syömällä vain terveellistä ruokaa, mikä voisi (ehkä, kai?) vaikuttaa suoliston terveyteen. Suoliston ja mielenterveyden yhteyttä on käsittääkseni alettu viimeaikoina tutkia (perehtyneisyys asiaan otsikkotasolla, Googlesta varmasti löytyy tutkimuksia yms.)
Ja eikös ylipaino ylläpidä jatkuvaa, matala-asteista tulehdusta, jollaiseksi masennusta on epäilty? Liikakilot vaikuttavat myös hormonitoimintaan, ja hormonitoiminta vaikuttaa mielialoihin.
Ja tietty asia toiseen suuntaan; ahdistuneena saattaa helpottaa oloaan syömällä (epäterveellisesti). Ja tämä sitten lihottaa.
-Lihava ja diagnoosina ahdistuneisuushäiriö