Ostimme miehen kanssa asunnon ja hän on katkera
Minulle siitä, että hän maksoi 5% käsirahan. Puhuimme tästä, ja hän halusi maksaa tämän hänen perinnöstään. Itse ehdotin, että olisin maksanut hänelle oman osuuteni (3500e) muutaman kuukauden päästä ja kaikki olisi tyytyväisiä. Mies kieltäytyi ja minä sitten ostin huonekalujamme uuteen asuntoon.
Ostin 3x vaatekaappia yhteensä 1000e
Maton 300e x 2
Sängyn vähän sitä aikaisemmin 1500e
Ruokapöydän ja tuolin 700e
Sohvan 1000e.
Plus olen hankkinut astiat, tyynyt, peitot, sisustuskrääsän tässä parin vuoden aikana YKSIN. Mies on ostanut ainoastaan telkkarin 🤔
Milloinkaan en ole miehelle minun ostoksistani sanonut tai vaatinut rahaa häneltä, mutta jostain syystä mies kokee maksaneensa enemmän, kun maksoi asunnon käsirahan ja että emme ole tasoissa... mies muuten btw saa käsirahan kokonaan käteensä kun myymme asunnon pois ja minä en mitään paitsi jos tulee myyntivoittoa.
Mainitsee tämän ”rahallisen menetyksen” sivulauseissa ja riidoissa usein.
En tiedä mitä tehdä. Mies ei käsitä kuinka paljon minä olen laittanut asuntoomme rahaa myös.
Pitäisikö minun myydä hankkimani huonekalut, maksaa miehelle käteen 3500e ja näyttää kuinka paljon rahaa sitten näihin uusiin huonekaluihin menee rahaa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
"mies on katkera" ja silti ap on se joka ulisee parisuhteestaan koko Suomen kansalle?
En ole mielestäni ulissut. Ystävät ovat sinkkuja, ja vaikea löytää vertaistukea. Täällä on kuitenkin ihmisiä laidasta laitaan, jotka on kokenut vaikka ja mitä ja ajattelin, että täällä varmasti joku osaa neuvoa mitä pitäisi tehdä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Onko 3500 euroa miehellesi iso raha? Joutuiko hän myymään jotain perinnöstään käsirahan takia?
3500 euroa on minusta todella vähän, mutta hän joutui kerralla maksamaan 7000e kun sinä olet ostellut huonekaluja pitkin vuotta.
Ei, ei joutunut.
Mies on rahoistaan hyvin tarkka ja olinkin todella ihmeissäni, kun löysimme tämän asunnon ja mies halusi tehdä tarjouksen samoin tein. Itselläni ei ollut käsirahaa heti antaa, mutta mies halusi maksaa. Mies on näitä perintörahoja vaalinut 10 vuotta. Ei koske niihin millään. En tiedä.. Kai sillä on tullut katumus? Kaipaa rahojaan?
Siis toki kenellä vain 7000e on iso raha, mutta kuitenkaan rahaa ei ns. ole menetty. Se on tässä asunnossa kiinni ja mies saa sen kyllä takaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mies on katkera" ja silti ap on se joka ulisee parisuhteestaan koko Suomen kansalle?
En ole mielestäni ulissut. Ystävät ovat sinkkuja, ja vaikea löytää vertaistukea. Täällä on kuitenkin ihmisiä laidasta laitaan, jotka on kokenut vaikka ja mitä ja ajattelin, että täällä varmasti joku osaa neuvoa mitä pitäisi tehdä.
AP
Olette ilmeisesti aika nuoria ja sitouduitte yhteiseen asuntoon turhan varhain. Toki monesti toitotetaan ettei vuokra- asuminen kannata, mutta ehkä se _ensimmäinen_ yhteinen asunto kannattaisi vuokrata, ja katsoa rauhassa mitä se yhdessä asuminen on ja tutustua siihen kumppaniin, se on ihan eri asia kuin seurustelu.
Nämä neuvot nyt ovat ap:lle vähän myöhässä, ja toki omistusasunnostakin eroon pääsee, ei se ole mikään ikuinen pallo jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APOlette ilmeisesti aika nuoria ja sitouduitte yhteiseen asuntoon turhan varhain. Toki monesti toitotetaan ettei vuokra- asuminen kannata, mutta ehkä se _ensimmäinen_ yhteinen asunto kannattaisi vuokrata, ja katsoa rauhassa mitä se yhdessä asuminen on ja tutustua siihen kumppaniin, se on ihan eri asia kuin seurustelu.
Nämä neuvot nyt ovat ap:lle vähän myöhässä, ja toki omistusasunnostakin eroon pääsee, ei se ole mikään ikuinen pallo jalassa.
Me asuimme yhdessä 3 vuotta ennen kuin ostimme asunnon. Ja emme ole niin nuoria enää. Tai vähän alle 30v. Eli aikuisia kylläkin.
No jos miehesi on maksanut käsirahan 7000€ + tv:n arviolta 1000€(?) yhteensä 8000€ ja sinä olet maksanut kalusteet 4800€ + astiat, peitot ym ja sisustuskrääsän, niin ymmärrän, ettei miehestä menot tunnu tasavertaiselta. Tee miehelle eritelty totuudenmukainen laskelma ja käy asia hänen kanssaan läpi hyvässä hengessä ilman riidanhaastamista.
Vierailija kirjoitti:
No jos miehesi on maksanut käsirahan 7000€ + tv:n arviolta 1000€(?) yhteensä 8000€ ja sinä olet maksanut kalusteet 4800€ + astiat, peitot ym ja sisustuskrääsän, niin ymmärrän, ettei miehestä menot tunnu tasavertaiselta. Tee miehelle eritelty totuudenmukainen laskelma ja käy asia hänen kanssaan läpi hyvässä hengessä ilman riidanhaastamista.
TV oli 300e. Mies saa käsirahan kun myymme tämän pois ja minä? Miehelle se oli sijoitus, minulle tuhlaus. En käsitä miksi siitä pitää koko ajan valittaa.
Astiat - 1000e. Ostin vuoden erästä astiastoa. Tyynyt ja peitot 500e. Kyllähän tässä minun mielestä ollaan aika tasoissa.
Minun osuus kuitenkin asunnosta oli se 3500e ei 7000e
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TV oli 300e. Mies saa käsirahan kun myymme tämän pois ja minä? Miehelle se oli sijoitus, minulle tuhlaus. En käsitä miksi siitä pitää koko ajan valittaa.
Astiat - 1000e. Ostin vuoden erästä astiastoa. Tyynyt ja peitot 500e. Kyllähän tässä minun mielestä ollaan aika tasoissa.
Minun osuus kuitenkin asunnosta oli se 3500e ei 7000e
Ap
Taidat olla hieman yksinkertainen. Jos kaikki kulut ajatellaan jaettavan tasan, tietysti myös puolet irtaimiston kuluista kuuluu sinun maksettavaksi. Eli kun olet maksanut 7300€ edestä irtaimistoa, olisitte laskennallisesti tasoissa ja myydessä asunnon saisit tietysti puolet käsirahasta.
No mutta siksi kai on säästöt ja siihen vauvaan sitten varaudutaan, eikä yllätytä, ettei joku maksakaan kotona oleskelua.
Ei hätää, en halua lapsia muutenkaan!
Ap