Ompelukone ongelma! Ylälanka sotkeutuu
Siis oikein pitäs olla laitettu kaikki ja silti ei poimi alalankaa vaan kerääntyy ja sotkeutuu sinne alas... hääpuku pitäis ommella ja alkaa turhauttaa niin että melkeen itkettää kun ommella osaan, ei oo vaan lankaa tullu laitettua.
Kommentit (12)
Etsisin vikaa sieltä puolakotelosta, kulkeeko lanka sieltä oikeaan suuntaan? Tai olisiko joku langanpätkä jäänyt jumiin? Ylälanka voi joskus myös vaikka rullan koosta riippuen "juosta" liian nopeasti. Langankireydetkin kannattaisi tsekata, kokeilemalla juuri siihen kankaaseen, jota on tarkoitus ommella.
Tsemppiä !
Tarkista myös käyttöohjeista, oletko varmasti pujotellut langat oikein. Minulla ainakin yleensä johtuu sotkeentumisongelmat siitä, että jokin vaihe on jäänyt välistä pois.
Nyt on pakko uteliaisuutta kysyä, että miten et ole lankaa koskaan laittanut?
Onhan alalangan kireys säädetty oikein käytettyä kangasta varten? Onhan ylälanka oikein päin? Rullaussuunnalla on väliä. Lähdethän liikkeelle hitaasti? Nämä nyt ensimmäisinä tulivat mieleen, joskin osa toki ilmiselviä juttuja.
Tarkista ompelukoneen ohjeista ratkaisukeinot kokemaasi ongelmaan. Yleensä löytyy täsmäehdotuksia. Jos itselläsi ei ole laitteeseen käyttöohjeita, löytyvät monesti netistä ihan Googlella oikealla mallinumerolla.
lue manuaali.
Koneiden käyttämisessä ei itku auta.
Provo.
Ompelutaidoton ei aloita harjoituksia hääpuvusta.
Olen käsityönopettaja.
Tieto: aina ennen kuin painat ompelukoneen polkimesta-
varmista että ompelukoneen neula on sisällä kankaassa ja koneessa.
Tämä tehdään niin, että oikealla olevasta käsipyörästä pyöräytetään kädellä sen verran,
että neula on kankaassa.
Jos lähdet painamaan poljinta ja neula haukkaa kankaaseen-tuloksena on usein tiukka sotkukerä.
Kun asian oppii, se tulee tavaksi. Aina oikealla kädellä pyörästä pieni pyöräytys ennen kuin alat ommella.
Ja aloitetaan aina rauhallisesti kaasua painaen.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ei oo provo ei, ommella kyllä osaan ja siistiäkin jälkeä. Ei oo vuoteen tullu ompelukonetta käytettyä ja kyllä olen unohtanut miten langat laitetaan oikein. Ei se silti mielestäni vaikuta ompelutulokseen?
Katso, että neulasi on ehjä. Tarkista, että se on suorassa ja oikein laitettu. Urapuoli eteen.
Tarkista, että lanka on tasaisesti puolattu. Katso, että puola on oikeinpäin puolakotelossa. Tarkista, että sinulla on oikean kokoinen neula lankaan nähden. Tarkista, että puola liikkuu sujuvasti puolakotelossa. Puhdista puolakotelon alue.
Käytä samaa lankaa sekä ylä, että ala lankana. Pujoita langat uudestaan. Tarkista, että lanka liikkuu sujuvasti. Kiristä tarvittaessa.
Rasvaa koneesi.
Ihanan söpöä ommella oma hääpuku. Toivottavasti ei ole paha kiire.
Onhan alapuola kunnolla paikallaan ja lanka oikeaan suuntaan? Yhdessä koneessa mulla kävi helposti noin, koska jostain syystä alapuola ei aina mennyt paikalleen vaikka niin luulin. Sitten opettelin työntämään sen jämäkästi. Noi sotkeentumiset on rasittavia ja ihan pienestä jutusta kiinni. Saattaa joutua taistelemaan ja selvittämään vaikka kuinka pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ei oo provo ei, ommella kyllä osaan ja siistiäkin jälkeä. Ei oo vuoteen tullu ompelukonetta käytettyä ja kyllä olen unohtanut miten langat laitetaan oikein. Ei se silti mielestäni vaikuta ompelutulokseen?
Väärin pujotetut langat vaikuttavat täysin lopputulokseen.
Yleensä ne menevät aina ompelukoneen päältä olevasta kanavasta jossa on jonkin sortin kiristys sieltä edessä olevaan kiinteään koukkun. Sitten sieltä alas siihen koukkuun joka nousee ja laskee ommeltaessa. Ja lopulta neulaan jonka yläpuolella on pieni koukku johon laitat langan niin että lanka pysyy neulan urassa. Lanka pujotetaan edestä taakse neulaan. Mutta tarkista se neula. Väärin laitettu neulakin aiheuttaa ongelmia.
Ja tietenkin se, että puola on väärinpäin.
Up