Maksatko laskut eräpäivänä vai kaikki palkkapäivänä?
Olin yllättynyt, kun kuulin, että jotkut eivät maksa laskuja eräpäivänä. Mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, kun sitä voi jaksottaa eräpäivien mukaan? Tuossa tulee väkisinkin myöhästymismaksuja. Maksuaika on usein 14 päivää. Jos maksut lykkää aina melkein kuukauden päähän seuraavaan tilipäivään, voi vuodessa kertyä jo iso summa myöhästymismaksuista.
Itse maksan laskut aina eräpäivänä. Suurin osa laskuista on e-laskuja ja niissä automaattiveloitus tililtä. Seuraan tilin saldoa päivittäin. Helppoa puhelinsovelluksilla.
Olen kuullut, että taloutta on muka helpompi seurata ja kontrolloida, jos maksaa laskut kerran kuussa, kun tietää paljonko on rahaa käytössä esim. ruokaan ja muihin kuluihin. Minusta se vain kielii kulukontrollin puutteesta.
Kommentit (92)
Siriina kirjoitti:
Miettikää, miten paljon annatte pankeille korkovoittoa, kun esim miljoona ihmistä antaa pankille sen oman korko"voittonsa".
siinähän maksatte pankille.:DDDDD
Toope. Eihän pankki hyödy siitä mitään jos ihmiset maksaa laskunsa ennen eräpäivää.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Kaikki laskut mitkä voi saada suoraan nettipankkiin tulee sinne. Automaattihyväksyntä summaan x asti. Paperi/säpolaskuja tulee muutama lasku vuodessa, nää heti maksuun.
Tämä toimii mulla nyt, kun on vakkarityö ja aina tilillä jonkun verran ennen seuraavaa tilipäivää. Työttömänä piti välillä säätää laskujen kanssa. Kokemuksen kautta oppi, kenen laskuja voi siirtää. Monen laskuja voi, kun vain laittoi ajoissa ennen ep säpoa että onko ok, että maksan x päivänä eikä tule kuluja.
Minulla on vähän erilainen kokemus eräpäivän siirrosta. Jos pyysi eräpäivän siirtoa, niin siitä tuli aina korot ja yleesä myös uhkaus että menee perintään jos ei ole maksettu erpäivään mennessä. Sen sijaan kun ei ilmoita mitään, niin samainen toimia (sähköyhtiö) lähetti vain uuden laskun uudella eräpäivällä.
Outoa, mulla toimi aina. Riippuu varmaan laskuttajasta ja luurin takana olevasta ihmisestä?
No kokemus rajoittuu muutamaan laskuun 2010 kun jäin lomautetuksi, joten pyysin maksuaikaa muutamaan laksuun. Totesin että homma sujuu paremmin kun ei kysele, vaan antaa laskujen odottaa että tulee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olit ristiriitainen. Eka sanoit et mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, sitten olet huolissasi myöhästymismaksuista. Eikös sakkoja pysty parhaiten välttää niin, että maksaa kaikki laskut palkkapäivänä?
Olen pyytänyt melkein kaikkiin laskuihin eräpäivän palkkapäiväkseni, todella kätevää hoitaa rykäyksessä kaikki, eikä pelkoa myöhästymismaksuista. Eli eräpäivä = palkkapäivä :)
Kätevä systeemi. Kuukauden viimeinen pankkipäivä on palkkapäivä ja 5. päivä lähtee kaikki mihin voi sopia eräpäivän.
Jännää, kuin erilaisia tapoja. En IKINÄ antais minkään maksun mennä automaattisesti, sillä haluan aina tarkastaa laskun ennen kuin se menee maksuun, helpompi reklamoida tarvittaessa. Laitan laskut aina heti maksuun. Monesti toki maksan ne tilipäivänä, yleensä suoritus ennen eräpäivää, joskus eräpäivä, ei ikinä sen jälkeen.
Oudot vaihtoehdot. Maksan kaikki laskut heti kun mahdollista eli kun ne saapuu verkkopankkiin. Vuokraa maksan joskus useita kuukausia ennakkoon. En halua olla velkaa kenellekään, enkä ole niin köyhä, että makuuttaisin pikkusummia tilillä jonkun nuutaman sentin korkotuoton vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Miettikää, miten paljon annatte pankeille korkovoittoa, kun esim miljoona ihmistä antaa pankille sen oman korko"voittonsa".
siinähän maksatte pankille.:DDDDD
Toope. Eihän pankki hyödy siitä mitään jos ihmiset maksaa laskunsa ennen eräpäivää.
luuletko tosiaan, ettei pankki pidä niitä rahoja sinne eräpäivään asti ja tilitä niitä vasta sitten laskun saajalle:DDDDD t. toope, joka ei anna pankeille yhtään ylimääräistä centtiä.
Eräpäivänä, koska en periaatteesta halua rahoittaa päivänkään vertaa toisten liiketoimintaa.
Vähänkään isommat laskut kannattaa aina maksaa vasta eräpäivänä niin ei menetä korkotuottoja
Vierailija kirjoitti:
Oudot vaihtoehdot. Maksan kaikki laskut heti kun mahdollista eli kun ne saapuu verkkopankkiin. Vuokraa maksan joskus useita kuukausia ennakkoon. En halua olla velkaa kenellekään, enkä ole niin köyhä, että makuuttaisin pikkusummia tilillä jonkun nuutaman sentin korkotuoton vuoksi.
Mä en tykkäisi, jos joku maksaisi vuokran monta kk etukäteen. Tekisi kauhean hankalaksi seurata, onko vuokra maksettu.
Säännöllisesti toistuvat laskut menevät eräpäivinä e-laskuina.
Seuraavan kuun vastikkeen maksan heti tilipäivänä, erilliset laskut sitä mukaa kun niitä tulee. Ei tarvitse muistella eikä tule karhuja tai perintäkuluja. Pieni vaiva.
En iki maailmassa maksaisi laskuja tarkoituksella myöhässä, koska "haluan pitää rahat tilillä". Hävettäisi moinen vastuuttomuus.
Maksan kun tilillä on rahaa tai kun tulee karhu.
Raha lähtee tililtä merkitsemänäsi eräpäivänä, eli ennen sitä se ei vaikuta mitenkään tilisi saldoon.