Maksatko laskut eräpäivänä vai kaikki palkkapäivänä?
Olin yllättynyt, kun kuulin, että jotkut eivät maksa laskuja eräpäivänä. Mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, kun sitä voi jaksottaa eräpäivien mukaan? Tuossa tulee väkisinkin myöhästymismaksuja. Maksuaika on usein 14 päivää. Jos maksut lykkää aina melkein kuukauden päähän seuraavaan tilipäivään, voi vuodessa kertyä jo iso summa myöhästymismaksuista.
Itse maksan laskut aina eräpäivänä. Suurin osa laskuista on e-laskuja ja niissä automaattiveloitus tililtä. Seuraan tilin saldoa päivittäin. Helppoa puhelinsovelluksilla.
Olen kuullut, että taloutta on muka helpompi seurata ja kontrolloida, jos maksaa laskut kerran kuussa, kun tietää paljonko on rahaa käytössä esim. ruokaan ja muihin kuluihin. Minusta se vain kielii kulukontrollin puutteesta.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, kun sitä voi jaksottaa eräpäivien mukaan
Laskuihin ei jää yhtää vähempää rahaa, eikä elämiseen jää yhtään enempää rahaa vaikka maksaisi vasta eräpäivänä. Itse tykkään että laskut on kerralla maksettu ja tiedän tarkasti paljonko rahaa on muuhun elämiseen. Joskus muinoin laiton laskut maksuun eräpäivänä ja sitten tuli toisinaan pieniä yllätyksiä, kun luuli että joku lasku on jo mennyt tililtä (eräpäivä viikonloppuna), mutta ei sitten ollutkaan.
Onneksi jokainen saa itse valita laskunmaksukäytäntönsä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sä et taida tietää että todella monelle ihmiselle tulee palkka kahden viikon välein. Kun sen lisäksi on viekä laskutili jonne siirtää joka palkasta rahaa säännöllisiä budjetoituja maksuja varten, laskut voi maksaa just silloin kuin pitääkin miettimättä palkkapäiviä.
Jos on erillinen laskutili, niin silloinhan niitä laskuja juuri voi maksella eräpäivinään, kun huolehtii vain palkkapäivänä että rahaa on riittävästi erääntyviin laskuihin.
Kaikki laskut mitkä voi saada suoraan nettipankkiin tulee sinne. Automaattihyväksyntä summaan x asti. Paperi/säpolaskuja tulee muutama lasku vuodessa, nää heti maksuun.
Tämä toimii mulla nyt, kun on vakkarityö ja aina tilillä jonkun verran ennen seuraavaa tilipäivää. Työttömänä piti välillä säätää laskujen kanssa. Kokemuksen kautta oppi, kenen laskuja voi siirtää. Monen laskuja voi, kun vain laittoi ajoissa ennen ep säpoa että onko ok, että maksan x päivänä eikä tule kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Maksuaika on usein 14 päivää. Jos maksut lykkää aina melkein kuukauden päähän seuraavaan tilipäivään, voi vuodessa kertyä jo iso summa myöhästymismaksuista.
Lasku on lähetettävä vähintään 14 päivää ennen eräpäivää ja myöhästymiskuluja saa periä vasta 14 päivää eräpäivän jälkeen. Eli jos maksaa laskut kerran kuussa, niin ei pitäisi pahemmin tulla myöhästymismaksuja.
Siriina kirjoitti:
Kaikki laskut mitkä voi saada suoraan nettipankkiin tulee sinne. Automaattihyväksyntä summaan x asti. Paperi/säpolaskuja tulee muutama lasku vuodessa, nää heti maksuun.
Tämä toimii mulla nyt, kun on vakkarityö ja aina tilillä jonkun verran ennen seuraavaa tilipäivää. Työttömänä piti välillä säätää laskujen kanssa. Kokemuksen kautta oppi, kenen laskuja voi siirtää. Monen laskuja voi, kun vain laittoi ajoissa ennen ep säpoa että onko ok, että maksan x päivänä eikä tule kuluja.
Minulla on vähän erilainen kokemus eräpäivän siirrosta. Jos pyysi eräpäivän siirtoa, niin siitä tuli aina korot ja yleesä myös uhkaus että menee perintään jos ei ole maksettu erpäivään mennessä. Sen sijaan kun ei ilmoita mitään, niin samainen toimia (sähköyhtiö) lähetti vain uuden laskun uudella eräpäivällä.
En maksa yhtään mitään koskaan. Ulosotossa kaikki, en jaksa kiinnostua, kuinka paljon. Hyvin menee, mutta menköön.
Laitan maksuun lähes aina ennen eräpäivää, mutta siten, että maksu itsessään lähtee vasta eräpäivänä. Hölmöä maksaa ennenaikaisesti, pidän vain välttämättömän määrän rahaa käyttötilillä ja loput sijoituksiin, mutta laskujen maksaminen eräpäivän jälkeen on mielestäni törkeää ja väärin velkojaa kohtaan. Jos ei ole rahaa maksaa sovitussa ajassa, ei kannata ostaa alun perinkään, eikä Suomessa kenenkään tarvitse olla oikeasti köyhä, kyse on elämänhallintaongelmasta jos jostakin.
Jokin on mennyt ap:n taloudenpidossa pahasti metsään, jos tiliä on seurattava päivittäin.
Kirjaudun nettipankkiin 1-4 kertaa kuukaudessa. Maksan kaikki laskut mitä minulle on tullut aina kun kirjaudun. Välillä maksan viikkoja etukäteen ja välillä voi mennä pari päivää eräpäivän jälkeenkin.
Laitan kaikki maksuun eräpäivänä. Tilillä on aina rahaa sen verran, ettei tarvitse miettiä riittääkö rahat normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Minulla on vähän erilainen kokemus eräpäivän siirrosta. Jos pyysi eräpäivän siirtoa, niin siitä tuli aina korot ja yleesä myös uhkaus että menee perintään jos ei ole maksettu erpäivään mennessä. Sen sijaan kun ei ilmoita mitään, niin samainen toimia (sähköyhtiö) lähetti vain uuden laskun uudella eräpäivällä.
Outoa, mulla toimi aina. Riippuu varmaan laskuttajasta ja luurin takana olevasta ihmisestä?
Vierailija kirjoitti:
Eräpäivänä tottakai. Mutta käyn verkkopankissa vain ehkä kerran viikossa ja "ajastan" tulleet laskut aina lähtemään tililtä niiden eräpäivänä, jotta ei unohdu.
Tämä on järkevien ihmisten tapa.
Naurattaa, kun joku sanoo, ettei tule korkotappioita, kun korot on alhaalla, vaikka maksaakin etukäteen, mutta... Miettikää, miten paljon annatte pankeille korkovoittoa, kun esim miljoona ihmistä antaa pankille sen oman korko"voittonsa".
siinähän maksatte pankille.:DDDDD
Valtaosa laskuista tulee suoraan verkkopankkiin ja kun hyväksyn ne siellä maksupäiväksi tulee tietenkin eräpäivä, ei sitä jaksa muutella. Yhdellä klikkauksella näkee erääntyvien laskujen summan, jos tarvitsee tietää minkä verran tilillä on käyttövaraa. Autoverossa ja vakuutuksessa on yleensä pitkälti toista kuukautta maksuaikaa, joten niitä en vahvista kuin vasta lähempänä eräpäivää.
Vihaan laskujen maksua. Kaikki menevät automaattisesti tililtä. Muuten varmaan jäisivät maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Olin yllättynyt, kun kuulin, että jotkut eivät maksa laskuja eräpäivänä. Mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, kun sitä voi jaksottaa eräpäivien mukaan? Tuossa tulee väkisinkin myöhästymismaksuja. Maksuaika on usein 14 päivää. Jos maksut lykkää aina melkein kuukauden päähän seuraavaan tilipäivään, voi vuodessa kertyä jo iso summa myöhästymismaksuista.
Itse maksan laskut aina eräpäivänä. Suurin osa laskuista on e-laskuja ja niissä automaattiveloitus tililtä. Seuraan tilin saldoa päivittäin. Helppoa puhelinsovelluksilla.
Olen kuullut, että taloutta on muka helpompi seurata ja kontrolloida, jos maksaa laskut kerran kuussa, kun tietää paljonko on rahaa käytössä esim. ruokaan ja muihin kuluihin. Minusta se vain kielii kulukontrollin puutteesta.
Lo pe ta toi idioottimainen kyseleminen ja jatkuva jankkaaminen asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Hoida omat asiasi ja Lo pe ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräpäivänä tottakai. Mutta käyn verkkopankissa vain ehkä kerran viikossa ja "ajastan" tulleet laskut aina lähtemään tililtä niiden eräpäivänä, jotta ei unohdu.
Tämä on järkevien ihmisten tapa.
Naurattaa, kun joku sanoo, ettei tule korkotappioita, kun korot on alhaalla, vaikka maksaakin etukäteen, mutta... Miettikää, miten paljon annatte pankeille korkovoittoa, kun esim miljoona ihmistä antaa pankille sen oman korko"voittonsa".
siinähän maksatte pankille.:DDDDD
Perus-jonnen käytttötilin korko on nolla. Jonne ei saa lisää rahaa vaikka maksaa etuajassa. Jonnea ei kiinnosta pankin korkovoitto, Jonne haluaa vain säilyttää luottarit.
Olit ristiriitainen. Eka sanoit et mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, sitten olet huolissasi myöhästymismaksuista. Eikös sakkoja pysty parhaiten välttää niin, että maksaa kaikki laskut palkkapäivänä?
Olen pyytänyt melkein kaikkiin laskuihin eräpäivän palkkapäiväkseni, todella kätevää hoitaa rykäyksessä kaikki, eikä pelkoa myöhästymismaksuista. Eli eräpäivä = palkkapäivä :)
Vierailija kirjoitti:
Vihaan laskujen maksua. Kaikki menevät automaattisesti tililtä. Muuten varmaan jäisivät maksamatta.
Kukapa siitä nauttisi.
Työtön maksaa silloin, kun sossu maksaa. Ai niin, eihän palstalle ole muita työttömiä kuin minä. Sorry. T. 55 v.työtön loinen
Miksi? Tiöiltä ei ole pakko käyttää laikkia rahoja.