Maksatko laskut eräpäivänä vai kaikki palkkapäivänä?
Olin yllättynyt, kun kuulin, että jotkut eivät maksa laskuja eräpäivänä. Mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, kun sitä voi jaksottaa eräpäivien mukaan? Tuossa tulee väkisinkin myöhästymismaksuja. Maksuaika on usein 14 päivää. Jos maksut lykkää aina melkein kuukauden päähän seuraavaan tilipäivään, voi vuodessa kertyä jo iso summa myöhästymismaksuista.
Itse maksan laskut aina eräpäivänä. Suurin osa laskuista on e-laskuja ja niissä automaattiveloitus tililtä. Seuraan tilin saldoa päivittäin. Helppoa puhelinsovelluksilla.
Olen kuullut, että taloutta on muka helpompi seurata ja kontrolloida, jos maksaa laskut kerran kuussa, kun tietää paljonko on rahaa käytössä esim. ruokaan ja muihin kuluihin. Minusta se vain kielii kulukontrollin puutteesta.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mieluiten maksan alta pois heti kun mahdollista. En näe mitään syytä jättää rahoja tilille odottelemaan jotain tiettyä päivää, ei siitä mitään korkoakaan saa. Jos tänään kolahtaa sähkölasku jonka eräpv on ensi kuussa, miksen maksaisi sitä samantien? Eipähän tarvitse pitää asiaa turhaan muistissa monta päivää.
Miksi pitäisi muistaa? Eräpäivän saa kirjoitettua laskuun. Vaikkapa 7.7.2018.
Rahapäivänä maksan kaikki kuukauden sisällä erääntyvät laskut, jotka pystyy jo maksamaan (ja lataan kännyyn ja nettiin puheaikaa kuukauden tarpeisiin), loppuihin varaan rahat valmiiksi ja maksan sinä päivänä kun lasku tulee tai mahd. pian sen jälkeen, kunhan saa aikaseks. En näe syytä pitkittää ja odottaa nimenomaan eräpäivää, se on mulle vain ehdoton takaraja. - työtön
Maksan kaksi kertaa kuukaudessa.Tilipäivänä 15. päivä ne laskut, jotka on siihen mennessä tulleet. Sitten kuun lopussa maksan seuraavan kk vuokran ja laskut, joita on tullut.
Säännölliset E-laskut menee automaattisia eräpäivänä. Ja lähes kaikki muutkin on E-laskuja. Eli vain hyväksyn ne, en edes katso mikä on eräpäivä. Tämä toki onnistuu vain jos ei ole rahasta tiukkaa, eli kun niillä eräpäivillä ei ole väliä.
Taloustilillä on aina sen verran rahaa, että jos ei ole mitään yllätyslaskuja, niin siellä olevat rahat riittää, oli eräpäivä mikä vaan, sama omilla laskulla.
Kun tulee joku isompi lasku, niin sitä varten siirretään palkkapäivänä rahat valmiiksi sille tilille jolta lasku maksetaan. Mutta nämä ei ole yllätyksiä joten ne tietää jo ennen kuin se lasku tulee.
Itse otan kaikki mahdolliset e-laskuina. Rahat häviävät itsestään tililtä. Ihan älytöntä itse jostain paperista näppäillä numeroita koneelle, enkä kyllä moista muistaisi ajoissa tehdä kuitenkaan.
Laskut aina yhdessä erässä ja mahdollisimman äkkiä maksuun. Silloin on koko ajan tilin saldokin ns. realistinen, kun ei ole mitään myöhästettyjä maksuja tulossa.
Maksun saajan voi olla helpompi valvoa saamisiaan, jos ne on maksettu eräpäivänä.
Ei tarvitse selailla tilitietoja sieltä sun täältä, kun tarkistaa maksuja. Oletusta tämä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluiten maksan alta pois heti kun mahdollista. En näe mitään syytä jättää rahoja tilille odottelemaan jotain tiettyä päivää, ei siitä mitään korkoakaan saa. Jos tänään kolahtaa sähkölasku jonka eräpv on ensi kuussa, miksen maksaisi sitä samantien? Eipähän tarvitse pitää asiaa turhaan muistissa monta päivää.
Miksi pitäisi muistaa? Eräpäivän saa kirjoitettua laskuun. Vaikkapa 7.7.2018.
Miten tuo toimii, näkyykö tilillä silti vanha summa vai vähennetty? Jos näkyy vanha, niin en näe syytä vain siirtää maksupvää myöhemmäksi vaan haluan rahojen häipyvän tililtä oikeastikin heti.
Eräpäivänä maksamisessa on se etu, että jos sattuisi tulemaan yllätysmeno laskun saapumisen ja eräpäivän välissä, eräpäivää pystyy tarvittaessa (yleensä) neuvottelemaan eteenpäin. Hankalampaa jos maksu on jo ehtinyt etuajassa vilahtaa tililtä ;)
Maksan aina heti, kun laskut vain tulevat, näin eivät unohdu eikä rahat tule käytettyä johonkin ei tarpeelliseen. Olen myös budjetoinut omat menoni niin, ettei tarvitse odotella eräpäivään asti jotain yllätysmenoja peläten.
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen heti, kun tulevat, on ok näinä matalan koron aikoina. Ei menetä korkotuottoja. Mutta varsinkin isojen laskujen maksaminen (matkat, kodinkoneet, huonekalut jne) kannattaa laittaa eräpäivällä, jos rahat makaavat korkeatuottotileillä.
Korkeatuottotileillä? Sijoituksissa ne ovat, lisäämässä kuukausittaista kassavirtaa. Kodinkoneisiin ja huonekaluihin voi saada kuukausia korotonta maksuaikaa ottamalla luottokortin kodinkonekaupasta jolloin ei isoja laskuja tuleja parhaassa tapauksessa saa vielä kotiinkuljetuksen ja asennuksen kaupan päälle. Sitten kun tavara on maksettu irtisanoo sen luottokortin jonka otti korotonta maksuaikaa varten ja leikkaa kortin kahtia. Toki tämä ei toimi jos on taipumuksena elää yli varojen.
Laskuja tulee tänä päivänä monesta eri tuutista. Sähköpostiin ja netpostiin tulevat on pakko viedä maksuun saman tien jotta eivät unohdu, postissa tulevat voi kerätä läppärin viereen odottamaan kun jaksaa kirjautua nettipankkiin. Käytän nettipankin eräpäivää ja maksan jokaisen laskun tarkalleen eräpäivänä, vaikka vien ne lähes aina maksuun reilusti aikaisemmin. Nytkin siellä on eräpäivää odottelemassa muun muassa syyskuussa ja lokakuussa erääntyvät kiinteistöverolaskut ja kaksi heinäkuussa erääntyvää.
maksan mieluummin kaikki laskut yhdellä sisäänkirjaantumisella tai viimeistään eräpäivänä ja yleensä vasta sitten kun tiedän onko seuraavalle kuukaudelle ylimääräisiä kuluja tiedossa
Riippuu laskusta. Pankkilainan lyhennys ajallaan. Muita laskuja vähän tilanteen mukaan, saatan maksaa pari viikkoa myöhässä joskus luottokorttilaskun.
Vierailija kirjoitti:
Laskuja tulee tänä päivänä monesta eri tuutista. Sähköpostiin ja netpostiin tulevat on pakko viedä maksuun saman tien jotta eivät unohdu, postissa tulevat voi kerätä läppärin viereen odottamaan kun jaksaa kirjautua nettipankkiin. Käytän nettipankin eräpäivää ja maksan jokaisen laskun tarkalleen eräpäivänä, vaikka vien ne lähes aina maksuun reilusti aikaisemmin. Nytkin siellä on eräpäivää odottelemassa muun muassa syyskuussa ja lokakuussa erääntyvät kiinteistöverolaskut ja kaksi heinäkuussa erääntyvää.
Ootko tuhonnu aivos alkohoolilla? Kyllä minä ainaki muistan joka kk käydä Elisan laskut kuittaamassa sähköisesti...
Ongelmana on harvemmin tulevat sähkö ja vakuutuslaskut.
Maksan laskut heti kun ne tulevat.
Mä maksan laskut aina heti, eli jo ennen eräpäivää. Vihaan sitä, kun laskut kasaantuvat. Heti maksettuna ne ovat pois päiväjärjestyksestä, eivätkä jää mielen pohjalle rasittamaan.
🇺🇦🇮🇱
Ap:lle olikin ihan uutta tämä laskut maksuun heti, kun ne tulevat. Kaikkea oppii! Sehän nyt ei juuri eroa siitä, että maksaa kaikki laskut eräpäivänä.
Mutta tuo 1-2 krt kuussa maksaminen (siis niin, että lähtee silloin tililtä), on täysin käsittämätöntä. Olisiko teistä kiva odotella omia rahojanne, kunnes vastapuolella on palkkapäivä? Maksakaa nyt edes pienyrittäjien ja harrastusmaksut ajallaan.
Tili tulee kuun vaihteessa ja maksan silloin pois ihan kaikki tiedossa olevat laskut, eli lähes kaikki reilusti etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu laskusta. Pankkilainan lyhennys ajallaan. Muita laskuja vähän tilanteen mukaan, saatan maksaa pari viikkoa myöhässä joskus luottokorttilaskun.
Luottokorttilasku nyt ainakin kannattaa maksaa viimeistään eräpäivänä. Tuolla menolla sinulla ei kohta ole sitä luottokorttia.
Todellisuudessa laskujen maksaminen vaihtelee. Osan maksaa heti, vaikka suurin osa tyypillisesti vasta eräpäivänä. Laskujen osalta puhutaan minulle kuitenkin niin pikkusummista, ettei ole mitään väliä, milloin kympit, sataset ja tonnit tililtä häipyvät laskuihin. Menen aina helppous ja nopeus edellä. En tuhlaa aikaani säätämisen yhtään enempää kuin on pakko.