Maksatko laskut eräpäivänä vai kaikki palkkapäivänä?
Olin yllättynyt, kun kuulin, että jotkut eivät maksa laskuja eräpäivänä. Mitä järkeä tyhjentää tili kerralla, kun sitä voi jaksottaa eräpäivien mukaan? Tuossa tulee väkisinkin myöhästymismaksuja. Maksuaika on usein 14 päivää. Jos maksut lykkää aina melkein kuukauden päähän seuraavaan tilipäivään, voi vuodessa kertyä jo iso summa myöhästymismaksuista.
Itse maksan laskut aina eräpäivänä. Suurin osa laskuista on e-laskuja ja niissä automaattiveloitus tililtä. Seuraan tilin saldoa päivittäin. Helppoa puhelinsovelluksilla.
Olen kuullut, että taloutta on muka helpompi seurata ja kontrolloida, jos maksaa laskut kerran kuussa, kun tietää paljonko on rahaa käytössä esim. ruokaan ja muihin kuluihin. Minusta se vain kielii kulukontrollin puutteesta.
Kommentit (92)
Ap, sä et taida tietää että todella monelle ihmiselle tulee palkka kahden viikon välein. Kun sen lisäksi on viekä laskutili jonne siirtää joka palkasta rahaa säännöllisiä budjetoituja maksuja varten, laskut voi maksaa just silloin kuin pitääkin miettimättä palkkapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sä et taida tietää että todella monelle ihmiselle tulee palkka kahden viikon välein. Kun sen lisäksi on viekä laskutili jonne siirtää joka palkasta rahaa säännöllisiä budjetoituja maksuja varten, laskut voi maksaa just silloin kuin pitääkin miettimättä palkkapäiviä.
Ap maksaa laskut, kun ne pitää, eli eräpäivänä.
En hyppää verkkopankin sivuilla päivittäin vaan kerran-pari kuukaudessa käyn maksamassa laskut. Ei ole tullut muistutuksia.
Maksan pääosin kaikki tilipäivänä. Jotkut laskut menevät näin vähän jälkikäteen ja osa etukäteen, reilustikin ennen eräpäivää. Riippuu miten ne on tulleet.
Nyt mulla on seuraavat eräpäivät laskuissa 28.6. + 29.6. ja aion maksaa nuo 5. päivä heinäkuuta kun tulee vuokratulot tilille. Ei tuollaisesta n. viikon eräpäivän ylityksestä mitään korkoja mene eikä muitakaan ylimääräisiä maksuja. Voisin nuo maksaa vaikka tänään mutta en maksa, pidän rahat mieluummin tilillä.
Mä maksan heti kun lasku tulee. Ei tartte muistella ja kaikki on aina ajan tasalla.
Maksan yleensä aikalailla heti kun tulevat, yleensä kuitenkin kaikki laskut tulevat suhteellisen samaan aikaan. En tosin ole vielä töissä vaan opiskelen eli opintotuella ja -lainalla.
Maksan laskut silloin kun tilillä on rahaa, en eräpäivän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan heti kun lasku tulee. Ei tartte muistella ja kaikki on aina ajan tasalla.
Sama
Maksan sitä mukaa, kun laskuja tulee. Jotkut laskut tulee alkukuusta ja jotkut loppukuusta.
Maksan laskut heti kun tulevat. Tosin suurin osa e-laskuja. Ja esim.vakuutusmaksut kerran vuodessa jne. Eli laskuja ei kovin paljoa tule, mitä nyt esim.maksukanavat, netti+puhelimet, lehtilaskut, Trafi, sähkölaskut, noistakin suuri osa e-laskuja.
Mä maksan aina kaikki seuraavan kuukauden vakiolaskut (kuten esim. vuokra ja autopaikka+sauna) edellisen kuukauden puolivälissä tulevasta palkastani. Verkkopankkiin tulevat laskut kuten netti jne mä ohjelmoin menemään palkkapäivänä, vaikka niiden eräpäivä olisikin myöhemmin. Muut laskut maksan heti kun ne tulevat, enkä jää odottelemaan eräpäiviä.
Jos oon töissä, maksan laskut palkkapaivana plus kuun aikana jos laskuja tulee. Jos oon esim opiskelija ja rahasta tiukkaa, maksan sitten kun pystyn eli joskus eräpäivänki jälkeen riippuen siitä miten tulot tulee. Yleensä ei ehi tulla muistutusmaksua, joskus harvoin tulee muistusmaksu ehkä kerran puoles vuodessa 5 e. Mut jos ei oo rahaa maksaa jotain laskua jos tulot on niin pienet, nii minkä sille voi, sit joutuu joskus maksamaan myöhässä. Tietenki paras ois jos ei tarviis maksaa myöhässä.
Laskujen maksaminen heti, kun tulevat, on ok näinä matalan koron aikoina. Ei menetä korkotuottoja. Mutta varsinkin isojen laskujen maksaminen (matkat, kodinkoneet, huonekalut jne) kannattaa laittaa eräpäivällä, jos rahat makaavat korkeatuottotileillä.
Kaikki mahdollinen menee elaskuna automaattisesti. Sähköpostilla tulevat muistan joskus maksaa ajoissa, paperilaskut hukkaan miltei aina. Verkkopankissa käyn kerran kuukaudessa.
Mieluiten maksan alta pois heti kun mahdollista. En näe mitään syytä jättää rahoja tilille odottelemaan jotain tiettyä päivää, ei siitä mitään korkoakaan saa. Jos tänään kolahtaa sähkölasku jonka eräpv on ensi kuussa, miksen maksaisi sitä samantien? Eipähän tarvitse pitää asiaa turhaan muistissa monta päivää.
Eräpäivänä tottakai. Mutta käyn verkkopankissa vain ehkä kerran viikossa ja "ajastan" tulleet laskut aina lähtemään tililtä niiden eräpäivänä, jotta ei unohdu.
Olen ottanut tavaksi maksaa laskut kerran viikossa. Kerran kuussa olisi paha, johan siinä tosiaan monesti paukkuisi eräpäivät... Mutta kerran viikossa on näppärä, eivät jää lojumaan ja unohu mihinkään.
Aiemmin tapasin maksaa eräpäivänä.
liinu89 kirjoitti:
Jos oon töissä, maksan laskut palkkapaivana plus kuun aikana jos laskuja tulee. Jos oon esim opiskelija ja rahasta tiukkaa, maksan sitten kun pystyn eli joskus eräpäivänki jälkeen riippuen siitä miten tulot tulee. Yleensä ei ehi tulla muistutusmaksua, joskus harvoin tulee muistusmaksu ehkä kerran puoles vuodessa 5 e. Mut jos ei oo rahaa maksaa jotain laskua jos tulot on niin pienet, nii minkä sille voi, sit joutuu joskus maksamaan myöhässä. Tietenki paras ois jos ei tarviis maksaa myöhässä.
Jos laskut maksaa eräpäivänä eikä kokonaiskulut ylitä tuloja, ei tili ylity. Tärkeintä on pitää kulut kurissa tarkalla budjetoinnilla. Jos maksaa silloin, kun pystyy, ei talous ole hallinnassa.
Siirrän laskutilille teilusti rahaa kuukausittain. Näin siellä on aina tahaa maksaa harvemminkin tulevat laskut. Maksan aina eräpäivänä
Maksan ne heti kun ne tulevat. Ei horjuta taloutta.