Kun menet antamaan verinäytettä
Odotatko labrahoitajalta ystävällistä ruoattelua vai haluatko vain mahdollisimman pian ulos? Entä pidätkö labrahoutajaa itseäsi alempiarvoisena jonka tehtävä on palvella sinua?
Kommentit (26)
Voi herran jestas, en ajattele mitään tuollaisia. Alempiarvoinen my ass.
En odota rupattelua, jos ei ole sellainen. Ja ei ole alempiarvoinen.
Mulle riittää normi käytöstavat, tervehtiminen jne sekä se että hän osaa hommansa ja saa näytteen otettua ilman ronkkimista.
Jos on vieras labranhoitaja odotan nopeaa näytteenottoa ja sillä selvä.
Jos on tuttu labranhoitaja höpötellään niitä näitä, vaihdetaan sukkaohjeita ja ihmetellään kylän tapahtumia.
Ja en koe labranhoitajan olevan alempiarvoinen, sen verran olen itsekin verikokeita ottanut että arvostan ammattilaista.
En odota oikein mitään. Molemmat käyvät. Enkä tietenkään pidä työtään tekevää ihmistä mitenkään alempiarvoisena. Käynhän työssä itsekin.
Ei siinä ehdi rupatella kun hoitaja pyytää miljoona kertaa mua toistamaan nimeni ja henkilötunnuksen. Mikä siinäkin on ettei yksi kerta riitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ehdi rupatella kun hoitaja pyytää miljoona kertaa mua toistamaan nimeni ja henkilötunnuksen. Mikä siinäkin on ettei yksi kerta riitä?
Miksi niitä pitää kysyä sinulta? Eikö verikoetta ottava osaa lukea tietoja Kelakortista?
Ihan sama vaikka luettelisi saksan verbejä kunhan hoitaa homman kivuttomasti
Nimeä ja sotua kysytään turvallisuussyistä (että olet se joka väität olevasi -> osaat kertoa sotun ulkomuistista), varmistetaan että otetaan oikeat kokeet oikeasta ihmisestä ja vielä kolmannen kerran ennen tarrojen kiinnitystä putkiin, varmistetaan että tarroissa on oikea sotu. Ei niitä asiakkaiden kiusaksi kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitää kysyä sinulta? Eikö verikoetta ottava osaa lukea tietoja Kelakortista?
Idiootti! Idiootinkin turvallisuudesta yritetään pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Nimeä ja sotua kysytään turvallisuussyistä (että olet se joka väität olevasi -> osaat kertoa sotun ulkomuistista), varmistetaan että otetaan oikeat kokeet oikeasta ihmisestä ja vielä kolmannen kerran ennen tarrojen kiinnitystä putkiin, varmistetaan että tarroissa on oikea sotu. Ei niitä asiakkaiden kiusaksi kysellä.
Sotu poistui viime vuosituhannella käytöstä.
En kaipaa rupattelua, muutei siitä ole haittaakaan. Joku neulakammoinen varmasti arvostaakin jutustelua jos se tekee tilanteesta rauhallisemman.
Arvostan labratyöntekijöitä ja työtänne, joten en missään nimessä näe alempiarvoisina kuin kukaan muukaan. Samalla tavallahan vaikka lääkärikin "palvelee" potilaita ja on ammattina kuitenkin varsin korkeasti arvostettu.
Jos pitäisin labranhoitajaa alempiarvoisena, en antaisi hänen tökätä itseäni neulalla.
En odota muuta kuin että saadaan näyte otettua mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Onhan sellainen jotain puhuva hoitaja kivempi, kuin mykkänä ja tuimana neulan käsivarteen tökkäävä hoitaja. Viimeksi kun olin sokerirasitustestissä, verta otti tosi kiva täti :)
Mä käyn usein verikokeissa, niin usein, että osa henkilökunnasta muistaa mut. Juttelen mieluusti itse jotain pistämisen aikana. Kun on jotain muuta, mihin keskittyä, pistäminen ei tunnu niin ikävältä. Arvostan näytteenottajia kovasti, heidän ansiostaan olen hengissä.
Herranjumala, en todellakaan pidä itseäni alempiarvoisena. Osaa sentään ottaa sen verinäytteen oikein yms..
Ainoa mitä odotan, on inhimillinen kohtelu. On ollut tosi tylyjä tyyppejä, mutta myös tosi ihania. Yhden kerran piti 12h paaston jälkeen mennä ja luulin vanhojen sääntöjen pätevän, eli en ollut tosiaan edes juonut vettä. Eihän sitä suonta meinannut löytyä kummastakaan kädestä. Mulla pimeni jo silmissä ja olin tosi lähellä pyörtyä ja onneksi näytteenottaja huomasi, keskeytti homman hetkeksi, laski tuolin makuuasentoon ja haki mulle vettä. Tuli heti vähän parempi olo ja löytyi sitten kohta jo se suonikin. Vaikka oli pitkä keikka, niin kiitin kyllä ystävällisestä ja ymmärtäväisestä kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Odotatko labrahoitajalta ystävällistä ruoattelua vai haluatko vain mahdollisimman pian ulos? Entä pidätkö labrahoutajaa itseäsi alempiarvoisena jonka tehtävä on palvella sinua?
Outo kysymys! Labrahoitajan työ on näytteiden ottaminen, ei pokkurointi tai seuraneitinä toiminen. Pääasia on että hän ottaa näytteet oikein ja nopeasti sekä päästää asiakkaan jatkamaan elämäänsä mahdollisimman nopeasti.
Suurimmalla osalla labran asiakkaista on olemassa ihan oikeaakin sosiaalista elämää eivätkä he odota mitään Leelian lepotuolia näytettä antaessaan.
Itse olen kokenut niiden labrahoitajien varoittelut sekä hössöttämisen, että kohta pistää, lähinnä turhana ajanhaaskaamisena. Sen sijaan HUSin labran neulajupakan jälkeen olen katsonut todella tarkkaan, että minusta otetaan näytteet sellaisella neulalla, joka avataan silmieni edessä pakkauksestaan.
Voisi labrajonot venyä aika pitkiksi jos siellä joka potilaalle alettaisiin hirveästi rupattelemaan..
Rupattelua*
Ap