Onko lähipiiri yleensä syyllinen masentuneen mielialaan?
Nyt puhun esim. syntymäperheestä, ystävistä ja mahdollisesta omasta perheestä, sukulaisista ym.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on aivokemiasta niin ei siihen kukaan syyllinen ole
totta, ei tullut mieleeni tai muistunut mieleeni.
ap
Ei kukaan muu ole syyllinen masentuneen mielialaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin, helpoinhan se on aina syyttää toisia.
No tottahan olosuhteet ja ihmiset vaikuttavat, mutta omista tunteistaan ja tuntemuksista vastaa jokainen aikuinen ihan itse.
No ei varmaan aina mutta voi olla syyllinen kuitenkin. Ei se edistä masentunutta mihinkään jos lähipiirissä (olkoon kuka vain) on joku ankeuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan muu ole syyllinen masentuneen mielialaan.
Ei se ihan noin yksinkertaista ole.
Vierailija kirjoitti:
No tottahan olosuhteet ja ihmiset vaikuttavat, mutta omista tunteistaan ja tuntemuksista vastaa jokainen aikuinen ihan itse.
Ihminen on laumaeläin ja tarvitsee "lauman" voidakseen hyvin tai toipuakseen vaikka juuri masennuksesta. No jos se lauma eli lähipiiri on ihan surkea niin vaikea siinä on saada omia tuntemuksia hyväksi kun lauma lyttää, ei tue, on taakka ja väheksyy kaikkea.
Ei ole, itse masentuntut olen ollut monta vuotta jo putkeen. Perhe enemmänkin parantaa oloani, en osaa kyllä yhtään eritellä mitään muuta syytä masennukseeni kuin edellämainitun aivokemian, ihan perus lapsuus oli ja ei mitään maailmaa mullistavaa minulle ole tapahtunut, en vain jaksa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä näinkään ole, kyseessä on SAIRAUS! Ei se ole mitään mitä kukaan olisi itse valinnut!
Masennus on sairaus siinä missä muutkin. Omassa lähipiirissä masennuksen taustalta paljastui vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Joten lähipiiriä ei tässä voinut syyttää kuin huonosta geenilotosta.
Masennus on oikeasti hyvin yleistä, ja ne perheet, missä saa julkisesti olla masentunut ovat luultavasti hurjan paljon parempia kuin ne, missä kaikki vaan kestetään. Ja ehkä juodaan liikaa, syödään liikaa, tehdään töitä liikaa, ollaan liian laihoja, urheillaan liikaa tai mitä vaan jolla paha olo peitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä näinkään ole, kyseessä on SAIRAUS! Ei se ole mitään mitä kukaan olisi itse valinnut!
Sitä paitsi tähän tautiin kuuluu nimenomaan itseinho ja itsesyytökset sekä itseä kohtaan tunnettu aggressio. Tuollaiset kommentit eivät todellakaan auta tippaakaan, samoin kun nämä ota itseäsi niskasta. Ole mielummin vaikka sitte olematta tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuta väittänytkään. Mutta kyllä se masentunutkin on ihan itse vastuussa omista tunteistaan. Ei lähipiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on laumaeläin ja tarvitsee "lauman" voidakseen hyvin tai toipuakseen vaikka juuri masennuksesta. No jos se lauma eli lähipiiri on ihan surkea niin vaikea siinä on saada omia tuntemuksia hyväksi kun lauma lyttää, ei tue, on taakka ja väheksyy kaikkea.
Näin masentuneen läheisenä en voi muuta sanoa kuin että eiköhän useimmat läheiset ihan yritä. Mutta masentuneella on taipumusta monesti ulkoistaa se oma paha olonsa juurikin sille laumalle, vaikka päällään seisoisi ja kuun taivaalta noutaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin, helpoinhan se on aina syyttää toisia.
No jos syy on sinussa, niin helpointahan se olisi, jos uhri syyttäisi itseään.
Lähtökohtaisesti on kyse surkeasta ympäristöstä. Olipa sitten ankea kotipiha, ikävät naapurit, huono menestys mutta kovat vaatimukset sitten töissä, opsikelussa tai rakkaudessa jne.
Ja sitten se että potilas on lukkiutunut samaan vanhaan ja vahingolliseen ajatusmalliin jos elämä sentään jollai tavalla siedettävä mutta jokunen detaljee joke ei ole elintärkeä joka fuulaa.
Silloin ongelma parhaiten hoidettavissa sähköiskuilla joka helpottaa aivojen resetoinnin ja sallii potilaan muodostaa uusia ajatusmalleja. Ja siten parantua.
Toinen on sitten poistua nykyisestä ympäristöstään, olipa sitten pudota koulutuksesta tai lähteä ulkomaille reissaamaan maailmaa kauppalaivastossa tai jopa väärien kavereiden dumppaaminen.
Joskus auttaa ihan puhuminen sielunhoidon ammattilaisen kanssa. papit paljon parempia ku psykiatrit tässä.
Ei siitä perheestä ainakaan apua ole, jos kukaan ei koskaan kysy mitä kuuluu tai kuinka voit. Kun minä tutustuin kaveriini, niin hänelle oli uutta, että joku oikeasti kysyy noita. Ja jopa jatkaa keskustelua sen ensimmäisen epämääräisen vastauksen jälkeen. Siinä perheessä ei muutenkaan puhuta asioista. Kun olen nämä asiat todennut, niin ei enää ihmetytä miksi kaverini on masentunut.
Ap:n kysymykseen tuskin on yhtä oikeaa totuutta. Masennuksia on erilaisia ja eri syistä johtuvia. Ja lisäksi on muita ongelmia, jotka aiheuttavat masennusoireita, vaikka perussyy on muualla.
Muut ihmiset on syypäitä tosi moniin juttuihin. Monien elämä menee lopullisesti pilalle muiden takia. Monen mielenterveys ja elämänhalu menee lopullisesti pilalle muiden takia.
Mutta en tiedä miten tasan tarkkaan masennuksen kohdalla on. Eipä sillä masennuksella niin kauheasti väliä - paljon useamman ihmisen elämä on paljon pahemmin pilalla jostain muusta syystä.