Tiedätkö lähipiiristä/suvusta tosielämän Hyacinth Buckettia?
Kommentit (34)
Yksi työkaveri. Pyrkii työtehtäviin, joissa pääsee tekemisiin Tärkeiden Henkilöiden kanssa. Jos sattuu pääsemään, pitää vähäistenkin saavutustensa esittelemisestä työkokouksessa pitkän monologin. Pyrkii neuvomaan muita, samassa asemassa olevia ihmisiä siinä, miten heidän tulisi tehdä työtehtävänsä, mutta häntä itseään ei niin kiinnosta perustyön tekeminen, ellei siitä ole hyötyä oman aseman pönkittämisessä. Pyrkii aktiivisesti poliittiseen asemaan, mutta menestys ei ole ollut kaksinen. Siitä huolimatta puhuu puolueensa paikallisista merkkihenkilöistä etunimillä ja korostaa läheisiä suhteitaan heihin. Sekoittaa työn ja politiikan, vaikka se ei ole sallittua. On eläissään ja ilmeissään ja puheenparressaan aivan kuin Hyacinth. Puhuukin korrektia kirjakieltä, vaikka elämmekin vahvalla murrealueella.
Ihmeellistä kun joku on noin tarkka siisteydestä ja silti pitää mattoa keittiössä pöydän alla.
Näitä on tavattu joita pelättiin niin ettei muut uskaltaneet puhua ei nauraa kun hän oli työvuorossa.
Kukaan ei ole tyhmä etteikö tajuaisi olleensa epäsuosiossa, lohdutusta "kyllä hän kohta jää eläkkeelle", oli yksi joka ärsytti tahallaankin.
Sitten henkilö alkoi pyydellä anteeksi. Ei siitäkään tykätty.
En ikinä menisi käymään entisellä työpaikalla hänen housuissaan ja huolehtimaan juoruista.
Mä tunnen kanssa yhden.
Yrittää olla niin suuri gourmeen ystävä, mutta käy salaa mäkissä syömässä.
Kulttuuria harrastaa näyttääkseen muille, mutta ei oikeasti rakasta mitään taiteilijoita tai musiikkia, käy vain niissä tapahtumissä "missä kuuluu käydä".
Todellinen siivoushullu. Häneltä saa hyviä niksejä kodinhoitoon.
Pitää esittää piirien vuoksi, mutta joskus ote herpaantuu, ja todellinen maatiais-luonne puskee läpi.
Nousukas, nai varakkaamman miehen. Joutuu esittämään miehelleenkin parempaa kuin on, mikä on varmasti oikeasti aika kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni. Ja ollaan samalla tavalla työväenluokkaisia kuin Hyacinth sisaruksineen. Minä kai olen Rose.
-pedanttinen, mitä tulee puhtauteen ja järjestykseen
-pitää kodin sisustamisesta, asetelmista
-pitää ruuanlaitosta, kerää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta
-tarjoamiset ja kattaus aina viimeisen päälle, virheetöntä, mutta sovinnaista
-tekee kauniita käsitöitä, askartelee kauniita asioita
-harrastaa valokuvausta: mikä tarkoittaa hänen ja hänen läheisten poseerausta milloin missäkin, näitä esitellään vierailla
-arvottaa asioita, esineitä, asuinalueita ja ihmisiä hinnan mukaan, mitä kalliimpi/rikkaampi sitä parempi
-ihmissuhteet ovat pitkälti ns. hyötysuhteita tai ainakin on kova pyrkimys päästä tekemisiin sisareni mielestä merkittävien ihmisten piiriin
-keskiasteen opinnot
-harrastaa esim. kulttuuria vain jos siitä on hyötyä (mahdollisuus päästä piireihin), taiteesta ja muusta kulttuurista hän tietää ällistyttävän vähän
-pelkää lähes patologisesti wt-leimaa - pitää pitää vain niistä asioista, jotka varmasti eivät ole wt
-käy kuuntelemassa naistuttaviensa kanssa esim. sinfoniakonsertteja, oikeasti pitää vain disco-musiikista ja joistakin iskelmistä
-hänen mielestään on tyylikäs, kunhan vain on merkkivaatteet päällä (todellisuudessa tätimäinen, sovinnainen ja persoonaton, mutta ehdottoman siisti)
Kaiken kaikkiaan siis pinnallinen ja nousukasmainen, taitava käsistään, hyvä ruuanlaittaja, luotettava ja huolehtivakin, jopa työväenluokkaisista vanhemmistaan - kunhan tulevat takaoven kautta ja autonromu parkeerataan jonnekin hieman kauemmaksi. Ajoittain hauska, varsinkin pikkuisessa nousuhumalassa, jolloin tietynlainen jäykkyys poistuu. Täydellinen Hyacinth!
Itse olen köyhähkö akateeminen, en välitä kodinhoidosta, rahat menevät kulttuuriin, matkailuun ja harrastuksiin, ihmiset valikoituvat luonteensa perusteella, huumori varsinkin merkitsee paljon, samoin mielenkiinnon kohteet. Olen melkoinen huithapeli ja ihailen sisareni käden taitoja, järjestelmällisyyttä ja sitä helppoutta, jolla hän pitää kodin ja talouden hyppysissään. Mutta hänen pinnallisuuttaan ja pyrkyryyttään en oikein jaksa, vaikka joskus se naurattaa, enemmän kuitenkin on tullut niitä nolostuttavia tilanteita.
Olet kuitenkin akateeminen vaikka köyhä, mikä taitaa sisarelle olla plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi työkaveri. Pyrkii työtehtäviin, joissa pääsee tekemisiin Tärkeiden Henkilöiden kanssa. Jos sattuu pääsemään, pitää vähäistenkin saavutustensa esittelemisestä työkokouksessa pitkän monologin. Pyrkii neuvomaan muita, samassa asemassa olevia ihmisiä siinä, miten heidän tulisi tehdä työtehtävänsä, mutta häntä itseään ei niin kiinnosta perustyön tekeminen, ellei siitä ole hyötyä oman aseman pönkittämisessä. Pyrkii aktiivisesti poliittiseen asemaan, mutta menestys ei ole ollut kaksinen. Siitä huolimatta puhuu puolueensa paikallisista merkkihenkilöistä etunimillä ja korostaa läheisiä suhteitaan heihin. Sekoittaa työn ja politiikan, vaikka se ei ole sallittua. On eläissään ja ilmeissään ja puheenparressaan aivan kuin Hyacinth. Puhuukin korrektia kirjakieltä, vaikka elämmekin vahvalla murrealueella.
Täällä on kanssa samanlainen epäonnistunut kunnallispoliitikko, pääsi joskus valtuustoon jollain varaäänillä. Toista kertaa kuntalaiset eivät tehneet samaa virhettä. On jostain ihan perämetsistä kotoisin, mutta yrittää kätkeä murteensa, puhe kuulostaa vähän oudolta siksi. Miehensä on lähes lääkäri, mitä tuo vahvasti esille. Julkaisee somessa vain juhlapuku-kuvia itsestään ja lapsistaan.
Yksi puolituttu.
Pukeutuu aina mummolookiin kuten Hyacinth: mekkoja ja jakkuja, matalat korkokengät ja napakka permis. Kätkee murrettaan puheessaan, mutta ihme molotusta se silti on. Kaikki on aina niin hienoa, tai ainakin yritetään saada kuulostamaan hienolta, varsinkin paikkakunnan muiden nousukas-rouvien silmissä. Hyväntekeväisyystyötä tehdään pelkästään siksi, että sillä päästään kehuskelemaan ja nostamaan omaa statusta. Hieno auto on varmaan tärkeintä maailmassa, menee tärkeydessä jopa oman pojan ohi.
Koti on tiptop, mutta täysin persoonaton, hajuton ja mauton.
Yhden tiedän.
Sen kaikki opiskelut on oikeasti jotain rahalla ostettuja opistoja, nopeita pikakursseja. On epäpätevänä virassaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kun joku on noin tarkka siisteydestä ja silti pitää mattoa keittiössä pöydän alla.
Näitä on tavattu joita pelättiin niin ettei muut uskaltaneet puhua ei nauraa kun hän oli työvuorossa.
Kukaan ei ole tyhmä etteikö tajuaisi olleensa epäsuosiossa, lohdutusta "kyllä hän kohta jää eläkkeelle", oli yksi joka ärsytti tahallaankin.
Sitten henkilö alkoi pyydellä anteeksi. Ei siitäkään tykätty.
En ikinä menisi käymään entisellä työpaikalla hänen housuissaan ja huolehtimaan juoruista.
Mä en pidä keittiössä mattoa, mutta olenkin laiska siivooja, enkä jaksaisi olla koko ajan putsaamassa mattoa ruuantähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Mieskin on ihan samanlainen kuin Richard. Oi voi. Ja mikä pahinta: olen kolmikymppinen.
Kehuskeletko miehesi saavutuksilla kuin ne olisivat omiasi? :)
Vierailija kirjoitti:
Oma äiti.
Oletkohan tyttäreni? Terveisin anteeksipyytelijä
Siskoni. Koti on tiptop, kaiken pitää olla laatutavaraa vaikkei siihen olisi välttämättä varaakaan. Miehensä on Richard. Paikallinen postinjakaja pelkää siskoani ja varoo jakamasta postia väärin (saanut tästä huutia).
Minä olen Daisy ja mieheni on Onslow. Meillä on sekaista ja juodaan kahvit mistä mukeista sattuu. Mieheni juo olutta. Auto on kyllä parempi kuin Onslown :-) Lisäksi isämme aiheuttaa aika ajoin ongelmia.
Siskoni on sisäistänyt roolinsa Hyacintina. Hän soittaa kertoakseen, mitä poor daddy on taas tehnyt.
Sirkka tätini. Lempinimeltään Hyasirkka. Meillä serkuksilla on jo tapana laittaa joku veto päälle, että mistä asiasta Hyasirkka taas sählää.
Viime kesänä vuokrasivat mökin ja kehujen perusteella se oli valtava huvila. Kuvien perusteella tosin ihan perusmökki, mutta oli se sinne ottanut mukaansa kangasservetit. Hyasirkan mies Tauno on kopio Richardista.
Hauskaa tässä vielä on se, että heidän pojat muistuttavat Little Britainin parivaljakkosa humorintajuineen.
Minä! Mieskin on ihan samanlainen kuin Richard. Oi voi. Ja mikä pahinta: olen kolmikymppinen.