Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK:n Master of... ei ole maisteri!

Vierailija
15.06.2018 |

Ihan vaan tiedoksi sinullekin, joka hehkutat maisterikerhoon pääsemistä AMK:sta valmistuessasi: Master of whatever siitä lafkasta ei ole suomeksi maisteri. Se on YAMK-tutkinto, vaikka itkisit.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Ainoastaan, jos siirtyy yliopistoon siirtohaussa tekemään maisterin, sit on.

Vierailija
2/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. ja mitä sitten? - Tosin minä (maistei) olen kyllä laittanut merkille, että master of whatever e. ylempi ammattikorkeakoulu tutkinto monta kertaa rinnastetaan kyllä maisterin tutkintoon. Hirvittää tai ainakin kummeksuttaa tämä hieman, mutta minkäs teet, kun toisinaan tuntuu, että tärkeintä olisi saada kaikille ja jokaiselle hienolta kuullostava titteli.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö?

Vierailija
4/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri titteli tulee sanasta Master's degree, joten teknisesti ottaen master of menee suomeksi maisteriksi, olkoonkin, että kyseinen titteli on Suomessa varattu yliopistoille

Vierailija
5/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi itkisin kun mulla on työ. Akateemiset työttömät itkee hukkaan menneitä vuosia.

Vierailija
6/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, inflaatio syö kyllä koulutusta. Mun mielestä Suomessa pitäisii laittaa joku roti näihin englanninkielisiin nimityksiin ja kieltää ammattikorkeilta "master of" titteleiden käyttö. Ne eivät vastaa laajuudeltaan maisterin koulutusta vaan niiden takoirus on puhtaasti johtaa työnantajaa harhaan. t. DI

Vierailija
7/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. ja mitä sitten? - Tosin minä (maistei) olen kyllä laittanut merkille, että master of whatever e. ylempi ammattikorkeakoulu tutkinto monta kertaa rinnastetaan kyllä maisterin tutkintoon. Hirvittää tai ainakin kummeksuttaa tämä hieman, mutta minkäs teet, kun toisinaan tuntuu, että tärkeintä olisi saada kaikille ja jokaiselle hienolta kuullostava titteli.  

- Niin. En tässä ei ollut mitään ongelmaa, kun suoraan "koulun" nimestä saattoi varsin pitkälle päätellä, minkä "tasoisesta" paikasta oli kyse. Tuntuu hieman hurjalta kun Suomen kokoisessa maassa on kaksi kilpailevaa ns. korkeakoulu mallia, perinteisempi yliopisto. Ja entinen opisto, joka hetki sitten tunnettiin ja kai vielä jossain nimityksellä ammattikorkeakoulu mutta yhä useammin "soveltavien tieteiden yliopistona" (university of applied sciences). Mahtaa Suomen järjestelmää tarkemmin tuntematonta hämmästyttää kun tämän seurauksena Suomessa on korkeakouluja ja "yliopistoja" tai molempia tai niiden sivu sekä haara ettähaarapisteitä jokapuolella. Ja  yksin opiskelupaikkoja luultavasti vähintään yhtä paljon kuin on ikäluokassa nuoria. Varmasti kaikki perinteisemmät ammattien harjoittajat joudutaan tilaamaan ulkomailta. Ennen sitä kaupankassalla istuu maisteri ja kaupan hyllyja täyttää master of somerhing ja välillä toisin päin.        

Vierailija
8/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, inflaatio syö kyllä koulutusta. Mun mielestä Suomessa pitäisii laittaa joku roti näihin englanninkielisiin nimityksiin ja kieltää ammattikorkeilta "master of" titteleiden käyttö. Ne eivät vastaa laajuudeltaan maisterin koulutusta vaan niiden takoirus on puhtaasti johtaa työnantajaa harhaan. t. DI

Epäilenpä vahvasti tätä kun yamk tutkintoon vaaditaan sentään se kolme vuotta työkokemusta siinä missä maisteriutta pääsee tekemään nollakokemuksella

Vierailija
9/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Itse sain juuri uuden työpaikan controllerina, muut hakijat olivat KTM:ta, itse olen tradenomi AMK. Toki minulla on työkokemusta enemmän, kun en ole istunut viittä-kuutta vuotta yliopiston luentosaleissa. Kyllä harmittaa, ennen ole maisteri...eiku?

Vierailija
10/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuli amksta Master Of Puppets.

Palkkaa ihan liikaa ja saan valita työnantajani.

Repikää siitä.

MASTER!

MASTER!

Vierailija
11/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla aika surkeassa jamassa, että tuollaiset titteli-asiat jaksaa kiinnostaa paskanvertaa.

Vierailija
12/24 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ihan vaan tiedoksi että tästä aiheesta on ollut jo niin monta ketjua joten päästä irti jo.

Vierailija
13/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle ihan vaan tiedoksi että tästä aiheesta on ollut jo niin monta ketjua joten päästä irti jo.

Hah, mistäpä aiheesta ei olisi sataa keskustelua?

Nyt tämä on taas ajankohtainen, kun feed täyttyy diploomeista.

Vierailija
14/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaisi olla työtön maisteri?

Vierailija
15/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on tällä hetkellä fb:ssä kaksi entistä työkaveria yamk:ssa, ja kovaa mainostusta on "maisteriopinnoista". Toinen päivittää jatkuvasti "tutkijakuplassa" olemisesta ja mua jotenkin ärsyttää, koska ei se mielestäni vastaa totuutta likimainkaan.Restonomi kyseessä:)

Vierailija
16/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi sinullekin, joka hehkutat maisterikerhoon pääsemistä AMK:sta valmistuessasi: Master of whatever siitä lafkasta ei ole suomeksi maisteri. Se on YAMK-tutkinto, vaikka itkisit.

Jestas sä olet nolo. Kyllä kaikki tuon tietää (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

Hoida itsetuntosi kuntoon kun noin moisesta triggeröidyt.

Vierailija
17/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin naurettavia yamk:n suorittaneet, jotka mainostavat olevansa maistereita, ja maisterit, jotka kovaan ääneen tekevät eroa maistereiden ja yamk:n suorittaneiden välille. Monilla aloilla työnsaantiin vaikuttaa koulutuksen lisäksi työkokemus. Usein se työkokemus on paljon tärkeämpää kuin koulutus. Monesti saatetaan arvostaa sitä, että on vaikka suorittanut jonkun sertifiointikoulutuksen. Ja yleissivistystä ei opeteta läheskään kaikilla aloilla yliopistossa. Se täytyy yleensä hankkia omalla aktiivisuudella.

Vierailija
18/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienolta kuullostava? Toivottavasti pääaineesi ei ollut ainakaan suomi.

Vierailija
19/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni suoritti maisterin amk:sta töisen ohella 2 vuodessa (läsnäoloa 2xkuussa).

Itse olin yliopistossa 6 vuotta eikä todellakaan voinut käydä töissä samalla.

Että ihan vertailukelpoiset turkinnot vai?

Vierailija
20/24 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset