AMK:n Master of... ei ole maisteri!
Ihan vaan tiedoksi sinullekin, joka hehkutat maisterikerhoon pääsemistä AMK:sta valmistuessasi: Master of whatever siitä lafkasta ei ole suomeksi maisteri. Se on YAMK-tutkinto, vaikka itkisit.
Kommentit (24)
Tässä keskustelussa kannattaisi ottaa myös huomioon hyvin erilaiset pääsykoekäytännöt. Yliopistoon pääseminen vaatii usein pitkän luku-urakan, joka ei sekään takaa sisäänpääsyä.
Ammattikorkeaan pääsyyn tuntuu riittävän, että ilmestyy pääsykokeeseen.
Tässä siis yksi syy siihen, miksi tutkinnot eivät ole täysin vertailukelpoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni suoritti maisterin amk:sta töisen ohella 2 vuodessa (läsnäoloa 2xkuussa).
Itse olin yliopistossa 6 vuotta eikä todellakaan voinut käydä töissä samalla.Että ihan vertailukelpoiset turkinnot vai?
Se on ihan omaa laiskutta jos oikeasti sinulla on kestänyt 6 vuotta kandin tutkinnon lukemiseen yliopistolla!
Missä tuossa puhuttiin kandista? Maisteriksi tuon ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni suoritti maisterin amk:sta töisen ohella 2 vuodessa (läsnäoloa 2xkuussa).
Itse olin yliopistossa 6 vuotta eikä todellakaan voinut käydä töissä samalla.Että ihan vertailukelpoiset turkinnot vai?
Sähän vertailet tässä kahta ihan eri asiaa.
Jos ystäväsi on suorittanut ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, hänellä on pohjallaan tavallinen amk-tutkinto eli alempi korkeakoulututkinto, jonka ohjeellinen suoritusaika on 3,5-4 vuotta tutkinnosta riippuen. Näin ollen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen "amk-polulla" on kulunut 5,5-6 vuotta.
Vastaavasti yliopistotutkinnot jakautuvat kahteen osaan, kandivaiheeseen ja maisterivaiheeseen. Oletko tosiaan käyttänyt nämä kertomasi kuusi vuotta pelkkiin maisterivaiheen opintoihin? Tällöin viestisi suoritusaikoihin perustuvassa vertailussa olisi järkeä. Tyypillisesti yliopistossakin alemman korkeakoulututkinnon suorittamiseen kuluu 3-4 vuotta ja maisterivaiheen opintoihin 2.
Se on ihan omaa laiskutta jos oikeasti sinulla on kestänyt 6 vuotta kandin tutkinnon lukemiseen yliopistolla!