Hakkuut pesimisaikaan ovat edelleenkin ihan laillisia. Yksi lavastettu pöllöpesä, kymmeniä tuhottuja pesiä jokaisella avohakkuulla silti
Viime vuonna lähti naapurimetsästä rastaiden, sieppojen, käenpiian ja tiaisten pesiä taivaan tuuliin kun motokuski tuli. Itselleni noiden pesien löytäminen oli vienyt kymmeniä tunteja, joten ei mikään ihme ettei metsäkonemies nähnyt niistä yhtäkään. Pönttö jätettiin, siellä pesi sieppo joka hylkäsi munansa, vaikka ei sille herkin olekaan.
Tuomitsen kuvan lavastamisen, mutta tuomitseminen ei ole sanana edes etäisesti riittävä sille toiminnalle, jolla lintuja lainmukaisesti tapetaan metsiin joka kesä.
Kommentit (29)
Ihan toimiva propagandakeino pöllökuvaajalta; en itse tiennyt tämän olevan laillista ja siksipä allekirjoitin avohakkuukiellon.
On ilmeisen helppo säästää pöllönpönttö, mutta eihän mitään maapesiä kukaan löydä, eikä ne säästyiskään vaikka löytyisi kun koko maa myllätään ympäri.
En muutenkaan ymmärrä, mikä järki on jättää pesä keskellä aavikkoa pystyyn, kun se lintu saattaa siihen juuri ja juuri jäädä, mutta erittäin harva lintu pesii noin vaarallisessa paikassa enää uudestaan. Avohakkuu tuhoaa pesimismahdollisuudet pitkälle tulevaisuuteen ja lahopuuta pesimiseen kaipaavat linnut ei siellä pesi seuraavaan sataan vuoteen.
Ei ihme että suomen metsät on kuralla luonnon puolesta, vaikka puuta tuottavatkin.
Ei teitä ketään enää usko kun toi yksi urpo pilasi koko jutun. Itsekin haluaisin, että avohakkuisiin kiinnitettäisiin enemmän huomiota, mutta tuollaiset Tannerit vie uskottavuuden koko jutulta.
Ei riitä järki ymmärtämään, miksi puita saa kaataa pesimisaikaan. Surullisena katsoin kun naapuritontilta kaadettiin puut hiljattain. Surku kävi jos siellä lintujen pesät murskautuivat ja poikaset kuolivat. Niin itsekästä ja väärin.
Itse metsänomistajana jätän 10 x 10 metrin saarekkeita ja käytäviä niihin hakkuiden aikana. Mikään ei korvaa lintujen tekemää tuholaistorjuntaa metsissä. Tuhohyönteiset pysyy kurissa, maisema kauniina ja kun pöllöt viihtyy niin ei myyrät mellasta. Ei tätä muut metsämiehet arvosta mutta minä en niistä olekaan välittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihan toimiva propagandakeino pöllökuvaajalta; en itse tiennyt tämän olevan laillista ja siksipä allekirjoitin avohakkuukiellon.
On ilmeisen helppo säästää pöllönpönttö, mutta eihän mitään maapesiä kukaan löydä, eikä ne säästyiskään vaikka löytyisi kun koko maa myllätään ympäri.
Jep, ja kun otetaan viellä huomioon, että ympäristö on saattanut muuttua pesintäkelvottomaksi säästetystä pöntöstä huolimatta. Aiemmin yleinen helmipöllö on taantunut pienessä ajassa voimakkaasti, ei ole auttanut hakkuilla säästetyt pöntöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei teitä ketään enää usko kun toi yksi urpo pilasi koko jutun. Itsekin haluaisin, että avohakkuisiin kiinnitettäisiin enemmän huomiota, mutta tuollaiset Tannerit vie uskottavuuden koko jutulta.
"teitä"? ketkä on "te"? itse olen hotellin tarjoilija Oulusta, mekö?
Koko kuvan pointti menee sitä paitsi ihan ohi. Pöllönpoikanen oli elossa, joten selvästikään sitä ei oltu metsäkoneella jyrätty hengiltä. Mutta avohakkuu tapahtui silti alueella, jossa rauhoitettu pöllö pesi. Tällaista ei pitäisi tapahtua, ja silti tapahtuu jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse metsänomistajana jätän 10 x 10 metrin saarekkeita ja käytäviä niihin hakkuiden aikana. Mikään ei korvaa lintujen tekemää tuholaistorjuntaa metsissä. Tuhohyönteiset pysyy kurissa, maisema kauniina ja kun pöllöt viihtyy niin ei myyrät mellasta. Ei tätä muut metsämiehet arvosta mutta minä en niistä olekaan välittänyt.
Itse metsänomistajana olen jättänyt metsäni vallan hakkaamatta ja säästänyt ne luonnolle.
En tajua puhetta lavastuksesta. Eikö pöllöllä ollut tarkoitus vain kiinnittää huomiota siihen avohakkuuseen joka on faktisesti tehty lintujen pesimäaikaan? Mikä se lavastusosuus oikein oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla kyse meistä Satakuntalaisista opettajista.
Vierailija kirjoitti:
En tajua puhetta lavastuksesta. Eikö pöllöllä ollut tarkoitus vain kiinnittää huomiota siihen avohakkuuseen joka on faktisesti tehty lintujen pesimäaikaan? Mikä se lavastusosuus oikein oli?
Voi v*ttu te city-vihreät ootte kuutamolla.. mieti nyt edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu te city-vihreät ootte kuutamolla.. mieti nyt edes.
Vuosiin en ole äänestänyt ja meilläpäin sanotaan kaupunkia kaupungiksi. Eikä kiroilla vaan vastataan kun kysytään.
Ensiksi valehdellaan ja sitten tämä some-meuhkaaminen päälle. Ei saa kovin hyvää kuvaa muut ihmiset luontoväestä.
Kuinka kauan pesimäaika kestää, eli mihin aikaan on parempi ajoittaa hakkuut? Puukauppaa olisi tarkoitus tehdä tänä kesänä, olen uusi metsänperijä. En missään nimessä halua aiheuttaa linnuille vahinkoa.
Pakko kuitenkin jostain saada rahaa, yhteiskunnan tukia ei heru mistään(ei työttömyys, toimeentulo, sairaspvrahat käytetty, ei kuntoutustukea tms.) ja pakko jostain kuitenkin rahaa saada asumiseen ja vuokraan. Pitkäaikaissairas olen ja sairauslomaa lääkäri kirjoittanut vuodeksi, ei ole mennyt läpi vaikka pari kertaa uusittu.
Jokainen näki kuvasta, että kyseessä oli aika lailla pieni hakkuuala, paljon pienempi kuin mitä esim. moottoritie Helsingistä Lahteen on pinta-alaa tarvinnut. Tai rautatie Helsingistä Lohjalle tarvitsee.
Täällä itketään jonkun mummon metsänkäyttöä, mutta unohdetaan samalla, että itse ei tarjota lokeille ja rotille ruokaa näiden reviireillä tai tapetaan kärpäsiä surutta. Meillä pesii pihapiirissä lehtopöllö, ei se tarvitse mitään aarniometsää tai edes hiljaisuutta turvakseen.
Vierailija kirjoitti:
"Metsäkone jyräsi pöllöjen pesän ja poikue jäi kyhjöttämään..."
"Rengastaja löysi lehtopöllön poikasen kyhjöttämästä kannonnokassa..."
...kuuluivat otsikot ja jutut vielä muutama päivä sitten.
Nyttemmin on paljastanut että metsäkone ei jyrännyt pesää eikä rengastaja löytänyt poikasta kannonnokasta vaan kävi sen pöntöstä hakemassa kannon nokkaan kuvattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osallistut näihin projekteihin vaikka sitten netissä länkyttämällä niin olet osa ongelmaa ihan koulutuksestasi ja asuinpaikastasi riippumatta.
Maailma ei tarvitse lisää valeita ja pikaisia huomionkerjuuprojekteja vaan oikeaa tietoa ja oikeasti toimivia ratkaisuja.
Puunkaadon estäminen suomessa olisi hölmöimpiä vihrerprojekteja ikinä koska nuori kasvava puu sitoo paljon enemmän hiilidioksidia kasvaessaan kuin täysikasvuinen puu joka alkaa valmistautua lahoamisvaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osallistut näihin projekteihin vaikka sitten netissä länkyttämällä niin olet osa ongelmaa ihan koulutuksestasi ja asuinpaikastasi riippumatta.
Maailma ei tarvitse lisää valeita ja pikaisia huomionkerjuuprojekteja vaan oikeaa tietoa ja oikeasti toimivia ratkaisuja.
Puunkaadon estäminen suomessa olisi hölmöimpiä vihrerprojekteja ikinä koska nuori kasvava puu sitoo paljon enemmän hiilidioksidia kasvaessaan kuin täysikasvuinen puu joka alkaa valmistautua lahoamisvaiheeseen.
Suomessa puut hakataan vuosikymmeniä ennen lahoamisvaihetta, ja siinäkin vaiheessa puu luovuttaa hiiltä todella hitaasti, vuosikymmeniä. Vanhassa metsässä myös maaperä sitoo hiiltä valtavia määriä.
Metsähakkuissa nykyään puu menee selluksi ja polttoon ja se hiili on heti ilmassa. Satojatuhansia puunrunkoja savuna ilmaan heti joka vuosi. Lämmittämään ilmakehää heti.
Jos lämpeneminen aioitaan pysäyttää Pariisin ilmastosopimuksen sitoumuksien mukaan, niin paras metsä olisi hakkaamaton metsä. Seuraavaksi paras on puurakentaminen, jossa hiili pysyy puussa.
terveisin se tietoja ja toimivia ratkaisuja tutkinut
Jopa kymmenien tuhansien lintujen pesintä epäonnistuu loppukevään ja kesän aikana tehtävien hakkuiden takia. Vaikka luonnonsuojelulaki kieltää rauhoitettujen eläinten tappamisen ja lintujen pesien tahallisen vahingoittamisen, lainsäädäntö ei aseta rajoitteita lintujen lisääntymisaikana tehtäville hakkuille.