Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela vältellyt kysymystä jo yli viikon, kehen yhteyttä?

Vierailija
15.06.2018 |

Niin, olen yrittänyt tiedustella Kelalta erästä asiaa jo yli viikon ajan, sitä ennen mieheni yritti saada asiasta selkoa. Mieheni kyseli asiasta kolmisen kertaa, sitten minä yritin. Laitoin asiasta viestiä viisi kertaa erikseen, tänään laitoin kuudennen viestin. Olen yrittänyt soittaa, mutta ei ole varaa roikkua jonottamassa linjalla niin pitkiä aikoja.

Kehen tässä voisi ottaa yhteyttä? Jos Kelaan yrittää johonkin valittaa, niin minne? En haluaisi Kelaan yrittää valittaa, koska sieltä tulee vain se sama litania oppikirjasta, että olemme pahoillamme, meillä on ruuhkaa tai milloin mikäkin syy.

Ainakin kun toimeentulotuki siirtyi Kelalle ja tuet myöhästyivät, silloin pystyi jollekin virkamiehelle valittamaan, mutten muista kenelle. Hän ei varmaan hyödytä tässä asiassa?

En käsitä, miksi Kela välttelee tätä kysymystä, ei ole mikään kamala asia, vaan heille hyvä asia.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee vähän mieleen Munsalan kansallispuku-ketju.

Vierailija
42/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kysyin oikeusasiamieheltä yksityiskohtaisemmin kuin täältä, en nyt välttämättä halua kirjoittaa tänne mitä tukea saan jne. Täällä kun ei saa yleensä järkeviä kommentteja jos kertoo yksityiskohtaisesti.

Mutta tällainen tilanne on meillä ollut aiemminkin, mutta silloin Kela ilmoitti itse, että tukeen on kohdistettu perintä, osa tulee heille ja loppu meille. Siksi en lainkaan ymmärrä, miksi nyt pakoilevat tätä.

Tulee väkisinkin mieleen, että ovat tehneet jonkin virheen ja pelkäävät, että huomaamme sen.

Ap

Ei tule mieleen että pakoilevat. Tulee vain mieleen että olet hoitanut adian huonosti. Tee vaikka nyt aluksi niin että asioit kunnoöla joko puhelimitse tai netissä tai paikanpäällä

Sitten sästät ne liikaa maksetut rahat

Ja häpeä tota oikeusasiamiehelle yhteydenottoa

No kyllä minulle tulee, kun näin kauan yrittänyt ottaa yhteyttä. Miten olisin hoitanut huonosti? Olen laittanut useamman viestin, tiedustellut asiaa ihan asiallisesti ja yrittänyt soittaa, sekä jättänyt soittopyynnön.

Netissä olenkin asioinut, kun puhelimeen ei vastata. Lähin Kelan toimisto on reilun 30km päässä, etten kyllä ajatellut lähteä ihan vain tämän asian takia sinne.

Ja en kyllä häpeä, että yritän saada asiani hoidettua, kummallinen ajattelutapa sinulla. Pitäisikö heidänkin hävetä, jotka ottivat yhteyttä häneen, kun toimeentulotuet myöhästyivät joillakin viikkoja, jopa kuukauden?

Ap

Et sinä ole yrittänyt soittaa, kun olet luovuttanut jo esim. 15 min. jälkeen odottamisen ja lopettanut puhelun. Ajattele, jos olisit yhden kerran jaksanut jonottaa puhelimessa, niin asia olisi jo selvinnyt, mutta olet tuhlannut ainakin kaksi kertaa puhelinlaskua ja jonotusaikaa tähän juttuun, vaikka olisit selvinnyt yhdellä kerralla.

Mulla on vaan prepaid-liittymä ja kyllä mun on myös kulutettava joskus koko saldo (esim. 10e) siihen, että saan vaikkapa nyt Kelan kanssa asiat hoidettua, koska en mä lähde leikkimään joidenkin viestien kanssa. Viime vuoden alussa, kun ne ruuhkat Kelassa oli pahimmillaan, niin taisin kerran jonottaa puhelimessa 45-50 min., mutta se oli pakko, kun asia piti selvittää nopeasti.

Eikä muuten kannata Kelaan soittaa mm. keskipäivän tienoihin, kun just silloin yrittää kaikki muutkin. Parhaiten olen päässyt läpi aikaisin aamulla ja lähellä puhelinajan päättymistä.

Huoh. Kaikilla ei ole aikaa jonottaa Kelaan tuntia, ei ole hyväksyttävä aika edes tuollainen. Enkä soita keskellä päivää, vaan aikaisin aamulla, enkä silti saa yli puolessa tunnissa vastausta. En nyt jaksa enää vääntää kanssasi asiasta, jos et ymmärrä että tuo on sitä, että yrittää ottaa yhteyttä, niin sitten et ymmärrä.

Ap

Mutta on aikaa tehdä valituksia. Ja vieläpä kelan ulkopuolelle. Pikkuasiasta, jota et viitsi itse hoitaa. Fiksut hakee ratkasuja ja toiset hakee ongelmia. Mieti itse. Mitä tavoittelet tuolla valituksella? Oliko se oikein mitoitettu? Auttaako asiassasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse siitä, että sinulle on myönnetty perustoimeentulotukea ennakoitavissa olevaa tuloa vastaan?

Aikaisemmin oli tällainen tilanne, jolloin Kela itse ilmoitti takaisinperinnästä. Nyt kuitenkaan ei ollut tällainen tilanne, kun ei tiedetty saadaanko tätä tuloa lainkaan. Nyt se tieto kuitenkin on, Kelalla myös.

Ap

Nyt en ymmärrä. Ei kyseinen tilanne ole takaisinperintä, vaan kuittaus. Takaisinperintätilanne on silloin, kun etuutta on maksettu liikaa, ja se peritään takaisin. Eli onko tilanteesi se, että sinulle on annettu perustoimeentulotuesta päätös, jossa kuittausta toisesta mahdollisesta etuudesta ei ole, ja nyt olet saanut jotain muuta tuloa jota ei ole huomioitu päätöksellä?

No en muista tarkkaa termiä, mutta kuitenkin niin, että heidän aiemmin toimeentulotukena maksamansa osuus meni heille ja loppu tuli meille. Ei ole mainintaa toisesta mahdollisesta etuudesta, vaan pyytävät nimenomaan tarkistamaan oikeuden siihen. Sitä tässä nyt yritän selvittää heidän kanssaan, että eikö tuosta rahasta nyt pitäisi mennä heille heidän osuutensa.

Ap

Näet asian perustoimeentulotuen päätöksestä. Siinä on mainittu kuittaus, jos se on asetettu. Mikäli ei ole, niin tulo vyörytetään yleensä ylijäämänä sitten seuraaville kuukausille.

http://www.kela.fi/toimeentulotuki-tuen-tarkistaminen

Vierailija
44/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse siitä, että sinulle on myönnetty perustoimeentulotukea ennakoitavissa olevaa tuloa vastaan?

Aikaisemmin oli tällainen tilanne, jolloin Kela itse ilmoitti takaisinperinnästä. Nyt kuitenkaan ei ollut tällainen tilanne, kun ei tiedetty saadaanko tätä tuloa lainkaan. Nyt se tieto kuitenkin on, Kelalla myös.

Ap

Nyt en ymmärrä. Ei kyseinen tilanne ole takaisinperintä, vaan kuittaus. Takaisinperintätilanne on silloin, kun etuutta on maksettu liikaa, ja se peritään takaisin. Eli onko tilanteesi se, että sinulle on annettu perustoimeentulotuesta päätös, jossa kuittausta toisesta mahdollisesta etuudesta ei ole, ja nyt olet saanut jotain muuta tuloa jota ei ole huomioitu päätöksellä?

No en muista tarkkaa termiä, mutta kuitenkin niin, että heidän aiemmin toimeentulotukena maksamansa osuus meni heille ja loppu tuli meille. Ei ole mainintaa toisesta mahdollisesta etuudesta, vaan pyytävät nimenomaan tarkistamaan oikeuden siihen. Sitä tässä nyt yritän selvittää heidän kanssaan, että eikö tuosta rahasta nyt pitäisi mennä heille heidän osuutensa.

Ap

Näet asian perustoimeentulotuen päätöksestä. Siinä on mainittu kuittaus, jos se on asetettu. Mikäli ei ole, niin tulo vyörytetään yleensä ylijäämänä sitten seuraaville kuukausille.

http://www.kela.fi/toimeentulotuki-tuen-tarkistaminen

Päätöksessä sanotaan, että pitää tarkistaa oikeus tähän tukeen, mutta kuittauksesta ei lue mitään. Mieheni sai sen verran kysyttyä kuun alussa, että virkailija sanoi, että ei ole mitään merkintää missään, että rahasta menisi Kelan maksama ylimääräinen osuus Kelalle. En ymmärrä, mikseivät voi vastata, vaikka sitten samoin kuin tässä, jos se näin menee.

Ap

Vierailija
45/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa on kyllä vaikea asioida, niin että hommat hoituisi jouhevasti. Sain asumistukea, koska opiskelin. Valmistuin toukokuussa ja kesäkuussa aloitin työt. Ilmoitin Kelaan muuttuneesta tilanteesta ja kas eilen sain päätöksen, että asumistukeni loppuu 1.8., mutta perivät kesä- ja heinäkuun tuen takaisin.

Miten vaikeaa on lopettaa se maksu Kelan päässä? Ihme rahan varmista edes takaisin😣

Vierailija
46/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kysyin oikeusasiamieheltä yksityiskohtaisemmin kuin täältä, en nyt välttämättä halua kirjoittaa tänne mitä tukea saan jne. Täällä kun ei saa yleensä järkeviä kommentteja jos kertoo yksityiskohtaisesti.

Mutta tällainen tilanne on meillä ollut aiemminkin, mutta silloin Kela ilmoitti itse, että tukeen on kohdistettu perintä, osa tulee heille ja loppu meille. Siksi en lainkaan ymmärrä, miksi nyt pakoilevat tätä.

Tulee väkisinkin mieleen, että ovat tehneet jonkin virheen ja pelkäävät, että huomaamme sen.

Ap

Ei tule mieleen että pakoilevat. Tulee vain mieleen että olet hoitanut adian huonosti. Tee vaikka nyt aluksi niin että asioit kunnoöla joko puhelimitse tai netissä tai paikanpäällä

Sitten sästät ne liikaa maksetut rahat

Ja häpeä tota oikeusasiamiehelle yhteydenottoa

No kyllä minulle tulee, kun näin kauan yrittänyt ottaa yhteyttä. Miten olisin hoitanut huonosti? Olen laittanut useamman viestin, tiedustellut asiaa ihan asiallisesti ja yrittänyt soittaa, sekä jättänyt soittopyynnön.

Netissä olenkin asioinut, kun puhelimeen ei vastata. Lähin Kelan toimisto on reilun 30km päässä, etten kyllä ajatellut lähteä ihan vain tämän asian takia sinne.

Ja en kyllä häpeä, että yritän saada asiani hoidettua, kummallinen ajattelutapa sinulla. Pitäisikö heidänkin hävetä, jotka ottivat yhteyttä häneen, kun toimeentulotuet myöhästyivät joillakin viikkoja, jopa kuukauden?

Ap

Et sinä ole yrittänyt soittaa, kun olet luovuttanut jo esim. 15 min. jälkeen odottamisen ja lopettanut puhelun. Ajattele, jos olisit yhden kerran jaksanut jonottaa puhelimessa, niin asia olisi jo selvinnyt, mutta olet tuhlannut ainakin kaksi kertaa puhelinlaskua ja jonotusaikaa tähän juttuun, vaikka olisit selvinnyt yhdellä kerralla.

Mulla on vaan prepaid-liittymä ja kyllä mun on myös kulutettava joskus koko saldo (esim. 10e) siihen, että saan vaikkapa nyt Kelan kanssa asiat hoidettua, koska en mä lähde leikkimään joidenkin viestien kanssa. Viime vuoden alussa, kun ne ruuhkat Kelassa oli pahimmillaan, niin taisin kerran jonottaa puhelimessa 45-50 min., mutta se oli pakko, kun asia piti selvittää nopeasti.

Eikä muuten kannata Kelaan soittaa mm. keskipäivän tienoihin, kun just silloin yrittää kaikki muutkin. Parhaiten olen päässyt läpi aikaisin aamulla ja lähellä puhelinajan päättymistä.

Huoh. Kaikilla ei ole aikaa jonottaa Kelaan tuntia, ei ole hyväksyttävä aika edes tuollainen. Enkä soita keskellä päivää, vaan aikaisin aamulla, enkä silti saa yli puolessa tunnissa vastausta. En nyt jaksa enää vääntää kanssasi asiasta, jos et ymmärrä että tuo on sitä, että yrittää ottaa yhteyttä, niin sitten et ymmärrä.

Ap

Sori, unohdin laittaa tohon kommenttiini, että eri vastaaja, joten kommentoit kahdelle eri henkilölle... 

Mutta siis edelleen, jos haluaa saada asian ratkaistuksi ja asia on tärkeä ja kiireellinen, niin sitten odottaa vaikka sen tunnin puhelimessa tai ajaa 30 km lähimpään Kelaan. Jotenkin nyt sun viesteistä ei tule sellaista kuvaa, että haluaisit ratkaista asian nopeasti ja tehokkaasti, vaan valitat ja valitat.

Ja sitä mä en usko, että ihan joka kerta, kun yrität soittaa, niin jonotusaika olisi yli 30 min. ja jos kerta koet että on aina aamuisin jonoa, niin koita toiseen aikaan sitten. 

Mä olen viime aikoina päässyt läpi n. 10-15 min. kuluttua, joten en sit tiedä mikä sulla kestää, kun kaikkihan me soitetaan niihin valtakunnallisiin numeroihin, eikä esim. jonkin konttorin omaan. 

Vierailija
47/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei Kela vastaa niin sitten kerrot äitille tietysti.

Vierailija
48/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt soittopyynnön maanantaina. Olen myös yrittänyt useamman kerran soittaa, mutta jonotusaika (15min kohdalla olen luovuttanut) on aivan liian kallista minulle.

ap

Sosiaali- ja terveysministeriöön. Onko lähelläsi Kelaa, itse menen henkilökohtaisesti kysymään kos vastauksissa kestää. Nettipalvelun kautta vastaavat myös nopeasti.

Vierailija
49/49 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdessa minuutissa vastaavat kun soitat siihen ruotsinkielisiä palvelevaan numeroon. Ihan täysin suomenkielieiä naisia on joka kerta olleet ne henkilöt siinä. sanot vaan voisinko nyt asioida suomeksi. Ihan heidän äidinkieltään puhuuvat suomeksi ja hyvin hoituu aina asiat. Saat suoran yhteyden kun soitat vaikka 8 aamulla.- Ei jonoa. hahahahhaha.

Tollot!