Pahoinvointia meditaatiosta?
Mulle tulee pahoinvointia meditaatiosta. Ihan fyysistä kuvotusta. Muilla kokemusta ja mistä johtuu?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Tunteet asuvat kehossa. Ne yrittävät tulla pintaan? Kun kerrankin olet hiljaisuudessa, niin niillä on mahdollisuus tulla esiin.
Olen koko ajan hiljaisuudessa, sellaista pohdiskelevaa ja introspektiivistä tyyppiä. Eikä ole kyse tunteista vaan fyysisestä kuvotuksesta.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteet asuvat kehossa. Ne yrittävät tulla pintaan? Kun kerrankin olet hiljaisuudessa, niin niillä on mahdollisuus tulla esiin.
Olen koko ajan hiljaisuudessa, sellaista pohdiskelevaa ja introspektiivistä tyyppiä. Eikä ole kyse tunteista vaan fyysisestä kuvotuksesta.
Ap.
Mutta keskitytkö sisimpääsi normaalisti? On eri asia olla hiljaisuudessa omien ajatusten kanssa kuin hiljaisuudessa oman itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mutta keskitytkö sisimpääsi normaalisti? On eri asia olla hiljaisuudessa omien ajatusten kanssa kuin hiljaisuudessa oman itsensä kanssa.
Olen hiljaisuudessa sekä omien ajatusteni että oman itseni kanssa. Se on siis normaalia arkeani. Asun yksin ja vietän paljon aikaa ihan vain kotona ja yksin oleminen on minulle mieluisaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla meditoit? Milloin pahoinvointi alkaa ilmetä?
Netistä löytyvien ohjattujen meditaatioiden mukaan. Siinä on perusmallina mielen hiljentäminen ja hengittämiseen keskittyminen. Ei oikeastaan mitään muuta. Pahoinvointi alkaa nopeasti n. 15-20 min. jälkeen.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Olen hiljaisuudessa sekä omien ajatusteni että oman itseni kanssa. Se on siis normaalia arkeani. Asun yksin ja vietän paljon aikaa ihan vain kotona ja yksin oleminen on minulle mieluisaa.
Ap.
No, valitettavasti en osaa auttaa. Minulle ei tule muuta mieleen kuin ne tunteet, jotka ovat varastoituneina kehoon ja tulevat meditaatiossa pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla meditoit? Milloin pahoinvointi alkaa ilmetä?
Netistä löytyvien ohjattujen meditaatioiden mukaan. Siinä on perusmallina mielen hiljentäminen ja hengittämiseen keskittyminen. Ei oikeastaan mitään muuta. Pahoinvointi alkaa nopeasti n. 15-20 min. jälkeen.
Ap.
Voisi sanoa, että 20 min on jo kohtalaisen pitkä meditaatio! Oon käynyt aikaa sitten Helsingin zen-centerin zen-meditaatiokurssin, ja siellä kerrottiin ilmiöistä, joita meditoidessa saattaa tulla. Yleensä ilmiöt (muistaakseni niistä käytetään zen-meditaatiossa nimeä magyo) ovat psyykkisiä ja johtuvat siitä, että aivokuorella tapahtuu meditoinnin aikana liian vähän, jolloin aivot alkavat kehitellä sinne omiaan. Esimerkkejä noista ilmiöistä ovat äänet (esim. joku kutsuu nimeäsi – näin minulle kävi joskus) tai vaikkapa ahdistavat tunteet vaikkapa siitä, että sinun pitäisi olla jossain tai joku läheisesi on vaarassa. Tuolla ei ollut puhetta fyysisistä tuntemuksista, mutta ei varmaankaan ole mahdotonta, että niitäkin voisi tulla. En tiedä, enkä tiedä, liittyykö pahoinvointisi ollenkaan näihin ilmiöihin, joista kurssilla puhuttiin. Suosittelen, että googletat asiaa, tarvittaessa englanniksi.
Toinen mieleen tuleva asia on se, että hengitystekniikkasi aiheuttaa sinulle pahoinvointia, hengität liian syvään ilman, että hidastat sisään- ja uloshengitystä kurkunpäällä. Mutta jos hengität melko normaalisti, voisi olettaa, että kyseessä on neurologinen ilmiö. Meditaatiolla on neurologisia vaikutuksia. Sitä en tietenkään osaa sanoa, onko kyseessä harmiton asia vai onko se kenties oire jostain. Onko sinulle muuten normaali olo?
Mitä se pahoinvointi muuten käytännössä sulla on? Alkaa oksettaa, huimata? Et kai oksenna kuitenkaan?
Jos esim hartioissa tai selässä on pahoja lihasjumeja ja jännityksiä, melkein kaikki niskan asennot staattisina voivat aiheuttaa huimausta ja oksetusta. Mediattiossa sulla on sit aikaa humata se. Pitäisi hoitaa niskajumi ensin. Tähän on tiettyjä kotiharjoituksiakin
Vierailija kirjoitti:
Jos esim hartioissa tai selässä on pahoja lihasjumeja ja jännityksiä, melkein kaikki niskan asennot staattisina voivat aiheuttaa huimausta ja oksetusta. Mediattiossa sulla on sit aikaa humata se. Pitäisi hoitaa niskajumi ensin. Tähän on tiettyjä kotiharjoituksiakin
Hyvä pointti!
nro 9
Minulla oli padottuja tunteita ja lymfahoidossa avattiin jumittunutta aineenvaihduntaa kiin tuli aivan tajuttoman paha olo henkisesti päiviksi. Se helpotti ajan mittaan.
Osteopatiakäynnin jälkeen oksensin, kun avattiin selän ja niskan jumeja.
Kun tyhjensit mielesi, päästit sieluusi pahoja henkiä, siinä ainoa syy.
Nyt pyydä Jeesusta puhdistamaan henkesi pahoista henkivalloista, muuten jäät näiden riivaajien vangiksi.