Miksi hait sote-alalle opiskelemaan?
Tiesitkö, että palkka on pieni, kiire on jatkuvaa, usein työ on vielä vuorotyötä ja jopa fyysisesti raskasta?
Kommentit (15)
Ihmettelen näitä ainaisia kommentteja. Olen ollut nyt viisi vuotta sotealalla ja viihtynyt mainiosti. Aina puhutaan huonoista työyhteisöistä, kiireestä ja huonosta palkasta. Noh, työyhteisöt on ollu ihan mahtavia, työtahti on täysin normaali eikä yhtään sen kiireisempi kuin aiemmissa työpaikoissani muilla aloilla. Ja sitten palkka, no se oli suorastaan positiivinen yllätys. Odotin oikeasti saavani jotain 1800e/kk tyylistä palkkaa ja hämmennyin kun palkka onkin parempi kuin missään aikaisemmassa työpaikassani.
Vastaus kuitenkin kysymykseen: koska hyvä työllisyys, monipuolinen jatkuvasti uudistuva ala, halu auttaa ihmisiä, ammatti joka hyödyttää työn ulkopuolellakin eli yleisesti elämässä ja lisäksi kansainvälisyys. Miehen työ voi viedä meidät ulkomaille hetkenä minä hyvänsä, joten helpottaa tietää että oman alan työt odottaa kyllä Suomen ulkopuolellakin.
En tiennyt mitä halusin ja olin viettänyt useamman välivuoden hakien "vain jonnekin" ja vieläpä joka vuosi täysin eri paikkoihin. Noh, sitten neljäntenä välivuotena päätin huvikseeni hakea sote-alalle ja sinne yllätyksekseni pääsin. Määräaikainen työni oli juuri päättynyt tiedon tullessa, jotan paikka oli pakko ottaa vastaan karenssin pelossa. Enkä toisaalta olisi jaksanut enää yhtään välivuotta enempää.
Miksi vuorotyötä pidetään aina automaattisesti huonona asiana? Itselleni vuorotyö oli nimenomaan suurin toive tulevalta ammatilta. Lähdin tarkoituksella hankkimaan vuorotyötä itselleni. Aamuvuorot on muutenkin kaikista kiireisimpiä ja inhottavimpia.. Ilta- ja yövuorot on suorastaan mukavia yleensä.
Olen työskennellyt sosiaalialalla (ja juurikin sitä vuorotyötä) ilman koulutusta. Siitä kai se innostus sitten lähti. Toisaalta mieluiten opiskelisin yliopistossa, mutta en näillä näkymin halua enää ikinä tehdä toista gradua.
Tuskin silti pääsen opiskelemaan.
En oo sotealalla mut tulin lukee näitä kommentteja. Mä taas koen et soteala on yks harvoja kannattavia aloja tänäpäivänä. Soteala ja lääkis. Jos olisin ollu fiksu niin oisin itekki hakenut sotealalle aikoinaan.
Ei kaikki sote-alat oo tollasia. :D
Kannattaa olla sosiaalialan korkein tutkinto, niin nuo eivät niin vaivaa. Toki palkka on koulutukseen nähden pieni, mutta työn voi valita ja se on itsenäistä. Olen tyytyväinen.
Olen tykännyt alasta. Työkaverit on huippuja, työtahti ihan sopiva ja potilaita on aina ihana auttaa. Kyllä tämä työ on palkitsevaa ja itse saan tästä energiaa. Jos kerta jossain täytyy leipänsä tienata niin teen sen mieluusti toisia auttaen...
Mukavaa lukea kerrankin jotain muuta kuin iänikuista valitusta. 😊
Hain bioanalyytikoksi hyvän työllisyystilanteen vuoksi. Sainkin lähes heti vakituisen paikan valmistuttuani, mikä tuntui ihmeeltä aikaisempien työllistymisongelmien jälkeen. Työ aika leppoisaa ja työhuolet saa kyllä jättää mielestään täysin työpaikalle, mutta toki se samalla tarkoittaa myös tylsää ja rutinoitunutta puurtamista. Palkka vastuuseen ja vaativuuteen nähden ihan ok.
Opiskelin te-toimiston kehoituksesta lähihoitajaksi, jäätyäni työttömäksi keski-ikäisenä, yt-neuvotteluissa, pitkän uran muualla tehneenä. Uskoin tyhmyyksissäni heidän puheitaan täystyöllisyydestä yms. hyvistä työpaikoista. Nyt 56-vuotiaana työttömänä lähärinä, kadun opiskeluani. En sopinut alalle lainkaan, inhosin vanhustenhoitoa ja kiirettä sekä huonoja työyhteisöjä. Alalle työnnetään kaikki epäsopivat, fyysisesti sekä mielenterveydeltään sairaat. Itse olen esimerkki tästä.
Sote-alalla on hirveästi paikkoja laidasta laitaan. Paljon on myös todella hyviä paikkoja ja alalla on paljon ihania ihmisiä. Aina puhutaan vain kamalista hoitajista ja siitä miten kaikki on niin kamalaa... oikeasti alalla on paljon tosi sydämellisiä ihmisiä ja potilaat on tosi kiitollisia hyvästä hoidosta. Näistä hyvistä puolista vaan ei puhuta, koska ainoastaan negatiiviset asiat ylittävät uutiskynnyksen.
No sotealalla voi tehdä kaikennäköistä.... Voi olla suuhygienisti, röntgenhoitaja, bioanalyytikko, lähihoitaja, sairaanhoitaja, jalkahoitaja, fysioterapeutti, terveydenhoitaja, ensihoitaja, sosionomi, sosiaalityöntekijä, toimintaterapeutti, jalkaterapeutti, optikko, kätilö, farmaseutti... Varmaan joku unohtui?
Sitten näihin sisältyy hirveästi vaihtoehtoja.. esim. Lähäri voi olla lastenhoitajana, vanhustenhuollossa, ambulanssissa, hammashoitajana, labrassa jne.
Sairaanhoitaja voi olla kaikkialla leikkaussalista terveyskeskuksiin ja noh ihan joka paikassa heille kysyntää! Jopa Kela heitä haluaa ja joskus muistaakseni jopa Finnair halusi matkustamohenkilökunnan kurssilleen ensisijaisesti sairaanhoitajia
Terkkarit voi olla esim. Työterveydessä, koulussa, neuvolassa tai lääkäriasemilla..
Sosionomi voi olla esim lastentarhanopettajana tai sosiaaliohjaajana
Emmä jaksa edes kirjoittaa enempää. Mutta siis ihan käsittämättömän laaja ala. Kaikki paikat ihan erilaisia!
Vierailija kirjoitti:
No sotealalla voi tehdä kaikennäköistä.... Voi olla suuhygienisti, röntgenhoitaja, bioanalyytikko, lähihoitaja, sairaanhoitaja, jalkahoitaja, fysioterapeutti, terveydenhoitaja, ensihoitaja, sosionomi, sosiaalityöntekijä, toimintaterapeutti, jalkaterapeutti, optikko, kätilö, farmaseutti... Varmaan joku unohtui?
Sitten näihin sisältyy hirveästi vaihtoehtoja.. esim. Lähäri voi olla lastenhoitajana, vanhustenhuollossa, ambulanssissa, hammashoitajana, labrassa jne.
Sairaanhoitaja voi olla kaikkialla leikkaussalista terveyskeskuksiin ja noh ihan joka paikassa heille kysyntää! Jopa Kela heitä haluaa ja joskus muistaakseni jopa Finnair halusi matkustamohenkilökunnan kurssilleen ensisijaisesti sairaanhoitajia
Terkkarit voi olla esim. Työterveydessä, koulussa, neuvolassa tai lääkäriasemilla..
Sosionomi voi olla esim lastentarhanopettajana tai sosiaaliohjaajanaEmmä jaksa edes kirjoittaa enempää. Mutta siis ihan käsittämättömän laaja ala. Kaikki paikat ihan erilaisia!
Niin ja unohdin mainita lääkärit. Tottakai nekin kuuluu olennaisesti alaan :D
Tiesitkö itse, että ei se jokaisessa alan työpaikassa samanlaista ole. Omassa työssäni on harvoin kovin kiire ja vielä harvemmin fyysisesti raskasta. Vuorotyö on minusta positiivinen asia, ikinä en suostuisi tekemään tavallista ma-pe 8-16 työtä. Palkka on tosiaan pieni, että sen suhteen sentään olit oikeassa.