Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintotuet käytetty enkä ole lähelläkään valmistumista vaikka pitäisi:( Uskallanko erota koulusta ja jäädä tyhjän päälle?

Ihana lapsi
12.06.2018 |

Vääriä valintoja, saamattomuutta ja pelkoa. Monta vuotta olen uskotellut itselleni, että koulu on minulle se oikea kuten opiskelemani ala, mutta en jaksa enään valehdella itselleni. Kadun lopun elämääni jos käyn koulun loppuun, koska ala on väärä kuten jo tuli todettua. Opettajien kanssa en voi jutella, koska jokainen heistä "painostaa" valmistumaan, vaikka tietävät ettei se välttämättä koskaan tapahdu kohdallani. Muita koulun keskeyttäneitä? Sanokaa, että selviän tästä. Ahistaa niin niin paljon että voin henkisesti pahoin. :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulu?

Vierailija
2/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat toimeentulotukea niin ihan sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kououn lopettaminen auttaa? Meinaat, että saat paremmin töitä drop outtina? Ilman tutkintoa? Valitan, ei ole todennäköistä. Uuteen tutkintoonhan sulla ei ole opintotukea...

Oli ala likea tai väärä, sun kannattaa nyt vaan puristaa tuo tutkinto loppuun, sinnitellä pari vuotta töissä ja sitten säästää ankarasti toiseen tutkintoon ja alan vaihtoon.

Vierailija
4/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä olen hieman kateellinen, että sulla on opettajia, jotka tsemppaa ja kannustaa valmistautumaan. -Kun taas meillä opettajia ei juurikaan kiinnosta valmistuuko kukaan... En tiedä, kuinka paljon sinulla tarkalleen on koulua jäljellä Ap, mutta itsekin olen hieman "koulu uskovainen" ,koska jos tai kun on tutkintotodistus kädessä niin usein on helpompi hakea uutta työtä, mitä tahansa uutta työtä kuin jos on kesken jääneet opinnot. Mitä sulla on vaihtoehtona jos nyt jättäisit koulun kesken?

Vierailija
5/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulu?

AMK alaa tai koulua en mainitsi ettei tunnisteta :(

Vierailija
6/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää tietoo, onko ensimmäinen koulutus ja vielä teini?

itse kouluttauduin turhake ammattiin nuorena jonka perusteella saan tietyn tuen kelasta, mutta jatkossa jos haluat uudelleen opiskelemaan niin et voi enää saman tason koulutusta hakea yhteishaulla vaan jatkuvalla haulla jossa haastattelujen perusteella valitaan, itse olen juuri hyväksytty itselle sopivampaan koulutukseen tämän kautta kun ensimmäinen oli turhake, nuorena ei vielä tiennyt mikä kiinnosti, nyt tiedän paremmin mitä haluan tehdä

sää voit hakea opintolainaa, mutta sille suunnitellaan takaisinmaksu suunnitelma

Vierailija
7/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähipiirissä yksi jätti AMK-tutkinnon kesken. Työttömyyttä takana 2,5 vuotta, joitakin kursseja tehnyt tässä välissä. Ehkä sulla kävis parempi tuuri. Ei kyllä ole hakenut juurikaan muita kuin keskeyttämänsä alan hommia, tiedä sitten miten olisi saanut muilta aloilta, kun työkokemus rajautuu muutamaan kesätyöhön ja ikää alkaa olemaan lähemmäs 30. 

Vierailija
8/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulu?

AMK alaa tai koulua en mainitsi ettei tunnisteta :(

Rovaniemen joulupukkilinja?

Vierailija
9/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kououn lopettaminen auttaa? Meinaat, että saat paremmin töitä drop outtina? Ilman tutkintoa? Valitan, ei ole todennäköistä. Uuteen tutkintoonhan sulla ei ole opintotukea...

Oli ala likea tai väärä, sun kannattaa nyt vaan puristaa tuo tutkinto loppuun, sinnitellä pari vuotta töissä ja sitten säästää ankarasti toiseen tutkintoon ja alan vaihtoon.

Pari vuotta töissä alalla, joka on väärä ja jota vihaan? Lopettaminen muuttaisi elämäni täysin olisin vapaa tekemään mitä haluaisin eikä kukaan opettaja koulusta vainoaisi minua. Koko koulun ajan olen harkinnut itsaria ja olen epätoivoisesti yrittänytkin kuitenkaan onnistumatta. Koulun takia elämääni on tullut pelkkää huonoa ja sairastuin masennukseen, syömishäiriöön ja lisäksi olen kärsinyt lukuisista paniikkikohtauksista vuosien ajan. Opiskeluiden alussa minut suljettiin porukan ulkopuolelle ja jäin yksin.

Vierailija
10/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sää voit siis vielä muuttaa linjaa ammattikorkeessa vaikka amis olis väärä ammatti, se tietysti helpottaa töissä pärjäämistä jos on molemmat koulutukset oikein ja yhteensopivia

Vierailija
11/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

itse kouluttauduin turhake ammattiin nuorena jonka perusteella saan tietyn tuen kelasta, mutta jatkossa jos haluat uudelleen opiskelemaan niin et voi enää saman tason koulutusta hakea yhteishaulla vaan jatkuvalla haulla jossa haastattelujen perusteella valitaan, itse olen juuri hyväksytty itselle sopivampaan koulutukseen tämän kautta kun ensimmäinen oli turhake, nuorena ei vielä tiennyt mikä kiinnosti, nyt tiedän paremmin mitä haluan tehdä

sää voit hakea opintolainaa, mutta sille suunnitellaan takaisinmaksu suunnitelma

Aikuinen ja toinen tutkinto

Vierailija
12/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö hakemaan jatko-aikaa Kelalta, joihinkin opintoihin saa!

Ja työkkärituella voi tehdä omaehtoisia opintoja - mutta saattaa olla, että pitää keskeyttää joksikin aikaa ja taas jatkaa, että saa tukea? Tarkista säännöt!

Vierailija
13/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta koulu. Et tarvitse meiltä lupaa. Elämä ei lopu koulun lopettamiseen, vaan koko elämä on aikaa mennä sinne takaisin.

Vierailija
14/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Ei opintolainaakaan saa, jos tukikuukaudet on käytetty. 

Vierailija
15/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: n ongelma on muualla kuin koulussa. Kuulostaa siltä, että psyykkinen apu olisi tarpeen. Saako opiskelija tällaista apua helpommin kuin työtön, en tiedä.

Vierailija
16/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on mahdollisuus toimeentulotukeen, jos et voi saada opintotukea

Vierailija
17/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä kesken. Vaikka ala ei tunnu omalta niin voit myöhemmin hakea muualle töihin tai hakea muita töitä jo valmistuttuasi. Se on kuitenkin aina plussaa, että on edes jokin koulutus suoritettuna. Varsinkin maisterintutkinnosta on etua, koska monissa tehtävissä virallisesti on ylempi korkeakoulututkinto vaatimuksena. Koulutuksen keskeyttäneenä ja ilman tutkintoa muille aloille siirtyminen on vaikeaa.

Vierailija
18/18 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo nostanut kaikki opintolainat ihan maksimiin saakka niin olet oikeutettu opiskelemaan toimeentulotuella.