Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Vierailija kirjoitti:
Rotukoiran pentu maksoi 1200mk.
Kuules halvan rodun olet ostanut. Muistaakseni japaninspanieli 90-luvun alussa maksoi 4000mk.
Vierailija kirjoitti:
Huoralta sai 300 markalla. Nyt maksaa 200 euroa, eli 1200 markkaa.
Seksi mukavan ja hyvännäköisen naisen kanssa maksoi vuonna 1999 0 markkaa ja vuonna 2022 0 euroa. Eli ovat tosiaan muuttuneet markkahinnat suoraan euroiksi, vaikka euron arvo on kuusinkertainen markkaan nähden.
80-luvun mainoksessa voi oli tarjouksessa 13,50 mk eli ihan älyttömän kallista, ehkä nykyiset 4,70€ - 5,70€ voipaketeista alkavat olla suhteessa samaa hintaluokkaa.
Ja jotenkin muistan lapsuudesta 70-80 -luvuilla että ruoka oli todella kallista, ainakaan meidän monilapsinen suurehko perhe ei olisi pärjännyt mitenkään ilman itse kasvatettuja perunoita, joita syötiin 364 päivää vuodesta, mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun mainoksessa voi oli tarjouksessa 13,50 mk eli ihan älyttömän kallista, ehkä nykyiset 4,70€ - 5,70€ voipaketeista alkavat olla suhteessa samaa hintaluokkaa.
Ja jotenkin muistan lapsuudesta 70-80 -luvuilla että ruoka oli todella kallista, ainakaan meidän monilapsinen suurehko perhe ei olisi pärjännyt mitenkään ilman itse kasvatettuja perunoita, joita syötiin 364 päivää vuodesta, mukisematta.
Mitä te vuoden viimeisenä päivänä söitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vuoden viimeisenä päivänä söitte?
Ruispuuroa.
Kilon pussi uusiseelantilaista saksanhirveä lastuina maksoi noin 15 markkaa eli 2,50 €. Nykyisin saman pussin saa tarjouksesta juuri ja juuri alle 10 eurolla. Muistan hinnan hyvin, koska valmistin tuttavan koiralle usein ruokaa ja käytin siinä tuota saksanhirveä. Koira oppi tietämään milloin uunissa paahtuu sen omaa ruokaa, eräänlaista riisilihamureketta, ja kuolasi uunin vieressä istuessaan. Myös sisäelimiä sai ostaa kaupoista parilla markalla. Silloin oli ihan edullista tehdä itse koiranruokaa lihasta, sisäelimistä, riisistä ja kananmunista. Pellillinen mureketta maksoi ehkä viisi kuusi euroa.
Työntekijät eivät maksaneet juuri mitään, oi niitä aikoja. T. Yrittäjä.
VHS-videonauhuri vuonna 1989 maksoi 14 000 markkaa. Puukehikkoisesta Salorasta sitten katsottiin Uudenmaankadun divarista haettuja Chuck Norrisin tappelufilmejä ja John Holmesin psykologisia draamaelokuvia.
Pieni sokerimunkki 1mk ja Berliinin munkki 2mk. Vuosina 96-98 Vantaalaisen leipomon myymälästä.
McDonald's mega-ateria 40mk vuonna 98 ja Carrollsissa kaksi Club hampurilaista 20mk.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hinnat on pysynyt samana, hinta nyt vaan euroina, eli 6x :)
Ainoa mikä ei ole noussu on palkka, vai saako joku saman nykyään euroissa mitä ennen sai markkoina?
Ei paljon puutu, että saisin nyt yhtä paljon euroja kuin sain v 1990 markkoja.
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän aiheen sivu, mutta pitää ottaa huomioon myös ostovoima. En muista mitä jäi markka-aikana käteen (olen ollut työelämässä mukana vuodesta 1984), mutta pelkästään viimeisen 10 vuoden aikana on jo tapahtunut seuraavaa:
2012 mun palkka oli 5003€, josta käteen jäi 3946€
lokakuussa 2022 palkka 6000€, josta käteen 3876€
Eli palkka noussut 1000€, tilille 70€ vähemmän. Markka-aikana verotus ei ollut mitään tähän verrattavaa. Oudosti kuitenkin oli tiet kunnossa, terveydenhuolto pelas, kouluissa opiskeltiin jne
Vanhuksia on nyt tolkuttoman paljon enemmän kuin vielä 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Bensa oli 2,50 markaa litra
Joskus 80-luvulla? 5-6 Mk oli juuri ennen euroja ja 3-4mk 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin kun katsoin työeläkeotettani.
Olin joskus v 1998 - 2002 töissä nimikkeellä apulaisravintolapäällikkö. Kohde oli vielä iso ja monipuolinen. Palkkani oli ka 8600 mk joka sillon tuntui varsin hyvältä. Sehän on euroissa vain
1 944,15 € ja tämä näkyy nyt tulonani tuolta ajalta. Voi helvetti, ihan järkyttävän vähän. Tuohan on keittiöapulaisen palkka nyt.Eurojen käyttöönoton jälkeen tuosta pestiin maksettiin ehkä n 2400-2600 € ja nyt tällä hetkelä ehkä 2600-2800.
Näin se rahan arvo katoaa. Harmittaa vaan että tuo näkyy eläkkeessä sitten, ihan kun olisi tehnyt töitä matalapalkka-alalla.
Eläkeoikeudet on täysin indeksoitu. Työikäisten oikeudet tuleviin eläkkeisiin on sidottu lähinnä ansiotasoon. Maksussa olevia eläkkeitä muutetaan vuosittain lähinnä elinkustannusindeksin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
appelsiinimehuja sai kymmenellä markalla kolme, joskus neljäkin purkkia.
Tuo kymppi vastaa liki 2,50 euroa tänä päivänä. Lidlissä nykyään aplari jotain vajaa 50c purkki, eli halvemmaksi on käynyt myös appelsiinimehu.
Juuri näin
Ensimmäinen palkka kesätöissä oli 650 markkaa kuukaudessa. Vähän "kallimpi" Midi-punaviinipullo maksoi 5 markkaa, algerialainen 4,50
Sain siis bruttopalkalla 130 viinipulloa, nykyisellä palkalla (olen keskituloinen) saisin huomattavasti enemmän noita saman tasoisia viinipulloja.
Siis jos vaimo antaisi ostaa.
Ensimmäinen taskulaskin HP-35 tuli markkinoille vuonna 1972 ja maksoi US$395, nykyrahassa se olisi $2600.
Ai että oli halpaa.
Pensa maksoi 60 penniä Einon kanalan vierestä haettuna. Nykyrahassa 10 senttiä! On kaikki niin kallista nykyään!!
10 Fmk = 1,67 €.
Muuntokerroin on 5,94573.
Kahvi + pulla oli 5 Fmk (0,84 €), nykyään vähintään 7 €.
No ulkomaisten bändien isoille keikoille toki olivat kalliita, mutta tarkoitin lähinnä kotimaisia bändejä. Pikkukaupungissa jossa minä asuin kävivät kyllä 90-luvulla ihan valtakunnan ykkösbänditkin kuten Neljä Ruusua tai Aikakone, ja 20mk oli silloin lipun hinta.