Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erikoishammaslääkäri kertoo karmean esimerkin nuuskan käytöstä: ”Limakalvo voi muuttua norsunnahkamaiseksi”

Vierailija
11.06.2018 |

Viime vuosina etenkin nuorten miesten nuuskan käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti. Hammaslääketieteen tohtori on huomannut huolestuttavan trendin vastaanotollaan.
Nuuska sisältää yli 2 500 kemikaalia, joista lähes 30 on syöpää aiheuttavia. Ylähuulen alle laitettava nuuskatyyny tai irtonuuska jättää jälkensä itsestään jo muutamassa viikossa.

– Minulla on ollut vastaanotolla etenkin nuoria potilaita, joiden suussa näkyy oireita jo lyhyenkin nuuskan käytön jälkeen, kertoo hammaslääketieteen tohtori ja erikoishammaslääkäri Annamaria Heikkinen.

Oireet alkavat aluksi lievinä.

– Ensimmäisiä oireita ovat pahanhajuinen hengitys ja hampaiden värjääntyminen.

Säännöllisen ja pidempiaikaisen käytön jälkeen oireetkin pahenevat.

– Nuuskaa pidetään tavallisesti samassa kohdassa ja tämä ärsyttää limakalvoa. Ajan kanssa limakalvo voi muuttua norsunnahkamaiseksi, eli limakalvo paksuuntuu ja rypistyy. Lisäksi hampaiden ikenet alkavat vetäytyä ja ikenistä voi vuotaa märkää Usean vuoden nuuskan käytön jälkeen ienten alue voi näyttää hyvin epämääräiseltä, Heikkinen kuvailee.

Pahimmillaan nuuskan käyttö voi olla yhteyttä suuontelon, nielun ja nenän alueen syöpiin.

Savutonta Suomea havitteleva työryhmä ehdottaa uusia rajoituksia tupakointiin ja nuuskan käyttöön. Nuuskan, purutupakan ja nenänuuskan matkustajatuonnin rajaa laskettaisiin 1 000 grammasta 100 grammaan vuorokaudessa. Myös matkustajatuontia koskevien rajoitusten rikkomisesta annettavia seuraamuksia tiukennettaisiin. Hammaslääketieteen tohtori on tyytyväinen ehdotuksiin.

– Kyllä se olisi todella tärkeää, että nuuskan käyttöä saataisi kitkettyä.

Faye Lawson

https://www.is.fi/terveys/art-2000005712851.html

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiini ei ole se joka tupakassa aiheuttaa syöpää vaan muut kemikaalit. Käyttäkää Nicorettee tai vastaavaa jos nikotiinia haluutte. Esim. näissä korvaustuotteissa ei oo terveysvarotuksia syystä.

Tämä!!!

Miksei nuuskaan ja / tai tupakkaan koukkuun jääneet alaikäiset pyydä niitä hakureita hakemaan näitä nikotiinikorvaushoitotuotteita? Eihän se nikotiinikaan vaaraton aine ole, mutta mieluummin sitä sitten kuin nuuskaa tai tupakkaa, joissa on tuhansia vaarallisia kemikaaleja!

Vierailija
22/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monet nuuskaa käyttävistä ala-ikäisistä ovat itsekin nuuskan välittäjiä eli mukana rikollisessa toiminnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni äiti ja isä ajattelee, ettei se meidän lapsi ikinä nuuskaa kokeilisi. Voi kunpa tietäisitte! Harvan kotona on edes keskusteltu nuuskan vaaroista. Kannattaa jo ennen alakoulun puolta väliä tästä puhua lasten kanssa. Poliisin mukaan 10-vuotiaillekin on myyty nuuskaa.

Vierailija
24/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painukaa jo ittuun. Olette kuin kommunistit mitkä kontrolloivat kaikkea, jopa ajatuksia! Viinaa en juo ja nuuskasta en tule luopumaan.

Vierailija
25/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin nuuskan käytön ja nyt poltan tupakkaa joka on rehtiä ainetta ja eikä aiheuta samoja ongelmia terveydelle kuin nuuska.

Juu juu juu.. haluan nähdä sut juoksemassa lenkkiä ja kyykkäämässä yli 200kg natuna jos tupakoit. Nuuskan kanssa no problem. Tehän olette ihan sairaita. Kuin kommunistit jotka kontrolloivat kaikkea. Pitääkö kohta olla lupa, että saa runkata?!

Vierailija
26/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä ole nostettu isompaa haloota? Valtiohan menettää hirveän määrän veroeuroja tuon laittoman nuuskakaupan kautta - ihmisten terveydestä puhumattakaan.

Vierailija
27/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vain sulkevat silmänsä ongelmalta.

Vierailija
28/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks ja sama nuuskahullu täällä kirjoittelee

Vierailija
29/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuska syövyttää ientä ja alkoholi aivoja eli kielletään nuuska.

T: Kommunisti Raisa

Vierailija
30/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmikko junaili Suomeen yli 70 kiloa nuuskaa - vankeutta

Pohjois-Karjalan käräjäoikeus tuomitsi kaksi miestä salakuljetuksesta ja törkeästä veropetoksesta sekä yhden miehen avunannosta niihin, kun kolmikko junaili ja toi Tornion kautta Suomeen reilun 70 kilon nuuskaerän viime huhtikuussa.

44-vuotias helsinkiläismies sai tuomioksi kymmenen kuukautta ehdollisena. 42-vuotias joensuulaismies sai kolmen kuukauden ja viidentoista päivän ehdottoman tuomion, jonka pituutta lyhensi kohtuullistamissäännös. Se tuomio tuli samaan vyyhteen liittyneistä kahdesta törkeästä huumausainerikoksesta, kun mies tuomittiin jo helmikuussa niistä lähes kuudeksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen.

Nuuskaerän osalta autonkuljettajana toimineen 36-vuotiaan joensuulaisen avunantajan tuomio on kolme kuukautta vankeutta ehdollisena. Ex-joensuulaisen 38-vuotiaan miehen osalta syytteet hylättiin näyttämättöminä.

Kahden päätekijän tunnustamisen ja muun todistelun perusteella oikeus katsoi selvitetyksi, että porukka junaili ja toi Haaparannasta rajan yli Suomeen pakettiautossa 4 650 rasiaa nuuskaa, jotka tulli heti nappasi.

Levitystarkoituksessa salaa maahantuodun erän myyntiarvoksi tulli arvioi 43 000 euroa, ja veronmääräytymistavan perusteella vältetty tupakkavero on ollut lähes 26 000 euroa. Koska erä saatiin takavarikoitua, ei jutussa vaadittu rikoshyötyä tai veroja valtiolle.

Oikeus katsoi rikoksen tehdyn erittäin suunnitelmallisesti ja veroilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnin tapahtuneen salakuljetuksen yhteydessä edelleenmyyntitarkoituksessa ja lisäksi teko tapahtui usean tekijän toimesta. Tämä kaikki teki rikoksesta törkeän.

Ratkaisevaa näyttöä jutun selviämiseen toivat telekuuntelutiedot, joiden perusteella tulli pääsi iskemään sen jälkeen, kun erä oli kannettu Ruotsin puolella ensin kaupasta henkilöautoon ja siirretty siitä sivutiellä pakettiautoon ja ajettu Suomeen.

Nuuskaerästä osa epäiltiin levitettäväksi Joensuussa ja osa pääkaupunkiseudulla.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/69703-kolm…

Vierailija
31/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko te dalidomit, että nuuska on jotain superhuuumetta? Märkää tupakkaa jota laitetaan huulen thäts it. Tupakalla menee keuhkot ja koko keho pilalle ja nuuskalla suu. Uusia hampaita saa, mutta uusia keuhkoja ei taida kovin helposti. Vain kommunisti ei tajua tätä. Mulla on valkosemmat hampaat kuin monella tupakoitsijalla, koska minä en juo viinaa ja harjaan hampaat kaksi kertaa päivässä. Käyn salilla ja juoksemassa myös. Mitä sinä läski kontrolloiva kommunisti teet?

Vierailija
32/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmikko junaili Suomeen yli 70 kiloa nuuskaa - vankeutta

Pohjois-Karjalan käräjäoikeus tuomitsi kaksi miestä salakuljetuksesta ja törkeästä veropetoksesta sekä yhden miehen avunannosta niihin, kun kolmikko junaili ja toi Tornion kautta Suomeen reilun 70 kilon nuuskaerän viime huhtikuussa.

44-vuotias helsinkiläismies sai tuomioksi kymmenen kuukautta ehdollisena. 42-vuotias joensuulaismies sai kolmen kuukauden ja viidentoista päivän ehdottoman tuomion, jonka pituutta lyhensi kohtuullistamissäännös. Se tuomio tuli samaan vyyhteen liittyneistä kahdesta törkeästä huumausainerikoksesta, kun mies tuomittiin jo helmikuussa niistä lähes kuudeksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen.

Nuuskaerän osalta autonkuljettajana toimineen 36-vuotiaan joensuulaisen avunantajan tuomio on kolme kuukautta vankeutta ehdollisena. Ex-joensuulaisen 38-vuotiaan miehen osalta syytteet hylättiin näyttämättöminä.

Kahden päätekijän tunnustamisen ja muun todistelun perusteella oikeus katsoi selvitetyksi, että porukka junaili ja toi Haaparannasta rajan yli Suomeen pakettiautossa 4 650 rasiaa nuuskaa, jotka tulli heti nappasi.

Levitystarkoituksessa salaa maahantuodun erän myyntiarvoksi tulli arvioi 43 000 euroa, ja veronmääräytymistavan perusteella vältetty tupakkavero on ollut lähes 26 000 euroa. Koska erä saatiin takavarikoitua, ei jutussa vaadittu rikoshyötyä tai veroja valtiolle.

Oikeus katsoi rikoksen tehdyn erittäin suunnitelmallisesti ja veroilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnin tapahtuneen salakuljetuksen yhteydessä edelleenmyyntitarkoituksessa ja lisäksi teko tapahtui usean tekijän toimesta. Tämä kaikki teki rikoksesta törkeän.

Ratkaisevaa näyttöä jutun selviämiseen toivat telekuuntelutiedot, joiden perusteella tulli pääsi iskemään sen jälkeen, kun erä oli kannettu Ruotsin puolella ensin kaupasta henkilöautoon ja siirretty siitä sivutiellä pakettiautoon ja ajettu Suomeen.

Nuuskaerästä osa epäiltiin levitettäväksi Joensuussa ja osa pääkaupunkiseudulla.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/69703-kolm…

Isoin rikoshan tässä on se, että on vedetty valtiolta rahaa ''välistä''.

Vierailija
33/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painukaa jo ittuun. Olette kuin kommunistit mitkä kontrolloivat kaikkea, jopa ajatuksia! Viinaa en juo ja nuuskasta en tule luopumaan.

Vää, vää! Minä en luovu tutista. Antakaa mulle nuuskatutti! 

t. nuuskavauva

Vierailija
34/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuuskavauva

Kyllä minä saan omassa kodissa katsoa telkkaria nuuska huulessa. Siinä ei ole kellään nokankoputtamista.

Vierailija
35/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te dalidomit, että nuuska on jotain superhuuumetta? Märkää tupakkaa jota laitetaan huulen thäts it. Tupakalla menee keuhkot ja koko keho pilalle ja nuuskalla suu. Uusia hampaita saa, mutta uusia keuhkoja ei taida kovin helposti. Vain kommunisti ei tajua tätä. Mulla on valkosemmat hampaat kuin monella tupakoitsijalla, koska minä en juo viinaa ja harjaan hampaat kaksi kertaa päivässä. Käyn salilla ja juoksemassa myös. Mitä sinä läski kontrolloiva kommunisti teet?

Hienoa, ettet juo viinaa etkä tupakoi - vilpittömät onnittelut siitä. Kuka ne mahdolliset uudet hampaasi muuten maksaa? Ei kukaan ole nuuskaa huumeeksi väittänyt, mutta laittomassa nuuskakaupassa on huumekaupan piirteitä (uhkailu, kiristäminen, velanperintä yms.) Ehkä et ole tästä tietoinen, jos olet aikuinen, joka tuo Ruotsista vain omaan käyttöönsä sallitun määrän nuuskaa. En kyllä ole koskaan kommunisti ollut. Onko Suomi mielestäsi kommunistinen valtio, koska nuuskanmyynti on täällä kielletty?

Vierailija
36/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää olla riippuvaine jostain aineesta? Voi mikä vapaus kun ei tarvii miettiä mistä saisi seuraavan annoksen! Ja rahaa säästyy tooodella paljon vuodessa.

Vierailija
37/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ettet juo viinaa etkä tupakoi - vilpittömät onnittelut siitä. Kuka ne mahdolliset uudet hampaasi muuten maksaa? Ei kukaan ole nuuskaa huumeeksi väittänyt, mutta laittomassa nuuskakaupassa on huumekaupan piirteitä (uhkailu, kiristäminen, velanperintä yms.) Ehkä et ole tästä tietoinen, jos olet aikuinen, joka tuo Ruotsista vain omaan käyttöönsä sallitun määrän nuuskaa. En kyllä ole koskaan kommunisti ollut. Onko Suomi mielestäsi kommunistinen valtio, koska nuuskanmyynti on täällä kielletty?

Ei suomi ole kommunistinen valtio, mutta suomalaisilla on kommunistinen ajattelutapa mikä on vielä huonompi juttu kuin kommunistinen valtio, koska kommunistisen valtion voi kaataa, mutta kommunistinen ajattelutapa siirtyy polvelta toiselle. Kyttääminen, kyräily ja vain yksi totuus.

Homot saa rassata toistensa perseitä ja hivi menee valtion piikkiin. Minä saan nuuskata ja maksan itse hammastahnani. Mitä kommunisti meinaat seuraavaksi sössöttää?

Vierailija
38/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuuskavauva

Kyllä minä saan omassa kodissa katsoa telkkaria nuuska huulessa. Siinä ei ole kellään nokankoputtamista.

Niin saat, jos olet vähintään 18-vuotias etkä ole ostanut nuuskaa laittoman nuuskakaupan kautta. Ottamatta kantaa siihen, onko nuuskan käytössä ylipäätään mitään järkeä.

Vierailija
39/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka aiheuttaa myös paljon sydänkohtauksia sekä keuhkoahtaumatautia. Tätä nuuska ei tee.

Vierailija
40/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomi ole kommunistinen valtio, mutta suomalaisilla on kommunistinen ajattelutapa mikä on vielä huonompi juttu kuin kommunistinen valtio, koska kommunistisen valtion voi kaataa, mutta kommunistinen ajattelutapa siirtyy polvelta toiselle. Kyttääminen, kyräily ja vain yksi totuus.

Homot saa rassata toistensa perseitä ja hivi menee valtion piikkiin. Minä saan nuuskata ja maksan itse hammastahnani. Mitä kommunisti meinaat seuraavaksi sössöttää?

Sun pitää poika hyvä syödä vielä paljon kaurapuuroa, että vahvistut ja viisastut. Ehkä jonain päivänä voit vielä ostaa itse nuuskasi, kun pääset pois sieltä äidin helmoista.