Miten päästä eroon alkoholista?
En ole riippuvainen, ja melko harvakseltaan juonkin. Mutta silloin kun juon, juon usein liikaa. Jos tulee mokailtua muistan seuraavilla kerroilla hieman hillitä, mutta taas tulee kohta jolloin menee överiksi.Vaikken varsinaisesti alkoholisti olekaan, on alkoholin kohtuukäyttö usein haastavaa jos menen ns. tietyn rajan yli. Pelkään myös parisuhteeni puolesta, että mies kyllästyy moiseen örväilyyn.
Miten siis saisi itsensä motivoitumaan olemaan juomatta? Onko muita samassa tilanteessa?
Kommentit (49)
Eikö Suomessa voi käydä terassilla juomassa alkoholitonta? Kyllä monissa maissa voi käydä, usein seurueesta on useampikin autolla liikkeellä tai lääkekuurilla tai ikänsä alkottomana ollut tai vaikka diabeetikko jne. jne., eikä kukaan kysele, mitä ihmisten laseissa on.
Vähennä alkoholinkäyttöä ja kokeile sopisiko kan nabistuotteet sinulle. Onnea matkoillesi ja rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa voi käydä terassilla juomassa alkoholitonta? Kyllä monissa maissa voi käydä, usein seurueesta on useampikin autolla liikkeellä tai lääkekuurilla tai ikänsä alkottomana ollut tai vaikka diabeetikko jne. jne., eikä kukaan kysele, mitä ihmisten laseissa on.
Voi tietysti, ihan niinkun voi käydä syömässä vihersalaatin ja papupihvin vissyn kera. Tai sitten voi ”rietastella” ja syödä 300g sisäfileen kermakaatikkeella sekä -perunoilla ja hotkia pullon viiniä kitusiinsa. Mammojen mielestä jälkimmäiset ovat epäonnistuneita juoppoemakoita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi alkoholi vasta sitten, huomaamatta, kun elämäni muuten alkoi olla kivaa. Tai kun tunsin oloni iloiseksi ja onnelliseksi pääosin.
15-22-vuotiaana olin täysi juoppo, join lähes joka pv. Paljon. Muuta en tehnytkään.
22-28-vuotiaana join aina kun pystyin, lähes joka viikonloppu, kaikki rahat meni..
28-31-vuotiaana olen juonut kerran puolessa vuodessa. Ei vaan maistu kun on niin mukavaa eläminen.Vasta nyt kun voin hyvin, tajuan, että olin lähes koko elämäni enemmän tai vähemmän masentunut. En ennen tiennyt sitä.
Eli miten jättää alkoholi, no koita nauttia elämästäsi. Rakasta itseäsi. Tee elämästäsi sellaista, että se on ihanaa. Kun kävelet kauppaan, huomaatko kuinka kaunis taivas on? Kuuletko ihanan lehtipuiden kahinan?
Minä lopetin alkoholin juomisen jokunen vuosi sitten ja opettelin juoksemaan. Lenkillä olin onnellisimmallani, eikä viina tullut mieleenkään lenkin jälkeen. Halusin vain juosta ja naurin siitä. Sitten rikoin polveni, lenkkeily jäi ja viina palasi.
Tänään ostin kunnon juoksukengät, haluan oppia juoksemaan taas ja ottaa nautintoni taas siitä. Alkoholi jääköön..pelottaahan tämä elämänmuutos mutta se on vain voivoi kuningas alkolle.
Pitäkää peukkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi alkoholi vasta sitten, huomaamatta, kun elämäni muuten alkoi olla kivaa. Tai kun tunsin oloni iloiseksi ja onnelliseksi pääosin.
15-22-vuotiaana olin täysi juoppo, join lähes joka pv. Paljon. Muuta en tehnytkään.
22-28-vuotiaana join aina kun pystyin, lähes joka viikonloppu, kaikki rahat meni..
28-31-vuotiaana olen juonut kerran puolessa vuodessa. Ei vaan maistu kun on niin mukavaa eläminen.Vasta nyt kun voin hyvin, tajuan, että olin lähes koko elämäni enemmän tai vähemmän masentunut. En ennen tiennyt sitä.
Eli miten jättää alkoholi, no koita nauttia elämästäsi. Rakasta itseäsi. Tee elämästäsi sellaista, että se on ihanaa. Kun kävelet kauppaan, huomaatko kuinka kaunis taivas on? Kuuletko ihanan lehtipuiden kahinan?
Minä lopetin alkoholin juomisen jokunen vuosi sitten ja opettelin juoksemaan. Lenkillä olin onnellisimmallani, eikä viina tullut mieleenkään lenkin jälkeen. Halusin vain juosta ja naurin siitä. Sitten rikoin polveni, lenkkeily jäi ja viina palasi.
Tänään ostin kunnon juoksukengät, haluan oppia juoksemaan taas ja ottaa nautintoni taas siitä. Alkoholi jääköön..pelottaahan tämä elämänmuutos mutta se on vain voivoi kuningas alkolle.
Pitäkää peukkuja!
Kuulostaa pakkomielteisyydeltä, omasta kokemuksesta sanon. Parempi se juokseminen on kuin alkoholi, mutta rasittavaa kun ”harrastukset” pitää vetää pakkomielteisesti liiallisuuksiin.
Käytin alkoholia enemmän ja vähemmän yli 30 vuotta. Pääasiassa liikakäyttöä, viikonloppuisin yleensä. Aika-ajoin myös arkisin pullo kirkasta ja aamulla pirtsakkana töihin. Vuosi sitten tuli tankki täyteen ja nyt on henkisesti parempi olo. Ei ole väsyneitä aamuja, riitaisia perhe-episodeja ja turhaa rahanmenoa alkoholiin ja ravintolajuopotteluun. Suosittelen kokeilemaan, miten elämä muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti, ihan niinkun voi käydä syömässä vihersalaatin ja papupihvin vissyn kera. Tai sitten voi ”rietastella” ja syödä 300g sisäfileen kermakaatikkeella sekä -perunoilla ja hotkia pullon viiniä kitusiinsa. Mammojen mielestä jälkimmäiset ovat epäonnistuneita juoppoemakoita.
Osaatko lukea ja ymmärtää lukemasi? Pullo punaviiniä ei oke ongelma, jos siitä ei tule ongelmia esim. sammuminen tai huono käytös. Tai että juo niin usein, että tulee terveysongelmia. Alkoholi ei ole huono juttu, jos se ei aiheuta ongelmia. Onko tätä vaikea ymmärtää? Huono juttu siitä tulee sillä hetkellä, kun joku kärsii siitä; lähipiiri tai itse joko käytös- tai terveysongelmina.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi myös aiheuttaa masennusta joillekin ihmisille. Olen yksi heistä. Turruttaa aivoja usean päivän. Ei ole hyvä jos pitää olla skarppina töissä. On pöhkö olo pitkään, vaikka ei räkäkännissä ole ollutkaan. Sitä kai vanheneminen teettää.
Olen joka vuosi pitänyt 1-5 kk taukoa juomisessa. Ja en pysty pitämään juomista niin vähässä, ettenkö tuntisi siitä huonoa omaatuntoa taas jossain vaiheessa. Ei enää lopulta tee yhtään mieli alkoholipitoisia juomia, jolloin tauko alkaa. Aion taas lopettaa, mutta en tiedä kuinka pitkäksi aikaa.
Alkoholin ongelmakäyttäjiä on kahdenlaisia: niitä, jotka juo vaikka harvoinkin, mutta juovat kerralla liikaa ja filmi menee poikki tai käytös on huonoa. Ja sitten on ne, jotka juo liian usein. Voi olla näiden erilaisia yhdistelmiäkin. Mutta ongelmakäyttäjiä aka alkoholisteja kumpikin porukka. Ap miettii, onko hänellä siis ongelma, joka tarvitsee hoitaa vai ei.