Miten päästä eroon alkoholista?
En ole riippuvainen, ja melko harvakseltaan juonkin. Mutta silloin kun juon, juon usein liikaa. Jos tulee mokailtua muistan seuraavilla kerroilla hieman hillitä, mutta taas tulee kohta jolloin menee överiksi.Vaikken varsinaisesti alkoholisti olekaan, on alkoholin kohtuukäyttö usein haastavaa jos menen ns. tietyn rajan yli. Pelkään myös parisuhteeni puolesta, että mies kyllästyy moiseen örväilyyn.
Miten siis saisi itsensä motivoitumaan olemaan juomatta? Onko muita samassa tilanteessa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Juo vaikka greippilimpparia.
Se on melkein kun lonkeroa mutta alkoholitonta. Sekaan voi sekoittaa vaikka tonic vettä.
Kaikki eivät voi juoda tai syödä greippiä. Lääkitys estää.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ehkä vertaisin nyt kuitenkin tilannettani siihen, että olisi kasvissyöjänä mukava olla vegaani, muttei rahkeet riitä. Välillä tekee mieli syödä sitä pihviäkin.
Minusta olisi ideologisesti myös mukava olla absolutisti, mutta joskus on kiva käydä parilla oluella kaverin kanssa vaikka kesällä terassilla. Kuten jo kerroin, juon aika harvoin ja minulla ei ole ongelmaa olla vaikka tulevaa juhannusta tms.juhlia selvinpäin.
AP
Alkoholi on eri asia kuin kasvissyönti. Kommenttisi ovat sitä tasoa, että kannattaa palata asiaan vuoden, viiden vuoden päästä, jolloin tiedostat ongelmasi paremmin.
PS. "Kaljalla" voi käydä kaverien kanssa, mutta ei tarvitse juoda kaljaa, vissy maistuu ihan hyvin tai cola. Ja miten hyvä fiilis!
Mulla jäi alkoholi vasta sitten, huomaamatta, kun elämäni muuten alkoi olla kivaa. Tai kun tunsin oloni iloiseksi ja onnelliseksi pääosin.
15-22-vuotiaana olin täysi juoppo, join lähes joka pv. Paljon. Muuta en tehnytkään.
22-28-vuotiaana join aina kun pystyin, lähes joka viikonloppu, kaikki rahat meni..
28-31-vuotiaana olen juonut kerran puolessa vuodessa. Ei vaan maistu kun on niin mukavaa eläminen.
Vasta nyt kun voin hyvin, tajuan, että olin lähes koko elämäni enemmän tai vähemmän masentunut. En ennen tiennyt sitä.
Eli miten jättää alkoholi, no koita nauttia elämästäsi. Rakasta itseäsi. Tee elämästäsi sellaista, että se on ihanaa. Kun kävelet kauppaan, huomaatko kuinka kaunis taivas on? Kuuletko ihanan lehtipuiden kahinan?
Vierailija kirjoitti:
Ota absolutisti kohta entinen mieheni itsellesi. Hän heittää tavarasi pihalle jos otat tippaakaan alkoholia.
Ei se sun miehesi absolutisti ole, jos hiljattain kerran sortui ottamaan alkoholia. Oikea absolutisti ei ota koskaan, ei tulisi ikinä mieleenkään juoda, yhtä vähän kuin tulisi mieleen vaikka hypätä uimaan sinihaiden altaaseen.
(Sinänsä kiva, että joskus vastaat muidenkin ketjuihin, mutta tosin tässäkin puhut taas vain itsestäsi...)
Eli av-mammat ovat nyt sitä mieltä, että harvakseltaan alkoholia juova, välillä mokaileva/örveltävä suomalainen on alkoholisti? Ja ilmeisesti siksi haluaisi lopettaa ettei parisuhde kärsi? Aika paljon tuli lisää alkoholisteja tähänki maahan.
No ei tohon auta oikeen muu kun olla vaan juomatta, huvitti tai ei. Sitten kun aikaa on kulunut juomatta enemmän niin sitä harvemmin tekee mieli ryypätä. Vähän niinkuin laihduttaminen, se sitku-elämä loppuu vasta kun on yhden kerran edes onnistunut saamaan hyvän määrän kiloja pois. Sen jälkeen siitä innostuu.
Eli nyt kun motivaatiota ei ole, niin älä piittaa siitä, ole silti juomatta. Sitten myöhemmin kun tuloksia tulee niin löytyy motivaatiotakin, eikä homma maistu puulta enää.
Mikset vain voisi juoda kohtuudella? Eikös yleensä 3-4 annosta ole sopiva raja niin voi nauttia juomasta ja seurasta eikä seuraa mokailuja tai krapulaa. Mitä hyötyä on niistä enemmistä juomista? Eikös se ala jo siinä vaiheessa vähän tökkimään?
Vierailija kirjoitti:
Eli av-mammat ovat nyt sitä mieltä, että harvakseltaan alkoholia juova, välillä mokaileva/örveltävä suomalainen on alkoholisti? Ja ilmeisesti siksi haluaisi lopettaa ettei parisuhde kärsi? Aika paljon tuli lisää alkoholisteja tähänki maahan.
Tää on juuri noin älyvapaa saitti. Mammat suu täynnä suklaata tuomitsevat jos joku juo kerran vuodessa perse*t.
Ymmärrän sua hyvin. Oon itsekin välillä tosi pitkiä aikoja kokonaan juomatta, sitten taas tekee mieli viiniä/olutta ja sitä myös juon sitten kun mieli tekee. Mulla on ollut joskus samaa ongelmaa, että juon liikaa ja lähtee lapasesta, tulee hirveä darra jne. Mm yhden nuoruuden suhteen pilasin kännitoilailuilla. Ilmeisesti mäkin olen jonkin sortin alkoholisti. Joskus vaan tekee mieli dokata. Ja mulle tulee tosi voimakas hyvän olon tunne ensimmäisestä lasista viiniä. Koskaan ei käy mielessäkään dokata useampaa päivää putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti on jos örveltää tai menettää muistinsa sammuessaan ja kertakäytön raja on miehellä 7 annosta , naisella 5 annosta. 70 kiloisella miehellä tuo 7 annosta nostaa veren alkoholipitoisuuden 1,4 promilleen! Eli törkeä rattijuopumus. Nainen 50 kiloa viisi annosta nostaa lukemat 1,2 promilleen.
Itse en ikinä ole ollut yhden promillen humalassakaan kun kaksi siideriä juo niin huh huh kun heittää ja puhe sammaltaa.
Oon 25-vuotias nainen ja mulla on sama ongelma kuin AP:llä.
Mä oon yrittänyt olla vetämättä kännejä jo varmaan 3 vuotta. Se onnistuu kyllä välillä, mutta harvoin. Usein löydän itseni yökerhosta aivan päissäni, ja aamulla en muista millä tulin kotiin. Pelkkä viinilasillinen saattaa johtaa tähän, kun multa vaan menee kontrolli ja haluan vetää enemmän.
Itsellä toi johtuu henkisestä pahasta olosta, ja kun en koe olevani tarpeeksi hauskaa seuraa ellen juo. Näin ajattelen siis jo parin lasillisen jälkeen.
Olen nykyään täysin juomatta, jos ympäristö on sellainen, että siellä on normaalia juoda vähän enemmänkin. Jos olen menossa illanistujaisiin kaverien kanssa, ei mun tarvitse vältellä yhtä viinilasia, mutta jos juomaa on rajattomasti ja ympärillä pauhaa musiikki ja porukalla menee lujaa, mä en pysty juoda yhtäkään. Pitää opetella tuntemaan itsensä, ja varmuuden vuoksi olla täysin juomatta suurimman osan ajasta. Tähän ei auta muu.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vain voisi juoda kohtuudella? Eikös yleensä 3-4 annosta ole sopiva raja niin voi nauttia juomasta ja seurasta eikä seuraa mokailuja tai krapulaa. Mitä hyötyä on niistä enemmistä juomista? Eikös se ala jo siinä vaiheessa vähän tökkimään?
Mikset sä voi syödä kohtuudella? Eikö se yksi ateria päivässä riitä, sen jälkeen alkaa jo tökkimään?
Vierailija kirjoitti:
No ei tohon auta oikeen muu kun olla vaan juomatta, huvitti tai ei. Sitten kun aikaa on kulunut juomatta enemmän niin sitä harvemmin tekee mieli ryypätä. Vähän niinkuin laihduttaminen, se sitku-elämä loppuu vasta kun on yhden kerran edes onnistunut saamaan hyvän määrän kiloja pois. Sen jälkeen siitä innostuu.
Eli nyt kun motivaatiota ei ole, niin älä piittaa siitä, ole silti juomatta. Sitten myöhemmin kun tuloksia tulee niin löytyy motivaatiotakin, eikä homma maistu puulta enää.
Kiitos tsemppaavasta viestistä! Toi on kyllä varmasti totta.
AP
Alkoholiongelma ei muuten vaadi mitään juoppoutta tai katso mitään alkoholimääriä.
Jos ongelma itsellään omasta mielestä on, ja alkoholinkäyttö vaikuttaa negatiivisesti elämään, on sulla ongelma. Ongelma ei ole itse riippuvuudessa, vaan siinä, että omalle persoonalle ei sovi kyseinen aine, kun se tekee käytöksestä arvaamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lopettaa, jos pystyt et ole riippuvainen. Jos taas et pysty mene AA ryhmään.
AA-ryhmissä on sillan alta nousseita ja perheensä juoneita.
Kerran kuussa humaltuneelle nauretaan.
Ja nauretaan koska alkoholisteja vituttaa etteivät pystyneet pitämään elämässään alkoholin hyviä puolia.
Vierailija kirjoitti:
Mokailu humalassa ja örveltäminen eivät kuulu aikuisen ihmisen normaaliin käytökseen. Jos niin käyttäytyy, on alkoholisti. Ja tosiasia on, että Suomessa näin käyttäytyviä on liikaa. Suomessa humalainen käytös on normaalia, suurimmassa osassa maailmaa näin ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ehkä vertaisin nyt kuitenkin tilannettani siihen, että olisi kasvissyöjänä mukava olla vegaani, muttei rahkeet riitä. Välillä tekee mieli syödä sitä pihviäkin.
Minusta olisi ideologisesti myös mukava olla absolutisti, mutta joskus on kiva käydä parilla oluella kaverin kanssa vaikka kesällä terassilla. Kuten jo kerroin, juon aika harvoin ja minulla ei ole ongelmaa olla vaikka tulevaa juhannusta tms.juhlia selvinpäin.
AP
Vegaanius ja alkoholittomuus on ihan eri asioita.
Juuston ja munien syöminen tuskin saa sut mokailemaan ja örveltämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vegaanius ja alkoholittomuus on ihan eri asioita.
Juuston ja munien syöminen tuskin saa sut mokailemaan ja örveltämään.
Niin, juuston ja munien syöminen on vaan eri lailla edesvastuutonta ja eettisesti arvelluttavaa.
Ap, ehdotan sulle seuraavaa: pidättäydy kokonaan alkoholista vaikkapa 3 kuukautta. Sen aikana tulee mietittyä suhdetta alkoholiin ja tulee siihen välimatkaa ja voi käydä kuten minulle: tein päätöksen pysyvästä raittiudesta. Nyt ei tarvitse yhtään enää säätää niiden määrien ym kanssa. Joskus juon saunakaljan, alkoholittoman, enkä mieti, onko siinä nyt 0,4% alkoholia vai ei, vaan se on periaatekysymys eli se on mulle alkoholiton, koska en harrasta hiustenhalkomista. Tällä linjalla elän, nousen joka aamu raikkaana sängystä, oli joulu, uusivuosi, vappu tai juhannus. Ainoa, mikä hieman harmittaa on se, etten tehnyt tätä päätöstä parikymmentä vuotta sitten.
Jos et voi juoda järjen pysyessä samalla mukana, älä juo ollenkaan.
Faijani oli alkoholisti, raitistui 40 veenä. Päätin nuorena, että en anna viinan viedä itseäni. Jos otan, se on lasi kaksi ja sitten sanon "kiitos riittää, onko mehua tai vettä". Sitten voin parin tunnin päästä ottaa lasillisen, jos juhlat tai illallinen vielä jatkuu.
Tai sitten ei juo ollenkaan, niin ei ole ongelmaa.
N48v.