Mitä mieltä olet miehestä, joka työskentelee päiväkodissa lastenhoitajana?
Kommentit (56)
Jokaiseen päiväkotiin tarvitaan miehiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää hyvää kokemusta. Meidän päiväkodissa kaksi nuorta miestä, molemmat aina leikeissä mukana ja lasten ehdottomia suosikkeja, ja minunkin. Tädit seisoo ringissä keskellä pihaa ja juoruaa sillä aikaa kun nämä miehet liikkuu lasten kanssa. Auktoriteetti myös kohdillaan, yksi kerta sanomalla riittää ja jokainen pikkujätkä tottelee.
Miksi miespuolinen kasvattaja on mies, mutta naispuolinen taas täti? Täti & setä vs. nainen & mies.
T. Naispuoleinen varhaiskasvattaja, joka leikkii ulkona lasten kanssa ja jolla on auktoriteetti kohdallaan. (Itse asiassa se lasten kanssa touhuaminen kasvattaa auktoriteettia.)
Jos mies työskentelee hoitoalalla,saa kyllä pian kruunun kutreilleen,jollei ole ihan toope!Itse työskentelen kotihoidossa.Miespuoliset kolleegani ovat varmasti ihan hyviä hoitajia,mutta kun sitä mummojen hehkutusta kuuntelee niin huomaa että mieshoitajat ovat monesti asiakkaiden mielestä niin erinomaisia hoitajia ihan sen vuoksi kun ovat miehiä.Itselläni oli miespuolinen kätilö,joka hoiti hommansa hienosti,vaan saman olisi moni naiskätilökin tehnyt!
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Pienille pojille on aivan liian vähän roolimalleja päiväkodeissa (ja kohta kouluissakin).
Kiva. Poikani aikoo lukemaan kasvatustieteitä.
Hänen eka tet-paikkansa oli päiväkodissa ja tykkäs kovasti niin kuin hänestäkin tykättiin.
Onhan se tärkeää työtä, arvostan. Samalla kuitenkin salaa pidän jotenkin outona, jos joku, varsinkin mies haluaa päiväkotiin töihin. Ehkä siksi, että itse en kestäisi sitä hälinää, enkä jaksaisi olla niin sosiaalinen. Hienoa että sellaisia ihmisiä on jotka jaksaa. En ehkä kuitenkaan ihastuisi tuollaiseen ihmiseen, ei sen ammatin takia, vaan siksi, että introverttinä on vaikeaa kuvitella kumppani, joka olisi noin ekstrovertti.
Mun lasten päiväkodissa on kaksi mieshoitajaa, ja varsinkin toinen heistä on lasteni yksi lemppareista.
Tuossa päiväkodissa tosin kaikki hoitajat on tosi mukavia ja touhuavat lasten kanssa.
Miehiä pitäisi olla naisvaltaisilla aloilla enemmän, muuttaisi akkalaumojen dynamiikkaa parempaan suuntaan.
Mitä ajattelen? Riippuu ihan miehestä ja siitä, miten hyvin hän hoitaa työnsä. Ehkä kuitenkin jonkinlainen positiivinen perusajatus olisi taustalla, sillä mielestäni tuolla alalla tarvittaisiin enemmän miehiä. Oma poikani on kysellyt, miksi päivähoidossa on vain "tätejä" eikä yhtään "setää". Hän myös jossain vaiheessa esitti kovasti toiveita, että jos sitten koulussa edes sattuisi omalle luokalle miesopettaja. Yritin toppuutella, että suurin osa opettajistakin on naisia ja että opettajan hyvyys ei ole sukupuolesta kiinni. Joka tapauksessa meidän lapselle tuntuu olevan tärkeää, että olisi myös miehiä noissa virallisissa kasvatusympyröissä. (Ja siis ihan ydinperheessä eletään ja pojan isä on oikein osallistuva, tekee lyhennettyä työviikkoakin, että voisi olla enemmän lapsen kanssa.)
Miehellä on varmasti uskomattoman hyvät hermot. Itse en kyllä uskaltaisi sellaisen kanssa ruveta romanttiseksi, koska todennäköisesti haluaa itsekin lapsia jossakin vaiheessa ja minä en. Lapset kyllä saavat miehistä esiin sellaisia ihania luonteenpiirteitä, jotka muuten pysyvät salassa.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä pitäisi olla naisvaltaisilla aloilla enemmän, muuttaisi akkalaumojen dynamiikkaa parempaan suuntaan.
Sitten se vasta onkin vaikeaa, kun porukkaan tulee mies, josta aletaan kilpailla. Kokemusta on. Hyvin tultiin akkain kesken juttuun ennen "Markkua", sitten alkoikin salamoita lennellä.
Tulee ihana ja symppis vaikutelma. Mulle olisi ehdottomasti plussaa tuo ammattivalinta mieheltä. En ole rahan perään vaan tärkeintä on kaunis sielu.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Pienille pojille on aivan liian vähän roolimalleja päiväkodeissa (ja kohta kouluissakin).
Niinpä saisi olla enemmänkin mieshoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Poikkeuksellinen alavalinta miehelle, mutta erittäin hyvä sellainen. Päiväkoteihin kaivattaisiin enemmän miehiä. Lapsista kuitenkin n. puolet on poikia ja aika paljon on sellaisiakin lapsia, joilta puuttuu arjesta positiivinen miehenmalli kokonaan.
Mutta kun niitä hoitajia ei palkata miksikään roolimalleiksi, vaan hoitamaan lapsia. Lastentarhaopettajat keskittyvät niihin pedagogisiin keinoihin ja koti on se paikka, mikä ottaa vastuun muusta.
En puhunut miesten palkkaamisesta roolimalleiksi. Tosiasia on kuitenkin, että aikuisen mallia me jokainen lasten kanssa paljon tekemisissä oleva lapsille edustamme ihan omana itsenämme, niin hyvässä kuin pahassa. Tosiasia on myös se, että joidenkin lasten arjessa positiiviset aikuisen mallit ovat lähes yksinomaan naisia. Mm. sen vuoksi olisi hyvä, jos edes siellä päiväkodissa olisi kivoja miehiäkin, ei pelkästään kivoja naisia.
Miksi lasten kanssa viihtyvä ja pärjäävä mies on heti pedofiili?
Aavee on kyllä pelkkaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten se vasta onkin vaikeaa, kun porukkaan tulee mies, josta aletaan kilpailla. Kokemusta on. Hyvin tultiin akkain kesken juttuun ennen "Markkua", sitten alkoikin salamoita lennellä.
Saisikohan tarhantädeiltä helposti pildeä?
Meidän lapsen tarhassa on nainen millä on ihan mieletön runko, mutta naama vähän niin ja näin, aina välillä käynyt mielessä jos sitä pääsisi vähän panemaan.
Mielenkiintoinen ketju. Jos ja kun olen sen lukenut ymmärrän taas hetken paremmin, miksi niin moni mies valitsee työkseen tai aluksi vain opiskelupaikakseen jonkun muun kuin sosiaali ja terveys alan. Saati, että hakeutuisi kasvatus-aloille.
Minä olen mies ja opiskellut lastenhoitajaksi. Olin koulun aikana työharjoittelussa varmaan neljässä tai viidessä päiväkodissa ja valmistuttuani olin puoli vuotta määräaikaisesti töissä päiväkodissa.
Oma kokemus oli, että joka paikassa suhtauduttiin tosi hyvin. Muistan, että kerran yhdessä ryhmässä oli lapsi jonka isä oli menehtynyt syöpään, hänen äitinsä vaikutti erityisen ilahtuneelta, että olin samassa ryhmässä lapsen kanssa.
Ja joo, työssä vaaditaan tosi hyviä hermoja, onneksi mulla on lehmän hermot :D
Kommentissa, johon vastasit, puhuttiin näistä tämän ketjun vastauksista.