Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Yliherkkien ihmisten pitää itse huolehtia eristäytymisestä, eikä pakottaa yhteiskuntaa eristäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Mieto laadukas tuoksu kuuluu juhlapukeutumiseen.Tämä on taas tätä että joku ei siedä niin kaikki muut saa kärsiä.
Miten kärsit hajusteettomuudesta?
Sinusta olisi ok, että random ohikulkija sanelisi, mitä vaatteita on soveliasta käyttää? Et kärsisi asiasta yhtään?
Onko jollakin todettu vaateyliherkkyys, jossa vastaantulijan asu aiheuttaa hengenahdistusta, tukkoisuutta, päänsärkyä jne.?
Moraalinvartijat ja läskifoobikot toki oirehtivat omalla tavallaan, mutta se on vain psykosomaattista.
Eri
Sinua ei lainkaan ahdista ajatus, että ulkopuolinen määräisi vaatetuksestasi? Hiustyylistäsi? Meikkaamisesta/meikkaamattomuudesta, parran pituudesta? Mistä tahansa ulkoisesta tekijästä, joka osaltaan ilmaisee identiteettiäsi?
Kysymyshän kuului, miten hajusteettomuudesta voisi joku kärsiä. Usko tai älä, joillekin se on osa identiteettiä, siinä missä hiustyyli tai vaatetus.
Voi itku, jos jonkun identiteetti on kiinni siitä, miltä kemikaalikoktaililta löyhkää muiden nenään.
Voi itku, jos hysteerinen yliherkkä suuttuu suihkauksesta hajuvettä. Yleensä itse haisevat vieläpä pahalle. Mielummin kemikaalit, kun tunkkaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Yliherkkien ihmisten pitää itse huolehtia eristäytymisestä, eikä pakottaa yhteiskuntaa eristäytymään.
Onneksi meillä on työeläkeyhtiöt, jotka elättää työkyvyttömät. Muuten tässä joutuisi käymään vielä vuosia töissä, nyt ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaluelämässä on täysin mahdoton välttää hajusteita.
Työpaikka, yleiset kulkuneuvot, jopa oma auto jos siinä on ollut matkustajana joskus hajusteita käyttävä ihminen, kaupat, marketit, kirjastot, elokuvat, teatterit, kampaamot jne.
Jos jos hajusteyliherkkä on niin yliherkkä kuin kertoo niin normaalielämä on hänelle mahdoton tehtävä.
Mutta niin vain elävät muiden mukana kuin muutin ihmiset.Ei voi millään määrätä kaikkia yleisissä tiloissa liikkuvia tai oleskelevia ihmisiä kieltää käyttämästä hajusteita.
Eikä näin myöskään ole oikeassa elävässä.Pakkohan se on elää, mutta olis ihan kiva, jos vois käydä töissä ilman, että kollegan läsnäolo aiheuttaa päänsärkyä, hengenahdistusta ja muita oireita. Ratkaisukin on varsin yksinkertainen, mutta onhan se tietenkin iso uhraus (lemmikkiin tai jopa lapseen verrattava), jos ei voi tujauttaa kunnolla sitä omaa vakiotuoksua joka aamu.
Otetaan esimerkiksi keskisuuren työpaikan ihmiset. Suurella osalla on tuoksullinen suihkusaippua, tuoksullinen dödö jne.
Luuletteko te, että kaikki nämä ihmiset heittivät lempisuohkusaippuansa yms. roskiin ja ostavat kaikki vastaavat tuotteet tuoksuttomina.
Eivät kyllä näin tee. Eikä ole mikään velvollisuuskaan.
Jos eivät edes yhtään tse tykkää tuksutto ista tuotteista.
Jokainen saa ostaa omilla rahoillaan ihan niitä tuotteita joista itse pitävät. Olishan se ihan naurettava ajatuskin toisten määräyksestä tehdä omia ostosvalintojaan liittyen esimerkiksi omaan hygieniaan.
En minä ainakaan ajattele työpaikan Mirkkua tai Mattia kun teen henkilökohtaisia ostoksia omaan talouteeni.
Sehän olisi vähän sama juttu jos työpaikan Lasse ei voi juoda olutta ja työpaikan Lissu ei voi juoda viiniä niin minunkin pitäisi silloin olla ostamatta ja juomatta viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Mieto laadukas tuoksu kuuluu juhlapukeutumiseen.Tämä on taas tätä että joku ei siedä niin kaikki muut saa kärsiä.
Sinusta olisi ok, että random ohikulkija sanelisi, mitä vaatteita on soveliasta käyttää? Et kärsisi asiasta yhtään?
Onko jollakin todettu vaateyliherkkyys, jossa vastaantulijan asu aiheuttaa hengenahdistusta, tukkoisuutta, päänsärkyä jne.?
Moraalinvartijat ja läskifoobikot toki oirehtivat omalla tavallaan, mutta se on vain psykosomaattista.
Eri
Sinua ei lainkaan ahdista ajatus, että ulkopuolinen määräisi vaatetuksestasi? Hiustyylistäsi? Meikkaamisesta/meikkaamattomuudesta, parran pituudesta? Mistä tahansa ulkoisesta tekijästä, joka osaltaan ilmaisee identiteettiäsi?
Kysymyshän kuului, miten hajusteettomuudesta voisi joku kärsiä. Usko tai älä, joillekin se on osa identiteettiä, siinä missä hiustyyli tai vaatetus.
Voi itku, jos jonkun identiteetti on kiinni siitä, miltä kemikaalikoktaililta löyhkää muiden nenään.
Voi itku, jos hysteerinen yliherkkä suuttuu suihkauksesta hajuvettä. Yleensä itse haisevat vieläpä pahalle. Mielummin kemikaalit, kun tunkkaisuus.
Se pyykkikone kannattaa välillä puhdistaa ja pestä pyykit tarpeeksi kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka, yleiset kulkuneuvot, jopa oma auto jos siinä on ollut matkustajana joskus hajusteita käyttävä ihminen, kaupat, marketit, kirjastot, elokuvat, teatterit, kampaamot jne.
Jos jos hajusteyliherkkä on niin yliherkkä kuin kertoo niin normaalielämä on hänelle mahdoton tehtävä.
Mutta niin vain elävät muiden mukana kuin muutin ihmiset.Ei voi millään määrätä kaikkia yleisissä tiloissa liikkuvia tai oleskelevia ihmisiä kieltää käyttämästä hajusteita.
Eikä näin myöskään ole oikeassa elävässä.Pakkohan se on elää, mutta olis ihan kiva, jos vois käydä töissä ilman, että kollegan läsnäolo aiheuttaa päänsärkyä, hengenahdistusta ja muita oireita. Ratkaisukin on varsin yksinkertainen, mutta onhan se tietenkin iso uhraus (lemmikkiin tai jopa lapseen verrattava), jos ei voi tujauttaa kunnolla sitä omaa vakiotuoksua joka aamu.
Otetaan esimerkiksi keskisuuren työpaikan ihmiset. Suurella osalla on tuoksullinen suihkusaippua, tuoksullinen dödö jne.
Luuletteko te, että kaikki nämä ihmiset heittivät lempisuohkusaippuansa yms. roskiin ja ostavat kaikki vastaavat tuotteet tuoksuttomina.
Jokainen saa ostaa omilla rahoillaan ihan niitä tuotteita joista itse pitävät. Olishan se ihan naurettava ajatuskin toisten määräyksestä tehdä omia ostosvalintojaan liittyen esimerkiksi omaan hygieniaan.En minä ainakaan ajattele työpaikan Mirkkua tai Mattia kun teen henkilökohtaisia ostoksia omaan talouteeni.
Sehän olisi vähän sama juttu jos työpaikan Lasse ei voi juoda olutta ja työpaikan Lissu ei voi juoda viiniä niin minunkin pitäisi silloin olla ostamatta ja juomatta viiniä.
Ei sinun tarvitsekaan ajatella, se on työnantajan tehtävä. Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu tehdä kaikille turvallinen työympäristö, ei ole iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pääasiassa noin. Mutta jos kyseessä on itse järjestetyt juhlat, niin kyllä sinne saa toivoa vierailta hajusteettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
On erikoista laittaa iholleen myrkkyjä, jotka imeytyvät ihon läpi verenkiertoon.
Kuitenkin kävelet kaupungilla autuaan tyytyväisenä imien itseesi pakokaasuja ja muita saasteita? Vai oletko muuttanut keskelle korpea välttyäksesi kaikilta myrkyiltä?
Nykyiset hajusteet ovat todella tiukasti laissa säädeltyjä kemialliselta koostumukseltaan.
Esimerkkinä alleegiatestausmetodista, jota sovellettiin mm. nyt jo kielletyn jabhajusteitta hyvin yleisesti käytetyn valkohankajäkälän (evernia prunastri) testauksessa: ainesosaa laitetaan iholaastarin alle hautumaan tuntikausiksi, monikymmenkertainen määrä siihen verrattuna, paljonko ainesosaa päätyisi ihmisen iholle tyypillisessä hajusteenkäyttöskenaariossa. Laastarin poistamisen jälkeen katsotaan, onko iholla nähtävissä reaktioita. Mikäli vain parillakin prosentilla ilmenee ärsytystä, ainesosa todetaan herkistäväksi ja sen käyttöä rajoitetaan - evernia prunastrin tapauksessa nyttemmin totaalikieltoon saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on pakottanut yhteiskunnan eristäytymään? Kyse on vain turhista hajukemikaaleista, jotka on ihan helppo jättää käyttämättä, paitsi tietenkin niille, joilla se on olennainen osa turhamaista identiteettiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Eri
Mieluummin puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa ostaa omilla rahoillaan ihan niitä tuotteita joista itse pitävät. Olishan se ihan naurettava ajatuskin toisten määräyksestä tehdä omia ostosvalintojaan liittyen esimerkiksi omaan hygieniaan.En minä ainakaan ajattele työpaikan Mirkkua tai Mattia kun teen henkilökohtaisia ostoksia omaan talouteeni.
Ei sinun tarvitsekaan ajatella, se on työnantajan tehtävä. Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu tehdä kaikille turvallinen työympäristö, ei ole iso juttu.
Kaverin työnantaja on mennyt niin pitkälle, että hajuvedet on kielletty koko talossa, ei vain siinä kerroksessa missä tuoksuherkkä työskentelee. Harmi vaan se työnantaja ei voi määrätä mitä pesuaineita kukakin käyttää, ja tämä tuoksuherkkä ei sen takia voi toimistolla olla. Kun ne pyykinpesu- ja kuivausaineet haisee muiden vaatteista, samoin shampoot ja dödöt. Aika vaikea on noin allergiselle se turvallinen ympäristö tehdä puuttumatta muiden työntekijöiden perusoikeuksiin.
Mulla oli työkaveri joka ei voinut olla mun kanssa samassa huoneessa töissä, tai jättää takkia samaan naulakkoon mun takin kanssa, koska mulla on koira ja hänen miehensä on niin allerginen että mies alkoi saada oireita. Se oli harmi, viihdyttiin samassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Minkälaisen sairaskohtauksen saat, jos joudut jättämään hajusteen laittamatta? Tuleeko paniikkikohtaus vai ahdistuskohtaus vai epävarmuuskohtaus?
Mikä on perustelusi oikeudelle jättää juhlan kutsujan pyyntö hajuttomuudesta huomiotta?Sinulla on siis suurempi oikeus hajusteeseen kuin kanssaihmisellä sairauskohtauksettomaan juhlatilaisuuteen? Koet siis oikeudeksesi tahallaan aiheuttaa toiselle sairauskohtauksen juhlissa käyttämällä sitä hajustetta? Puheet on kuin tupakoijilla entisaikaan. Silloin kuin tupruttelun terveyshaittoja kanssaihmisille ei haluttu nähdä.
Sanotaan mitä sanotaan, tuskin täysin kaikki noudattavat pyyntöä hajusteettomuudesta. Osa ei vain huomaa käyttävänsä jotain hajustettua, osa ei edes välitä käyttääkö vai ei.
Eli on täysin utopiaa saada joku juhla 100 % hajusteettomaksi.Vaihtoehtoja on parikin. Hajusteyliherkkä ei saa siellä oireita, koska uskoo/uskottelee, että juhlat ovat hajusteettomat. Eli kaikki on ok.
Hajusteyliherkkä ei ensin saa oireita, kaikki on ok. Mutta kun kuitenkin nuuskuttelee tarkkaan, niin sitten huomaa että joillakin on tuoksuja ja sen jälkeen alkaa kohtaukset.
Joitain muitakin ehkä on.Kehoitus tuoksuttomuuteen tuskin tarkoittaa, että tavoitteena on täysin 100% hajusteettomat juhlat. Jos vaikkapa 80% jättää hajuvedet pois, siellä täällä haisee deodorantti/hiuslakka tms, niin se voi riittää ja tehdä tilasta huomattavasti siedettävämmän.
Hienon skenaarion kyllä keksit siittä miten jutut voi mennä ja mitkä on herkän motiivit ja toimintamallit. Itse henkilökohtaisesti en usko yliherkkyyksiin valon suhteen, tyypit vaan esittää epilepsiakohtauksia välkkyvalojen takia huomiota saadakseen ja ollakseen jollain tapaa erityisiä. Eiksje :)
Välkkyvät valot ovat hieman eri juttu kuin hajusteet.
Eräs tuttavani on hajusteyliherllä viimeisen päälle. Minä en ole, tykkään tuoksusta, kohtuudella Niistä hän sitten saarnaa ja nuuskii.
Mutta en polta, hän polttaa ja miltei jatkuvasti. Myös sisällä ja eteisessä.
Jo eteisessä haisee niin karmea piintynyt tupakka, sisällä myös, samoin kaikki vaatteensa ja tavarat.
Sitä hän ei kyllä yhtään haista eikä tupakansavu yhtään haittaa.
Minua kyllä piintynyt tupakanhaju tympäisee eikä saavukaan kiva ole. En siitä kylläkään ole yttään kertaa sanonut, hänen koti, hänen tavat.
Jokainen polttakoon jos polttaa, en tyrannisoi enkä ole marttyyri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Eri
Suhtaudutko yhtä empaattisesti muihinkin, joiden identiteetti rakentuu muun kuin valtavirtanormien varaan? Oletko kenties myös rasisti ja homofoobikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on pakottanut yhteiskunnan eristäytymään? Kyse on vain turhista hajukemikaaleista, jotka on ihan helppo jättää käyttämättä, paitsi tietenkin niille, joilla se on olennainen osa turhamaista identiteettiään.
Mä en ole löytänyt tuoksutonta dödöä joka pitäisi mun hienhajun aisoissa. Kaikki on kokeiltu, apteekkia myöten. Tuoksulliset sentään hieman peittää sitä hikeä. Inhottava tunkkainen haju sekin on, mutta parempi kuin ihan puhdas hiki. Muuten käyttäisin mieluummin tuoksutonta dödöä, mutta en halua haista hielle. Sen verran turhamainen olen että olisi kamalaa olla vaativassa asiantuntijatehtävässä joku jakkupuku päällä asiakkaan edustajien kanssa, ja haista hielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Eri
Mieluummin puhdas.
Miten likaisuus liittyy mielestäsi hajuvesien käyttöön nykypäivänä? Enkä nyt siis puhu Ranskan hovista 1600-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Minkälaisen sairaskohtauksen saat, jos joudut jättämään hajusteen laittamatta? Tuleeko paniikkikohtaus vai ahdistuskohtaus vai epävarmuuskohtaus?
Mikä on perustelusi oikeudelle jättää juhlan kutsujan pyyntö hajuttomuudesta huomiotta?Sinulla on siis suurempi oikeus hajusteeseen kuin kanssaihmisellä sairauskohtauksettomaan juhlatilaisuuteen? Koet siis oikeudeksesi tahallaan aiheuttaa toiselle sairauskohtauksen juhlissa käyttämällä sitä hajustetta? Puheet on kuin tupakoijilla entisaikaan. Silloin kuin tupruttelun terveyshaittoja kanssaihmisille ei haluttu nähdä.
Sanotaan mitä sanotaan, tuskin täysin kaikki noudattavat pyyntöä hajusteettomuudesta. Osa ei vain huomaa käyttävänsä jotain hajustettua, osa ei edes välitä käyttääkö vai ei.
Eli on täysin utopiaa saada joku juhla 100 % hajusteettomaksi.Vaihtoehtoja on parikin. Hajusteyliherkkä ei saa siellä oireita, koska uskoo/uskottelee, että juhlat ovat hajusteettomat. Eli kaikki on ok.
Hajusteyliherkkä ei ensin saa oireita, kaikki on ok. Mutta kun kuitenkin nuuskuttelee tarkkaan, niin sitten huomaa että joillakin on tuoksuja ja sen jälkeen alkaa kohtaukset.
Joitain muitakin ehkä on.Kehoitus tuoksuttomuuteen tuskin tarkoittaa, että tavoitteena on täysin 100% hajusteettomat juhlat. Jos vaikkapa 80% jättää hajuvedet pois, siellä täällä haisee deodorantti/hiuslakka tms, niin se voi riittää ja tehdä tilasta huomattavasti siedettävämmän.
Hienon skenaarion kyllä keksit siittä miten jutut voi mennä ja mitkä on herkän motiivit ja toimintamallit. Itse henkilökohtaisesti en usko yliherkkyyksiin valon suhteen, tyypit vaan esittää epilepsiakohtauksia välkkyvalojen takia huomiota saadakseen ja ollakseen jollain tapaa erityisiä. Eiksje :)
Välkkyvät valot ovat hieman eri juttu kuin hajusteet.
Eräs tuttavani on hajusteyliherllä viimeisen päälle. Minä en ole, tykkään tuoksusta, kohtuudella Niistä hän sitten saarnaa ja nuuskii.
Mutta en polta, hän polttaa ja miltei jatkuvasti. Myös sisällä ja eteisessä.
Jo eteisessä haisee niin karmea piintynyt tupakka, sisällä myös, samoin kaikki vaatteensa ja tavarat.
Sitä hän ei kyllä yhtään haista eikä tupakansavu yhtään haittaa.
Minua kyllä piintynyt tupakanhaju tympäisee eikä saavukaan kiva ole. En siitä kylläkään ole yttään kertaa sanonut, hänen koti, hänen tavat.
Jokainen polttakoon jos polttaa, en tyrannisoi enkä ole marttyyri.
Millä perustein ne on eri juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Eri
Suhtaudutko yhtä empaattisesti muihinkin, joiden identiteetti rakentuu muun kuin valtavirtanormien varaan? Oletko kenties myös rasisti ja homofoobikko?
No nyt on kyllä vuosisadan aasin silta. Etnisyys ja seksuaalinen suuntautuminen ovat yleisesti aika olennaisia identiteetin rakentumisen kannalta, toisin kuin laivan tax-freestä valikoitu kemikaalikoktaili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta se on turhaa. Minusta sinun hiustenlaittosi, meikkaamisesi tms. Voi olla turhaa. Älytöntä, että tuntemattomille tullaan luettelemaan mikä heille on turhaa ja vähätellään heille tärkeitä tapoja. Ikinä en ole nähnyt yhdenkään "hajuherkän" oksentavan tai lähtevän ambulanssilla mihinkään. Olen kyllä kuullut valitusta ja vinkumista, kuinka SAATTAA ihan koska vain alkaa migreeni, oksentaminen tms. Ikinä nämä ei ole kertoneet silti kuinka ilta meni migreenissä tai että olisi oikeasti tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Eri
Mieluummin puhdas.
Miten likaisuus liittyy mielestäsi hajuvesien käyttöön nykypäivänä? Enkä nyt siis puhu Ranskan hovista 1600-luvulla.
Sitä minäkin ihmettelen, mutta ilmeisesti hajuveden käyttäjille vaihtoehdot on vain likainen haju tai likaisen hajun "peittäminen' toisella hajulla.
Kehoitus tuoksuttomuuteen tuskin tarkoittaa, että tavoitteena on täysin 100% hajusteettomat juhlat. Jos vaikkapa 80% jättää hajuvedet pois, siellä täällä haisee deodorantti/hiuslakka tms, niin se voi riittää ja tehdä tilasta huomattavasti siedettävämmän.