Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Kummasti juhlien järjestäjää vaaditaan huomioimaan vieraiden ruoka-aineallergiat, mutta he itse eivät halua huomioida asiaa, josta on joillekin oikeasti haittaa.
Jos kyseessä olisi oman lapseni häät ja vieraat eivät noudattaisi toivetta, niin ne häät jäisi sitten minulta kokonaan väliin. Kyllä se minua harmittaisi.
No minä olen täällä todennut, että kutsuun pitää laittaa selvästi, mitä tarkoitetaan. Pari alapeukkua tuli. Ei ihmiset ole ajatuksen lukijoita. Ketjusta käy selvästi ilmi, että tuoksuttomuus ohjeena ei aina riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tuoksujani vaihtamaan hääjuhlan takia. Siedätyshoito on kaikkein tehokkain apu tuollaiseen hörhöilyyn.
Eli sinua ei siis haittaa vaikka toinen hääparista saa migreenin, pahoinvointia tai joutuu ambulanssilla sairaalaan kesken omien juhliensa?
Migreenin ja pahoinvoinnin takia?
Haluan kuulla siitä, kun ambulanssi hakee migreenistä ja pahoinvoinnista kärsivän.
T. Jo 20 vuotta ambulanssikuskina
Huolestuttaa tämä luetun ymmärtämisen taso. "Saa migreenin, pahoinvointia TAI joutuu ambulanssilla sairaalaan." Ambulanssilla viedään sairaalaan siis muusta syystä kuin pahoinvoinnin tai migreenin takia.
Eri
Uikuttajia aina riittää. Mitään ei saa tehdä. Miksi järjestätte juhlia, jos ette siedä vieraita?
Vitsi mua ärsyttää nämä ihmiset, jotka vaatii, että koko muu maailma pyörii heidän erityisyytensä ympärillä. Ikävää, jos joku on tuoksuyliherkkä, mutta ei voi olettaa, että kaikki muut ihmiset lopettaa sen takia hajusteiden käytön.
Vierailija kirjoitti:
Toteuta toive: Älä peseydy ettei haise saippua, shampoo tai hoitoaine. Ota käytetyt vaatteet joista pesupulveri ja huuhteluaine on jo haihtunut. Älä laita dödöä tai hajuvettä/partavettä. Siinähän saavatten.
Kyllä kiitos. Saadaan sitten nauraa typerälle haisulille, joka ei osaa olla haisematta sitten millään. Joko haisee omalle lialleen tai vaihtoehtoisesti yrittää peittää sitä lian hajua kemikaaleilla à la keskiaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti juhlien järjestäjää vaaditaan huomioimaan vieraiden ruoka-aineallergiat, mutta he itse eivät halua huomioida asiaa, josta on joillekin oikeasti haittaa.
Jos kyseessä olisi oman lapseni häät ja vieraat eivät noudattaisi toivetta, niin ne häät jäisi sitten minulta kokonaan väliin. Kyllä se minua harmittaisi.
No minä olen täällä todennut, että kutsuun pitää laittaa selvästi, mitä tarkoitetaan. Pari alapeukkua tuli. Ei ihmiset ole ajatuksen lukijoita. Ketjusta käy selvästi ilmi, että tuoksuttomuus ohjeena ei aina riitä.
Mennään juhlaan ilman hajusteita ja epäselvissä tapauksissa kysytään lisätietoja? Jos pukukoodi on tumma puku niin en pohdi, että josko siinä kuitenkin olisi mustat shortsit hyväksytty, kun on kuumakin ja ne on niin mukavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan näistä tuoksuallergikoista enemmän tietävät kommentoida kokemaani? Eräs tuttavani on kovin tuoksuherkkä. Ei kestä mitään hajustettuja pyykinpesuaineita, muiden hajuvesiä (edes mietoja, pienissä määrin). Aina muka oireita. Kerran menin hänen taloonsa ja luulin, että sinne oli lyöty kovat hyttysmyrkyt tekeytymään. Teki todella pahaa ja olin vähän varuillani. Kuin myrkkyseinään olisi kävellyt. Ihmettelin heti asiaa emännälle, ja hän totesi hetken ihmeteltyään iloisesti, että " eii, kun se on se hänen hajuvesi". Koko alakerta oli karmean käryn vallassa. Ja minulla ei tosiaan ole mitään ongelmaa hajuvesien yms. kanssa.
Miten tämä on mahdollista?
No en kyllä tiedä. Minulle tuollainen olisi täysi mahdottomuus. En kuitenkaan pysty mistään selvittämään, mikä ainesosa missäkin aiheuttaa minulle astmakohtauksen. Jos tietäisin ja saisin vielä luettelot tuoksuista ja pesuaineista joissa sitä on, niin olisin todella iloinen.
Allergiatesteihin mars. Siellä saadaan halutessa hyvinkin tarkasti selville astmakohtauksen aiheuttavasta aineesta. Itse asiassa se olisi sinulle välttämätöntä, koska tulee tuo kohtaus, ikävää se varmasti on odottaa vaan seuraavaa kohtausta, kun ei tiedä, mitä tulee välttää. Kaikella ystävyydellä, astmaatikon tytär
Vierailija kirjoitti:
Vitsi mua ärsyttää nämä ihmiset, jotka vaatii, että koko muu maailma pyörii heidän erityisyytensä ympärillä. Ikävää, jos joku on tuoksuyliherkkä, mutta ei voi olettaa, että kaikki muut ihmiset lopettaa sen takia hajusteiden käytön.
Kai nyt kuitenkin omissa juhlissaan saa toivoa ihmisiltä huomaavaisuutta. Jos on niin vaikea ottaa toisia huomioon, voi kyllä jäädä kotiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Uikuttajia aina riittää. Mitään ei saa tehdä. Miksi järjestätte juhlia, jos ette siedä vieraita?
Selittäisitkö tarkemmin, mitä ajat takaa kommentillasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tuoksujani vaihtamaan hääjuhlan takia. Siedätyshoito on kaikkein tehokkain apu tuollaiseen hörhöilyyn.
Eli sinua ei siis haittaa vaikka toinen hääparista saa migreenin, pahoinvointia tai joutuu ambulanssilla sairaalaan kesken omien juhliensa?
Haluan kuulla siitä, kun ambulanssi hakee migreenistä ja pahoinvoinnista kärsivän.
Huolestuttaa tämä luetun ymmärtämisen taso. "Saa migreenin, pahoinvointia TAI joutuu ambulanssilla sairaalaan." Ambulanssilla viedään sairaalaan siis muusta syystä kuin pahoinvoinnin tai migreenin takia.
Eri
Vaihtoehdot ovat siis: migreeni, pahoinvointi tai ambulanssilla sairaalaan. Mikä sairaus on "ambulansilla sairaalaan"?
Hääpari tietää että joukossa on joku ns. "parfyymifani" - ehkä juuri AP -joka on tottunut vähän liikaa suosikkituoksuihinsa ja annostelee niin että tuntuu monen pöydän päähän. Ehkä häävieraissa on joku allergikko tai sitten haluavat tällä varjolla estää sen että ruokapöydässä yliannostellyn hajuveden kissanpissantuoksu tunkee kaikkien haju- ja makuelämysten yli.
Yleensä joku keski-iän ohittanut täti yrittää tuoksua jännittävältä ja iäkkäämmät sitten kukkealta. Miehissä taas on niitä mahakkaita drakkar noir-tyyppejä. Onneksi tabac original-tyypit on jo hoitokoti-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Hmm no mutta kyllähän hyvä parfyymi kuuluu juhlapukeutumiseen ja täydentää tyyliin. Äh. Tosi tympeää. :(
No ei täydennä. Eihän se edes näy. Se vaan haisee.
Ihan asiallinen pyyntö. Kenenkään ei tarvitse juhlissa toisten seurassa haista millekään. Suihkuttakaa sitä hajuanne sitten kotonanne niin paljon kuin huvittaa.
Mun oli eilen lähdettävä yhdestä putiikista kerrassaan pois, kun yksi asiakas oli täydentänyt tyyliään,mielestään tietysti vain hiukkasen, mutta kamala mitä lemua levitti ympärilleen. Kuulin kun yhdet naiset siellä puhuivat hiljaa keskenään, että jonkun hajuvesi haisee täällä nyt ihan vietävästi, lähdetäänkö pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Vaihtoehdot ovat siis: migreeni, pahoinvointi tai ambulanssilla sairaalaan. Mikä sairaus on "ambulansilla sairaalaan"?
Ei se ollut luettelo sairauksista vaan siitä, miten hajustettu vieras saattaa pilata hajusteettomuutta toivovan parin hääpäivän.
Minun mielestä ihan kohtuullinen pyyntö. Jotkut ihmiset eivät itse ymmärrä haisevansa aivan liikaa hajusteille. Ei siitä välttämättä tarvitse edes migreeniä tai astmakohtausta saada, epämiellyttävyys riittää. Se on täysin rinnastettavissa siihen, että joku haisisi pistävästi hielle. Ei kukaan halua sellaista lähelleen tai juhliinsa.
Itse olen palvelualalla ja meillä käy asiakkaana eräs mies, joka käyttää ehkä noin 100-kertaisesti jotain hajustetta kohtuulliseen verrattuna. Koko tila pitää tuulettaa kun tämä herra on meillä asioinut, ja vielä puoli tuntia myöhemmin haistaa, että tämä on käynyt. Olisi todellinen painajainen istua hänen vieressään missä tahansa tilaisuudessa. Pää tulee kipeäksi jo pelkästä ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Olisko paha astmakohtaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ei se ollut luettelo sairauksista vaan siitä, miten hajustettu vieras saattaa pilata hajusteettomuutta toivovan parin hääpäivän.
Kuka sitten joutuu sairaalaan ambulanssilla ja miksi? Joku häävieraista? Pilaako se hääparin fiiliksen? Ambulanssista voi myös tulla vahva polttoaineen haju. Sekö pilaa tuoksuttomat häät? Voisitko selventää?
Itse olen erityisherkkä, eli muitakin herkkyyksiä on, mutta eniten kärsin liiallisista hajusteista. Erityisherkkiä on n. 15-20 % väestöstä eikä sille voi itse mitään, se on synnynnäistä eikä häviä millään "siedättämisellä". Kyse ei ole siitä, että hajusteet haisisivat pahalle, vaan hajusteen liiallinen määrä on ongelma. Ihmisten normaalit deodorantit, hiuslakat ja huuhteluaineet vaatteissa eivät ole minulle ongelma, mutta liiallinen määrä hajuvettä aiheuttaa kyllä tosi tukalan olon. Tuotteesta riippuen saan päänsärkyä, hermosärkyä poskeen, pistelyä nenään, aivastelua, tunnetta etten saa henkeä tai hajusteen "maistumista" suussa. Oireet loppuvat n. 10 minuutissa, kun pääsen pois hajusteen vaikutuspiiristä. Kuten tästäkin ketjusta ilmenee, hajusteet aiheuttavat paljon pahempiakin oireita monille ihmisille. Ihmettelen henkilöitä, jotka tietävät tämän, mutta silti tahallaan aiheuttavat toisille huonon olon. Toki kaikilla on oikeus käyttää hajuvesiä tms. jos niin haluavat, mutta ainakin minusta tuntuisi pahalta tietää, että olen sinänsä tarpeettomalla toiminnallani aiheuttanut jollekulle kärsimystä.
Ei se ketään haittaa jos vähän partavettä suihkautan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuoksuttomuus tarkoittaa sitä, että ihmisen täytyy peseytyä ilman tavanomaisia pesuaineitaan, laittautua ilman tavanomaisiaan hius- ja ihonhoitotuotteitaan, niin kyllä mulla jää kinkerit väliin. En asiakseen osta useita tuotteita, joille tarvetta kerran viidessä vuodessa, jos silloinkaan.
Onneksi töissä on vain supsutuskielto. Eli ei suihkutella paikan päällä pukkarissa mitään hajustettuja tuotteita.
Tuossa oli sana "tai" eikä "ja".