Mitä tarkoittaa "ruuhkavuodet"?
Siinäpä se kysymys oli, mitä ne ruuhkavuodet on? Joskus muistan lukeneeni määritelmäksi pienet lapset, paineet edetä uralla ja ikääntyvät apua tarvitsevat vanhemmat, ja miettineeni onko tuollainen kombo niin yleinen että sille tarvitaan oma sana 🤔
Kommentit (80)
Eräs tuttava sanoo elävänsä ruuhkavuosia, vaikka elää ihan tavallista pikkulapsiarkea. Hänellä on kolme lasta: 8v, 2v ja puolivuotias vauva. Mies päivät töissä, hän itse kotona kahden pienimmän kanssa, 2v välillä päivähoidossa. Hänellä on oma auto eli pääsee helposti kauppaan ja muille asioille. Ei ikääntyviä vanhempia, ei työhuolia, omaakin aikaa silloin tällöin, samoin kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa..
Ei mitään ruuhkavuosia.
Tuo on ihan totta, että moni pikkulapsiarkea elävä sanoo elävänsä ruuhkavuosia, vaikka on kotona vauvan kanssa.
Minun mielestä ruuhkavuodet on silloin, kun käyt töissä, kuskaat lapsia kouluun, hoitoon ja harrastuksiin ja sen kaiken lisäksi huolehdit vielä ikääntyvistä, huonokuntoisista vanhemmistasi.
Onko mulla ruuhka vuodet, on harrastuksiin kuskausta, lapsilla tietty koulu ja päiväkoti, mulla omat harrastukset, kotityöt, mutta olen työtön ja päivät yksin kotona? N35
Omakotitalo (puutarha- ja lumitöineen ja huoltoineen), kaksi autoa (huollettava, pestävä, renkaidenvaihdot ym.), kaksi koiraa (lenkitettävä, ruokittava, harjattava, irtokarvoja joka paikassa), kolme lasta, kaksi koulussa ja yksi päiväkodissa (se vaatteiden ostaminen ja huolto, harrastuksiin vieminen, jalkapallokentältä hiekkaa vaatteiden mukana, hevostallilta haisevat vaatteet, jouluviikolla kolmena iltana joulujuhlat vaikka olisi niin paljon valmisteltavaa jouluun). Mutta silloin nuorempana jaksoi. Enää ei jaksaisi. Ai niin, ja tietenkin molemmat töissä. Joskus tuntui että töihin sai mennä "lepäämään". Älkää käsittäkö väärin tuota viimeistä.
Mun mielestä ruuhkavuodet ovat useampien elämänvaiheiden päällekkäisyys. Meillä tämä klassinen: omat työt, jotka ajan henkeen ovat muuttuneet yhä vaativammiksi. Alakouluikäiset lapset (3), jotka tarvitsevat vielä paljon tukea, apua, ohjausta ja valvontaa. Ja sitten vielä ne ikääntyvät/ikääntyneet vanhemmat sairauksineen ja heikkenevine kuntoineen, toiset jo yli 80-vuotiaita.
Kun itsellämmekin on jo ikää yli 40, ei voi enää olettaa, että kroppa ja terveys kestää vieläkin mitä vaan, vaan yhä enemmän pitäisi kiinnittää huomioita omaan terveenä pysymiseen, jaksamiseen ja hyvään riittävään uneen.
Sitten kun ihan tähän perusarkeen tulee jotain ennakoimatonta ylimääräistä huolta, murhetta, tekemistä ja hoidettavia asioita, niin kyllä se aika ruuhkaiselta tuntuu. Ohituskaistaa ei ole, kuten joku muu tuolla hyvin sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo ruuhkavuositohina on aivan pakollista, pakko saada ylennys ja pakko olla kiire.
Yleensä töissä on työajat joita noudatetaan, samoin päivähoitoajat, isovanhemman sairastuminen taas ei noudata mitään aikataulua. Arjessa on paljon asioita, joita joutuu säätämään... ihan ruuhkaksi asti, vaikka ei tekisi johtajauraa.
Mun kaveri valitti ruuhkavuosia. Oli tupperimyyjänä. Lapset päiväkodissa. On se rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain ilmoittaa, että vaikka ikätovereillani on ruuhkavuodet, minulla niitä ei ole. Ei ole lapsia, ei asunto- eikä muutakaan lainaa, työpaikalla ei ole paineita ja ulkonäköni on säilynyt yllättävän hyvin ilmeisesti geenien ansiosta.
Toisinkin voi elää, muistakaa se. Asuntolaina ei ole itsetarkoitus, samoin kuin ei mikään ylipaineinen työ tai lapsi projektina. Valintoja, valintoja.
Valitsitko myös omien vanhempiesi terveydentilan? Sinulla valinnoillasi voi olla ihan piipussa, kun auttaa ikääntyviä vanhempiaan, mutta ilmrisesti jätät/jätit myös sen valitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo ruuhkavuositohina on aivan pakollista, pakko saada ylennys ja pakko olla kiire.
Ylennyksestä ei ole pelkoa, mutta kiirettä kyllä pukkaa, kun työnantaja viisaudessaan katsoo, että kyllä näistä vielä vähän enemmän saa tiristettyä irti, ei ole vielä aika palkata lisää väkeä.
Mammat kilpailee kellä kiireisin arki ja eniten burnoutteja.
Somen myötä tuosta tullu ilmiö.
OIkeasti se on ihan tavallista elämää,jos sen osaa.
t.isä
Vierailija kirjoitti:
t.isä
Se on just näin. Mammat valittaa, miten vauva valvottaa eikä ole saanut ainakaan puoleen vuoteen nukkua kuin 5 tuntia pätkissä. Rankkaa. Minä valvoin pari vuotta, kun olin dementoituneen äitini omaishoitaja. 5 tuntia unta edes pätkissä oli erittäin harvinaista. Siihen päälle loputon huoli ja suru.
Onks pakko ravata joka asiassa... Itse tehty ruuhka... Lupa pysähtyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan osuva termi. Pienet lapset, ylennys keskijohtoon ja omat vanhemmat alkavat jo kaivata apua pärjätäkseen. Kyllä tässä tekemistä riittää, ei oikein ole vapaata kaistaa.
Suht vanhana saatu lapset jo kahdessa sukupolvessa, vai omat vanhemmat kaipaavat apua kovin nuorina?
Suomalaisnaiset ovat melkein 32-vuotiaita synnyttäessään, siis keskimääräinen synnytysikä.
http://www.stat.fi/tup/tilastokirjasto/aidit_tilastoissa_2020.html
Ja esimerkiksi oma äitini oli minun syntyessäni 33-vuotias, olen sisaruskatraan nuorin. Joten kun lapseni (jotka synnytyin 33- ja 34-vuotiaana) olivat pieniä, äitini oli seitsenkymppinen, isäni seitsemän vuotta vanhempana jo liki kahdeksankymppinen. Ihan yleistä tämä.
Ohis
Ruuhkavuodet on hyvä termi, kuvaa mainiosti sitä, miten samaan ikävaiheeseen tuppaa osumaan eri velvollisuuksia läjäpäin. Omat pienet lapset, ikääntyvät vanhemmat, paineet luoda uraa ja päteä samalla sosiaalisesti ja pysyä fyysisesti hyvässä kondiksessa. Ansaita hyvin, maksaa asunto ja hankkia muuten omaisuutta. Kenties opiskella ja huolehtia luottamustehtävistäkin.
Totta kai voi lyödä aina hanskat tiskiinkin, mutta onneksi useimmat jaksavat hyvin tuon. Minä ainakin olen jaksanut ja jopa nautin siitä, että on tekemistä. Ruuhkavuodet ei terminä sinänsä sisällä valittamista, vaan ainoastaan faktan toteamisen. Miten siitäkin voi joku ärsyyntyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.isä
Se on just näin. Mammat valittaa, miten vauva valvottaa eikä ole saanut ainakaan puoleen vuoteen nukkua kuin 5 tuntia pätkissä. Rankkaa. Minä valvoin pari vuotta, kun olin dementoituneen äitini omaishoitaja. 5 tuntia unta edes pätkissä oli erittäin harvinaista. Siihen päälle loputon huoli ja suru.
Eikö äidilläsi ollut unilääkkeet käytössä?
Ruuhkavuosina pidin omalla kohdallani sitä vaihetta, kun vanhin lapsista meni kouluun, aloitti harrastukset ja kaveritapaamiset ja kuskaamista oli paljon ja samaan aikaan tein uraa ja kuskasin pienempää päiväkotiin. Mies sairastui vakavasti juuri tuolloin ja olin yksin vastuussa arjen sujuvuudesta, lisänä miehen kuskaukset sairaalaan/vierailut sairaalaan ja kuntoutusvaihe. Omat vanhempani olivat apuna, vaikka asuivat kauempana eli heistä ei ollut mitään vaivaa, olivat tuolloin alle 70-vuotiaita.
ruuhkavuosilla tarkoitetaan aikoja tai vuosia, jolloin liikenteessä on paljon ruuhkaa. ruuhkaa voi olla autoteillä, pyöräteillä, kävelyteillä ja maanteillä; kaikissa liikenteen olomuodoissa.
ruuhkauden syitä voi olla monia; ihmisten muuttoliike sonne tai tänne, matkustaminen tai kenties pyhien alla olevat ostostarjoukset voivat aiheuttaa ruuhkia, jotka kestävät vuosia. ruuhkat vetäväthyvin hitaasti,ja 1h matka kaupunkien välillä voi venähtää usean päivän jonotukseksi
sen lisäksi, ruuhkaantuminen voi tapahtua jalkakäytävillä. kuvittele jalkakäytävä, joka on täynnä jaloittelijoita, tai pyörätie, joka on tukossa pyöräilijöistä. ruuhkavuodet voivat turhaannuttaa ja hermostuttaa vaikka ketä, eikä ihme. kaikki liikkuminen ulkona moninkertaistuu, ja aikaa palaa kuin alatsonin metsät konsanaan
merkkimäärä: 794 merkkiä
No mammat kilpaileen lastenvaatteilla ja sillä kellä eniten kiire ja montako burnouttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain ilmoittaa, että vaikka ikätovereillani on ruuhkavuodet, minulla niitä ei ole. Ei ole lapsia, ei asunto- eikä muutakaan lainaa, työpaikalla ei ole paineita ja ulkonäköni on säilynyt yllättävän hyvin ilmeisesti geenien ansiosta.
Toisinkin voi elää, muistakaa se. Asuntolaina ei ole itsetarkoitus, samoin kuin ei mikään ylipaineinen työ tai lapsi projektina. Valintoja, valintoja.
Valitsitko myös omien vanhempiesi terveydentilan? Sinulla valinnoillasi voi olla ihan piipussa, kun auttaa ikääntyviä vanhempiaan, mutta ilmrisesti jätät/jätit myös sen valitsematta.
Ikääntyvistä vanhemmista on pakko huolehtia vain silloin jos on perheen ainoa lapsi, kun ei siskoja/veljiä jotka huolehtisivat.