Annoin lasten suunnitella meidän perheen yhteisen kesälomareissun
Lapset ovat 11v poika, 9v poika ja 4v tyttö.
Käymme miehen kanssa kahdestaan neljän päivän kaupunkiloman juhannuksen jälkeen joten perheen yhteiseksi lomaksi passaa aika lailla mikä vaan.
Olin aika varma että joudun villeimpiä ideoita toppuuttelemaan, mutta homma menikin aika helposti.
Asumme siis Oulun seudulla ja menemme autolla ensin Tuurin kyläkauppaan (:D) sieltä ajamme Tampereelle kahdeksi yöksi ja siellä käymme Särkänniemessä ja Muumimuseossa. Sieltä ajamme vielä yhdeksi yöksi Helsinkiin ja käymme Linnanmäellä ja ostoksilla.
Suosittelen muitakin siirtämään lomapohdinnan lapsille!
Kommentit (70)
Vanhemmat järjestivät pikkulapsille hienon lomamatkan ja vinguttivat autolla Italiaan ja hikoilivat takaisin. Päästyään läkähtyneenä kotiin kyselivät ipanoilta hienointa tapahtumaa matkalla. Se oli pulujen ruokinta (Pyhän Markuksen torilla)... Taitaa Turun torillakin olla puluja. Antakaa tosiaan lasten pohtia lomamatkaa.
Viekää heitä myös metsäretkille.
5 v on pyydellyt että saisi nukkua teltassa. Pitänee mennä jollekin leirintäalueelle yöksi.
Vierailija kirjoitti:
"Haluun semmoseen paikkaan missä olis vaikka kaikki Pet Shopit mitä on koskaan ollu olemassa ja sitte paljo erilaisia hattaroita ja kans iso maailmanpyörä"
Tyttö 4v"Me voitas mennä semmoseen missä olis sellasia laitteita ettei mee pää alaspäin. Mutta että kummiski ne olis hurjia, ei silleen kuitenkaan että lentää oksu."
Poika 6vKenelläkään suosituksia kohteesta? :D
Nokkakiven puisto Jyväskylän vieressä täyttäisi 6v:n toiveen hyvin. Luulisin myös, että 4v tykkäisi pilven pyörästä ja maailman pyörästä, vaikka nämä on aikuisen makuun aika pieniä versioita maailmapyörästä. Jyväskylästä löytyy paljon muutakin nähtävää ja esim. peurungan kylpylä voisi olla kiva majoituspaikka, itse kylpylä on kiva ja alueelta löytyy paljon liikunta-aktiviteettejä. Hotellissa monen tyyppisiä majoitusvaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Muumifanin vastaus oli Muumimaa. Pitäisiköhän lisätä reissuun tuo Muumimuseo, kuulostaa kivalta!
muumimuseo on aikuiselle muumifanille kiva. lapselle naantalin muumimaailma on 10000000000000000 kertaa parempi. en suosittele muumimuseota alle 14 vuotiaille.
Lapset helposti tarttuu kaupallisten mainosten täkyihin, kun eivät vielä maailmasta muuten paljon tiedä. Toki on hyvä kuulla mitä lapset toivoo, mutta aikuiset toivottavasti sentään säilyttävät aikuisuutensa ja ottavat vastuun päätöksenteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän Muumifanin vastaus oli Muumimaa. Pitäisiköhän lisätä reissuun tuo Muumimuseo, kuulostaa kivalta!
Muumimuseo on kyllä aika tylsä paikka lapsille. Lasivitriineissä jotain muumeja.
Ei mielestäni. Tietenkään se ei vedä vertoja Muumimaailmalle, mutta olen omin silmin nähnyt lasten lumoutuvan Muumimuseosta. Siellä luodaan astimaailmalla se taika - esim. jännittävillä värivaloilla, äänillä ja musiikilla. Ja onhan siellä myös luotu upeaksi muumilaakson näköinen visuaalinen ympäristö - siellä on esim. jänniä pehmeitä kiviä joiden päällä voi istua, luola jonne voi kurkistaa, aikuisen ihmisen kokoinen jättikirja jota voi selata ym. Paljon muutakin kuin ne muumit siellä vitriinissä.
Pojat 16, 13 ja 10: Serena, Linnanmäki, Puuhamaa, Särkänniemi ja Korkeasaari. Viikossa. Sitten Ähtäri ja Power Park. Hämeenlinnan keskiaikaiset turnajaiset ja viikko Pohjois-Karjalassa tutulla mökillä. Sit pääseekin töihin lepäämään...
No huoh.. eikö muutaman päivän reissuun riitä yksi huvipuistopäivä 🤔 vaativia penskoja
Vierailija kirjoitti:
"Haluun semmoseen paikkaan missä olis vaikka kaikki Pet Shopit mitä on koskaan ollu olemassa ja sitte paljo erilaisia hattaroita ja kans iso maailmanpyörä"
Tyttö 4v"Me voitas mennä semmoseen missä olis sellasia laitteita ettei mee pää alaspäin. Mutta että kummiski ne olis hurjia, ei silleen kuitenkaan että lentää oksu."
Poika 6vKenelläkään suosituksia kohteesta? :D
Tokio
Meillä lapsen toiveet olivat:
Rooma, Kreikka, Disneyland, särkänniemi ja linnanmäki.
Minulla on niin pieni palkka, että yhteenkään noista ei ole varaa. Toiveidtaan on ollut yhdessä: viisi vuotta sitten käytiin kerran särkänniemessä.
Lapsikin kyllä tietää, että noihin ei oikeasti ole varaa. Aina voi haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuuri on hyvä valinta lapsilta. Siellä on alle 13-vuotiaille ilmainen Miljoonativoli.
Maksettu mainos?
Miksi ihmeessä siirtäisin lomasuunnitelmien teon lapsille? Se olisi malliesimerkki siitä kun eletään vain lapsia varten. Lähipiirissäni on näitäkin ihmisiä.
Näen sieluni silmin sen vitutuksen kun seistään Naantalin Muumimaailmassa vesisateessa vain sen takia että 4v Pirkko-Petteri halusi nähdä Muumit.
Itse vuokraan kuukaudeksi kämpän Espanjasta tai Italiasta ja etsin etukäteen tekemistä lapsillekin. Autoillaan sitten tutkimaan perheenä alueen nähtävyyksiä ja rannoille + syödään hyvin. Sen on tarkoitus olla loma kaikille, ei vain Pirkko-Pettereille.
Vierailija kirjoitti:
No huoh.. eikö muutaman päivän reissuun riitä yksi huvipuistopäivä 🤔 vaativia penskoja
Mitä oletit? AP selkeästi ilmoitti ettei hänestä ole kantamaan aikuisen vastuuta vaan sysäsi vastuun kesälomasta lapsilleen.
Levander kirjoitti:
Meillä lapsen toiveet olivat:
Rooma, Kreikka, Disneyland, särkänniemi ja linnanmäki.Minulla on niin pieni palkka, että yhteenkään noista ei ole varaa. Toiveidtaan on ollut yhdessä: viisi vuotta sitten käytiin kerran särkänniemessä.
Lapsikin kyllä tietää, että noihin ei oikeasti ole varaa. Aina voi haaveilla.
Olisiko varaa mennä Tuuriin Miljoonativoliin?
Niin annoin minäkin. Sen jälkeen yliviivasin listasta kaikki ne kohdat yli joihin meillä ei ole varaa, merkitsin kysymysmerkillä ne joihin meillä ehkä on varaa ja loput kesäaktiviteetit jätin avoimeksi. Kaikista suunnitelmista kuten jäivät jäljelle pelkästään mummola, uimaranta ja huvipuisto. Tosin vanhempani eivät ole yhtä innoissaan siitä että aiomme tulla vierailemaan kesällä, mutta tämä on yksi lasten suurimmista toiveista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko edes riitaa?
Ei pahasti, nuorimmainen olisi kovasti halunnut Muumimaailmaan mutta isommat hienosti keksivät ratkaisuksi tuon Muumimuseon ja Helsingissä sijaitsevan Muumikaupan. Kaikki olivat lopulta tyytyväisiä.
Ap
Nuorimmainen tuskin ymmärtää mitä muumimuseo pitää sisällään siihen verrattuna mitä käynti muumimaailmassa olisi hänelle ollut. Aika julmasti ympäripuhuttu penska. Pääset muumimaailman sijaan pieneen muumikauppaan helsingissä, hiphei! Skipatkaa nyt vaikka se Tuurin kyläkauppa ja tehkää mutka naantaliin. Tai lisätkää lomaan yksi lisäpäivä nuorimmaista ajatellen, se on juuri nyt siinä muumimaailmaiässäkin. Huvipuistoistakaan tuon ikäinen ei saa juuri mitään irti.
Mä kyllä aikanaan halusin toteuttaa vanhemmuuttani edes kesälomamatkojen suunnittelun osalta - muutenhan olin enimmäkseen päivät pitkät töissä ja hyvä kun ehdin nähdä lapsia ne muutamat tunnit töiden jälkeen ennen nukkumaanmenoa. Lasten isä oli samalla kannalla.
Halusimme kesälomamatkoilta yhdessäoloa, mutta myös lasten maailman avartamista. Kävimme ympäri Suomea erilaisissa kulttuuri- ja luontokohteissa, lasten kasvaessa myös ulkomailla. Minä olin se joka perehtyi enemmän alueen kulttuuriin ja historiaan, mies tiesi enemmän luontokohteista ja osasi selittää niistä. Matkustimme usein pienellä budjetilla, yövyimme leirintäalueilla yms. mikä ei ollut yhtään hassumpaa sekään.